Ny projektor, hjelp til valg av projektor og tips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny projektor, hjelp til valg av projektor og tips.

hei

skal ha meg ny projektor har et grått lerret på 106" ca 3,5m fra der projektoren skal stå.
    har sett på noen modeler men har ikke spesielt mye peiling selv så trenger noen råd her, her er noen av de jeg har sett på: epson: tw-5000/tw-4400/tw-5000
    panasonic pt-ae4000
    kansje det er noen enda bedre til rundt samme pris? her kunne jeg tenkt meg å få mest mulig for pengene den skal brukes til film/tv/tv-serie seing fra blu-ray/pc/kabel

veggene og tak er hvite disse vurderer jeg og male hvilken farge ville være best matt svart?
    vinduene kan jeg også dekke til slik at rommet blir helt mørkt.

takk for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett disse epson projektorene live, men har selv en panasonic pt-ae4000 og er veldig fornøyde med den. Greit med mørkt rom for de fleste projektorer for å få best mulig bilde

Det står allerede en god del inne på forumet ang disse projektorene.
    her ser du noen tester på

Epson TW5000
    Epson EH-TW5000 Anmeldelser - alaTest Norge

Panasonic
    Fant 3 treff på panasonic pt ae4000 - alaTest Norge

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic'en kan du bare glemme. I kalibrert tilstand (som i seg selv nesten er umulig), leverer den alt for lite lys for et 106 tommer grått lerret. I de fargemodusene der den har høyt lysubytte, er fargegjengivelsen og fargetemperaturen så ekstremt på bærtur at det fremstår ulidelig å se på.

TW5000 (eller helst TW4400 eller TW5500) er langt bedre valg for deg, i tillegg til at de er jevnt over er mye bedre projektorer enn AE4000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

stor forskjell?

takk for svarene

er det stor forskjell mellom TW4400 og TW5500?

hvordan ligge Sony VPL-HW15 i forhold til disse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snnaj
    takk for svarene

er det stor forskjell mellom TW4400 og TW5500?

hvordan ligge Sony VPL-HW15 i forhold til disse?
    Hovedforskjellen på TW4400 og TW5500 er irisen. På TW5500 jobber irisen uten å rote til fargetemperaturen i særlig grad, i tillegg til at den har et litt større virkeområde. Altså noe høyere on/off kontrast, og noe bedre sortnivå, når den dynamiske irisen er aktivert. I tillegg kommer TW5500 med ferdigkalibrert fargerom, mens TW4400 trenger full CMS kalibrering for å oppnå det samme. Det er svært liten forskjell på de to, så lenge begge er kalibrert.

HW15 har ikke like god fargegjengivelse (er noe oversaturert), har litt dårligere sortnivå, men har mye bedre bildedynamikk (kontrast) i lyse scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hovedforskjellen på TW4400 og TW5500 er irisen. På TW5500 jobber irisen uten å rote til fargetemperaturen i særlig grad, i tillegg til at den har et litt større virkeområde. Altså noe høyere on/off kontrast, og noe bedre sortnivå, når den dynamiske irisen er aktivert. I tillegg kommer TW5500 med ferdigkalibrert fargerom, mens TW4400 trenger full CMS kalibrering for å oppnå det samme. Det er svært liten forskjell på de to, så lenge begge er kalibrert.

HW15 har ikke like god fargegjengivelse (er noe oversaturert), har litt dårligere sortnivå, men har mye bedre bildedynamikk (kontrast) i lyse scener.
    Jeg vurderer en R2000, HW20 eller en TW4400 som neste modell. HW20 er det vel ingen som har sett enda så den glemmer vi så langt, MEN hva får man for de ekstra 10 lappene som R2000 koster kontra TW4400?
    Skal monteres i kjellerstue med hvite vegger (vurderer molton på vegger, ikke tak), men full lyskontroll, 100" grått montert 3,5 meter unna. Sitter rett under projektor.

Hadde AE4000 tidligere og var fornøyd med den, men kunne ønske meg litt bedre sortnivå. Leste testen din av TW4400 (hjemmekino) og må si jeg ble fristet.

Du har jo allerede sett R4000. Var det bedre interpolering i den eller samme type som sitter i dagens TW4400?

Etter alt snakk om kalibrering har jeg satt som mål å skaffe neste modell ferdig kalibrert. Må jo prøves

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interpoleringen er ytterligere forbedret i R2000/4000, og kunne kjøres i high med svært lite ødeleggende artefakter.
    Bildedynamikken (ANSI-kontrast) er også forbedret, mens on/off kontrasten (og dermed også sortnivå) har fått et enormt løft.

Når det gjelder generell bildekvalitet, samt støynivå, så vet vi mer når testeksemplar er tilgjengelig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •