Gamle Flaggskip vs nye (innstegs)projektorer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamle Flaggskip vs nye (innstegs)projektorer.

Når jeg ser gamle flaggskip seile opp på bruktmarkedet sitter jeg alltid og lurer på hvordan de står seg mot nye projektorer. Spesielt er det interessant mot innstegsmodeller som ofte har samme pris som selger ønsker for den gamle toppmodellen. Hadde vært veldig morro om noen, som har erfaring med mange projektormodeller, kunne ha laget en litt sånn uhøytidelig liste. Den kunne ta for seg hvordan nye og gamle modeller står seg i forhold til hverandre. Noen som gidder?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fornuftig at du begynner med å lage en liste over modeller som folk kan vurdere på listen i så fall.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere hvis du nevner noen konkrete projektorer, hvis ikke blir det veldig omfattende

EDIT: ble slått på målstreken av e-h gitt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder JVC fra HD1, til HD100 og så HD750 så er ikke spranget veldig stort mener jeg. Det som er forbedringene der er verktøyene som gamma og CMS. For min del så har jeg ikke sett noen grunn til oppgraderinger siden HD100, og jeg kunne klart meg med HD1 også for den del. Men jeg har ekstern korrigering av gamma og CMS. Dyrt og oppgradere hvert år for veldig marginale forbedringer.

Sikkert mange som er uenige i dette, men det er de vurdering jeg har tatt personlig, men jeg må innrømme at ønsket om oppgradering ligger der som ett gammelt spøkelse likevel.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er muligens en tanke inhabil her siden jeg har en DLA-HD750 for salg, men jeg vil likevel tørre å påstå at ingen av de nyere innstegsmodellene er den overlegen.

Utviklingen går fryktelig fort, men toppmodeller holder seg ofte en del bedre ytelsesmessig enn hva tilfellet er for de som koster "midt på treet".

Når det kommer til forskjellene på HD1, HD100 og HD750, eksempelvis, så er jeg enig i at forskjellene ikke er gigantiske, men de er like fullt der. Begge de tor førstnevnte sliter eksempelvis med lyse hjørner, noe som er stort sett eliminert på sistnevnte. Samme kan sies om fargegjengivelsen, som er MYE bedre på HD750.
    Jeg tror nok det samme gjelder for alle andre merker også. Eksempellvis så hodler Epson TW2000 seg svært godt sett opp mot innstegsmodellene til Epson osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne se litt lyse hjørner på HD1, men ikke noe som plaget meg. På HD100 ser jeg det ikke i det hele tatt. Mulig jeg har ett godt eksemplar av HD100. Hadde HD750 en stund, men beholdt ikke den, da det hos meg ikke representerte noen oppgradering, med tanke at jeg allerede har ekstern kontroll på CMS og gamma.

Håper de nye kommende JVC modellene vil representere ett litt større steg fremover.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Kanskje fornuftig at du begynner med å lage en liste over modeller som folk kan vurdere på listen i så fall.
    Blir vel ikke så veldig lang liste. Er vel bare å ta de merkene i Norge som har hatt en viss omsettning i modeller fra innsteg til high-end modeller. Det blir vel nesten bare Sony og JVC som har hatt både i lengre tid? Man kan kanskje rangere de tre siste modellseriene i en rekkefølge. F.eks Flaggskipet i 1. gen merke X er litt bedre enn innstegsmodellen i 2. gen merke X. Bør jo ikke være så vitenskapelig bare interessant å lese hva folk med erfaring fra mange modeller synes. Jeg leser gjerne en uhøytidlig rangering som kan taes med klype salt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Blir vel ikke så veldig lang liste. Er vel bare å ta de merkene i Norge som har hatt en viss omsettning i modeller fra innsteg til high-end modeller. Det blir vel nesten bare Sony og JVC som har hatt både i lengre tid? Man kan kanskje rangere de tre siste modellseriene i en rekkefølge. F.eks Flaggskipet i 1. gen merke X er litt bedre enn innstegsmodellen i 2. gen merke X. Bør jo ikke være så vitenskapelig bare interessant å lese hva folk med erfaring fra mange modeller synes. Jeg leser gjerne en uhøytidlig rangering som kan taes med klype salt...
    JVC kommer med en HD250 som skal være veldig i rimelig og sikkert bedre enn første og andre gen. JVC, og sikkert ikke så langt etter HD350 og HD550 også - men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er alltid vanskelig å vurdere dette, spesielt allerede nå da stort sett ingen av oss har sett skikkelig produksjonseksemplarer av de nye generasjonene.

Hvis 3D er viktig for deg vil jeg tørre å påstå at en kanskje bør avvente prisingen av VW90. Hvis ikke er det min mening av både VW85 og HD750/950 er fantastisk gode projektorer begge to. VW85 har nesten dobbelt så mye lys som HD750/950, mens 750/950 på sin side har enda bedre sortnivå og detaljert i mørke scener.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man fornuftig(noe jeg ikke er) kjøper man fjorårs toppmodellen fra en av de store produsentene til nesten halv pris av nypris med få timer på pæra og ferdig kalibrert.

Jeg har hatt alle JVC toppmodellene siden HD1 til og med HD950 (ikke 990) og det har vært små oppdateringer hver gang, den største var CMS på 750, men det tok noen mnd før den ble oppdatert og virket skikkelig. Man må også huske på at man betaler mye for å få det "beste" først. Men i mine øyne er ikke innstegsmodellene på høyde med de beste før det har gått noen generasjoner.

Hvis ikke 3D er viktig kan du sikkert gjøre gode kjøp på fjorårsmodellene fremover nå...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3D har jeg ikke engang begynt å vurdere. Jeg er vel en av de som hopper på etter at teknologien har modnet.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er strålende fornøyd med min HD1, og spesielt etter at jeg byttet til grått lerret. Blir jevnlig utsatt for fristelser i form av HD750 og RS20 hos henning og hans, men går alltid hjem og er storfornøyd med den jeg har.. venter på en 3D toppmodell fra jvc
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal jeg kjøpe VW85 og ikke VW15?

(Dreamscreen Ultra HD V2 120" Procurve i batcave 4-4,5 m kastelengde, projektor plassert stående på hylle rett under tak, lerret 10 cm fra tak)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre kalibrert fra fabrikk, med blant annet korrekt fargerom. Mye bedre kontrast, og noe bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast). Bildeskarpheten er også bedre, takket være bedre optikk.
    I tillegg har VW85 en helt unik konvergensjustering, samt at den er satt sammen av kun de beste delene (sortering på SXRD-engine deler).

Om den er verd prisforskjellen blir et individuelt spørsmål.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tilbakemeldingene. Jeg har nå tatt steget fra en "nissekalibrert BenQ 8720" til en Gormkalibrert Sony VPL-VW85 . Blir veldig morsomt å se forskjellen. Kunne helt sikkert ha klart meg med en VW15, men fristelsen ble for stor. Jeg kommer antagelig til å beholde denne helt til 3D er overmoden, så derfor flesket jeg til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vært i Drammen og handlet da regner jeg med?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hentet den enda men det stemmer det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Takker så mye for tilbakemeldingene. Jeg har nå tatt steget fra en "nissekalibrert BenQ 8720" til en Gormkalibrert Sony VPL-VW85 . Blir veldig morsomt å se forskjellen. Kunne helt sikkert ha klart meg med en VW15, men fristelsen ble for stor. Jeg kommer antagelig til å beholde denne helt til 3D er overmoden, så derfor flesket jeg til.
    Hei, overgangen blir nok mer eller mindre enorm.

Jeg har neppe sett flest prosjektorer av folkene på forumet her, men når jeg bodde hos faren min (den gangen da, på 90-tallet), hadde vi også prosjektorer.

Den første vi hadde, var en Sony DLP prosjektor. Dette var ikke den dyreste man fikk tak i, tror den kostet 15-20.000 Kr. Den var liten og hvit.

Prosjektoren fungerte jo greit, men oppløsningen var latterlig lav. (dog., var det vanlig med lav oppløsning på pcer på den tiden, samt DVD var jo det hotteste man hadde på slutten av 90-tallet (laserdisc-fanatikere vil sikkert fremdeles krangle på denne)).

ANyhow.. Overgangen fra den sonyen til ASK prosjektør som kostet 50.000, var rimelig enorm. ASK-en var egentlig en møteromsprosjektør, men på den tiden var den ganske bra. Den klarte også ok oppløsning (1280x1024), hadde dvi, etc. Det var også musehjul på fjernkontrollen.

Vi brukte dne i flere år og den lå så å samlet støv til for et par år siden (2006), så fikk jeg den billig av faren min. I mine tanker, var det en god prosjektør, men når jeg koblet den opp, var den langt fra god :-P

Fargene var blasse, utvaskede, sortnivået var elendig! Det var også noen støvkorn inne i linsesystemet. Jeg fant derfor ut at den måtte selges!

Så kjøpte jeg en HD800XLV, som var natt og dag! HD800XLV krevde ikke helt mørkt rom (2000 ansi), samt kontrastene var lysår bedre. Fargene var også plutselig der, det så ikke ut som et dårlig fotografi fra 80-tallet.

Fullhd var jo heller ei noen ulempe, da spesielt tilkoblet PC :-)
    Brukte jo denne i ca et halvt år, før den begynte å tulle seg.

Nå får jeg HD82 i posten, mest sannsynlig mandag. Jeg kikket på HD82 i England, for ca 1 uke siden.

HD82 vil jeg si er en stor oppgradering fra hd800xlv, basert på:
    * Kontrast
    * Farger (spesielt grønn og rødt)
    * Sortnivå (Er vel pga darkchip 3 vs darkchip 1 på hd800xlv)
    * Støy (hd82 har 22db i stillemodus)

hd800xlv er mer lyssterk (2000 ansi), men den var egentlig for lyssterk for meg. Jeg kjørte den alltid i sparemodus.

Prosjektoren du kjøper, er vel igjen mye bedre enn hd82en.. Jeg vurderte også å kjøpe meg opp til hd86, men jeg måtte jo da betalt en del for oppgraderingen. Hadde for all del hatt råd til det, men jeg har en del ting jeg helst vil oppgradere i leiligheten.

Jeg ser bare ca. 1-2 filmer i uken, samt spiller svært sjeldent på ps3en.. Men prosjektor er unektelig veldig morro når man har fest og slenger på guitar hero eller rock band, ev. om man har besøk og slenger på Little Big Planet :-)

Kjøper du hver nye modell av en prosjektor, er det vel bare nyanser du vil se. Går du fra darkchip 1 til darkchip 3, er det vel mer sannsynlig at det er en veldig tydelig forskjell.

Videre vil jo iris og DLP-hjulene som regel være bedre på nyere og dyrere modeller. HD82 har jo også lensshift, som ikke hd800xlv hadde, samt linsen er sentrert fra før.

Jeg kan vedde på det er mange som ikke ville sett forskjell, da det er veldig mange i verden som ikke legger merke til slike ting. (Det er litt som de som klarer å høre på en kopi av en tivoli-radio, som de har kjøpt på rema 1000...)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står JVC DLA-HD1 seg mot projektorer som HW15 og TW4400?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvordan står JVC DLA-HD1 seg mot projektorer som HW15 og TW4400?
    Jeg vil si at opp i mot de du nevner her så er HD1 et meget godt valg.
    Mvh bigtor

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •