det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805)

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    tiden er inne og det store valget skal taes
    skal jeg kjøpe infocus sp4805 nå eller skal jeg kjøpe ae700 når den kommer ut?
    eller så bør du vurdere en tur til psykolog (og der vil du få beskjed om å vurdere en annen hobby).
    Nå ja, så enkelt er det dog ikke. Det kommer helt an på hvilken leir psykologen tilber hvis du kommer tuslende med "det begynte med at jeg skulle ta det store valget..."

Klientsentrert psykolog:
    Det begynte med at du skulle ta det store valget, sier du?

Løsningsorientert psykolog:
    Hvorfor skulle du ta det store valget?

Adferdsorientert psykolog:
    Føler du ofte at du må ta store valg?

Individualorientert psykolog:
    Påvirker det selvbildet ditt, å ta store valg på denne måten?

Kognitiv psykolog:
    Hva tenkte du, i det øyeblikket du skulle ta det store valget?

Gestalt-terapeutisk psykolog:
    Var det et bevisst valg å ta et stort valg?

Psykoanalytisk psykolog:
    Jaaa, fint, nå er vi i gang!

Hypno-terapeutisk psykolog:
    Det var en gang en liten hund som følte at han måtte ta et stort valg..

Hvis du ikke har ønske om å gå ti år i terapi: ta et valg og lev med det.. :roll:

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: :lol:

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Når det gjelder LCD's høyere oppløsning hjelper det lite. Vi testet HS20 her for noen dager siden, og vi måtte 2 ganger lerretsbredden unna for ikke å se screendoor.
    Ehh, sitter på 4-4,5 meters avstand fra en HS-20 med 3 meter bredt bilde. Ypperlig bilde faktisk. Regner med at du bruker Greyline eller tilsvarende grålig duk? Hvit duk er ikke egnet for LCD..

Jeg tviler på at det du ser er screendoor, mulig du kan se adskilte piksler, men tviler sterkt på at du ser strukturen mellom linjene som er definisjonen på screendoor. Jeg har nemlig lagt merke til at jeg *kan* se adskilte pixler på dårlig materiale, men dersom materialet er godt så er resultatet godt!

Mvh.
    Tore K.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor eller piksler, kall det hva du vil. Rutete bilde er det lell.

For ordens skyld så vi også HD materiale (720p og 1080i) fra DVHS. Så kildematerialet var ikke flaskehalsen her. Forøvrig et interessant tema som de fleste overser, for alle projektorer ser dårlig ut med dårlig kildemateriale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Re: det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805)

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    tiden er inne og det store valget skal taes
    skal jeg kjøpe infocus sp4805 nå eller skal jeg kjøpe ae700 når den kommer ut?
    eller så bør du vurdere en tur til psykolog (og der vil du få beskjed om å vurdere en annen hobby).
    Nå ja, så enkelt er det dog ikke. Det kommer helt an på hvilken leir psykologen tilber hvis du kommer tuslende med "det begynte med at jeg skulle ta det store valget..."

Klientsentrert psykolog:
    Det begynte med at du skulle ta det store valget, sier du?

Løsningsorientert psykolog:
    Hvorfor skulle du ta det store valget?

Adferdsorientert psykolog:
    Føler du ofte at du må ta store valg?

Individualorientert psykolog:
    Påvirker det selvbildet ditt, å ta store valg på denne måten?

Kognitiv psykolog:
    Hva tenkte du, i det øyeblikket du skulle ta det store valget?

Gestalt-terapeutisk psykolog:
    Var det et bevisst valg å ta et stort valg?

Psykoanalytisk psykolog:
    Jaaa, fint, nå er vi i gang!

Hypno-terapeutisk psykolog:
    Det var en gang en liten hund som følte at han måtte ta et stort valg..

Hvis du ikke har ønske om å gå ti år i terapi: ta et valg og lev med det.. :roll:
    :lol: :lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke pixelstrukturene som har irritert meg på min AE500. Det er den dårlige kontrasten, VB og konvergensproblemer. Hvorfor flere ikke har nevnt sistnevnte synes jeg er litt merkelig, da jeg har til gode å se en LCD-projektor med mer eller mindre problemer med konvergens.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne du kanskje dele med oss hva konvergens er for no da? :roll:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg ikke tar helt feil , så er vel konvergens å få de tre panelene( R G B ) til å treffe likt på lerretet. et konvergens problem vil da være at de tre Bildene, (ett fra vært panel) ikke treffer lerretet på samme sted. dette er også et vanlig problem på crt, som gjerne må stå på litt før konvergensen er helt 100. Tror det er derfor feks mastiff fyrer opp crt'en 20-30 minutter før han skal se film. på en crt så justerer man konvergensen. vet ikke om det kan gjøres på en lcd, men det vet sikkert de som har en.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jfinneru har helt rett i sin beskrivelse av konvergens. Det er ingen måte å justere dette vekk på en lcd-projektor og det går heller ikke vekk om en lar den stå på en stund. Den eneste måten å få det vekk på er å sende den til et verksted for å skifte prismeblokk, en reparasjon som kommer på et ubeskrivelig antall tusenlapper (sett i forhold til prisen på projektoren i alle fall..). I mitt tilfelle fikk jeg projektoren nettopp tilbake fra en slik reparasjon (reparert på garanti selvsagt) og projektoren kom tilbake med større feil enn den hadde da jeg sendte den avgårde..

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sender du den igjen da eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp har sendt den tilbake, men tviler på at det blir noe særlig bedre egentlig. Projektoren jeg låner nå mens min egen er på reparasjon har nøyaktig samme problem..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ begynner jeg også å lure på hvorfor AE500 vant EISA award.... (lov å skifte mening, vel). :shock: :roll:

Hvis konvergensen er så dårlig, så er vel det nesten jevngodt med regnbueeffekten (man ser primærfarger der det skal være lyse hvittoner).

Gleder meg uansett til å se AE700 og om sortnivået på LCD begynner å ligne noe. For meg er det nemlig sortnivået som har vært hovedankepunktet på LCD. X1/4800 var etter min mening akkurat bra nok på sortnivå (man blir jo mer kresen etterhvert...) Hvis AE700 faktisk har 2000:1 i kontrast, så kan det bli spennende, men VB og konvergensproblemer kan fortsatt være en showstopper. Den som lever får se...

Nå er jo prisen på BenQ i ferd med å falle ytterligere også, så det vil si at Matterhorn (576 linjer) snart tar over for lusne 480-linjers DLP projektorer (les: Infocus 4805) i samme prisklasse. Jeg er veldig spent på hvor projektorverdenen er på denne tiden neste år...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvis konvergensen er så dårlig, så er vel det nesten jevngodt med regnbueeffekten (man ser primærfarger der det skal være lyse hvittoner).
    Et konvergensproblem er ikke i nærheten av regnbueproblemet. En DLP-projektor gjør deg svimmel og uvell av titting, mens en LCD-projektor med litt konvergensproblemer bare gjør deg veldig veldig irritert. Men ellers enig i sammenligningen..

Du vil forøvrig ikke se synlige skiller mellom primærfargene på skjermen (om ikke konvergensen er usannsynlig dårlig). Du vil heller merke at hele bildet er litt ute av fokus og at områder hvor fargeovergangene er veldig klare vil det oppstå ring-effekter omtrent som halo-effekten. Det er enklest å oppdage dårlig konvergens om en går helt opp i lerretet og titter i kantene av bildet. Du vil lett se en grønn, rød eller blå stripe, omtrent som en ramme rundt hele bildet.

Konvergens kan også testes i programmet "Nokia Monitor Tester". Det kunne vært gøy å vite hvor mange lcd-projektorer som har dette problemet egentlig..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han Ti duden på symposiumet trakk jo fram LCD sine problemer med konvergens som den største svakheten med LCD.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter jeg allerede å spaner etter VB og støvdotter i hver eneste film jeg ser (etter Hi-Fils lcd hets.... ).

Så nå skal jeg også glane etter konvergens.....? Tviler på om jeg kommer å få med meg filmens handling.

Tror dette må være et meget begrenset problem og jeg kan umulig tenke meg at en produsent sender ut et produkt med konvergens. Alle projektorer blir jo kalibrert før utsendelse til salg.

Dette må vel vær transportskade eller maks uflaks.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konvergens er nok et problem på en stor del av prosjektørene.

Ganske vittig egentlig, min gamle Sony HS-10 hadde bortimot perfekt konvergens og ingen døde pixler. Men min "nye" (snart et år gammel HS-20 har derimot både haugevis med "døde" pixler og en smule konvergensproblem på høyre side.

Poenget er at ingen av disse problemene vil du legge merke til på film, det er bare når en provoserer frem problemene at de blir synlige. Det være seg ved å bruke test-mønster, skru opp lysstyrken til maks(da dukker det opp de nevnte haugevis med stuck pixler, som en ellers ikke har sjans til å se under vanlige titteforhold).

Ganske merkelig at det skal være så mye problemer, men det virker som om det er visse valg produsenten gjør foran hver ny "batch" med produkter, slik at de fikser visse problemer (slik som lampeproblemene som plaget HS-10), men overser andre problemer.

Mvh.
    Tore K.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå skal jeg også glane etter konvergens.....?
    Ikke glan etter noenting. Jeg synes personlig mange av disse tingene er sterkt overdrevet. OGSÅ regnbuer, så sant man ikke får hodeverk.

Jeg tror ikke det finnes en eneste 3 panels/chip projektor som ikke har konvergensproblemer, men de er så veldig små at det ikke er synlig i de fleste tilfeller. I verste fall kan det være så galt som en eller 2 pixler feil, men det er utrolig sjelden. (Har aldri sett det).

Det er viktig å ikke se etter feil hele tiden.. For meg har det gått litt for langt.... Ser rett og slett for mye etter feil i bildet. Jeg og min bror så film igår, og jeg kommenterte litt i en scene hvor det var mulig å se noen artifakter i bildet. Han sier bare " Jeg følger med på filmen" :|

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første bud må vel være å holde seg borte fra forumer som omhandler projektorer :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Første bud må vel være å holde seg borte fra forumer som omhandler projektorer :wink:
    Ingen tvil om at det er et tveegget sverd ja! Jeg hadde aldri klart å få maks ut av prosjektøren min dersom jeg ikke hadde brukt slike forum, men på den annen side så er det lett å henge seg opp i irritasjonsmoment som en ellers ikke ville ha lagt merke til!

Mvh.
    Tore K.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke problemer med å "skru om bryteren" i hodet fra kritisk leting etter svakheter og feil til å konsentrere seg om filmen. Når jeg ser film er det eneste jeg legger merke til av slike ting den korte pausen når DVD-spilleren skifter layer på DVD-plata, samt eventuelle komprimeringsartifakter som vises som ensfarvede firkanter i bildet. Mulig jeg ville irritert meg over maurtueeffekter og graderinger i fargeoverganger også, men det har jeg ikke problemer med på min bordstående bakprojeksjons-CRT.
    Poenget er at ved filmtitting er det ting som distraherer vekk fra filmen som irriterer. Jeg ser aldri aktivt etter feil når jeg ser på film. De feilene jeg ser da, kommenterer kona også.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •