det vanskelige valget (AE700 vs. SP4805) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    er ikke dcdi prosessoren i 4805'en så mye bedre enn den som står i 7800'en, at bilde på 4805 faktisk blir veldig bra. Hi Fil har vel en kommentar til dette.... er det ikke også sagt at dcdi'en i 4805 er så god at den gir omtrent like godt bilde fra svhs som ifra komponent signal kilder...

mvh

lflemming

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt avhengig av kvaliteten og lengden på s-video kabelen, men det er ikke langt unna sannheten nei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis deinterlaceren er lik i spilleren og projektoren så skal det teorietisk være best å bruke den i spilleren da spilleren har tilgang på flagg på DVD platen og all behandling kan foregå digitalt uten noen analogt mellomledd. Men hvis spilleren f.eks har en jalla deinterlacer så vil nok Faroijda sin gjøre en god jobb.

Men at DCDi er så bra at den skal kunne gi nesten like bra bilde fra SVHS som fra en komponent kilde betviler jeg på det sterkeste. :lol: (kvervulering med begreper)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa ikke at den er like bra, men nesten like bra. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg sa ikke at den er like bra, men nesten like bra. :wink:
    Min kommentar gikk ikke til deg da jeg tviler sterkt på at du har testet med SVHS eller noengang har ment at SVHS gir nesten samme bildekvalitet som en komponent kilde. Det er bare jeg som holder liv i kampen mot begrepsforvirring om SVHS/S-VIDEO.

SVHS er:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: ops:

Og jeg gikk fem på. :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå sporer det helt av her .. tilbake til tema:

vi har en infocus pj på skolen, men jeg ekke helt sikker på åssen modell det er tror det er 4800 og jeg ser ikke spess mye regnbuer.. bare en gang iblandt... så det går nok greit...

ingen som har en benQ 7800 som skal selges billig? :P

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt optimistisk kanskje, med tanke på at den ikke har vært i salg særlig lenge.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående skalering og ren logikk.. Dersom oppløsningen på dvd'en ikke passer med oppløsningen på projektoren må jo hele bildet regnes om uansett om det skal skaleres opp eller ned. Selv om bildet må skaleres nedover må det interpoleres bildepunkter for hver pixel innenfor hele bilderamma. Kan ikke skjønne at dette skulle være noe mindre kvalitetsforringene enn å skalere nedover. Man må i begge tilfeller "gjette" seg fram til hvilken verdi hver pixel skal ha.

Og angående å sammenligne så er det jo ikke så veldig enkelt når det er snakk om forskjellige projektorer med i utgangspunktet forskjellig bilder og forskjellige skaleringschipper. Kom gjerne med noen mer matematiske bevis som begrunner deres påstander.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her satt jeg med håp, men da skal selvfølgelig gorm komme og ødelegge... er så typisk! :cry: :cry:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    å skalere en høyere grunnoppløsning ned gir ett bedre bilde en å skalere en lavere grunnoppløsning opp.
    Sludder! Ihvertfall som en generell regel. Gitt at du har en DVD med 576 linjer. Sier du da at du får bedre bilde ved å skalere det ned til 480 linjer enn hvis du skalerer det opp til 720 linjer?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vet jammen hvordan du skal forvirre de andre medlemmene du roffe. Gå og lek i avd for hjemmesløyd og la oss andre uttale oss om projectorer :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det jfinneru sier er rett roffe, så du må nok bare gå og bøye deg i støvet.. :wink:

edit: trykkleif

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men dette lar jeg ikke slipp på så lett. Så lenge man er på så lang avstand at man ikke klarer å skille pikslene fra hverandre uansett, så kan det kanskje være noe i det du sier. Mitt poeng er at det i SVÆRT FÅ TILFELLER er grunnoppløsningen i kildematerialet som er variabel. Dratt til ytterpunktet er jfinnerus påstand at man tar en høy oppløsning og skalerer ned til en piksel eller en eller annen latterlig lav oppløsning i forhold til å skalere et bilde med sinnsykt lav oppløsning opp til en sinnsykt høy oppløsning. Vi er vel uansett enige om at det beste er å ha et kildemateriale med høyest mulig oppløsning.

Men i denne diskusjonen er ikke temaet å velge kildemateriale, det er å velge projektor. Gitt at 99% bruker PAL-DVD som kilde, så er altså grunnoppløsningen i kildematerialet låst, mens projektorvalget er variabelen. Det er liten tvil om at det er bedre å skalere opp et bilde til flere piksler enn det er å skalere det ned til færre.

Sjekk dette for mer info:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6702213#6702213
    Og for dem som mener at jeg ikke har kompetanse til å vurdere dette bare fordi jeg ikke eier en projektor selv, her er en kilde i tillegg til egen kunnskap og erfaring om digital bildebehandling:
    http://archive2.avsforum.com/avs-vb/...922#post691922

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    du vet jammen hvordan du skal forvirre de andre medlemmene du roffe. Gå og lek i avd for hjemmesløyd og la oss andre uttale oss om projectorer :wink:
    Det er synd at du argumenterer ved å ta mannen istedenfor ballen, Jørn. Det vitner om at du er i ferd med å slippe opp for saklige argumenter.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje mg_martin har lyst til at dere fortsetter scaleringsdebatten i en egen tråd.....

Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    nå sporer det helt av her .. tilbake til tema:
    Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tror kanskje mg_martin har lyst til at dere fortsetter scaleringsdebatten i en egen tråd.....
    Det er jo klart at valget mellom AE700 og SP4805 omfatter diskusjon om oppløsning også. For oppløsning er omtrent den eneste fordelen AE700 har på bildesiden i forhold til SP4805... Å hevde da at man får bedre bilde av å skalere DVD-oppløsningen nedover til lavere oppløsning enn å skalere den oppover til høyere oppløsning blir da veldig feil, og dette er det faktisk grunn til å debattere.

For å holde tema: Når High Definition kilder blir vanlig etterhvert, så vil jo fordelene med AE700s høye oppløsning bare bli enda tydeligere. Men innen den tid har vel AE2000 kommet på markedet...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil først si at jeg ikke har så stor erfaring med dlp-projektorer.

Men jeg har sett en del av lcd-typen. Blant annet har jeg sett forskjellen mellom lcd-projektorer som har 480p (TW10) og 720p (AE500, Z2.) I denne sammenligningen ble den lave oppløsningen en skikkelig nedtur. Du måtte sitte rimelig langt unna lerretet for å ikke se pixler, kanskje oppmot 2,5-3x lerretbredden.

Er det slik at oppløsning ikke betyr så mye når det gjelder dlp? 480p er vel ikke så langt fra svhs? Synes det virker veldig rart dette her.

Tenk å sette en projektor som ikke en gang klarer dvd-standarden som ref i 15k klassen. skjønner ikke noe jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP har MANGE fortrinn fremfor LCD, der sortnivå og kontrast er det aller viktigste. I tillegg er hønsenetting et mye mindre mindre problem (smalere striper mellom pikslene på DLP).

Derfor er de fleste enige om at oppløsning ikke er det viktigste. Den omtalte hønsenettingen gir f.eks. et mye tydeligere rutemønster som gjør at DLP ser mer sammenhengende ut enn LCD ved samme oppløsning.

Men jeg begynner å få problemer med at enkelte begynner å argumentere som om at oppløsning ikke betyr noe i det hele tatt! Tror det er viktig å ikke bare se på ulempene ved LCD, men på fordelene også. LCD leder etter min mening formidabelt i oppløsningskappløpet. Og desto større del av synsfeltet du vil at bildet skal fylle, desto viktigere blir oppløsningen...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TI (texas instruments) forsøker i stedet for maksimal oppløsning å minimere avstanden mellom speilene på DLP brikken. Samtidig forsøker de hele tiden å øke kontrastnivået. 480p er standard i USA (Ntsc), slik at det er naturlig at Amerikanske produkter lager produkter tilpasset deres nærmeste marked. (I våres domene derimot så er pal oppløsningen høyere (576).

Poenget med å redusere avstanden mellom speilene er å redusere den opplevde screendoor'en. Dermed vil en 800*600 DLP være overlegen 800*600 LCD på den opplevde oppløsningen. Mens vi venter på noe godt (HD) så tror jeg ikke TI's valg er så dumme alikevel :wink:

Jmf TI mannen fra PJ symposium.

EDIT: Var litt sen der :wink:

Det TI også har uttalt er at "When the market (for HD) is ready TI will be ready". Nå har TI chipper med 720p oppløsning, men de koster jo skjorta og litt til :roll:

Mvh

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at dlp har fortrinn når det gjelder kontrast og sortnivå.

Men altså,..... AE700 vil ha over 100% høyere oppløsning enn det SP4805 har. Altså over dobbelt så høy oppløsning.........

Dette må jo ha noe å si når du skal blåse opp et 100" bilde og ikke sitte så langt i fra. Og et så stort bilde som mulig....vel det er jo hele poenget....ikke sant?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •