Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 231
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Her står det litt om HW20 vs X3... http://avforum.no/forum/digitale-pro...ml#post1600795
    Han likte ihvertfall ikke x3 i det hele tatt.:???:

JaJa, har ihvertfall hentet meg en x3 selv idag, så får jeg se ikveld!:-D

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    100 prosent fungerende 3D kan du bare glemme, det finnes ikke noen god nok projektor enda. Når den kommer, så er den høyst sannsynlig DLP basert, gjerne med flere lamper i samme projektor. Grunnen til det, er at fungerende 3D krever enormt mye lys, og hverken LCD eller LCoS teknologiene har projektorer som er lyssterke nok (i hjemmekino segmentet). Ergo er det nærliggende å forvente at det blir en DLP, og det er også å forvente at 2D ytelsen stinker, nettopp på grunn av at lysstyrken er alt for høy.

3D på grå duk kan du bare glemme, med mindre vi snakker 50 tommer bildeflate da. Sony anbefaler minimum 1,3 gain (ala stewart studiotek 130) og ikke større enn 100 tommer.

Skulle jeg hatt en 3D løsning i dag, så ville jeg gått for VW90 (eneste uten ekstremt mye crosstalk), og en løsning med to lerret. En grå rammespent duk i passende størrelse for 2D, samt en høygain hvit tab-tension, som kan senkes ned foran. Den sistnevnte ville jeg vurdert godt under 100 tommer.
    Da skal jeg prøve meg på litt logikk kombinert med litt mattematikk så får vi se om jeg er inne på noe eller helt på bærtur..

Jeg har idag JVC DLA HD1 som jeg er meget fornøyd med. Har flere ganger sett JVC DLA HD750/RS 20 og savner ikke noe lysstyrke når jeg kommer hjem og setter på min egen.
    Lysstyrken på HD1 er visstnok på 700, og på X3/X7/X9 er den 1300.

Det vil jo si at hvis 3D funksjonen tar opptil 50% av lysstyrken så vil jeg med en X7 sitte igjen med 650 i lysstyrke, altså 93% av hva jeg har på 2D material på HD1 idag, et tap på fattige 7%. Dette høres ikke for meg ut som grunnlag til å glemme 3D. (Crossover problematikken/ghosting er en annen sak, dersom dette er vesentlig dårligere på jvc enn feks sony og ikke vil bli rettet med nye briller/firmware oppdatering, så blir det å utsette)

Og det er vel heller ingen grunn til at dette ikke skulle være tilfellet selv på mitt 106" Grandview grått lerret som jeg bruker til HD1 idag.. ??

Utfordringen vil vel bli når jeg blir vant til 2D med 1300 i lysstyrke og så går over (tilbake) til 650 på 3D materiale, men der vil vel high/normal lamp mode hjelpe litt på forskjellen, og det vil vel muligens gjøres innstillinger i 2D hvor man ikke benytter hele lysstyrken.

For meg er/blir 3D ganske viktig, og jeg vil være villig til å ofre lysstyrke i 2D for at 3D skal fremstå som mindre dårlig..

Noen tanker rundt dette ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du mister nok mer i retning av 80% Shallow_, men det er i det minste bedre enn på VW90 med de medfølgende brillene som tar rundt 90% (JVC leveres med Xpand-briller som tar mindre lys enn en del øvrige varianter)... Hvorvidt du synes det er tilstrekkelig lys eller ikke må nesten bli en subjektiv sak, men det er uansett verdt å "stålsette seg" på relativt svakt lysutbytte. Jeg synes, som du, at 3D som effekt er verdt en del tap av lys, og koser meg gjerne med en og annen 3D-film i litt "dusere" modus...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnestykket henger ikke på greip, dessverre. Å kjøre 3D på 106 tommer grå duk kan du bare glemme. Da må du over på DLP-løsningene som ble nevnt noen innlegg tilbake.
    VW90 taper rett over 93 prosent av lysstyrken når brillene jobber med maks hastighet, noe som er et must for å unngå "crosstalk-helv***". Jeg vil tippe tilsvarende tap på JVC projektorene er over 80 prosent, men der har man til gjengjeld så mye crosstalk, at 3D kun er for de særdeles lite kresne. I tillegg har de (X3/7/9) ikke interpolering i 3D modus, slik at minimale mengder panoreringer/bevegelser fører til fullstendig tap av bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra med lys i X3'en ihvertfall. Jeg har målt min i Normal-lampe(lav) til 680 lumen(open iris) og 390 lumen(closed iris). Måling etter 5 timer bruk med Minolta lux-måler. Målte ikke High-lampe, men det burde resultere i overkant av 900 lumen.

(I natural-mode med standard fargerom).

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det KONICA MINOLTA T-10 du bruker Per Johnny?

Er det andre lysmålere som kan brukes som ikke er så dyre?

Beklager OT, men finner ikke noen tråd om dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Det er riktig, men den er ikke min. Jeg har bestilt en som er veldig rimelig - Tecpel DLM-531. Har fått anbefalt den av andre, vi får se hvordan den fungerer når den dukker opp.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En mye brukt lysmåler er AEMC CA813. Dette er en helt kurant måler til prisen, men kan ikke sammenlignes med Minolta T-10 (jeg har begge).

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, beklager ot, men hvor lavt går de beste projectorene?

Jeg ser at nedre grense på T10 er 0,01 lux mens på både Tecpel DLM-531 og AEMC CA813 er den 20 lux.

På JVC modellene uten iris er dette kanskje nok, men på modeller med iris så kan jo disse strupe lyset ekstremt langt ned, men kanskje ikke lavere enn 20 lux?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ser at nedre grense på T10 er 0,01 lux mens på både Tecpel DLM-531 og AEMC CA813 er den 20 lux.

På JVC modellene uten iris er dette kanskje nok, men på modeller med iris så kan jo disse strupe lyset ekstremt langt ned, men kanskje ikke lavere enn 20 lux?
    Tecpel og sikkert AEMC'en opererer i forslkjellige 'range-moduser', men oppgitt oppløsning er 0,01lux. Men disse har selvsagt større feilmargin enn f.eks. Minolta.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg bare ser at det står range 20 lux og resolution 0,01 lux og antok da at nedre grense var 20 lux.

Jeg har bestilt ett brukt MAVOLUX 5032 B som koster veil 10000 og har imponerende spesifikasjoenr. Hvis det er så bra som mange sier så burde det kunne brukes til å måle lysstyrke fra projectorer også.

Jeg har til nå brukt ett colorimeter for å justere gråskala men ikke hatt muligheten til å måle lysstyrke før og etter.
    Har bestilt ny lampe til projectoren og er spent på å se hvor mye lysstyrke som forsvinner etter 2000 timer.

Tidligere generasjoner JVC projectorer har støyet såpass mye at det har ikke fristet å kjøre lampen 1000 timer i "low" og så 1000 timer til i "high" slik som jeg gjør på min VW80.
    Kabinettene er rimelig store så det burde vel være mulig også for JVC å redusere viftestøyen noe mer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

20 lux er mye lys i denne sammenhengen. Måler du i sort testbilde, rett fra linsen (1 meter unna), så ligger du langt under 20 lux.

Nedre grense på 0.01 lux er antakelig ikke nok til å kunne gjøre stabile målinger på reflektert lys fra lerretet i et sort testbilde. Selv bruker jeg Konica Minolta T10 til lysmålinger, og den er også rimelig verdiløs når det gjelder reflektert lys. Og bare for å ha sagt det, det er det reflekterte lyset som er interessant når man måler på en kalibrering i en gitt hjemmekino. Skal man måle bare projektoren, altså direkte fra linsen, så er 0.01 lux mer enn lavt nok
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man måler reflektert lys fra lerret ender man fort opp med uendelig kontrast ja:wink:

Men er ikke verdiene målt ut fra en projector vel så intressante som reflektert lys?

Hvis man vet at lysstyrken ut fra projectoren er for eksempel 100 lux ved hvitt bilde, og man måler 80 kux reflektert så vet man jo at tapet er 20%

Dette tapet er vel linært slik at hvis man ved mørkt bilde måler 0,1 lux fra projector kan man anta at det fra lerret kommer 0,08 lux?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert en del nye JVC projektorer nå (tre X3, en X7, og en X9) , og må si jeg er imponert over hva de har fått til. At de endelig har forstått at korrekt fargegjengivelse er viktig, er kanskje det mest gledelige. Muligens veldig mange år for sent, men det er "water under the bridge" nå. X3, den rimeligste av de nye (glemmer re-brand varianten HD250 i denne omgang) har fortsatt ikke CMS, men har når et ferdigkalibrert modus som gir ganske korrekt gjengivelse av rec709.
    En annen gledelig overraskelse er at ANSI-kontrasten er økt, og at projektorene nå har litt bedre dynamikk i lyse scener. De er forsatt et godt stykke bak Sony på det området, men tar dette igjen på dynamikk i mørke scener i stedet (on/off kontrast). Som eksempel kan jeg nevne at HD950 målte rundt 200:1 ANSI-kontrast, mens X7 målte rett under 300:1. En solid økning med andre ord.

På ett området er JVC helt "konge". Det er det selvfølgelig lineær gråskala jeg sikter til. JVC har videreført den unikt gode kalibrerings softwaren for gamma, der man kan justere rødt, grønt, blått, og hvitt. Dette kan justeres individuelt gjennom hele gråskalaen (på 5, 10, 15, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 og 95 prosent intensitet), og sørger for en helt unikt god linearitet.

Legger ut noen målebilder av gråskalaen målt fra X3. Først av alt må jeg påpeke skaleringen i målebildene. Vanligvis skalerer vi tabellene med 10% "stepp" i intensitet, noe som er dobbelt så "nøyaktig" som det f.eks cine4home benytter (20%). Jo grovere skalering, jo mer "feil" skuler man. Når jeg da legger ut gråskala bilder målt fra X3, med 1% skalering, så sier det seg selv at det ikke skuler noe som helst, og er således nærmere 20 ganger mer nøyaktig enn de samme tabellene publisert hos cine4home, og 10 ganger mer nøyaktig enn det jeg vanligvis publiserer i f.eks Hjemmekino. Målingen før kalibrering vil dermed også se relativt horribel ut, men avvikene er altså ikke store, tabellen er bare skalert til enormt mye større nøyaktighet enn det man normalt ser gjengitt.

Gråskala på X3 rett ut av esken, "ekstrem skalering":

-gr-skala-kalibrering-jpg

Gråskala etter kalibrering, "ekstrem skalering":

-gr-skala-etter-kalibrering-jpg

Gråskala etter kalibrering, normal skalering:

-gr-skala-etter-kalibrering-normal-skalering-jpg

Gråskala resulterer selvsagt i fargetemperatur, og her har dere fargetemperatur før og etter kalibrering

Fargetemperatur før kalibrering:

-fargetemeratur-kalibrering-jpg

Fargetemperatur etter kalibrering:

-fargetemperatur-etter-kalibrering-jpg

Legger også ut målinger av målt fargerom. "Wide 1" er default fra fabrikk, og er relativt oversaturert. Gledelig nok finner vi nå også et valt kalt "Standard", og dette måler mye bedre :-)

Default fargerom (wide 1):

-fargerom-wide-1-default-jpg

Valgt fargerom (standard):

-fargerom-standard-jpg

Det kan se ut til at det er en liten feil i fargedekoderen på X3, da sekundærfargene avviker litt, samtidig som at fargetemperaturen måler tilnærmet 100% korrekt

Relativt imponerende målinger, gitt at dette er den billigste av de tre nye modellene. Har også lastet opp DeltaC målebilder før og etter kalibrering, for de som måtte være interessert.

For ordens skyld, serienummeret på projektoren det er målt på er 165C0037 (kalibrert for AVshop)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo veldig bra, selv rett ut av eska og ett langt steg i riktig retning.

Det lille avviket i grønn retning i fargerom "standard" er vel knapt nok synlig?

Hvis de får redusert viftestøyen og fikset 3D til neste generasjon så nærmer det seg perfeksjon:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man måler reflektert lys fra lerret ender man fort opp med uendelig kontrast ja:wink:

Men er ikke verdiene målt ut fra en projector vel så intressante som reflektert lys?

Hvis man vet at lysstyrken ut fra projectoren er for eksempel 100 lux ved hvitt bilde, og man måler 80 kux reflektert så vet man jo at tapet er 20%

Dette tapet er vel linært slik at hvis man ved mørkt bilde måler 0,1 lux fra projector kan man anta at det fra lerret kommer 0,08 lux?
    Jeg har prøvd dette flere ganger, men har aldri klart å måle lineært respons fra lerretet. Tapet av lys fra refleksjonen er alltid større jo mørkere område jeg måler i. Mulig T10 ikke er nøyaktig nok til dette, men er den ikke det, så skal man jammen grave dypt i lommeboken for å finne noe som måler mer nøyaktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett men det er litt rart hvis ikke skalaen er linær.

Det er mye mulig at avviket i målingene er større jo lenger ned i intensitet man kommer, selv med T10.

Det er jo sånn med nesten alt måleutstyr at det er vanskeligere å måle på svake nivåer i forhold til sterke.

Jeg komme i hvertfall inntil videre å anta at skalaen er linær.

I min lille kino med 185cm bredt lerret og sitteavstand på 2,5 meter så synes jeg fortsatt det er mer enn nok lys i min projector etter 2400 timer.
    Men. det er nå en gang slik at det går så gradvis at man ser seg litt blind og man merker ikke hvor dårlig det er før man setter i ny pære.

Hvor mye og lite lysstyrke måler du på X3 Gorm?
    Altså fra 0 til 100 IRE.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gjort noen test av X3 enda, så jeg har ikke målt på kontrast. Derfor har jeg heller ikke målt på 0 IRE, bare fra 10 til 100.
    Jeg har en X3 hjemme, som jeg har planer om å gjøre en test på. Imidlertid er dette en pre-produksjons enhet, og jeg avventer fortsatt endelig firmware (samme som i produksjons enhetene) fra JVC, før jeg bryr meg med å starte den opp. Har nemlig fått en lang liste med feil i denne firmware versjonen, som tydeligvis er rettet i senere firmware.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok ikke så enkelt dessverre. Dersom man skulle kunne måle 80 lux fra lerretet ved "påtrykkt" 100 lux måtte lerretet vært tilnærmet et speil. Det atet lerret har 1.0 i gain betyr ikke at lerretet reflekterer like mye lys som det er påtrykket, men at det reflekterer like mye lys som en "ren hvit lambertian overflate". 2.0 i gain betyr at det reflekteres dobbelt så mye lys.

Les om "lamertian refleksjon" her: Lambertian reflectance - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg kjenner ikke til hva forholdet mellom påtrykkt- og reflektert lys mot en slik overflate er, men det kan man sikkert finne ut dersom man leter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Utvilsomt et spennende utgangspunkt, Gorm... Dette lille avviket i fargerommet kan en jo eventuelt også korrigere med f.eks. en VideoEQ eller tilsvarende prosessor med fargeromsjustering, da muligens med utgangspunkt i wide1 for å gi nok "arbeidsrom"...?

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •