Sony HS51 6000:1 contrast - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 213
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, en annen langt mer troverdig kar på AVS mente sortnivået nesten var på høyde med Marantz S3, altså helt i toppsjiktet. Igjen, jeg tror det er lurt å se enheten selv før en gjør seg opp en mening. Jeg for min del tviler sterkt på at HS-50 har tilsvarende sortnivå som AE700 (for øvrig, leste dere at karen vurderte sortnivå på AE700 i et helt opplyst demorom, mens han vurderte sortnivået til HS-50 i bekmørke?)... Uansett, har den det, er jo Sony helt ute å kjøre, men jeg tror rett og slett ikke de har skrytt på seg noe slikt, som de selvsagt visste ville skape stor debatt og ev. bli kraftig kritisert om var humbug. Sony bedriver en del merkelig marketing (bl.a. Sideshot, er jo et helt latterlig konsept), men jeg tror (og håper) at de ikke holder folk for narr med denne modellen.

For øvrig kritiseres screendoor, og det tror jeg de har belegg for, har nok ikke blitt så mye bedre sånn sett.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uffda, ble litt misforstått her. Tviler ikke på 1:6000 jeg, tviler mere på teknologien. Et teknologibytte tror jeg vi må over til for å se slike verdier som vi har på CRT, dvs 1:30.000. Men, dette blir nok for mye off topic, so 'I rest my case', er det ikke det det heter?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6000:1 er vel målt med hvitt felt (fullt guffe på lys og vidåpen iris), mot sort felt (minimalt lys og lukket iris). Så å oppnå 6000:1 ved film er jo bare utopi før vi ser et blockpanel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    6000:1 er vel målt med hvitt felt (fullt guffe på lys og vidåpen iris), mot sort felt (minimalt lys og lukket iris). Så å oppnå 6000:1 ved film er jo bare utopi før vi ser et blockpanel.
    Ehhm, hva snakker du om nå? Hva har blockpanel med film å gjøre?
    Kan vel fortsatt få tilnærmet 6000:1 i kontrast i en film selv om ANSI kontrasten ikke er 6000:1? Så Kill Bill 2 her om dagen, gjett hvilken scene jeg kunne ha tenkt meg den 6000:1 on/off kontrasten...
    (Jeg har Sony HS-20.)

Mvh.
    Tore K.
    Spoiler: Da hun ble levende begravd i kisten, og det ble heeelt bekmørkt i 30 sekunder eller så.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få til det må du altså justere lysutbyttet fra projektoren under filmen. Det er rimelig tungvindt. Oj mørk scene, må spole tilbake å justere ned lysutbyttet. Nei fillern der kom det en lys scene rett etterpå. :wink:

Block panelet vil blokkere lyset der det ikke skal være lys. Det er snakk om en 4. panel som kun blokkerer lys. Den dagen det er tilgjengelig vil vi se kontrastnivå på høyde med CRT.

Når det gjelder KillBill 2, så var det faktisk ingen scener jeg trengte bedre kontrast i. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få til det må du altså justere lysutbyttet fra projektoren under filmen. Det er rimelig tungvindt. Oj mørk scene, må spole tilbake å justere ned lysutbyttet. Nei fillern der kom det en lys scene rett etterpå. :wink:

Block panelet vil blokkere lyset der det ikke skal være lys. Det er snakk om en 4. panel som kun blokkerer lys. Den dagen det er tilgjengelig vil vi se kontrastnivå på høyde med CRT.

Når det gjelder KillBill 2, så var det faktisk ingen scener jeg trengte bedre kontrast i. 8)
    Ahh, sorry, misforstod hva du mente med block panel, er vel også populært kalt "fourth panel" ja.

Pointet med Sony sin Iris løsning er at den automatisk oppdager om bildet er mørkt, og senker lysstyrken (blokerer lys *før* det treffer panelene) slik at bildet blir ca. 4-5 ganger mindre lyssterkt. Sonyen skal vistnok bruke ca. 25ms på å oppdage og korrigere irisen, slik at det skulle fungere bra til film-bruk. De fleste av oss vil ikke legge merke til at irisen endrer seg, dersom den klikker like mye som på HS-20ern så kan det være en annen sak.

Nøytaktig hvor bra teknologien virker vil vi vel ikke få vite før folk får tak i noen eksempler til skikkelig testing.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at irisen er dynamisk, men Sony's måling er gjort med lysinnstillingene (brightness) på maks og minimum i tillegg til iris full av og på. Derfor blir det ikke realistisk i det hele tatt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at irisen er dynamisk, men Sony's måling er gjort med lysinnstillingene på maks og minimum i tillegg til iris full av og på. Derfor blir det ikke realistisk i det hele tatt.
    Nei, jeg tror du tar feil. Det er kun snakk om bruk av automatisk iris som gir disse kontrast tallene. Dersom det er snakk om å juster instillingene manuelt mellom hver sekvens så skal jeg være helt enig i at det er juks og fanteri. Tror og håper du har misforstått litt nå.

Mvh.
    Tore K.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    irisen gir jo uansett ikke 6000:1 i kontrast. ser mer på dette som etter reodor felgen oppfinnelse, hvor de på papiret kan si at "se bildet er målt så lyst på dette hvite bildet og så lite på dette svarte bildet, da er kontrasten mellom det lyse bildet og det svarte 6000:1" ja da er sikkert målingen riktig. Gi sonyen et bilde av et sjakkbrett og mål kontrasten mellom de svarte og de hvite rutene.........
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    irisen gir jo uansett ikke 6000:1 i kontrast. ser mer på dette som etter reodor felgen oppfinnelse, hvor de på papiret kan si at "se bildet er målt så lyst på dette hvite bildet og så lite på dette svarte bildet, da er kontrasten mellom det lyse bildet og det svarte 6000:1" ja da er sikkert målingen riktig. Gi sonyen et bilde av et sjakkbrett og mål kontrasten mellom de svarte og de hvite rutene.........
    Du snakker om Ansi kontrast, her er det snakk om on/off kontrast. Selvsagt har DLP bedre Ansi kontrast, spørsmålet er hvor mye det har å si. Så lenge et objekt lyser opp en stor del av skjermen, så har jeg aldri opplevd at Ansi kontrasten er noe stort problem for *meg* på min HS-20. Med dynamisk iris kontroll så burde Sony kunne klare å ligge veldig nære en optimal *opplevd* kontrast.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Nei, jeg tror du tar feil. Det er kun snakk om bruk av automatisk iris som gir disse kontrast tallene. Dersom det er snakk om å juster instillingene manuelt mellom hver sekvens så skal jeg være helt enig i at det er juks og fanteri. Tror og håper du har misforstått litt nå.

Mvh.
    Tore K.
    I følge en del "kloke hoder" på AVSforum som har sett den på Cedia, var aktuell kontrast rundt 1500:1. Ikke at det er noen fasit. :roll:
    Det blir helt klart en spennende projektor å teste. Jeg gleder meg allerede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke en opplevd kontrast bero på at et lyst opjekt er på skjermen samtidig som en mørkere bakgrunn etc? hvordan skal irisen kunne skru ned lyset på den mørke bakgrunnen og booste lyset på det lyse objektet? blir uansett spennende å se. denne har da dobbelt så bra kontrast som en projectiondesign action one.MkII. den er oppgitt til 3000:1. blir morro å se på plaza når sony viser frem sin "dobbelt så høye konstrast som MkII sak" Jeg derimot tror ikke på julenissen i år heller.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1500:1 er jeg enig i er panelets kontrast, vil tro de har forbedret det litt fra HS-20, så langt er jeg enig. Men det er jo hvordan mørke scener oppleves som vil være "dealbreakeren" her. Gleder meg.. Er jo mange "kloke hoder" på AVS som sammenligner den med Sharp 12k også da, t.o.m. en som har lyst å selge sin for å byttte til HS-51(!)..

Gleder meg til cine4home.de får tak i en slik en for test, synes de har gjort best jobb med å gi detaljerte og vitenskapelige observasjoner på digitale prosjektører.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den som kunne vært på cedia og fått sett alt som er der 8)
    burde nesten lagt ferie til en sånn messe engang
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Gleder meg til cine4home.de får tak i en slik en for test, synes de har gjort best jobb med å gi detaljerte og vitenskapelige observasjoner på digitale prosjektører.
    Det beste er vel fortsatt å se den selv?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Gi sonyen et bilde av et sjakkbrett og mål kontrasten mellom de svarte og de hvite rutene.........
    ...må ikke en opplevd kontrast bero på at et lyst opjekt er på skjermen samtidig som en mørkere bakgrunn etc?
    Når PD måler kontrasten på model one mk I til 3000:1 og enda bedre på mk II er det da kontrasten mellom sort og hvitt i samme scene? :shock: f.eks et sjakk brett?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du gal mann. I en slik test måler de beste CRT'ene (G90) 150:1
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du gal mann. I en slik test måler de beste CRT'ene (G90) 150:1
    Det var det jeg også trodde.... :wink:

Hvordan er det da med dlp sin max kontrast mot lcd i en slik "sjakk test"?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vesentlig bedre.
    Vi kan kanskje få Per Johnny til å måle, han som har utstyr til det. Skal høre med han når anledningen byr seg.
    Han målte min mk2 (hadde den med hjem til han) og da sa han at det ikke skilte allverden mellom den og CRT ved slik måling. Vet ikke om han sa det for å trøste meg men?

Kanskje vi kan få til en måling når HS51 er kommet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi kan få til en måling når HS51 er kommet?
    Det hadde jo vært veldig interressant for ikke si meget avslørende :lol:
    Men tilbake til MK II, gjennomsnitts kontrasten som er oppgitt er det ved et hvilket som helst ansilumen nivå (500-1000) :?:

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •