Sony VPL-HW20 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 187

Tråd: Sony VPL-HW20

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bullet
    Takker.

Bare for å være sikker på at du svarer basert på VW85 (siden du bare refererer til VW90)?
    Det jeg tenkte på var om det er verdt å kjøpe en billig/brukt VW85, siden den nå vil komme litt ned i pris med tanke på lanseringen av VW90. Alternativt å kjøpe en ny HW20.

Vil definitivt være interessant å høre om forskjellen i motionflow mellom VW90 og HW20 (og VW85 om mulig), om du har tid til å se på det.
    VW85 "står seg godt" mot VW90, hvis man ser bort i fra at VW90 har fungerende motionflow (interpolering). Den VW90 jeg har målt på, har lavere ANSI-kontrast og grunnkontrast, enn samtlige VW85 jeg har kalibrert. Regner med at dette kanskje skyldes økt lysutbytte på VW90, som følge av forsøket på å skape en god 3D projektor. Det er jo en kjensgjerning at det er svært vanskelig å øke lysutbytte uten tap av kontrast. For enkelte vil da VW85 kunne fremstå som en bedre projektor enn VW90.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Motionflow på HW20 er det ingenting å si på - stålkontroll der. Men det er ingen FI (Frame Interpolation), så ønsker du mer enn 24 bilder i sekundet som er vanlig på bluray så vil du oppleve spesielt panoreringer som hakking (men ikke mere enn det du ser på kino).

Så her snakker vi om preferanser egentlig.

Ang. lensshift så klarer HW20 25% horisontalt og 65% vertikalt.
    Motionflow er Sony sitt navn på FI, så jeg er ikke helt sikker på hva du snakker om her?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Motionflow er Sony sitt navn på FI, så jeg er ikke helt sikker på hva du snakker om her?
    Sant det, men så snakker vi om bilde interpolering i begge tilfeller :-)
    (F.I. = Frame Interpolation)

Men skal rette mitt forrige innlegg, blander litt der ja.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Projectorreviews fått testet VWPRO1 aka HW20.

Sony VPL-VWPRO1 Home Theater Projector Review - Overview
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre som har erfart kald fargetemperatur (9000) som på projectorreviews?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Som på alle andre projektorer må HW20 kalibreres. Selv om fargerommet sitter bra fra fabrikk har det jeg har sett av gråskalaer hatt behov for justering.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Andre som har erfart kald fargetemperatur (9000) som på projectorreviews?
    Det er bare tull. Dette er vel litt av ulempen med at den som skriver review ikke har peiling på hvordan man kalibrerer projektoren. Ergo får han den kalibrert av andre, og har tydeligvis ikke begrep om hvordan den så ut rett ut av esken (fra fabrikk). Han skriver at default Cinema er satt opp med fargetemperatur "custom 2", og det stemmer jo ikke. Default er projektoren satt opp med Cinama, og fartetemperatur "low", noe som gir en fargetemperatur på mellom 6000 og 6300 kelvin, altså for varm fargetemperatur.
    Det sier seg selv at projektoren ikke er satt opp med custom fargetemperatur fra fabrikk. Da hadde det jo ikke vært kalt custom, men snarere "standard". :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er eksempel på fargetemperatur "rett ut av esken", på noen av de HW20 jeg har kalibrert de siste tre dagene

serienr 1000934
    Sony VPL-HW20-serienr-1000934-jpg

serienr 1000935
    Sony VPL-HW20-serienr-1000935-jpg

serienr 1000941
    Sony VPL-HW20-serienr-1000941-jpg

serienr 1001250
    Sony VPL-HW20-serienr-1001250-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Dette ser da meget bra ut, eller? Altså: bra ut selv før kalibrering...?

Jeg er nokså grønn (dvs. helt grønn) på området, kan du si litt mere detaljert hva gråskala kalibrering innebærer? Regner med at du ordner fargetemperaturen, hva annet?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Her er eksempel på fargetemperatur "rett ut av esken", på noen av de HW20 jeg har kalibrert de siste tre dagene
    Takk for opplysningene! Hvordan ble resultatet etter kalibrering, da?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gråskalaen på HW20 sitter som Gorms grafer viser relativt godt ut av esken. Samtidig er det ingen tvil om at flere av grafene inneholder tilstrekkelig avvik til å gi synlige fargeskift i ulike intensitetsnivåer. Husk videre at en kalibrert gråskala også sikrer mer korrekte sekundærfarger i fargerommet, noe som også er viktig (altså gul, cyan og magenta).

Det er også et poeng at ikke nødvendigvis gråskalaen er like korrekt som på disse eksemplene heller, på HW15 så en jo at det utover i produksjonen ble stadig større avvik.

Når det er sagt; en HW20 "ut av esken" gir også veldig høy bildekvalitet, i sin prisklasse etter mitt syn det desidert beste, men en kalibrering sikrer den siste "fintuningen"...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter kalibrering måler de selvfølgelig 6500 kelvin

Som Lygren allerede har nevnt, så er avvikene godt synlige. Hadde avvikene vært den andre veien, altså (0-500 grader) mot kaldere fargetemperatur, så kunne man nok leve med det.

Her er forøvrig en jeg kalibrert den 27. desember, og den er ikke akkurat lineær ut av esken. Den målte nesten 11 tusen kelvin nede ved 10 IRE:

serienr 1000832
    Sony VPL-HW20-serienr-1000832-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Art måler jo også over 7000K i "low" fargetemperatur, noe som strider mot alt jeg har målt på HW15 (mellom 5800 og 6500K), som ser ut til å måle ganske likt som HW20. Gorm viser jo også flere eksempler på at HW20 måler ca identisk med HW15. Det er selvsagt mulig at det er noe galt med eksemplaret som er testet av Projectorreviews, men det er nok ikke så enkelt å få hverken bekreftet eller avkreftet.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter kalibrering måler de selvfølgelig 6500 kelvin

Som Lygren allerede har nevnt, så er avvikene godt synlige. Hadde avvikene vært den andre veien, altså (0-500 grader) mot kaldere fargetemperatur, så kunne man nok leve med det.

Her er forøvrig en jeg kalibrert den 27. desember, og den er ikke akkurat lineær ut av esken. Den målte nesten 11 tusen kelvin nede ved 10 IRE:

serienr 1000832
    Sony VPL-HW20-serienr-1000832-jpg
    Det ser jo fullstendig sprøtt ut. Et det gitt at det går an å kalibrere den bra når den er så langt ute? Var det ikke det som var problemet med en stor del HW15?

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW85 "står seg godt" mot VW90, hvis man ser bort i fra at VW90 har fungerende motionflow (interpolering). Den VW90 jeg har målt på, har lavere ANSI-kontrast og grunnkontrast, enn samtlige VW85 jeg har kalibrert. Regner med at dette kanskje skyldes økt lysutbytte på VW90, som følge av forsøket på å skape en god 3D projektor. Det er jo en kjensgjerning at det er svært vanskelig å øke lysutbytte uten tap av kontrast. For enkelte vil da VW85 kunne fremstå som en bedre projektor enn VW90.
    Takker for info. Tror jeg venter med 3D til en senere generasjon. Ser ut til at det definitivt ikke er noe plug and play med det. Det er helt klart noe jeg vil ha i fremtiden, men venter til der er mer software og standarden/kvaliteten er bedre.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Som på alle andre projektorer må HW20 kalibreres. Selv om fargerommet sitter bra fra fabrikk har det jeg har sett av gråskalaer hatt behov for justering.
    Hvis fargerom på HW20 sitter bra. Hva er da opplevd konsekvens av å ikke kalibrere denne? Noen bildeeksempler før/etter?

Det er vel behov for en ekstern boks for å kalibrere HW20 skikkelig. Vil denne boksen lage nevneverdig delay i forhold til bruk med PS3/XBOX360?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan vi si at fargerommet fra HW20 er det lite å utsette på. Dette gjelder i hvert fall når lampen kjøres med full spenning. Når lampespenningen reduseres, er fargemetningen imidlertid noe redusert, og dette kan korrigeres med ekstern prosessor. Det samme gjelder forøvrig gamma. Det er forhåndsdefinerte gamma modus på projektoren, men ingen av den gir perfekt gamma-mapping når den dynamiske irisen er aktivert. Dette er det også lett å fikse med ekstern prosessor.

En strøken HW20 tranger stort sett ikke annen kalibrering enn perfeksjonering av gråskala (fargetemperatur), men det er til gjengjeld et "must".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Det ser jo fullstendig sprøtt ut. Et det gitt at det går an å kalibrere den bra når den er så langt ute? Var det ikke det som var problemet med en stor del HW15?

Problemet med HW15 var at det ikke var mulig å korrigere noe som helst, uten at den dro fullstendig mot rødt fra 20% intensitet og nedover. Mot "sort" ble den da nærmere rød enn sort. Dett er ikke lenger noe problem på HW20, og den siste fargetemp målingen jeg la ut, endte opp med en høyst akseptabel gråskala, og det hele veien ned til sort. Denne projektoren hadde rett og slett alt for høyt nivå på blå bias.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Fransk test av HW20 (er vel litt om X3 der også), oversatt til Engelsk:

Google Oversetter

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gorm; har du rukket litt tid med Epson R2000 enda? Hvordan stiller den seg mot HW20?

R2000 har interpolering og motorisert linse/shift, men hva med viftestøy/iris-støy kontra den stillegående HW20... og ikke minst bildet

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •