Hjelp til kjøp (HW15,HD82,TW4400) (LØST)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp (HW15,HD82,TW4400) (LØST)

Prosjektor skal kjøpes inn, hvit stue, 3,6m avstand fra linse til lerret, middels lyskontroll (tjukke svarte gardiner). Hovedsaklig serier, film og spilling skal foregå på prosjektoren.. seff en fotballkamp iblant
    106tommer lerret om mulig på avstanden

Gammelt bilde av stuen Picasa Nettalbum - fenixen - Bolig Lerretet skal komme ned der som TVen henger, det vil altså henge fremfor 1 vindu og verandadøren.

Update:
    Optoma HD82 mot TW4400 er alternativet som står igjen

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hvertfall benq W5000 i helt lik lys stue som deg og jeg blir blown away av det digge bildet hver gang jeg starter en film

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg en projektor med mye lys, og et lerret med grå duk. Da oppnår du god opplevd kontrast, og "akseptabelt" sortnivå. Ser du holder en knapp på HD82, og det er jeg helt enig i.
    -HW15 kommer neppe til å synke nevneverdig i pris, da den allerede er kunstig lavt priset om dagen. Ellers ville dette vært en god kandidat. Litt lav lysstyrke, men tar det igjen på ANSI-kontrast (oppleves som mer lyssterk enn den er)
    -TW5000 har ikke så høy ANSI-kontrast, og vil nok ha problemer med å gi skikkelig bildedynamikk i lyse scener (i en lys stue).
    -W6500 har litt for voldsomt lysutbytte, med tilhørende støynivå. Kan kanskje fungere i økonomimodus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er turnoff så da stryker vi Benq, synest jo W5000 er bra, men vil absolutt ha noe som er bedre på alle punkter, W6500 strøket.
    Poenget ditt rundt TW5000 hørtes hvertfall veldig fornuftig ut, så da står vi igjen med de to som har vært favorittene fra starten.

Prisforskjellen på HW15 og HD82 er 7-10%, noe jeg absolutt kan strekke meg om hoppet opp til HW15 rettferdiggjør det. Det kan bli ganske mye spilling på den (xbox/ps3, om det spiller inn)

Noen siste tanker rundt det? spilling og pris vs ytelse.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom støy er et "issue", så er jo HW15 totalt overlegen. Den støyer vesentlig mindre med full spenning på lampen, enn HD82 gjør i økonomi-modus
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD82 er grei på støy, bare det ikke går langt over 30dB og over så går det helt fint. Slet med å høre HD82 når jeg var i prøverom og kikket på den.

Får prøve å finne en plass de har en HW15 hengende, og deretter se hva magefølelsen sier og legge inn en bestilling på en av dem.

Tror du HW15 drar det lengste strået på farger og opplevd kontrast, sortnivå?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fenixen
    HD82 er grei på støy, bare det ikke går langt over 30dB og over så går det helt fint. Slet med å høre HD82 når jeg var i prøverom og kikket på den.

Får prøve å finne en plass de har en HW15 hengende, og deretter se hva magefølelsen sier og legge inn en bestilling på en av dem.

Det beste er om du sjekker begge to, helst på samme gain-lerret, samme zoom, i samme rom (mtp lyskontroll).

HD82 er en av få dlp med lens-shift, samt den har sentrert linse.
    Den er dog. SVÆR, så husk at selv om du har 4.5 meter, mister du en del av dette på selve prosjektorens lengde. Du bør vel heller ikke regne med helt max på zoomen :-P Så kanskje du bør regne på ca 4 meter, 4.1, sjekke på :
    Sony BRAVIA VPL-HW15 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

hvor stort bilde du kan ha, hvor langt unna og hvor mye zoom du vil ha.
    (det blir jo ikke skrevet helt i stein).

Du vil da få anslag på hvor mye lys du kan ha i rommet (LUX).
    Jeg vil si at i en stue, kan det være greit å ha en prosjektor som tilsier at du kan ha litt lys i rommet. Det er i alle fall min tanke, du vil gjerne se hva du har på bordet, kunne gå ut, uten å snuble, etc :-P I et hardcore kinorom, er det gjerne mindre krav til dette, da du som regel har 100% lyskontroll.

Hvor mye bakgrunnslys du kan ha, avhenger jo selvsagt av mange faktorer.. bla.a. throw, lysstyrken til prosjektor, etc.

Jeg var litt skeptisk til hd82 sin ansi lysstyrke, men for meg virket den å fungere vel så greit som hd800xlv (med 2000 ansi,vs 1400 ansi på hd82).

Vil tro dette er pga. bedre kontrast og darkchip 3 vs darkchip 1 på hd800xlv. Fargene er også myyye bedre på hd82 vs hd800xlv, men dette er vel pga rgbrgb vs rgbcmyk eller hva enn den gamle kjørte på.

Gleder meg til å teste hd82 i stuen selv :-) Lurer dog., på om jeg burde hatt et lerret med lavere gain, for bedre sortnivå :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger hjelp til å vurdere om avstanden er "ok"

Jeg har 365cm fra punktet hvor linsen vil være til bildet treffer lerret.

Med 106" lerret (270cm diagonal) får jeg oppgitt på project central at zoom må stilles til 1,47x som er nesten maks.
    Optoma HD8200 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Jeg synest å huske at noen her inne sa at zoom ikke er bra å bruke? Husker jeg feil? hva skjer når jeg bruker zoom. Ville dere funnet en annen prosjektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger hjelp til å vurdere om avstanden er "ok"

Jeg har 365cm fra punktet hvor linsen vil være til bildet treffer lerret.

Med 106" lerret (270cm diagonal) får jeg oppgitt på project central at zoom må stilles til 1,47x som er nesten maks.
    Optoma HD8200 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Jeg synest å huske at noen her inne sa at zoom ikke er bra å bruke? Husker jeg feil? hva skjer når jeg bruker zoom. Ville dere funnet en annen prosjektor.
    hei,
    i egne erfaringer har jeg ikke merket så mye forskjell på bruk av zoom.
    teoretisk blir det vel litt mindre lysutbytte jo lengre vekke prosjektoren står, samt man får kanskje påvirket bilde noe.

Det samme gjør man forøvrig med lens shift.
    Optoma hevder at sin lens shift mister mindre lys enn konkurrentenes, visstnok pga en "non telecentric lens" eller noe i den duren. (ikke quote meg på det der bokstavlig talt).

Ellers sitter jeg her på stuen min, med 123". PJ'en (optoma hd82 ble det forresten).

Sånn er stuen min

PJ'en henger inne i den delen til høyre, minste delen av stuen.
    Festet er montert 40cm fra bakvegg (så jeg har god plass til kabler, uten knekk eller belastning på plugger).

oops. nå ser jeg at den tegningen der ikke har lengden på rommet..
    *måle opp*

oisann, stuen min er visst 5.5 meter lang. jeg vet ikk ehelt hvor jeg er på zoomen, men langt fra max tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hd82 er 22db i eco modus

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter god hjelp fra forum og ansatte i avshop falt valget på TW4400.

Takk for all hjelp!

Newcomer Noldowarrior sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor?

Etter god hjelp fra forum og ansatte i avshop falt valget på TW4400.

Takk for all hjelp!

Interessant å høre, vurderer selv 4400 mot HD82 nå.. Hvorfor endte du med Epson 4400?
    PS4 * Yamaha RX-V 863 * NAD C319 (front) * JM Lab Electra 920.1 * Patos (senter) * Infinity Reference 11i (bak) * XTZ 99 W12.16 (sub) * Samsung 50" Plasma * Apple TV * iMac 27 * Logitech Harmony 555 * Wimp HiFi

På lyd- og bilde-kjøret siden 1996

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •