Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 231
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er nok ikke så enkelt dessverre. Dersom man skulle kunne måle 80 lux fra lerretet ved "påtrykkt" 100 lux måtte lerretet vært tilnærmet et speil. Det atet lerret har 1.0 i gain betyr ikke at lerretet reflekterer like mye lys som det er påtrykket, men at det reflekterer like mye lys som en "ren hvit lambertian overflate". 2.0 i gain betyr at det reflekteres dobbelt så mye lys.

Les om "lamertian refleksjon" her: Lambertian reflectance - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg kjenner ikke til hva forholdet mellom påtrykkt- og reflektert lys mot en slik overflate er, men det kan man sikkert finne ut dersom man leter.
    Det er ingenting i artikkelen til Wikipedia eller noe annet lesestoff som indikerer at dersom samme vinkel blir brukt til alle målingene så vil mengden reflektert lys reduseres ved redusert intensitet.

Jeg er jo klar over at man ikke får tilbake 100% lys ved 1.0 i gain.
    Da ville jo ett 1,3 gain lerret måtte produsere lys.
    100 og 80 lux ble brukt som regneeksempler, jeg kunne like godt brukt 1000 og 10.

Jeg har aldri målt reflektert lys noen gang så jeg vet ikke om tapet er 10 eller 100 gangen.

Det er vel noen av dere som har målt lysstyrken ved 100 og 50 IRE og kan si noe om fallet da er linært?

Jeg ville jo tro at reflektert lys ved 0 IRE er så lavt at selv T10 har problemer med å måle det på de beste projectorene.

Hvis man kjøper en video EQ for å bli kvitt det tross alt beskjedne avviket på grønt er man kresen, men så skal jo video prosessor produsentene leve av noe de også:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis man kjøper en video EQ for å bli kvitt det tross alt beskjedne avviket på grønt er man kresen, men så skal jo video prosessor produsentene leve av noe de også:-D
    Det er veldig bra - standard fargerom på X3, men jeg kan se ett lite avvik på grønt og rødt(er selv veldig sensitivt på rødt). Hadde egentlig tenkt å selge min eksterne CMS, men tror jeg beholder den. Men er enig tror det er veldig få som vil være noe annet enn kjempefornøyd.

Etter å ha brukt min snart 20 timer nå, så er jeg imponert. En fin forbedring på ansi-kontrast, klart synlig. En kjapp gråskala-kalibrering, så har man en fantastisk projector.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preset for standard fargerom er en god og bra opsjon på x3'en, men etter å ha kalibrert fargerommet idag med ekstern CMS, så er det ingen vei tilbake - jeg reagerer veldig på små avvik i hudtoner, og med ekstern cms så satt alt på plass. Veldig fornøyd nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 750 som skal byttes ut. Jeg har ventet litt spent på Epson sin R4000, men med ny lanseringsdato 01.04 så begynner tiden å renne ut for den. Jeg vurderer også VW90, men hvis tallene på vertikal lens shift er sammenlignbare med JVC sine så kan jeg ikke bruke den i min kino. Den har vel maks. 60%, mens min 750 har 80%. Den står på maks. for å få bildet langt nok ned.

Jeg vurderer derfor X7 sterkt nå. Hvor store (ev.) bildeforbedringer snakker vi om på X7 kontra 750? Hva med viftestøy (lik/lavere)? Hva med X3? Er forskjellene mellom X3 og X7 knapt synlige?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er først og fremst lysutbyttet, samtidig som sortnivået forholdes seg stabilt, du ser av forskjell på 750 vs. X3 / X7. Dette gir høyere ANSI-kontrast, samt selvsagt mer imponerende dagslysscener.

Når det gjelder X3 vs. X7 er jo kalibreringsmulighetene du får med X7en helt unike, men fordrer jo også at disse utnyttes. X3en ser en jo av kalibreringsgrafer at sitter sånn noenlunde fra fabrikk, men skal denne på referansenivå må en nok bruke en ekstern kalibreringsenhet.

JVC selv oppgir jo videre ulik kontrast på X3 og X7, samt sier X7 har et ekstra filter for forbedret fargekorreksjon. Hva dette har å si i praksis er jeg usikker på, men antar det er noe hold i det ettersom du nesten får to X3er til prisen av en X7... Jeg har pr. dato ikke sett X3 og X7 side om side og kan derfor ikke uttale meg noe veldig bombastisk i så måte.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    putter du inn en "ikke" på slutten der så blir det bra
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ahh, på tide med morrakaffen...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder X3 vs. X7 er jo kalibreringsmulighetene du får med X7en helt unike, men fordrer jo også at disse utnyttes. X3en ser en jo av kalibreringsgrader at sitter sånn noenlunde fra fabrikk, men skal denne på referansenivå må en nok bruke en ekstern kalibreringsenhet.
    Ved kjøp på AVshop så er vel prisene på alle JVC projektorene inkl. full proffkalibrering? Det står i alle fall det i annonsene. Er det Gorm som kalibrerer disse?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oui
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte ansi-kontrast til 320:1 på min X3 idag. :-D

Er svært tilfreds med resultatet etter at den innkjørt. Har nå 150 timer på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var like før jeg bestilte X7, men så i siste liten at tilkoblingene er bak på denne. Jeg har min 750 helt inn mot veggen på en hylle og der er tilkoblingene på siden. Er redd det ikke går med X7. Mulig jeg må vente på Mitsubishien. Ser foreløbig ut til at det er den eneste av de aktuelle modellene som passer inn i hjemmekinoen min..

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor effektiv er Clear Motion Drive-funksjonen på X3? Jeg tenker da spesielt på nytteverdien i forbindelse med å se på fotball. Og hvordan står den seg i forhold til Sony HW-20, er den verdt prisdifferansen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo ikke HW20 interpolering ("MotionFlow"), men om interpoleringen på X3 ("Clear Motion Drive") er god nok eller om det er en funksjon du bare lar stå av - det kan andre svare bedre på :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke på Motion Drive eller FI, men X3 mot HW-20 totalt sett. Kanskje spesielt sort nivå, støy og egenskaper ved panorering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en test på audiovideohd.fr som sammenligner dette. Google translate er greit for oss som ikke kan fransk:

Google Oversetter

Disse likte best HW20.
    HW20 er også ekstremt god på bevegelser, eksisterer ikke hakking etc. (utenom det du ser i 24p)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildeprosessoren i X3 er nådeløs i forhold til motion-blur og 24 hertz hakking. Interpoleringen er heller ikke noe alternativ, da den stinker skikkelig, med enorme mengder artefakter på alle kontraster i bevegelse. I tillegg er den nådeløs i forhold til bildestøy. Du er med andre ord prisgitt kvaliteten på kildematerialet. Er dette derimot bra, og du har fått en projektor med minimale konvergensavvik, ja så belønnes du også med en helt fantastisk bildeskarphet. Du kan også få til en langt mer lineær gråskala på X3, enn det HW20 noen gang kan drømme om.
    HW20 på sin side, kan skilte med langt mer prosessering av bildet, noe som bidrar til mykere panoreringer, og langt mindre bildestøy. Noen tilbakemelder at de syns HW20 er litt for "snill" prosesseringsmessig, og at bildet derfor ser litt "unaturlig" ut. Konvergens er ikke noe problem på HW20, da den har konvergensjustering som "fasedreier" lyset fra blått og rødt panel, noe som tillater justering på sub-piksel nivå.

Når det gjelder lysstyrke så skiller det lite på de to, selv om X3 er spesifisert langt høyere. Grunnen til dette er at X3 er spesifisert etter lysstryken i 3D modus, og der opererer den med fargetemperatur på 8000 kelvin. Kalibrert til D65, så gir den neppe mer enn 800 til 900 lumens.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er positivt jeg. Så lite prossesering som mulig er bra. Er det grain/støy i kildematerialet, så skal det sees også - dnr er fyfy.

X3'en er klart skarpere enn min gamle HD100.

Hvis det er noe negativt, så er det tegn til litt halo-effekter i enkelte mørke scener(kan også være forårsaket av reflkesjoner i rommet?), men det er minimalt. Ved full lysstyrke så er det også tegn til at den er litt lysere i hjørnene.

Til mitt bruk som er titting av film og tv-serier i hd, så er jeg veldig fornøyd og kan leve med dette i lang tid fremover.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JVC DLA-X7 DILA 3D Projector Review

Her er Avforums test av X7
    AVForums.com - JVC DLA-X7 DILA 3D Projector Review

Ser de kom til samme utfordringer som Gorm hadde hos meg, takker nok engang til Gorms enorme vilje til å hjelpe og stille opp - selv med X7 sin firmware som gav farg,gamma og gråskala bry!
    Sjeldent mye erfaring i den mannen. :grin: og digger hans perfeksjonisme
    Gleder meg til ny Firmware slik at bildet blir optimalt og Gorm kan avslutte X7 hodefarge ..... bryet
    PerS

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rare er at X3 oppfører seg akkurat slik man forventer, mens X7 og X9 har helt "umulig" kalibreringssystem. Det er tydelig at det er CMS som på nytt skaper hodebry for JVC. De løste jo det samme problemet på HD750, så de kommer nok raskt med enda en ny firmware. Den første firmware oppdateringen løste i alle fall ikke CMS og gamma problemene.

Ser flere og flere anbefaler eksperter på andre forum anbefaler en bundel med X3 og AVfoundry VideoEQ, og det høres jo ut som en svært god ide. Mye billigere blir det også. Litt lavere spesifisert kontrast kanskje, men uten 100% sortmaskert rom vil man antakelig ikke kunne oppleve noen forskjell?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •