Benq 5000 eller Mitsubishi Hc 3800

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Benq 5000 eller Mitsubishi Hc 3800

Noen som har forslag til valg av prosjektor. Har ingen erfaring med prosjektor fra tidligere. Men vet jeg vil ha Full HD prosjektor. Har lest endel på nett og har forstått at Benq 5000 og Hc 3800 skal være meget gode prosjektorer i denne prisklassen. :-D

Holder på å lage en kjellerstue nå, vil få en avstand på ca 4 meter fra prosjektor til lerret. Tips til Lerret mottas med stor takk. :roll: Vet heller ikke hvor stort lerret jeg kan bruke, går det fint med 106" ? :roll: Hvor mye må jeg regne med å legge i et lerret, trenger ikke å ha motorisert, kan godt stå nede hele tiden.:roll:

Vurderer nå altså HC 3800 og en Benq 5000 . Noen som har anbefalinger?:roll: :roll: :roll: :rol

Eller om det eventuelt er noen enda bedre prosjektorer i samme pris klasse.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    BenQ W5000 er en god projektor til hjemmekino.
    Særlig hvis du får et rom hvor du kan gjøre det godt mørkt.
    Og jeg ser den på avtorget.no en gang i blant til ok priser.
    Akkurat nå ligger en ute med takfeste og reserve pære til rett under 10.000,-

HC3800 har jeg ikke kjennskap til.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kjennskap til HC3800, men du kommer ikke til å angre om du kjøper w5000. Du får MYE for pengene
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    BenQ W5000 er en god projektor til hjemmekino.
    Særlig hvis du får et rom hvor du kan gjøre det godt mørkt.
    Og jeg ser den på avtorget.no en gang i blant til ok priser.
    Akkurat nå ligger en ute med takfeste og reserve pære til rett under 10.000,-

HC3800 har jeg ikke kjennskap til.
    Takker for svar 8) :-D

10 000 brukt synes jeg ikke var spesielt billig. Da jeg får kjøpt den splitter ny til 10 000 kr og takfeste til 800 kr. og eventuelt ekstra pære til 1800 kr. Da får jeg jo garanti og den er splitter ny.

Men klarer fortsatt ikke å bestemme meg for Mitsubitsi hc 3800 eller Benq 5000. Heller kanskje litt mer mot Benq 5000.

Snakket nettopp med avshop.no og de anbefalte Benq 5000 selv om Hc 3800 kosta 3600 kr mer... og er nyere.

Andre som har erfaringer ? Fader ikke lett det her altså.:?

Må jo også kjøpe lerret til en av disse projektorene. Prosjektor vil komme til å stå ca 4 meter fra lerret-. Har jeg fortsått riktig at 106" blir for stort og at jeg heller må ta 92" ? Hva anbefales ? Ramme lerret eller holder det med et lerret til 1500- 1600 kr uten ramme ? :???:

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85

10 000 brukt synes jeg ikke var spesielt billig. Da jeg får kjøpt den splitter ny til 10 000 kr og takfeste til 800 kr. og eventuelt ekstra pære til 1800 kr. Da får jeg jo garanti og den er splitter ny.

Men klarer fortsatt ikke å bestemme meg for Mitsubitsi hc 3800 eller Benq 5000. Heller kanskje litt mer mot Benq 5000.

Snakket nettopp med avshop.no og de anbefalte Benq 5000 selv om Hc 3800 kosta 3600 kr mer... og er nyere.

Må jo også kjøpe lerret til en av disse projektorene. Prosjektor vil komme til å stå ca 4 meter fra lerret-. Har jeg fortsått riktig at 106" blir for stort og at jeg heller må ta 92" ? Hva anbefales ? Ramme lerret eller holder det med et lerret til 1500- 1600 kr uten ramme ? :???:
    vell, 10k for en brukt PJ med extra utstyr er jo dyrt mtk på att du kan kjøpe splitter nytt for nesten samme pris. du kan jo også tenke på att W5000 en gang i tiden har kostet godt over 30k, og når forhandler i tilleg annbefaler deg en billigere PJ istedenfor å tjene mere penger på en annen, så sier det jo litt det også. Ta en titt innom W5000 tråden her inne å les deg fremm om hva som kan være riktig valg for DEG.

Når det gjelder lerret så er nokk 92" det som vill være mere optimalt for deg, har selv 92" og w5000 på ca 4m avstand og det er stort nokk i massevis, dette kan du også sjekke på benq sin avstandskalkulator. Om du har tenkt å ha Pj'en i ett eget kinorom så er det jo ikke så dumt å kjøpe rammelerret, om du f.eks har en løsning i stua der du også skal ha en tv så kan det jo være greit med ett motorisert lerret som du kan gjemme unna. ville også gått for ett grått lerret....
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har det samme problemet som deg, W5000 eller HC3800?. Jeg heller litt mer mot HC3800, litt pga vekt og størrelse. Nå kjenner jeg ikke noe særlig til AVshop (jeg er nokså ny på dette området), men kan det tenkes at de vil anbefale W5000 siden de har kjøpt inn hele restlageret i europa og vil bli kvitt dette først?? Dette er jo en model som er utgått... Sa avshop hvorfor de ville anbefale denne fremfor HC3800?

Det jeg stusser litt på når det gjelder HC3800 er at den lokale Soundgarden butikken sier at de selger i bøtter og spann av denne, men hvorfor finnes det ikke mer tråder av denne modellen da?...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det syns jeg er pussig også.
    Jeg var i samme situasjon og kjøpte HC3800.
    Står litt i tråden om den.
    Den er liten og lett og har godt bilde syns jeg.
    Støyer mer enn 6800, som er LCD, men ikke mye.
    Jeg hører den i stille partier i filmen. Sitter rett under den.
    Har hatt den inne på service pga den slo seg av.
    Tok ca 10 dager fra innlevert til den var tilbake.
    Fungerte greit det selv om det er irriterende.
    Var visst nok et parti som var rammet av dette.
    Eller får den gode skussmål om du leser litt rundt omkring, t.s projectorreview.com
    Lykke til!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er sagt, W5000 spiser HC3800 til frokost, og det i alle disipliner. Tror nok også at fortjenesten på HC3800 er vesentlig større enn på W5000, uansett hvor mange man måtte ha på lager av sistnevnte.
    W5000 har også full CMS, noe HC3800 ikke har (direkte oversatt; W5000 = perfekt fargegjengivelse, HC3800 = not)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gjøk
    Jeg har det samme problemet som deg, W5000 eller HC3800?. Jeg heller litt mer mot HC3800, litt pga vekt og størrelse. Nå kjenner jeg ikke noe særlig til AVshop (jeg er nokså ny på dette området), men kan det tenkes at de vil anbefale W5000 siden de har kjøpt inn hele restlageret i europa og vil bli kvitt dette først?? Dette er jo en model som er utgått... Sa avshop hvorfor de ville anbefale denne fremfor HC3800?

Det jeg stusser litt på når det gjelder HC3800 er at den lokale Soundgarden butikken sier at de selger i bøtter og spann av denne, men hvorfor finnes det ikke mer tråder av denne modellen da?...

De sa at benq 5000 ga et mye bedre bildet.... Må si jeg heller mer mot Benq 5000 altså... Synes ikke vekt har så mye å si, skal jo henge i taket uansett og størrelsen går nok greit.

Hvem bråker mest av Benq 5000 og Hc 3800 da? Er jo en viktig betydning for meg ihvertfall. Kan bli irriterende om de bråker veldig.

Hva slags kabler vil jeg trenge for projektoren ? er det bare en HDMI kabel jeg behøver?

Har hørt fra FBI at ulike hdmi kabler ikke gir bedre bildet enn andre ? vet ikke om dette stemmer jeg. De mente at en hdmi kabel til 5000 kr og til til 120 kr ikke ga noe bedre bilde, ihvertfall at ikke mannen i gata klarer å se forskjell.
    Noen tips her folkens?

Hvis det er forskjell så mottas tips til en rimelig kabel med stor takk. Ikke lyst til å legge masse penger i Hdmi kabel hvis det ikke gir noe forskjell på bildet eller lyd

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at AVshop.no / Velkommen anbefaler proff kalibrering på benq 5000
    Kan dette virkelig være et must? Koster jo 1400 kr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er et must. W5000 er utrolig dårlig kalibrert fra fabrikk, men har full-CMS, noe som er unikt i prisklassen. Det vil si at den kan perfeksjoneres både når det gjelder fargetemperatur og fargerom. Det er ingen projektorer i prisklassen som har noe særlig å bidra med i forhold til W5000. Neste fornuftige pristrinn er HW15, som på sin side er en solid oppgradering fra W5000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da blir det enten kalibrering via dvd plata eller av shop gjør det for meg for 1400 kr... selv om jeg synes det er sure penger, er vel ikke så mye arbeid å kalibrere den eller, uten at jeg har så mye peil. kan vel ikke ta mer enn 1 time eller 2 ?

Ser også at levetiden på lampen benq w5000 har en levetid på bare 1000 timer mens hc 3800 har 2000 timer. Kan vel kanskje være lurt å nevne

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da blir det enten kalibrering via dvd plata eller av shop gjør det for meg for 1400 kr... selv om jeg synes det er sure penger, er vel ikke så mye arbeid å kalibrere den eller, uten at jeg har så mye peil. kan vel ikke ta mer enn 1 time eller 2 ?

Ser også at levetiden på lampen benq w5000 har en levetid på bare 1000 timer mens hc 3800 har 2000 timer. Kan vel kanskje være lurt å nevne
    Full CMS kalibrering tar nok lengre tid enn en time eller to, uten at jeg vet hvor "vanskelig" W5000 er å kalibrere.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, du kan vel legge til at vi bruker kalibreringsutstyr til 70-80 tusen, og at man trenger mange års erfaring for å kunne kalibrere projektorer som W5000 til perfeksjon.
    Glem kalibreringsplaten (DVD eller Blu-ray), med dem kan du ikke "kalibrere" annet enn lysstyrke og kontrast. For å kalibrere fargetemperatur og fargerom er man helt avhengig av godt måleutstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OKay, du har solgt meg Gorm
    DA blir det kalibrering hos av shop til 1400 kr, den burde vel holde ? Trenger vel ikke å ta den sykaste da... Blir vel mer enn bra nok med den til 1400 ? (Håper jeg...)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst - jeg har ingen tilknytning til AVShop.

Når det gjelder kalibrering av BenQ W5000 er min klare mening etter å ha kalibrert noen av disse at om man først skal bruke penger på kalibrering av W5000 bør man gå for oppsett av både fargerom og gråskala. Forskjellen med og uten oppsett av fargerom er stor, og er slik jeg ser det en "billig" oppgradering.

Gøran

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, du kan vel legge til at vi bruker kalibreringsutstyr til 70-80 tusen, og at man trenger mange års erfaring for å kunne kalibrere projektorer som W5000 til perfeksjon.
    Glem kalibreringsplaten (DVD eller Blu-ray), med dem kan du ikke "kalibrere" annet enn lysstyrke og kontrast. For å kalibrere fargetemperatur og fargerom er man helt avhengig av godt måleutstyr.
    Du kan kalibrere fargerom på en DVE plate Gorm, Men det vill ikke bli like bra som å kalibrere med årntlig utstyr.

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Du kan kalibrere fargerom på en DVE plate Gorm, Men det vill ikke bli like bra som å kalibrere med årntlig utstyr.
    Det er jeg ikke enig i, for man kan strengt tatt bare rote det til. Med mindre man heter Joe Kane, kan man glemme å få til noe som minner om godt resultat uten måleutstyr.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Nei det kan man ikke, man kan bare rote det til. Med mindre man heter Joe Kane, kan man glemme å få til noe som minner om godt resultat uten måleutstyr.
    "rote" det til faktisk
    Fikk det til sånn høvelig, men langt i fra perfekt og bedre enn factory settings..

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du får deg en overraskelse hvis noen hadde kjørt full kalibrering på projektoren din. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •