Sony VPL-HW20 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 187

Tråd: Sony VPL-HW20

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I tillegg til at både lys- og fargeuniformitet får et solid "skudd for baugen". Den gamle reflektoren vil også medføre dårligere lysutbytte, samt at lysstyrken taper seg mye raskere enn fra en ny lampe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken er PJ best, HW-20 eller Epson TW-5500? Rommet er lystett, fronten med hvitt lerret er trukket med svart scenemolton. Skal brukes til både film og fotball.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva fronten av rommet er trukket med spiller ingen rolle. Hva er resten av rommet trukket med, og spesielt veggen bakerst i rommet? Hvor stort er lerretet ditt?

Hvordan prioriterer du følgende?

-Sortnivå
    -Dynamikk i lyse scener
    -Panoreringer og bevegelser uten "hakking"
    -Støynivå
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ser ut som følgende:

Pr i dag har jeg har jeg en Epson TW-600 slik at uansett hvilken jeg velger vil den nye prosjektoren være en relativ stor forbedring. Siden prosjektoren henger forholdsvis nærme sitteposisjon ønsker jeg å kjøpe en som bråker mindre enn den jeg har i dag. Her tror jeg nok begge er tilfredstillende, dog har nok Sonyen et fortrinn etter som jeg har lest.

Når det gjelder sortnivå vet jeg ikke hvilken PJ som er best. Lerretet jeg bruker er et hvitt DreamScreen lerret på 92'. Jeg har ikke tenkt å bytte til grått lerret selv om det ville hevet sortnivået. Med TW-600 er jeg ikke akkurat bortskjemt med sortnivå, slik at her vil nok begge være et løft. Uansett har jeg til tider savnet bedre sortnivå, og det vil bli prioritert høyt ved valg av ny PJ.

Når det gjelder dynamikk i lyse scener / panoreringer og bevegelser uten "hakking" har jeg ingen klare formeninger utenom at jeg ønsker en PJ som er i stand til å fremvise en fotballkamp tilsvarende eller bedre enn TW-600.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge vil gjøre en glimrende jobb i rommet du beskriver. HW20 har noe høyere kontrast, og en iris som ikke påvirker fargetemperaturen i samme grad som på TW5500. Sistnevnte har imidlertid relativt god interpolering, noe som vil gi deg en mye bedre opplevelse av sport.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm her, begge vil gjøre en fantastisk jobb hos deg. Det som imidlertid taler for HW20, er vesentlig lavere støynivå og en "stille" iris. På TW5500 er det noen som reagerer på at irisen knitrer litt. Dersom du ikke tror dette plager deg så kan du imidlertid se bort fra dette.

Alt i alt er det 50/50. Begge projektorene som her er nevnt er meget gode, og det er små forskjeller.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil HW-20 være merkbart dårligere på fotball uten FI, og vil det i tilfellet være til "å leve" med? Noen som vet om neste generasjon, HW-25?, vil implementere FI?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet hva neste generasjon vil ha eller vil hete nei. Mange trodde at HW20 også ville få FI og ble skuffet.

FI må du nesten oppleve selv.

Har du en TV i stua med interpolering? De ulike merkene kaller det for ulike navn (Sony="MotionFlow, Panasonic="Intelligent Frame Creation" etc. etc). Prøv selv, med og uten FI men gjerne over flere timer. Inntrykket for mange kan virke positivt med full FI der og da mens en over tid gjerne skrur av etter hvert. Har du ikke TV med FI, prøv en i butikken og be en selger om å demontrere.

FI gir heller ikke alltid ønsker effekt i alle situasjoner, slik som på film er det mange som slår den helt av for å oppnå "film effekten" av 24 bilder i sekundet, andre kjører gjerne FI på "low" for å oppnå litt glattere bilde.

På TV signater/live sendinger så har FI gjerne mye positivt med seg, og spesielt med mye bevegelser i bilder. Fotball er da et typisk eksempel på hvor FI er BRA da det er ekstremt mye panoreringer her.

Er fotball tingen hos deg tror jeg FI også er valget (altså Epson), men Sonyen har også andre fordeler som Ak skriver. Jeg har HW20 med Iris skrudd på (fabrikkinstillinger), med prosjektoren hengene en halv meter over hodet - ingen støy, ingen iris knitring. Irisen jobber også veldig bra på Sonyen (bedre enn Epson? Kanskje Ak/Gorm kan svare på det?)

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Vil HW-20 være merkbart dårligere på fotball uten FI, og vil det i tilfellet være til "å leve" med? Noen som vet om neste generasjon, HW-25?, vil implementere FI?
    Har HW20 nå. Hadde TW4400 tidligere (temmelig lik 5500). Ser en god del sport og kan si at FI som sitter i 4400 dessverre ikke gjør den jobben jeg hadde håpet på. Bildet forblir uskarpt ved raske panoreringer, selv med FI

Og IRIS på dagens Epson modeller; plagsom hvis projektor står ca. 0-3 meter fra sitteposisjon og lav lyd/stille øyeblikk (de har heldigvis fikset dette på de kommende Epson modellene R2000/R4000).

Sony & støy er nærmest perfeksjon. Snakk om stillegående boks (både IRIS & viftene)

Av det jeg har lest om FI har den nye Sony VPL-VW90 en virkelig god utgave. Har ikke opplevd denne selv, men reviews & personlige erfaringer tilsier at hvis FI skal være en funksjon som man bruker over tid så må det være av den kvaliteten man finner på VPL-VW90. Andre "middels" implementeringer blir tilslutt deaktivert og "glemt".

NB! Tror neppe du ser en HW25 før oktober/november... og om den har FI (av VPL-VW90 kaliber) er temmelig usikkert.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Prosessoren som står i VW90 er en veldig spesiell variant som følge av kravet til 240Hz 3D-håndtering. Hvis VW25 (som ikke kommer før mot slutten av året) får 3D kan det også hende den får FI. Alltid veldig vanskelig å si med Sony hva som skjer - det avhenger litt av hvordan de føler markedet utvikler seg for egen del. JVCs X3 ligger jo på rundt 30.000.-, så det er ikke umulig at overstående scenario (VW25 med 3D og FI) dukker opp, men then again - Sony er veldig opptatt av å ikke levere teknologi for tidlig og billig ser det ut til!

Digresjon; Vi kan jo samtidig håpe VW300 med laser lyskilde dukker opp, men at det skal komme før laser kommer på kino i noe større skala er nok å tro på julenissen.

Uansett; HW20 er en fantastisk god projektor! TW5500 er jo også veldig god, og hva angår FI er jo ikke jeg noe spesielt fan, selv om dette på VW90 BEGYNNER å nærme seg noe jeg kunne tenke meg å ha på en og annen animasjonsfilm samt alt av 3D-filmer selvsagt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det vel sportssendinger og FI det var snakk om, og selv om det er delte meninger om bruk av FI i filmsammenheng, så fungerer det overlegent på f.eks fotball. Plutselig kan man jo faktisk følge ballen, og i tillegg se beina til spillerne når de løper. Ikke blir spillerne til "grøt" når kamera panorerer heller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, helt enig, på sport er kanskje FI mer aktuelt. Dog - de fleste sportssendinger skjer vel i "progressivt" 50Hz (PAL), og dermed skal vel antall bildesekvenser være sånn tålelig tilstrekkelig tilstrekkelig selv uten FI gitt da selvsagt at bildeprosessoren i utgangspunktet klarer å holde tritt (hvilket svært ofte ikke er tilfelle på TVer, men VW20 fikser jo selvsagt det uten problemer med sin lynkjappe SXRD-teknologi og effektive prosessering)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mariusm69: Interessant å høre fra en tidligere Epson TW4400 eier som gikk over til HW20. Er kanskje ikke mange av de siden mange sier de er så pass like, eller langt ifra like i noen sammenhenger :-)?

Jeg stod jo også mellom disse to når jeg valgte for et par måneder siden og hang meg veldig borti FI. Nå i ettertid ser jeg poenget med det i noen situasjoner, men stor sett aldri på film. Jeg har også prøvd å eksperimentere med å kjøre bluray spilleren med 24p ut og 60p ut. I noen situasjoner ser faktisk 60p ut bedre, mens i andre sekvenser ser 24p ut bedre. En ser jo at panoreringer hakker i 60p, mens bildet blir mindre grøtete i 60p på noen andre sekvenser. 60p blir jo også "en salgs interpolering" da det settes inn halve bilder, med den ulempen at 60 bilder ikke går opp mot 24 bilder da.

mariusm69, kan jeg spørre: hva som gjorde at du byttet over?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Lurer på plassering av HW20en, er snart ferdig å montere et 129" V4 kurvet 2.35:1 lerret.
    Det står mye om plassering i forhold til lerret på forumet, men fant ikke så mye om høyde plassering, i tillegg så vet jeg ikke hvor mye vertikal lens-shift det er på HW20.
    Kort oppsummert:
    - Hvor mye vertikal lens-shift er det på HW20?
    - Hva er da maks høyde jeg kan henge prosjektoren i? (rom info under).

Som sagt så har jeg et 129" cinemascope lerret, som jeg i første omgang har tenkt til å bruke "zoom metoden" og HW20 for å fylle.
    Høyde til taket er 2,40m, og lerretet er 42cm over gulvet pluss 12cm for v4 ramma, noe som burde bli 54cm over gulvet for nedrekant av lerrets duken.
    Ønsker å plassere prosjektoren så høyt som mulig, men tviler litt på at jeg kan henge den helt opp i taket......?

Eventuelt noen som kan gi et tips om hvordan jeg kan finne det ut selv?

Edit: Leste en plass at det skulle være 25% lens-shift vertikalt, i så fall vil det si at med 129" lerret som er 1,28m i høyden at bildet fra prosjektoren kan shiftes maks 32cm, noe som for min del vil si at projektoren må henge 1,5m over GULVET!!
    Utregning:
    Høyde senter lerret: høyde bunn lerret + senter lerret = 0,54m + (1,28m/2) = 1,18m.
    1,18m + 25% shift = 1,18m + 0,32m = 1,5m.

Håper jeg tar feil, blir litt vanskeligere å plassere en prosjektor som maks kan være 1,5m over gulvet. Noen som kan hjelpe?

Edit #2:
    Det ser ut til at jeg tok noe feil, for jeg renger med at følgende:
    ".....a 1.6x manual zoom with 65% vertical and 25% horizontal manual shift adjustments."
    betyr at jeg har 65% lens-shift i høyden noe som vil si for min del at jeg kan plassere prosjektoren maks 2m opp fra gulvet.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    mariusm69, kan jeg spørre: hva som gjorde at du byttet over?
    Hei, beklager sen respons. Jeg byttet til HW20 da jeg ble skuffet over TW4400 håndtering av FI samt for mye støy.

Min TW4400 hadde piping når jeg brukte lampen i LOW modus. Denne pipingen forsvant etter kort tid, men denne opplevelsen kombinert med at enhetens vifter samt støy fra IRIS (hvis denne var aktivert) gjorde at jeg valgte å gå bort fra Epson.

Stille partier er stille nå. Jeg opplever Sony'n som en STOR "plasmaskjerm" & ikke en "bråkete" projektor. Definisjonen av bråk kan jo diskuteres. Jeg er ganske kritisk når det gjelder vifte/iris-støy.

Bildekvaliteten opplevde jeg også i Sony-favør. Bedre dynamikk & "film feeling"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Tønne effekt på bildet

Har fått opp bildet fra HW20'en min på et 129" kurvet, men tønne formen i kantene på bildet pga kurven på lerretet er en anelse mer enn hva jeg hadde håpet på. Kan jeg "korrigere" dette med en anamorfisk linse? (da denne skal ha motsatt effekt)
    Gjelder dette i så fall alle typer av disse linsene?

P.S: klar over at jeg da må ha Oppo el. for å få anamorfisk strekk av bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BTB
    Har fått opp bildet fra HW20'en min på et 129" kurvet, men tønne formen i kantene på bildet pga kurven på lerretet er en anelse mer enn hva jeg hadde håpet på. Kan jeg "korrigere" dette med en anamorfisk linse? (da denne skal ha motsatt effekt)
    Gjelder dette i så fall alle typer av disse linsene?

P.S: klar over at jeg da må ha Oppo el. for å få anamorfisk strekk av bildet.
    Noen som har hørt noe om dette i det hele tatt?
    Setter pris på alle innspill her

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye "bøy" er det i duken din? Du må finne ut av det først, og så ta en runde med telefon/epost til de forskjellige produsentene og høre hvor store avvik i avstand optikken deres tillater (fokus og motsatt tønne-effekt). Du vil jo aldri bli kvitt tønne-formen, men kanskje får du redusert den litt?

Blir jo ikke billig å rette opp dette problemet, med tanke på prisen av en god anamorf linse, samt en Oppo spiller. Snakker vel fort 30 til 40 tusen kroner, som jeg selv mye heller ville spandert på et høykvalitets flatt lerret med motorisert multiformat maskering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    40-50k er nok litt å ta i... Anamorfisk strekk har du jo i f.eks. Dune-spillerne også (til rundt 2-3K), og linser får du til under 20.000 fra Prismasonic... Nå er jo uansett "tønne"-problematikken noe du ser fint lite til å film da, der du bare zoomer litt ut og lar lerretets maskering ta seg av det som faller utenfor.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samt at alle horisontale linjer oppe og nede i bildet vil ha en solid bue, noe du ikke får maskert ved å kaste deler av bildet ut på rammen.

Og så skrev jeg god anamorf linse ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •