PANASONIC PT-AE4000 LCD-projektor Full-HD VS Sony vpl-hw15?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PANASONIC PT-AE4000 LCD-projektor Full-HD VS Sony vpl-hw15?

Hei , Noen som har sjekka ut disse projektorene opp mot hverandre event har erfaringer eller meninger om hvilken som er og foretrekke ??

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HW15 knuser Panasonic AE4000!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Sony HW15 knuser Panasonic AE4000!
    Ja det var klar tale ihvertfall 8)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zafir
    Ja det var klar tale ihvertfall 8)
    Trenger ikke si noe mer!
    Mvh Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde satt pris på om du hadde sagt noe mer, ettersom jeg bare har sett en av dem i aksjon. Jeg tviler ikke på at flertallet har rett, siden HW15 får masse skryt, men jeg ser jo ihvertfall at AE4000 har høyere ANSI og og er fysisk mindre. Noen konkrete erfaringer?

Problemet med AE4000 i Norge er at den er perverst priset. I USA er den langt billigere sammenliknet med andre projektorer enn den er her. Jeg sliter med å forstå hvorfor, siden det er en såpass populær modell og en produsent som har solgt mange av de forrige modellen i Norge. Det må jo finnes en forklaring på dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AE4000 har på ingen måte høyere "ANSI" enn HW15 i praksis, det er helt omvendt - AE4000 har 450-500AL, mens HW15 ligger på 750-800AL, dette ihht egne målinger. I tillegg har HW15 et absolutt sortnivå som tilsvarer en kontrast på 5-6000:1, mens AE4000 ligger i området 1000-1500:1.

Det som taler til AE4000ens fordel er utelukkende minnefunksjonen på zoom-området, men den er dessverre i praksis lite verdt når den ikke samtidig har motorisert lens-shift da en i så fall uansett må justere inn den hver gang med mindre projektoren monteres midt på lerretet (dvs. halvveis ned fra taket...).

...i tillegg er AE4000 slik at den ikke responderer korrekt på CMS-kalibrering (fargerom), OG så er det jo greit å understreke at SXRD har type 90% pikseltetthet mot LCDens rundt 50%.

...er ikke meningen å være negativ her - jeg var selv faktisk ganske positiv til Panasonic i år, men etter jeg har brukt litt tid med denne saken og faktisk fått "fordøyet" inntrykk er det altså overstående som gjelder for egen del.

Jeg istemmer med andre ord Andreas21, HW15 "knuser" AE4000.

Når det er sagt er det jo som kjent slik at heller ikke HW15 er perfekt hva angår fargerom, en må regne med at den ikke nødvendigvis treffer 100% den heller. Den er i det minste stabil i intensitetsskalen, dvs. den blir ikke mer eller mindre oversatuert nedover i lysskalen, noe AE4000 tenderer til...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    AE4000 har på ingen måte høyere "ANSI" enn HW15 i praksis, det er helt omvendt - AE4000 har 450-500AL, mens HW15 ligger på 750-800AL, dette ihht egne målinger. I tillegg har HW15 et absolutt sortnivå som tilsvarer en kontrast på 5-6000:1, mens AE4000 ligger i området 1000-1500:1.

Det som taler til AE4000ens fordel er utelukkende minnefunksjonen på zoom-området, men den er dessverre i praksis lite verdt når den ikke samtidig har motorisert lens-shift da en i så fall uansett må justere inn den hver gang med mindre projektoren monteres midt på lerretet (dvs. halvveis ned fra taket...).

...i tillegg er AE4000 slik at den ikke responderer korrekt på CMS-kalibrering (fargerom), OG så er det jo greit å understreke at SXRD har type 90% pikseltetthet mot LCDens rundt 50%.

...er ikke meningen å være negativ her - jeg var selv faktisk ganske positiv til Panasonic i år, men etter jeg har brukt litt tid med denne saken og faktisk fått "fordøyet" inntrykk er det altså overstående som gjelder for egen del.

Jeg istemmer med andre ord Andreas21, HW15 "knuser" AE4000.

Når det er sagt er det jo som kjent slik at heller ikke HW15 er perfekt hva angår fargerom, en må regne med at den ikke nødvendigvis treffer 100% den heller. Den er i det minste stabil i intensitetsskalen, dvs. den blir ikke mer eller mindre oversatuert nedover i lysskalen, noe AE4000 tenderer til...
    Da sa Lygren det jeg ikke sa, takk for det...
    Mvh Andreas

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare for å tilføre min mening; AE4000 er egentlig ikke spesielt imponerende, og sammenliknet med HW15 eller TW4400/5500 faller den totalt gjennom på det meste.
    I tillegg er den et lite hel..te å kalibrere, og sluttresultatet er heller dårlig, med ulineær gråskala, og ingen mulighet til å korrigere fargerom. Den har riktignok et "Donald-verktøy" for fargerom kalibrering, men det fungerer altså ikke i det hele tatt. I kalibrert modus (color 1 er eneste modus som gir mening fargemessig) har den kanskje markedets laveste lysutbytte og kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt og få en såpass god info vedre ptae-4000 :-D
    Det og sjekke ut tester og info på nettet kan jo da gi ett helt feil bilde av denne projektoren Godt da og få slike innspill gjennom avforum Takker så mye !!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel rett og slett referansene til den som har skrevet testen, og hvilken type setting den er testet i. Det er stor forskjell på hjemmekino, kontra bruk i en lys stue. Har man ingen referanse på korrekt saturering og fargetemperatur, er det også lett å la seg imponere over høy lysstyrke i "dynamiske" fargemodus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det sistnevnte gjelder jo omtrent alle projektorer med slike moduser. Uansett så snakker vi jo om to forskjellige prisklasser her som tidligere nevnt. AE4000 er ikke ment å konkurrere med HW15. Men mysteriet rundt den norske prisingen er kanskje et tema for en annen tråd...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de samme to prosjektoerene paa listen. Jeg ville gjerne gaatt for Sony'en men trenger 2x zoom p.g.a. rom dimensjoner. Derfor heller jeg "dessverre" til AE4000 med mindre jeg har gaatt glipp av noen andre "short throw" prosjektoerer der ute som kan maale seg i konkurransen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med TW4400 eller TW5500? De er begge helt Panasonic-en totalt overlegne på bildekvalitet. Epson har også opprettholdt en relativt høy pris, sammenliknet med naturlige konkurrenter. Tipper de gjør en prisjustering om ikke alt for lenge.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva med TW4400 eller TW5500? De er begge helt Panasonic-en totalt overlegne på bildekvalitet. Epson har også opprettholdt en relativt høy pris, sammenliknet med naturlige konkurrenter. Tipper de gjør en prisjustering om ikke alt for lenge.

Ja, du er inne paa noe der. Interessant at norske priser tross alt er saa mye billigere for disse enn f.eks. England. Vet du forresten hva som er minimum avstand fra bakvegg for TW-modellene? Jeg finner det ikke i manualene. Hver centimeter teller i dette tilfellet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glem manualen når det gjelder plassering. Den har all utlufting i front, så det er bare å kline den helt inntil veggen. Det gleder forøvrig flertallet av hjemmekino projektorene på markedet i dag
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så strengt talt anbefales Epson TW5500 fremfor Panasonic AE4000 dersom man skal kjøre 2.35:1 lerret også (og kun se 2.35:1 materiale)?

Begge har vel lik zoom og throw og gir identisk størrelse på bildet ut fra det jeg ser på Projectorcentral. Det står det mellom disse to for meg. Sony passer dessverre ikke i min lille stue.

Tenker å endelig ta spranget til 2.35:1 i stuen og heller se 16:9 materiale (serier) på senga Eneste problem jeg ser med å bruke Epson TW5500 er at bildet fra PC da vil gå ut av lerretet ved prosjisering av 1920x1080 bilde. Men vil jo holde seg på lerret når filmen (2.35:1) starter. Finnes vel noe fix rundt dette avhengig av playback program.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sak hvor AE4000 knuser HW15 på er renhet i bilde med raske bevegelser.

Jeg har eid en AE4000 i 9 måneder & fikk akkurat gleden av i se Norge-Portugal med HW15. Kilde var 1080 50i via TV2HD, Dreambox HD800.

Kan ikke huske å ha sett så uklart (ved panoreringer) bilde på Panasonic'en ever. Dessuten hadde Sony'n et ekkelt rødt "slør" etter de Norske spillerne ved moderate panoreringer. Jeg kjørte AE4000 FI-1 modusen, noe som HW15 mangler dessverre.

Er klar over at det er en god del tunge guruer som sier av HW15 er overlegen på alt, men her sier jeg meg fullstendig uenig basert på denne ene kampen.

NB! Ingen av projektorene var tweaket/kalibrert i det hele tatt. Her kjører vi standard instillinger i low modus hele veien. Funker absolutt greit nok i en vanlig stue med 100". HW15 hadde kun gått 11 timer da kampen startet.

Jeg sliter litt med å være 100% sikker på at det er HW15 som er årsaken & ikke noe annet... Uskarpe panoreringer er bankers, men dette røde sløret virker uforståelig for en projektor som har fått så god omtale.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjør heller 720P på fotball, 1080i er ikke egnet på sportsendinger som ikke lar seg restaurere til et progressivt signal på et skikkelig vis (inverse telecine). Sonyen har for øvrig ingen FI eller tilsvarende, men responderer lynkapt uten antydning til etterslep såfremt kilden ikke sender et for dårlig signal.

Støyreduksjonen og videoprosesseringen i Sonyen er for øvrig også veldig god, så "etterslep" er ikke noe en skal trenge å bekymre seg for på denne...

For øvrig; så lenge du er fornøyd med AE4000en din er jo det uten tvil det viktigste! Det faktum at den ikke nødvendigvis responderer 100% på kalibrering, ei heller leverer kontrastnivået på "referansenivå" gjør jo ikke at den er elendig som bildeformidler! Jeg synes personlig AE4000 er svært behagelig å se på, og bildeflyten er også veldig god på denne modellen. Sett opp mot HW15 må den imidlertid på bildemessig grunnlag melde pass på de aller fleste områder, men nå er jo HW15 også en svært habil projektor som nå går til en kunstig lav pris som følge av modellskifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stratcast
    Så strengt talt anbefales Epson TW5500 fremfor Panasonic AE4000 dersom man skal kjøre 2.35:1 lerret også (og kun se 2.35:1 materiale)?

Begge har vel lik zoom og throw og gir identisk størrelse på bildet ut fra det jeg ser på Projectorcentral. Det står det mellom disse to for meg. Sony passer dessverre ikke i min lille stue.

Tenker å endelig ta spranget til 2.35:1 i stuen og heller se 16:9 materiale (serier) på senga Eneste problem jeg ser med å bruke Epson TW5500 er at bildet fra PC da vil gå ut av lerretet ved prosjisering av 1920x1080 bilde. Men vil jo holde seg på lerret når filmen (2.35:1) starter. Finnes vel noe fix rundt dette avhengig av playback program.

Jeg lurer litt paa om Projectorcentral kalkulatoren tar ordentlig hensyn til zoom (for meg virker det ikke slik). Da Epson'en har 2.1 zoom vs 2.0 paa AE4000 boer foerstnevnte alt annet like produsere et noe stoerre bilde. Sikkert noen guruer som kan dette mye bedre, men etter det jeg skjoenner maa baade TW5500 og AE4000 bruke "overshoot" paa 2.35 lerret om man kjoerer uten linse (som en av disse ikke har stoette for men kommer ikke paa hvilken).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kjør heller 720P på fotball, 1080i er ikke egnet på sportsendinger som ikke lar seg restaurere til et progressivt signal på et skikkelig vis (inverse telecine). Sonyen har for øvrig ingen FI eller tilsvarende, men responderer lynkapt uten antydning til etterslep såfremt kilden ikke sender et for dårlig signal.
    Inverse telecine er ikke et tema når det er snakk om 1080i video, noe som er tilfelle for sportssendinger.

Forøvrig så høres det merkelig ut at HW15 skal være så dårlig som du beskriver, men jeg tviler ikke på at du "ser det du ser". Dog, er du helt sikker på at det ikke er en eller annen innstilling som kan være litt på bærtur?

Når det gjelder at spillerne var en anelse røde, skyldes det at HW15 har for lav fargetemp når fargetempen er satt til "low". På de jeg har kalibrert måler "low" ofte i området mellom 5000-6000K, mens videostandarden definerer 6504K som ideelt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •