Spm ang min størrelse på rom, avstand, lyd, lettet mm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer PaulKemp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spm ang min størrelse på rom, avstand, lyd, lettet mm

Går med tanker om å bygge en mini kino i kjelleren, og naturligvis dukker det opp endel spørsmål. Er ny på dette området, men har veldig lyst til å iverksette. Ser i første omgang etter billige løsninger. Har Patos 310 som front, 110 fra Komplett som bak. 210c som center. Lav modell Denon receiever.

Legger ved et sketchup som viser noen mål. Rommet kan muligens bli litt større litt avhengig av hvordan jeg setter opp veggene. Dette blir en batcave uten noen vinduer, og jeg har sett på Optima hd200x pga pris og "nybegynner" projektor. Denne er svak på sortnivå, så da kommer spm om belysning opp. Tenkte på en grå DIY mdf plate som lerret og DIY ramme.

1. I et rom uten vinduer, er det fordel med lys rundt proj. rammen? Vil dette øke følelsen av sortnivå? Slik som dempet belysning gjør feks på en plasma tv?
    2. Er det noe vits med 7.1 oppsett i et såpass lite rom?
    3. Sitteavstand i tegningen min er på 2.6 m, er et 90" lerret for stort?
    4. Det er betongvegger inn mot nabo, hvor godt forplanter lyd seg i betong?

Takker for all hjelp! :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarer på det jeg kan svare på:

1. Vet ikke, men følger tråden videre da jeg lurer på det samme.

2. Prøvd 7.1 i lite rom og merket ikke mye forskjell fra 5.1. Ville puttet pengene annet sted i oppsettet. Gjorde mye større forskjell da jeg hadde hjemmekinoen i en stor kjellerstue.

3. Jeg liker å se på film med anbefalt "THX angle" ref. Viewing Distance Calculator - noen mener dette blir for stort. Anbefaler å teste ulike bildestørrelser før lerret kjøpes inn, så man kjøper det man synes blir best. Brukt laken/hvit vegg for testing med stort hell før hvert lerretskjøp (4 lokasjoner/lerret hittil). Planlegger samme fremgangsmåte ved overtakelse av ny leilighet i mars

4. Er vel forskjell fra betongvegg til betongvegg, men i nyere leiligheter (2007+) med etasjeskiller i betong + betongvegger kan jeg kjøre musikk og film på ganske øredøvende volum uten å få klager (så lenge alle vinduer er igjen selvfølgelig). Dette med barnefamilier etc. som naboer og gjerne midt på natten. Er en av hovedgrunnene til at jeg kjøper nye leiligheter fremfor alle de gamle som er rimeligere i Oslo. Må ta hensyn til hobbyen

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulKemp
    4. Det er betongvegger inn mot nabo, hvor godt forplanter lyd seg i betong?

Takker for all hjelp! :smile:

Hos meg, som bor i en leilight bygd på slutten av sekstitallet er det meget lytt. Har betongvegger alle veier. Bare å glemme å se film sent her, eller se på vanlig tv hvis naboen støvsuger. nesten ihvertfall.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, skal lete mer etter svar ang belysningen i rommet. Noen ganger er det jo deilig med veldig svak belysning i rommet uansett. Spes hvis man ser på noen annet enn en film.

OK, det er en veldig god ide faktsik. Å teste ut bildet på en hvit vegg. Det skal jeg gjøre.

Selv om jeg hører veldig lite fra naboene kommer jeg til å feste stenderene i gulvet og taket uten å feste de direkte i betongveggen. Deretter går jeg for to stk gipsplater for å unngå lydlekkasjer.

Ang 7.1 så tror jeg jeg legger opp kabler til 7.1 i vegg men heller bruker 5.1 i starten. Da har jeg muligheten til 7.1 senere hvis jeg ønsker det.

Jeg planlegger også å utvide rommet litt, slik at jeg får ca 3.5 km2 til å bruke.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo større lerret jo bedre:wink: ....men kan ikke skjønne at den DLP baserte Optomaen klarer å fylle et 90" lerret med den kasteavstanden du får i rommet ditt. Du har vel en fysisk vegg bak sitteposisjonen?

EDIT: Jo så sannelig:www.projektorpoint.co.uk/screensizecalculator/screensizecalculator.cfm?manufaturer=Optoma?Produc tCode=HD200X

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den skal være god nok, men proj.central. bruker produsentenes egne tall. Uansett er ikke proj modell bestemt, så i og med w5000 også koster under 10.000 så kan det eventuellt bli den.

Men hva med fargene på lerret og lys? Er det best med 100% mørkt rom eller kan man ha litt lys for å lette opplevelsen for øynene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å "avlaste øynene" når du ser på en refleksjon. Det er ganske annerledes enn å se på selve lampen, slik du gjør med TV-apparat. I lyse scener vil også lerretet "lyse opp" rommet, så problemet blir nok heller å maskere, så dette strølyset ikke ødelegger dynamikken på lerretet.
    Husk at det sorteste du kan oppleve på lerretet, ikke er sortere enn lerretet er med tilgjengelig lys i rommet. Annet lys enn projektoren vil altså bare ødelegge sortnivået og bildedynamikken
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var jeg ikke klar over, men når du sier det høres det meget fornuftig ut.

Har sett flere som har hvite vegger på sidene og sort vegg bak lettert. Vil ikke da lyset fra projektoren lyse opp disse? Vil feks brun tapet på andre vegger enn projektor veggen løse dette problemet enkelt? Da tenker jeg sort bak lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •