Sony HS51 6000:1 contrast - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 213
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Den modifiserte ANSI kontrast testen? Nå begynner det å bli spennende. Er den utarbeidet av Sony? Har de brukt samme formel som ved Watt målingene på bilstereo?
    Det er vel liten vits å gi slike svar? Les testen, sett deg inn i hva det går ut på før du kommer med tåpelige kommentarer.

Det er Widescreen Review som har utført testen, Sony har ingenting med den å gjøre.

Mvh.
    Tore K.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...kan vi ikke vente å se til vi får den før vi lar spekulasjonene ta helt av da folkens... 8) Er også litt skeptisk, og hvis Sony har fablet denne gangen mister de en hel porsjon respekt hos meg iallfall, men rapportene eksternt og internt hos Sony tilsier ikke at det er tilfelle. Spørsmåler er selvsagt om denne iris-funksjonen ødelegger for andre bildeparametere, men det tror jeg kun en god gammeldags test klarer avsløre!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg foreslår på messen at jeg holder sonye folket nede, mens en av dere andre stikker av med den til til standen til projection design slik at vi kan sammenligne på en skikkelig måte. Regner med PD stiller med helt dimmet rom som i fjor.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det er vel liten vits å gi slike svar? Les testen, sett deg inn i hva det går ut på før du kommer med tåpelige kommentarer.
    Men du har jo tydeligvis satt deg inn i testen, og kan du da forklare hvordan struping av lys kan gi bedre kontrast i ett og samme bilde? Jeg er muligens trang i nøtta, men jeg får det ikke til å stemme. Og uansett er kontrasten målt til 1000:1 full on/off med iris lukket. Om da måleresultatet i et gitt område innefor dette igjen er bra eller ikke, blir jo egentlig litt teit å diskutere. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke den vanlige ANSI kontrast testen de har oppnådd bedre kontrast på, det er den modifiserte ANSI kontrast testen det blir bedre kontrast ved bruk av Iris.
    Jeg trodde det var vanlig Ansi kontrast vi pratet om jeg ? Vel, samma kan det være. La oss vente og se Jeg er rimelig sikker på at kontrastnivået på HS50 innfrir. ANSI kontrast er mindre viktig en full On/Off som er mere relevant når man f.eks. skal se film. Og det er her auto irisen kommer inn.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Men du har jo tydeligvis satt deg inn i testen, og kan du da forklare hvordan struping av lys kan gi bedre kontrast i ett og samme bilde? Jeg er muligens trang i nøtta, men jeg får det ikke til å stemme. Og uansett er kontrasten målt til 1000:1 full on/off med iris lukket. Om da måleresultatet i et gitt område innefor dette igjen er bra eller ikke, blir jo egentlig litt teit å diskutere. ops:
    1000:1 eller 1300:1 stemmer vel ganske bra det med tanke på den maksimale kontrasten som panelene klarer. 1000:1 er uansett mer enn nok for å gi et realistisk og punchy bilde så lenge panelene blir utnyttet fult ut.

Struping av lys demper sortnivået, er vi enig om det? Så i et bilde hvor irisen er i bruk, og panelene øker hvittnivået, så vil forskjellen mellom hvitt og sort øke i det bildet. Altså vil du få større kontrast enn du ville ha fått uten å bruke irisen(dvs. kontrasten vil være større enn et fixed 1000:1 panel).

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Struping av lys demper sortnivået, er vi enig om det?
    Der er vi helt på linje

Så i et bilde hvor irisen er i bruk, og panelene øker hvittnivået, så vil forskjellen mellom hvitt og sort øke i det bildet. Altså vil du få større kontrast enn du ville ha fått uten å bruke irisen(dvs. kontrasten vil være større enn et fixed 1000:1 panel).
    Det er her jeg faller ut, for hvordan har panelene evne til å øke hvitnivået? Panelene har ikke noe "ekstra å gå på" når irisen er i bruk. Forskjellen i panelets kontrast er helt lik. Når sortnivået bedres (mørkere pga iris), senkes evnen til å gjengi hvitt tilsvarende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg er ikke enig her med deg tklev. Sortnivået vil bli bedre men lysstyrken i det hvite området vil også bli redusert og dermed vil kontrastnivået holde seg konstant innenfor samme bildet.

Eneste måten IRIS kan øke kontrasten er når den blir så raskt at den kan justeres alt etter hvor du har blikket på lerretet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg lurer virkelig på om det er jeg som formulerer meg veldig klønete eller om det bare er dere som er dumme.. :?: :wink:

Hva tror dere egentlig skjer når irisen struper lys-styrken? At panelene blir satt opp til å sende ut akkurat det samme bildet som de ville ha gjort dersom lyset ikke ble strupt? Vil ikke bildet da bare bli veldig blasst?

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei faktisk ikke. Har du prøvd NEC HT1000/HT1100 eller Hitachi TX100. Disse har manuell iris, og det har NULL innvirkning på selve panelet. Det eneste du gjør med irisen er å strupe lyset. Hvis panelene "hadde mer å gå på", ville det ikka da vært fornuftig å utnytte dette maksimalt hele tiden? Det er jo kontrasten på selve panelene som er flaskehalsen på LCD projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? men det er jo det som skjer. Panelene kan jo ikke øke hvitnivået ytterligere. Det eneste du da oppnår er utbrenning i hvitt (eller grått som det naturlig nok blir).

edit: svaret var til tklev. det er jo mulig at sony benytter sine nye "tryllepaneler" i denne projektoren. Forøvrig basert på den nye tallmagiteknologien.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg er ikke enig her med deg tklev. Sortnivået vil bli bedre men lysstyrken i det hvite området vil også bli redusert og dermed vil kontrastnivået holde seg konstant innenfor samme bildet.
    Exactly ! Jeg er helt enig i hva Peakman skriver her.
    Men om det viser seg at du har rett Tklev, skal jeg selvsagt gi meg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må isåfall være litt av en superprosessor i den projektoren hvis den til enhver tid klarer å beregne den beste justeringen av hvitnivået i forhold til bildet som vises, og irisåpningen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette er noe mer opplysende, men jeg kan ta et matematisk eksempel på hvordan automatisk iris kan fungere.

Prosjektøren har en teknologi, som oppfatter hvor stor lysintensitet det finnes i bildet, og kan dermed endre styrken på lyset ved å strupe det med irisen. Panelene har en fast kontrast, så de klarer aldri å strupe lyset mer enn 1000 ganger (1000:1 i kontrast).

Okey, så kommer det bildet til prosjektøren, hvor maks intensiteten er ca. 50% av hva panelene klarer å behandle. Dvs, at panelene viser et lys som er 500 ganger så lyst som det svakeste lyset de kan vise. (Dvs. at kontrasten/forskjellen mellom svart og lyst være 500:1)

Da kommer auto-iris funksjonaliteten inn, den oppdager at den kan redusere lys-styrken til halvparten, da vil panelene ha mulighet til å øke intensiteten på det hviteste de produserer til 1000 ganger av det sorteste de produserer. Det vil si at kontrasten/forskjellen mellom svart og lyst vil være 1000:1. Du har altså fått en fordobling i kontrast på dette bildet i forhold til dersom auto-iris funksjonaliteten ikke hadde vært i bruk.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Det må isåfall være litt av en superprosessor i den projektoren hvis den til enhver tid klarer å beregne den beste justeringen av hvitnivået i forhold til bildet som vises, og irisåpningen.
    Stemmer det, behøver ikke å være så veldig avansert. Den behandler allerede alle punktene digitalt, så en enkel formel er alt som skal til.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og hvis det kommer mer lys i scenen med 50% skal så lysnivået i det grå dimmes ned og det lyse vil få samme intensitet som det grå hadde? Høres veldig snålt ut, for ikke å snakke om beregningene som må gjøres av projektor på milisekunder.

edit: nei nå hopper jeg av, orker ikke fabulere mer om ting vi ikke har peiling på. Jeg tror en ting, TKLev en annen. Vi får håpe TK har rett.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig snålt ut, for ikke å snakke om beregningene som må gjøres av projektor på milisekunder.
    I datasammenheng er millisekunder et hav av tid (tusendels sekund) da en cpu vanligvis opererer med nanosekunder (milliardelssekund). Stod vel et sted at iris'en har en reaksjonstid på 40 millisekund, og lcd-panelene har vel under halvparten av det igjen (må jo helst være godt under 20 ms for å unngå etterslep ved panoreringer etc), dvs at endringer kan gjøres fortere enn øyet er i stand til å oppfatte.

Ellers så synes jeg forklaringen til tklev hørtes noenlunde fornuftig ut, at lcd panelet kan øke lysgjennomgangen i de enkelte pixlene samtidig som den, for å kompensere for at den, struper lyset med irisen. Da vil jo svart bli svartere, samtidig som hvit vil holde seg på samme nivå, og da vil jo kontrasten øke... Og iom at de har klart å måle denne kontrastøkningen, så er den vel der?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. men den må jo analysere og rekalkulere nivåforhold i hele bildet for hver frame den får inn... det er jo ikke akkurat piece of cake. Det er ikke det samme som å vise/skalere det som kommer inn, det er langt mer komplisert.

edit: Og den kan ikke "øke lysgjennomgangen på hvitt". På grå/mørke felt kan den øke (om den gjør det i praksis vet ingen), på hvitt har den ikke noe å gå på.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polkalizer, nei, så lenge bildet inneholder en stor del av 100% hvite farger (det må isåfall være veldig lys-sterke bilder) så kan ikke irisen brukes, og da er du begrenset til panelets ANSI kontrast. LCD har allerede langt bedre ANSI kontrast enn de fleste CRTer, så det burde ikke være noe problem? Når LCD i tillegg får en on/off kontrast som matcher mange gode CRTer så begynner vi å snakke god kontrast.

Såvidt jeg har forstått så er det iallefall ingen hørbare forskjeller mellom skiftene i auto-iris modus, og det er ingen som raporterer om at de legger spesielt merke til endringene, så det skal bli spennende å se.

Ser forresten at det er ute en rapportasje til fra en som har sett Sony HS-50(?) på AVS, og han rapporterer om bilder som tilsvarer HD2 DLP eller bedre. Hmm, litt vittig, han nevner at de brukte Hulk som referanse på testen, og da er jeg ikke så overrasket over at han var fornøyd med bildet, da det er en av de uten tvil beste DVD filmene jeg har sett på min HS-20 også..

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. men den må jo analysere og rekalkulere nivåforhold i hele bildet for hver frame den får inn... det er jo ikke akkurat piece of cake. Det er ikke det samme som å vise/skalere det som kommer inn, det er langt mer komplisert.
    Det er mange år siden regnekraften til en cpu ble målt i mips (millioner instruksjoner pr sekund) og i dag måles det vel stort sett i gips (milliarder instruksjoner pr sekund) og ikke vet jeg hvor mange beregninger som er nødvendig pr frame, men den rekker å kalkulere VELDIG mye på ett millisekund...

Så jeg ser i allefall ikke noe problemer med at en slik irisfunksjon skal kalkulere hva som trengs av endringer, og så gjennomføre de, det er tross alt ikke så veldig mange bilder pr sekund som blir vist (kinofilm er 24 fps såvidt jeg husker, hva en projektor viser er jeg noe mer usikker på). Men i allefall er det plenty med tid mellom hvert bilde for en cpu å kalkulere hva som skal gjøres i neste omgang...

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •