Epson TW-700.. auto- iris av eller på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson TW-700.. auto- iris av eller på?

Overskriften sier vel det meste. Skal det kunne høres at denne står på. Hører svak knitring når den står på. Den henger rett over hodet mitt. Gir det best resultat om denne står på eller av? Hva gjør den egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, på hd800xlv pleide jeg ikke å ha den på auto.
    Jeg vet ikke helt hvordan det fysisk/mekanisk sett gjør, men jeg vil tro at det er en slags "blenderåpning" som justerer hvor mye lys som kommer gjennom.

Vet ikke hvor sensoren for "auto" sitter, men i min erfaring, var det noen ganger synlig at den justerte irisen.

skal sies at hd800xlv var såpass lyssterk at selv i sparepæremodus, tok jeg å justerte irisen godt ned (fikk bedre sortnivå og jeg mener at nyansene ble mer tydelige, overganger, o.a.). Den ble jo litt mindre lyssterk av dette, men samtidig mener jeg at bildet ble "jevnere" under overganger fra lyse til mørke scener.

stod den på auto, lagde dne lyder, som du sier.. Samt det ble plutselig veldig lyst i noen scener og veldig mørkt i andre. (Dette gir nok høyere og finere tall i kontrastmålinger, men jeg mener det er litt forstyrrende).

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner... jeg har helt stupmørk kjeller, kjører i eco mode. Om det kan tale for eller mot å bruke auto iris?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor prøver du ikke bare? Ingen andre kan fortelle deg hva som gir deg den beste opplevelsen.
    Noen kan ikke fordra dynamisk "påvirkning" av lysstyrke, mens andre igjen ikke klarer å leve med det dårlige sortnivået man sitter igjen med uten irisen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvorfor prøver du ikke bare? Ingen andre kan fortelle deg hva som gir deg den beste opplevelsen.
    Noen kan ikke fordra dynamisk "påvirkning" av lysstyrke, mens andre igjen ikke klarer å leve med det dårlige sortnivået man sitter igjen med uten irisen.
    Fordi jeg forelpig ikke har sett noen film etter jeg tenkte på den innstillinga!! Prøvde litt under spilling via ps3 i dag og kan ikke si jeg merket noe særlig forskjell.. utenom at det bråker en del når den står på. Tenkte jeg bare skulle forhøre meg om hvordan dette fungerer. Men altså, med auto iris så vil man oppleve bedre sortnivå!! Med dynamisk påvirkning av lysstyrke så mener du at når det skifter fra en mørk scene til en lys scene i en film, så vil det plutselig bli veldig lyst i forhold til om den sto av? Eller skjønte jeg feil nå?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    irisen jobber trinnvis, så overgangene er ikke så voldsomme. En mørk scene skal også "vare litt" før irisen lukker helt igjen. Grunnen til denne trinnvise driften, er at bilde ikke skal få strobe-effekt. Den jobber sakte, og i trinn, for at vi ikke skal legge merke til den. Begynner du å se etter det, så legger du uansett mer til at bildet gradvis forandrer lysstyrke, spesielt om du fokuserer på lyse objekter (eller undertekst) i overganger mellom lyse og mørke scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    irisen jobber trinnvis, så overgangene er ikke så voldsomme. En mørk scene skal også "vare litt" før irisen lukker helt igjen. Grunnen til denne trinnvise driften, er at bilde ikke skal få strobe-effekt. Den jobber sakte, og i trinn, for at vi ikke skal legge merke til den. Begynner du å se etter det, så legger du uansett mer til at bildet gradvis forandrer lysstyrke, spesielt om du fokuserer på lyse objekter (eller undertekst) i overganger mellom lyse og mørke scener.
    Det er riktig som du sier, men i noen tilfeller går man fra mørke scener til lyse.
    Om den lyse scenen da er en stund, kan det plutselig bli VELDIG lyst.. Nesten som når du kjører alene over fjellet, uten veilys.. det er våt veibane og så kommer en fyr med grøftelyser eller xenonlykter ettermontert.

Nå overdrev jeg litt, men med en lyssterk prosjektor, kan man nesten bli litt blendet. Noe av det samme har jeg merket på Samsung led-tv med div autoting slått på, det er akkuratt som hele bildet bare blir helt sykt lyssterk, så fader det ut igjen..

Men det skal sies at jeg også av og til klarer å se på div lysrør at de "flimrer"; når andre folk sier de ikke ser noe.. Vet ikke hvorfor.. Har ingen andre "Problemer" for øvrig.. (jeg er ikke en av de som ikke kan se 3d, jeg ser ikke regnbueeffekt, er ikke fargeblind, etc). Er bare litt sensitiv for lys tror jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •