det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jmf TI mannen fra PJ symposium.
    ...som syntes det var helt greit at man brukte en hvitmalt vegg istedenfor dedikert lerret og som syntes at 480piksler i høyden var bra nok til "Joe Sixpack" eller "mannen i gata", som vi ville sagt.

Nei, TI-mannen var etter min mening kun en salgsfigur som var ute etter å hype DLP framfor LCD. Tar du virkelig det en mann fra TI sier om DLP vs LCD som objektive sannheter?! Han innledet med å si at han skulle fortelle om fordelene ved DLP. I den forbindelse nevnte han ikke (frivillig) regnbuer eller høy pris for høy oppløsning. Fordi det er ulemper, og det var ikke det han var der for å snakke om...
    Men jeg synes også det var betenkelig at mannen fra Sony forsvant før paneldebatten... Hva hadde han å skjule?

Alvoirlig talt: Vi er blitt så hekta på CRT og DLP alle sammen at vi ikke engang er villige til å se muligheten for at LCD faktisk klarer å komme med vesentlige forbedringer i sin teknologi som korter inn bildekvalitetsforspranget. Hvis AE700 holder hva de lover med 2000:1 i kontrast, så mener jeg de har passert en VIKTIG barriere... Det er faktisk under et år siden SP4800/X1 var den dominerende budsjettreferansen i de fleste hjemmekinotidsskrifter med sin oppløsning på 800x450 i 16:9 og 2000:1 i kontrast.

Og hva VB angår så synes jeg at det får være en smakssak hva man velger bort: Regnbuer eller VB. For med høyere kontrast på DLP, så forblir etter min mening regnbuer et problem, til tross for kjappere fargehjul.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo... Selvfølgelig er han selger. Det skulle da bare mangle. Hvis man ser bort i fra mf (markedførings) preiket så synes jeg alikevel han hadde noen gode poenger.

Problemet er vel kanskje at Ae 700 passerer 2000:1 i kontrast mens f.eks Action nesten passerer 4000:1.. Greitnok, den nye til pana virker meget interessant. Men spm oppløsning vs fill rate er dog like aktuell...

[Forøvrig sa han at det var greit hvis konsumentene var fornøyd med dette, han trodde neppe at noen i denne salen ville gått for hvitmalt vegg.]

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Problemet er vel kanskje at Ae 700 passerer 2000:1 i kontrast mens f.eks Action nesten passerer 4000:1.. Greitnok, den nye til pana virker meget interessant. Men spm oppløsning vs fill rate er dog like aktuell...
    Å sammenligne AE700 med Action model one er vel lite interessant så lenge sistnevnte koster over tre ganger mer. Når ble det interessant å bringe Action! inn i "Digitale projektorer opp til 30000"-kategorien. Skal du trekke sammenligninger inn i DLP-verdenen med høyere oppløsning enn 4805, så er det vel mer interessant å bruke BenQ 7800 som med sin 2000:1 kontrast tangeres av AE700... Det er faktisk fortsatt bare unntaksvis at DLP-projektorer viser til bedre kontrast enn 2000:1.

Jeg er med på at fill rate er viktig. Men jeg ser ingen tegn til at LCD-verdenen ikke jobber for å øke fill rate. DLP har gjort noen kvantesprang, men det er dermed ikke sagt at LCD ikke kan ta inn noe av dette forspranget også. Anders L hos projectiondesign mente at det var sunt med konkurranse og at man nå har to konkurrerende teknologier setter fart i utviklingen av begge...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roffe
    Mitt poeng er at det i SVÆRT FÅ TILFELLER er grunnoppløsningen i kildematerialet som er variabel
    Stemmer ikke, det er nesten alltid grunnoppløsningen som er begrensende faktor.

Dratt til ytterpunktet er jfinnerus påstand at man tar en høy oppløsning og skalerer ned til en piksel eller en eller annen latterlig lav oppløsning i forhold til å skalere et bilde med sinnsykt lav oppløsning opp til en sinnsykt høy oppløsning.
    Dratt til slike ytterpunkter blir alt latterlig. Og selvsagt helt usakelig. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder LCD's høyere oppløsning hjelper det lite. Vi testet HS20 her for noen dager siden, og vi måtte 2 ganger lerretsbredden unna for ikke å se screendoor. En matterhorn oppløst DLP funker fint på 1,5 gangen.
    Fillrate på LCD blir sikkert bedre og bedre, men det er jammen langt igjen til DLP nivå i dag.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Mitt poeng er at det i SVÆRT FÅ TILFELLER er grunnoppløsningen i kildematerialet som er variabel
    Stemmer ikke, det er nesten alltid grunnoppløsningen som er begrensende faktor.
    Hvor ofte er det du kan velge oppløsning når du skal anskaffe en film? Så lenge de aller fleste bruker DVD som kilde, så er dette en KONSTANT grunnoppløsning. Altså stemmer det jeg sier om at at den ikke er variabel. Jeg skal ikke benekte at DVD-oppløsningen er en begrensende faktor.

Men vi kan vel alle være enige om at CRT fortsatt er den bildemessig overlegne teknologien. Og etter hva jeg skjønner så skaleres bildet opp temmelig mye for å gi nok linjer for at CRT skal gi et sammenhengende bilde og unngå horisontale striper i bildet.

Men dette er en diskusjon om digitale medier og projektorer. Hvorfor er det så få som innser at de skarpe skillene mellom pikslene i det digitalt samplede bildet er en form for kompresjonsartifakt i forhold til øyets mulige oppløsning. Å jevne ut disse overgangene ved å innføre høyere oppløsning med skalering vil alltid gi et bilde som ligger nærmere virkeligheten (gitt at skaleringen gjøres skikkelig, selvsagt).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Men dette er en diskusjon om digitale medier og projektorer. Hvorfor er det så få som innser at de skarpe skillene mellom pikslene i det digitalt samplede bildet er en form for kompresjonsartifakt i forhold til øyets mulige oppløsning. Å jevne ut disse overgangene ved å innføre høyere oppløsning med skalering vil alltid gi et bilde som ligger nærmere virkeligheten (gitt at skaleringen gjøres skikkelig, selvsagt).
    De skarpe skillene vi får er et resultat av edge enhancment, noe du finner masser av infor om i andre tråder. Dette blir mer og mer synlig jo høyere oppløsningen blir.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805)

Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    tiden er inne og det store valget skal taes

skal jeg kjøpe infocus sp4805 nå eller skal jeg kjøpe ae700 når den kommer ut?
    Enkelt og greit:
    Gå å få en demo på sp4805. Liker du den så kjøper du. Ble du ikke 100% overbevist, så vent på ae700 og ta en sammenligning. Så kjøper du den som DU syntes var best.

Begge gir deg stort bilde på film, og gjør deg sannsynligvis fornøyd. Hvis du alikevel blir sittende å ergre deg over at du valgte feil projektor mens du ser film, så er enten filmen veldig dårlig, eller så bør du vurdere en tur til psykolog (og der vil du få beskjed om å vurdere en annen hobby).

Dette er ikke et valg av typen to umerkede dører som enten fører til himmel eller helvete.

Mer som å velge fargen på sokkene dine. (litt dyre sokker vel og merke)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte er det du kan velge oppløsning når du skal anskaffe en film?
    Hver gang filmen er tilgjengelig i DVHS :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder LCD's høyere oppløsning hjelper det lite. Vi testet HS20 her for noen dager siden, og vi måtte 2 ganger lerretsbredden unna for ikke å se screendoor. En matterhorn oppløst DLP funker fint på 1,5 gangen.
    Fillrate på LCD blir sikkert bedre og bedre, men det er jammen langt igjen til DLP nivå i dag.
    Det med HS20 stemmer nok bra overens med min Z2, jeg pleier faktisk å stille inn skarpheten (linsen) på pixlene. Dette er ikke screendoor, det er pixlene du ser.

Når du nevner 1,5 avstand er dette en 480p dlp?

Må nok titte litt mer på dlp-projektorer etterhvert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når du nevner 1,5 avstand er dette en 480p dlp?
    nei matterhorn har 576 linjer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig er jeg enig med Whoppass Cheese. Se selv, og kjøp om du er fornøyd med det du ser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så gir en dlp like bra bilde (om ikke bedre) med halvparten så høy oppløsning?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skarpe skillene vi får er et resultat av edge enhancment, noe du finner masser av infor om i andre tråder. Dette blir mer og mer synlig jo høyere oppløsningen blir.
    Det er IKKE edge enhancement jeg snakker om. Det jeg snakker om er at det er langt fra ideelt at bildet består av skarpe, firkantede piksler. Derfor mener jeg at Panasonics smoothscreen teknologi (som også er på AE700) gir en screendoor-reduksjon som øker fordelen av LCDens høyere oppløsning. Poenget er at mange klager overat det er en "ut av fokus"-teknologi. Mitt poeng blir at bittelitt ut av fokus faktisk kan være en forbedring i forhold til det strengt digitale bildet.

Men alt blir jo foreløpig teoretiske utlegninger så lenge vi ikke har Panasonic AE700 tilgjengelig for salg og testing ennå. Problemstillingen blir mye mer reell hvis AE700 faktisk lever opp til spesifikasjonene, spesielt på kontrastsiden.

Nå har jeg ledet an i korstoget mot DLP-dominansen over flere sider. Men det skal understrekes at 4805 er en glimrende projektor som ihvertfall hevder seg godt i forhold til en X1 med anamorf linse og dermed 800x600 i 16:9. Det vil si at verden går framover og at 480 piksler i høyden absolutt kan aksepteres og anbefales for dem som har litt avstand til lerretet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde dere å defokusere HS20'en slik at den ble ca "like skarp" som DLP projektorene? Fortsatt like synlige pixler? Og hvordan sto HS20 seg ellers?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så gir en dlp like bra bilde (om ikke bedre) med halvparten så høy oppløsning?
    Er jo faktisk en del som tester Pj som mener dette da.F.eks WH og Bigscreen(for HD matriale er vel situasjonen en annen)
    Klippet dette derfra:
    Priset placerar denna lille krabat i samma prisklass som de, inom LCD, mycket starka modellerna Epson TW200, Panasonic AE500 och Sanyo Z2. Där får man makalöst prisvärda och bra LCD-bilder i äkta 16:9-format med hög kontrast (för LCD) runt 1300:1, mycket bra färger och väldigt hög upplösning i 720p. Hos motsvarade prisklass för DLP hamnar vi på lägre upplösning i vanligt 4:3-format, men vi får som sagt också betydligt djupare svärta med (i optimal miljö) märkbart högre kontrast samt minst lika bra färgåtergivning. Kan man bara leva med den för vissa synliga ”regnbågseffekten” (RGB-flimmer) som uppkommer av färghjulet samt att man inte är i skriande behov av just 16:format, så ger en DLP i denna klass en skönare biobild än en motsvarade LCD – detta alltså i vårt tycke och därmed inte sagt att LCD-maskinerna är ”dåliga”! Värt att nämna är också att denna DLP är den första lågprismodellen vi testar som har hela 4x spin på färghjulet, så räkna med betydligt mindre flimmer än hos till exempel InFocus X1/ScreenPlay 4800.

Som Roffe skriver er jeg også spent på om disse spek'ene holder.Blir litt som når produsentene oppgir wattstyrke.Hadde vært spennende om noen av de norske bladene hadde testet for kontrast og lysstyrke etter en skikkelig kalibrering(vet det er tidkrevende)
    Her er noen tall fra en test "over there" koblet mot htpc og colorfacts kalibreringsprogram(4805 og 7205 via DVI).
    ISF LUMENS
    SP4800 293
    SP4805 644
    H30 521
    SP7205 1126

ISF ON/OFF CONTRAST
    SP4800 583
    SP4805 1665
    H30 1424
    SP7205 1200

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805)

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    tiden er inne og det store valget skal taes

skal jeg kjøpe infocus sp4805 nå eller skal jeg kjøpe ae700 når den kommer ut?
    Enkelt og greit:
    Gå å få en demo på sp4805. Liker du den så kjøper du. Ble du ikke 100% overbevist, så vent på ae700 og ta en sammenligning. Så kjøper du den som DU syntes var best.

Begge gir deg stort bilde på film, og gjør deg sannsynligvis fornøyd. Hvis du alikevel blir sittende å ergre deg over at du valgte feil projektor mens du ser film, så er enten filmen veldig dårlig, eller så bør du vurdere en tur til psykolog (og der vil du få beskjed om å vurdere en annen hobby).

Dette er ikke et valg av typen to umerkede dører som enten fører til himmel eller helvete.

Mer som å velge fargen på sokkene dine. (litt dyre sokker vel og merke)
    takk for godt tips

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Dratt til ytterpunktet er jfinnerus påstand at man tar en høy oppløsning og skalerer ned til en piksel eller en eller annen latterlig lav oppløsning i forhold til å skalere et bilde med sinnsykt lav oppløsning opp til en sinnsykt høy oppløsning.
    Dratt til slike ytterpunkter blir alt latterlig. Og selvsagt helt usakelig. :wink:
    Beklager Hi-Fil, her er jeg helt uten skyld, selv om du kanskje ønsker dette :lol:

Bidda

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Beklager Hi-Fil, her er jeg helt uten skyld, selv om du kanskje ønsker dette :lol:

Bidda
    Beklager Bidda, jeg vet ikke hvordan jeg har klart å rote det til. Tro meg, jeg er oppriktig lei for den feilquoten. Den er rettet nå. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før en skrur forventningene i taket når det gjelder AE700, så testet svenske Hemmabio Epson TW500 og så tydelig VB på denne også. Det er vel samme LCD paneler i den som i kommende AE700.

For øvrig gleder jeg meg til å teste AE700, som jeg håper gir et vesentlig løft for kommende LCD modeller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •