Offisiell tråd for JVC DLA-X3, DLA-X7 og DLA-X9 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 231 av 231
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til 3D fungerer nok duken veldig bra, for der bryr du deg ikke om sparcle og hotspots, da maks lysstyrke er alfa omega. Det er når du ser 2D (99% av det du kommer til å se?) du vil irritere deg over disse "problemene".

Når det gjelder kalibrering, så produserer den duken et fargeskifte, slik at projektor og duk bør kalibreres sammen. Dersom du ikke skal ha hjemmekalibrering, så sjekk i tilfellet at butikken du handler i har denne duken tilgjengelig, slik at de får brukt riktig duk under kalibrering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det VPL-HW30es istede. Det får duge.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

x7 vs rs50

Er det forskjellig firmware til disse, eller er det samme modellen som skifter navn ettersom hvor den selges?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme firmware for både X7, X9, RS50 og RS60. Man bestemmer under installasjon av firmware, hvilken logo projektoren skal vise under oppstart.

Her er forøvrig link til pdf hos JVC, som beskriver hele oppdateringsprosessen: http://resources.jvc.com/Resources/00/01/47/47.PDF
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

x7 vs rs50

Har lest det. Siden det begynte med "It is important that the correct firmware update file be used for the appropriate projector" ble jeg usikker. Jeg skumleste litt her om at det nye CMS har gjort det vanskelig/umulig å kalibrere denne selv? Burde jeg styre unna ny FW om jeg ikke opplever noen problemer? Skulle til å flashe FW fordi jeg kun fikk 3D (fra min Oppo BD95) når jeg spilte av filmer utgitt av Disney. Men før jeg rakk det ordnet det seg av seg selv. Må ha vært gremlins

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke går å kalibrere x7 skikkelig er hardware basert, så du trenger neppe frykte firmware oppdateringen. Men det er jo en særdeles viktig regel jeg alltid prøver å følge, og det er: "Er den ikke ødelagt, så ikke prøv å fikse den". ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

JVC skuffer :(

Så du tror ikke det kommer en FW som fikser CMS'en? Hva er det med harwaren som gjør det vanskelig? Leste litt på den offisielle tråden på AVS. Der gikk klagene mye i at oppgitt luminens ble dårligere enn på RS40 pga at CMS'en stjal så mye lys (ikke at jeg leste alle sidene).

Skjønner ikke hva de har gjort med X7? Vil vi noen sinne få igjen for de ekstra pengene X7 kostet? Jeg har som sagt slitt med 3D, og ikke tatt meg bryet med å kalibrere den ennå. Men motivasjonen med å kjøpe X7 forran X3 var at den hadde fullverdig CMS. Liker den slik den fremstår fra fabrikk, men har jo ønske om en perfekt kalibrert projektor i 2D! Virker den ikke ennå skarpere hvis kalibreringa er rett?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det JVC teknikeren fortalte (når jeg leser litt mellom linjene), er at X70 og X90 har fått et helt nytt kalibreringssystem, som står helt fritt i forhold til projektorens prekalibrerte moduser. Jeg forsto det slik at måten kalibreringssoftwaren er implementert på i X7/9 er årsaken til at systemet ikke fungerer godt nok, pga at prekalibrerte modus rett og slett begrenser/overstyrer muligheten for å kalibrere. Det er altså grunnen til at systemet responderer ulogisk på input, og at man aldri kommer "helt i mål".

X70/90 skal har helt frittstående system, der det vistnok til og med skal være mulig å konstruere et fargerom på en PC, for så å laste dette over i projektoren, som da skal respondere korrekt. Om det fungerer eller ei vet jeg ikke, for jeg har ikke tilgang til denne PC-softwaren. Det jeg imidlertid vet, etter å ha lekt med X70 (pre-produksjon) en stund, er at kalibrerings-systemet nå fungerer via input direkte i projektoren. Og ikke taper jeg særlig lysstyrke ved gråskala kalibreringen heller, takket være at jeg har fått de endringene i fargetemperatur menyen som jeg "skrek etter" i forkant av X70/90. På X7/9 fungerer nemlig ikke RGB gain og bias (color temp menyen), og man må ty til gamma-korreksjon for å gjøre gråskala kalibrering. På X70 får jeg uten problemer hele gråskalaen under DeltaE avvik på 1, og det kun ved å benytte RGB gain og bias.

Hadde det vært mulig å få til noe tilsvarende med X7/9, så hadde JVC gjort det. De har lagt ned store resurser i å utbedre dette problemet, men har etter hva jeg skjønte bare måtte kapitulere. At de får det til i neste generasjon er selvsagt ingen trøst for de som har kjøpt X7/9. Men som JVC også påpeker; 99% at eierne er strålende fornøyd med produktet, mens den siste prosenten (kalibrerings-nerdene) dessverre ikke er det.

Angående bildeskarphet og kalibrering, så er det ikke slik at kalibreringen gjør bildegjengivelsen skarpere. Det du som regel vinner er bedre opplevd bildedybde, som en følge at riktig gamma, og helt lineær gråskala.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Da har min gamle sliter av en CRT slått seg vrang etter å hatt en "alene hjemme" helg...
    Jeg er da klar for å bytte ut denne som har vært trofast i over 10(!) år nå.

Siste oppgradering jeg har anskaffet meg til denne er et halvt dusin VIP 3D-Theater briller (Monster VisionMax 3D).

Mener å huske at det var diskusjon om at disse ikke er aller beste match for X3/X7.... Noen som har testet Monster sine briller på JVC?

Det er X3 (kalibrert) som ligger på listen...(Epson RH...kommer jo aldrig)
    En anamorph linse får komme senere (elsker mitt 2.35:1 SmX)

takker for all hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lampetid

Har en rs50/x7 med ca 1000 timers lampeforbruk. Nå er bildet så mørkt at projektoren er ubrukelig til 3D, og irriterende mørk i til vanlig film. Noen som har samme opplevelse? Det er kun 1/3 av forventet levetid. Syns det var litt vel tidlig å bytte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært bort i dette flere ganger, også når det gjelder X70.
    Flere filmstudioer som har gitt opp disse, da lysstyrken faller for fort. Må jo re-kalibreres kontinuerlig, i settinger der projektoren brukes relativt mye.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •