Problemer med BENQ w5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med BENQ w5000

Har problemer med Benq w5000 med at den mister litt farge når jeg ser på film. Blue-ray spilleren er koblet til forsterkerne som videre er koblet til prosjektoren i full hd 1080p. HDMI Kabelen til prosjektoren er på 10 m i veldig bra kvalitet og pæra er brukt i ca 450 timer.

Det som er problemet er at når jeg ser på film justeres lys styrken automatisk, Nesten som noen dimmer den litt ned og opp igjen. det er ikke mye men nok at man merker
    Noen sliter med det samme ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om det kan være en feil på strømforsyningen i projektoren, da spenningen på lampen tydeligvis varierer litt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller dynamic black?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at jeg kan ta å reklamere den da, har hatt den i ca 1.5 år.
    Syns det er rart at den gjør sånn.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bih_forever
    Vil det si at jeg kan ta å reklamere den da
    Selvsagt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har problemer med Benq w5000 med at den mister litt farge når jeg ser på film. Blue-ray spilleren er koblet til forsterkerne som videre er koblet til prosjektoren i full hd 1080p. HDMI Kabelen til prosjektoren er på 10 m i veldig bra kvalitet og pæra er brukt i ca 450 timer.

Det som er problemet er at når jeg ser på film justeres lys styrken automatisk, Nesten som noen dimmer den litt ned og opp igjen. det er ikke mye men nok at man merker
    Noen sliter med det samme ?
    Hei, prøv å slå av dynamisk iris/auto iris.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også tenkte på at det kan være den dynamiske irisen du ser, eller dynamic black som det heter på w5000. Jeg kan iallefall tydelig se at den jobber på min. Du kan jo prøve å slå den av først før du eventuelt sender den inn på service.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen Takk. Da skal jeg prøve først det :wink: Håper det funker

Er det noen som har kalibrert sin w5000 med "Joe Kane Production DVE HD Basics Blu-ray" Er den noe bra ??

Er det mulig å få innstillingen fra noen som har kalibrert sin w5000 eller må man gjøre det selv med den blu-ray platen?

Og en ting til angående 3D
    Hvis du har en bluray spiller som støtter 3D som er koblet til en forserker som støtter 3D med HDMI 1.4 kabel som er koblet til BENQ w5000 vil det funke?
    Støtter prosjektoren det ?

Briller må man selvsagt ha da

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen Takk. Da skal jeg prøve først det :wink: Håper det funker

Er det noen som har kalibrert sin w5000 med "Joe Kane Production DVE HD Basics Blu-ray" Er den noe bra ??

Er det mulig å få innstillingen fra noen som har kalibrert sin w5000 eller må man gjøre det selv med den blu-ray platen?

Og en ting til angående 3D
    Hvis du har en bluray spiller som støtter 3D som er koblet til en forserker som støtter 3D med HDMI 1.4 kabel som er koblet til BENQ w5000 vil det funke?

Jeg regner med du mener 3d med aktive "shutter glasses"?
    I så tilfelle vil jeg to BenQ vil slite, primært basert på to faktorer:
    1) Oppdateringsfrekvens vil være for lav => Det kan virke som det hakker/lagger
    2) W5000 har ikke veldig høy ansi lumen (lysstyrke) og shutterglasses stenger ute mye lys => Muligens for lite lys?

Ps. dette baserer jeg bare på specs jeg googlet meg frem til

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det går dessverre ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Jeg regner med du mener 3d med aktive "shutter glasses"?
    I så tilfelle vil jeg to BenQ vil slite, primært basert på to faktorer:
    1) Oppdateringsfrekvens vil være for lav => Det kan virke som det hakker/lagger
    2) W5000 har ikke veldig høy ansi lumen (lysstyrke) og shutterglasses stenger ute mye lys => Muligens for lite lys?

Ps. dette baserer jeg bare på specs jeg googlet meg frem til
    vi ser på filmer i 24 fps. det hakker ikke da. hvorfor skal da 3d hakke??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny
    Hei,
    Tror det eksisterer en guide til 3d på forumet, men vet ikk ehvor den er.

I bunn og grunn kan du vel få "etterslep" på frames, så vidt jeg har skjønt det.
    LCD technology is not usually rated by frames per second but rather the time it takes to transition from darkness to brightness and back to darkness, in milliseconds. In order to achieve an equivalent minimum refresh rate of 120 Hz, an LCD must be able to transition at a speed of not more than 8.33 ms. However, each frame is displayed for at most 8.33ms, and minimizing the response is key. For example: if it takes 8.33ms for the LCD to transition to the desired image, and a sequential black/white image is shown, the 8.33ms which should be displaying "white" will begin at black, and after 8.33ms finally achieve white. Similarly, the next 8.33ms which should be displaying "black" will begin as white, and after 8.33ms finally achieve black.

However, because pixel transition speed has become a strong selling point of LCD monitors, marketing hype has unfortunately obscured these speed-of-transition specifications with what some consider tortuous qualifying statements that make inadequate technology appear to be better than it really is (see PMPO for another example of such marketing distortions). While the average person attempting to buy a high quality LCD for normal home use might not notice these minor performance differences, a slowly transitioning LCD can have a severely negative impact on usability with shutter glasses. For stereoscopic applications, it is important that the LCD be truly capable of what is being claimed.
    Det vil vel fremstå som lagging, ev. som "manglende frames" / blinking i bildet, vil jeg tro. (jeg har ikke testet dette i praksis).

Husk du må vise dobbelt så mange bilder, for å få 3d-effekten.
    Man kan altså ikke se på hva FPS en fullhd pleier å ha, men man må se på HZ og hvor "raskt" det må kunne gå an å oppdatere bildeinformasjonen i panelet.

Noen andre vet sikkert mer og er helt sikkert bedre til å forklare dette enn meg, jeg bar ekopierte fra Wikipedia nå.

Du kan vel lete etter den 3d-guiden som eksisterer på forumet her, ev. kan du google "why do I need 120hz for 3d" eller "why do I need 120hz for active shutter glasses", etc. Det er nok utallige forklaringer der ute.

PS! Noen få prosjektorer vil "støtte" 3d via komponentinngangen, i lav oppløsning. (dog., hvem vil ha lav oppløsning på en prosjektor?).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evgeny

Glem 3D med W5000, det vil ikke fungere. Den takler ikke båndbredden på innsignalet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OKey. 3D over w5000 er GLEMT men synd at det ikke går

Men tips til å kalibrere til best mulig bilde :wink: på w5000 Er det noen som allerede har innstillingene jeg kan bruke. eller hvordan bruker man Joe Kane Production DVE HD Basics Blu-ray er den noe bra, effektiv ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lest en review hvor de sier at i cinema mode da er prosjektoren veldig nærme perfekt kalibrert

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er veldig langt fra "perfekt kalibrert". For å få til en god kalibrering må brilliant-color skrus av, og hele fargerommet må settes opp på nytt. Dette krever måleutstyr, og god fartstid med CMS-kalibrering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde hyppige hvite blink uansett kilde og plutselig power off (uten at den var spesielt varm..) sendte den inn på service da den bare var 2 uker gammel.

Fikk den nylig tilbake, med beskjed om at ingenting var feil, de hadde testet den i 48 timer. Fikk også beskjed om at det kunne være noe issue med varme hvis den var tak montert, så jeg fikk beskjed om å prøve ut settingen som er ment for tynn luft, da skulle viften være mer aktiv.

Har ikke hatt problem med power off ennå, men de hvite blinkene er fortsatt hyppige.. jeg kjøpte ny Kramer Fiber DVI til HDMI 15m +5V og har fortsatt 15m med VGA til 5x bnc og S-video kabel tilkoblet , men det blinker på alle tre kildene...

Hva kan det være?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den er veldig langt fra "perfekt kalibrert". For å få til en god kalibrering må brilliant-color skrus av, og hele fargerommet må settes opp på nytt. Dette krever måleutstyr, og god fartstid med CMS-kalibrering.
    Hei Gorm.Hvis en pj er kalibrert skikkelig med cmc/farger/gråskala osv,vil den da fungere brukbart i et annet rom og lerret i forhold til rett ut av esken?
    Har en W5000 på handen som er kalibrert av et firma på et lerret som har høyere gain enn mitt og 20" større.Vil en da klare seg med og forandre litt på brigthnes osv?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Eddie. Svarte deg på PM, men legger det inn her også:

Brightness og kontrast kan du ikke røre på en kalibrert projektor, men du kan endre mellom normal og øko-drift på lampen, og du kan endre på irisen (uten alt for stor påvirkning av fargetemp). Dette gir deg kontroll på lysutbyttet, men løser ikke "hovedproblemet" med hensyn til kalibreringen, da det er gamma. Det er umulig å svare på hvordan denne projektoren vil fungere hos deg, for da måtte jeg visst hvordan den er kalibrert. Hvem er det som har kalibrert den, og finnes det i tilfelle en kalibreringsrapport. Får du tilgang på den, og sender meg en kopi, så er det lettere å svare på hvordan dette vil fungere hos deg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •