Benq 7800 vs Infocus 4805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq 7800 vs Infocus 4805

Det har vært så mye snakk om disse nå, men ikke en direkte sammenlikning. Siden det nå skiller bare ca 3' kr på disse to kan vi da si at de er omtrent like i billedkvalitet. Gjør dcdi'en i 4805 en så god jobb at bildekvaliteten kommer opp i mot 7800. Og med tanke på scalering: 4805 reduserer ca 100 linjer horisontalt, mens 7800 øker, en dvd (720x576), med ca 300 linjer vertikalt. Ingen av disse alternativene er vel av det gode?.....

mvh

lflemming

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Benq 7800 vs Infocus 4805

Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    Det har vært så mye snakk om disse nå, men ikke en direkte sammenlikning. Siden det nå skiller bare ca 3' kr på disse to kan vi da si at de er omtrent like i billedkvalitet. Gjør dcdi'en i 4805 en så god jobb at bildekvaliteten kommer opp i mot 7800. Og med tanke på scalering: 4805 reduserer ca 100 linjer horisontalt, mens 7800 øker, en dvd (720x576), med ca 300 linjer vertikalt. Ingen av disse alternativene er vel av det gode?.....

mvh

lflemming
    Vil vel si at både jfinneru og gorm har kommentert direkte sammenligning flere ganger og slik jeg har forstått det så er det verdt pengene i mellom.

7800 øker ikke linjene vertikalt, men øker oppløsningen horisontal. Den vertikale oppløsningen er 576 på DVD.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg blander vertikalt og horisontalt og det beklager jeg. Det jeg mener er at oppløsningen på en dvd plate er 720x576, mens 7800'en har en oppløsning på 1024x576. Dermed så må også benq'en skalere og er det ønskelig. Vi klager jo på at 4805'en må skalere ned, men her må 7800'en skalere mere opp og det må jo også gå utover billedkvaliteten. I 4805 står det ihvertfall en skikkelig prosessor mens det er en litt mere tvilsom en i benq'en.

mvh

lflemming

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man snakker analogt komponent signal (som jeg antar siden deinterlaceren er et tema, da DVI gjør at de blir utkoblet (som regel)) så mener jeg at det ikke blir noe skalering horisontalt uansett om oppløsningengen er 720 x 576 eller 1024x576.

Dette grunnet at det ikke vil være noe forskjell på et linjesignal uansett oppløsning på DVD platen. (ei linje vil vare like lenge), såfremst man har fast antall bilder i sekundet og fast antall linjer. Det som vil være forskjellig er bånbredden som ei linje krever, men jeg mener altså at det ikke vil være noe mer eller mindre skalering. (horisontale detaljer ville økt hvis dvd hadde vært f.eks 1024 x 576.)

Vet ikke om noen skjønte argumentasjonen min om skalering eller ikke skalering. Ved DVI eller HDMI vil det måtte skje horinsotal skalering da man får en bestemt antall pixler.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi har prøvd disse to projektorerne nå lenge og begge er meget gode projektorer. 4805 med dcdi og 7800 med forcen sin på høyere oppløsning. Jeg personlig ville valgt 7800, grunnet den høyere oppløsningen og det faktum at jeg har en god kilde å mate den med som gjør at en svakere scaler ikke utgjør noe problem( forskjellen er ikke så stor mellom scalerene, bare så det er sagt) man må også tenke på plassering å sitte avstander etc..
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del nå på avsforum og en kan vel kanskje konkludere med at benq'en er i en høyere prisklasse (ihvertfall i usa) og dermed også en bedre projektor. Ser også at det er mange som skryter av Sil 504 prosessoren som sitter i 7800 og i 8700'en. (Har vært diskusjon tidligere om det er Sil 504 som sitter i 7800). Så da er egentlig diskusjonen mellom 4805 og 7800 død, ihvertfall for min del, pr i dag satser jeg nok på 7800. Noen som vet når en eventuell oppgradering kommer og hva den vil innebære.

mvh

lflemming

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen info pr. i dag om noen "ny" 7800. Det som derimot er sikkert er en 7700 (billigere entry modell) og en 8720 (ny topp modell), begge disse ligger på "roadmappen" til BenQ.
    Om det er Sil 504 som sitter i 7800 er den imidlertid ikke noe å skryte av, for som deinterlacer gjør den i tilfelle en råtten jobb. Der er 4805's Faroudja mye bedre.
    Selv ville jeg selvfølgelig gått for 7800 av disse to, men jeg ville passet på å matche den med en god DVD spiller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •