Offisiell tråd for LED-baserte projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd for LED-baserte projektorer

LED som lyskilde har en rekke fordeler, den mest åpenbare er selvsagt levetid på 20-30.000 uten vesentlig endring i intensitet over tid.

Ulempen har så langt vært dårlig fargegjengivelse, høyt støynivå og/eller lavt lysutbytte.

Nå ser imidlertid ting ut til å løsne, der den Italienske Hi-End produsenten Sim2 ser ut til å være tidlig ute og lanserer sin Mico50-modell:

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1952

Denne projektoren benytter et vannbasert kjølesystem samt - hvis en skal tro EISA - ikke fargehjul, og dermed kan en plutselig kombinere alle fordelene DLP faktisk representerer - minus RGB flimmeret - med 30.000 timers levetid og stabil drift over hele levetiden!

Dette er mildt sagt en spennende utvikling innen projektorverden!

Sony har selv uttalt at de har mer tro på laser som lyskilde fremfor LED, så det spørs om Sony kommer med LED på sine 2011-modeller (noe vi får vite om kort tid, IFA er rett rundt hjørnet), men kanskje de har sovet i timen?

Vi håper virkelig vi kan få tatt en titt på denne og eventuelle øvrige LED-baserte projektorer på IFA i år, og vil komme med utfyllende inntrykk!

Denne tråden kan brukes til diskusjoner av LED og modeller som måtte dukke opp, fordeler / ulemper osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vann/oljekjøling er litt risikofylt hvis det oppstår lekkasje. Håper de legger i en sikkerhet som en trykkfalls sensor slik at strømmen blir frakoblet hvis noe skulle gå galt med kjølingen.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyt støynivå og/eller lavt lysutbytte.
    Skal ikke greien med LED være mindre varme og mindre beohov for kjøling?

Bra med egen LED PJ tråd

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det trodde jeg også til jeg fikk HØRE Casios nye LED-baserte møteromsprojektor... Den er ikke videre stillegående gitt... Høyeffektive LEDs avgir mye varme faktisk, så kjøling er nok et must.

Når det gjelder risiko for lekkasjer er jeg forsåvidt enig Razor, men en får regne med at dette er utført på et gjennomtenkt vis på Sim2-enheten og eventuelle øvrige enheter som måtte dukke opp. I Norge har en jo uansett 5 års reklamasjonsrett, og en lekkasje i et slikt system vil jo være en reklamasjon hele denne perioden, og hvis det først har fungert 5 år funker det sikkert 5 til...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig kan jeg jo nevne at jeg har fått en liten kikk på Casios LED-baserte møteromsprojektor i dag, som er oppgitt til 2500AL, hvilket jo er ekstremt imponerende gitt at faktisk foregående LED-projektorer har angitt maksimalt 6-800AL. Denne avgir faktisk ekstremt mye lys, men 2500AL tror jeg nok muligens er litt å ta i, selv i non-ECO-modus...

Uansett er det spennende å se systemet i praksis. Slår seg på nærmest umiddelbart - da med full lysstyrke med en gang. Selv om den kanskje ikke har 2500AL er det jammen meg sprut i bildene!

Fargemessig er jeg ikke helt sikker på hvordan denne ligger an, har foreløpig kun sett den på et dagslyslerret der fargene jo uansett blir litt spesielle.

I alle tilfelle støyer jo denne saken som et hxxxxx og har ingen lensshift samt alt for lav oppløsning. I tillegg bruker den fargehjul...

Uansett er det helt klart at LED er på banen, som en møteromsprojektor er det jo helt klart fordelaktig å slippe å måtte tenke på lampetiden, kan jo egentlig bare stå på så mye en gidder...

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Dette virker jo spennende!

Hvordan vil disse være med tanke på sortnivå? Vil det komme en form for lokal dimming på disse? Det hadde jo vært ganske fantastisk på en projektor men er vel kanskje vanskelig i praksis...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, ser Sim2 oppgir 100.000:1 On/Off, men det er nok relativt ikke-relevant i praksis... Spørsmålet er jo egentlig hvor høy ANSI-kontrast og/eller dynamikk projektoren klarer å levere, men ser jo de skriver en del om hvor kjapt LED-sonene kan slås av og på (under 1ms), så jeg tipper jo de også bruker en form for lokal dimming... VEEELDIG spennende selvsagt, er jo et typisk "can´t wait to see"-produkt / teknologi dette her...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil disse projektorene bli fysisk mindre enn hva som er typisk idag? Sliter litt med å ha en "halv kubikkmeter" hengede i stuetaket....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ettersom det kreves såpass mye kjøling samt at en ikke ønsker å gå ned på kvaliteten på optikken tviler jeg på at det kommer "små" enheter, men vannkjøling har jo i det minste potensialet til å kunne konstrueres relativt kompakt, så det er lov å håpe!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam
    Og med en pris på 15995,- Pund er vel prisen rimelig uinteresant for de fleste. Kan bytte mange pærer på f.eks en Sony VW90 som sikkert ikke vil koste noe i nærheten. Har stor tro på led og laser, men prisene må ned før det blir noe jeg kommer til å putte i kinoen min...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, det er jo slik det er med Sim2, prisene er jo hinsides, men det er jo uansett interessant å se hvilken retning teknologien bærer!

Hva angår overnevnte "review" er jo følgende interessant mht regnbuer "In fact, Sim2 reckons the effect of the switching-LED lighting is roughly equal to a 7x colour wheel spinning seven times faster - or a 49x colour wheel, if you will! As a result other colour wheel problems, like colour smear and blur, should also vanish without a trace. "

...det er altså flere fordeler med LED for DLP-teknologien enn lyskilden alene, hvilket taler veldig positivt for DLP i fremtiden! Comeback?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For øvrig var jo BenQ ute for mer enn ett år siden og informerte om sin W30000 LED-baserte projektor. Denne var jo i all hovedsak identisk i spesifikasjon til Sim2s enhet, og hadde en estimert pris på 35.000NOK. Selv om det dessverre ble stilt rundt denne er det jo lov å håpe at BenQ drar denne opp av hatten som del av 2011-modellenes utvalg?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ærlig innrøme at jeg er usikker på fremtiden til LED i projektoerer. Sony har jo også sagt (som tidligere nevnt) at de muligens heller går rett på laser som lyskilde i stedet for.

Den eneste fordelen med LED vs UHP lampen, er levetid og stabilitet. LED lyskilder kan forventes å være mer lysstabile gjennom levetiden enn UHP lamper.

Forøvrig så er det ikke så mye emr å rope hurra for, men det er jo likevel lov å håpe på noen gromme produkter som ikke koster skjorta

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for 1-chips DLP er det jo tydeligvis STORE tekniske fordeler med LED også utover levetid og stabilitet da (slipper fargehjulet).

Forstår jo at Sony ikke er like interessert i LED da som DLP-leiren, der tross alt de slår to fluer i en smekk ved å benytte LED...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe "DLP-leiren" også får til noe ala polarisering/filtrering av lyset da, slik at vi på sikt opplever akseptabelt sortnivå fra DLP-projektorene. LED hjelper vel lite her, for det kan ikke kjøres individuell belysning på DMD-en (speilbrikken). Det er av eller på, og det hjelper strengt tatt svært lite om lyset kan skrues av i sorte testbilder (null bildeinformasjon). Så lenge bare en piksel skal ha lys, så lyssettes hele DMD-en. Det må nok en radikal designendring til, for å eliminere strølyset fra lysfellen. Større vinkel på speilene i "off-posisjon" er prøvd, men uten særlig hell dessverre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runco har sluppet denne LED prosjektoren for en tid tilbake. Har fått med meg at brukere av denne melder at de er utrolig godt fornøyd.

QuantumColor™ Q-750i

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere om CRE X300 HD LED Prosjektor?
    Er dette noe for hjemmekino? Til en pris på 6490,- virker den interessant, men kan for lite om projektorer.
    Vet det er en egen tråd om den på forumet fra før, men ikke mange seriøse svar der.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    300AL (som jeg tipper i tillegg er optimistisk) og 1024x768 4:3 oppløsning - denne har ingen verdens ting å gjøre i en hjemmekino gitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt utenfor temaet, men du snakker om IFA lygren; har ikke hørt om det, men er det typisk der alle produsentene viser frem hva de har på vei?

Sitter på gjerdet med knappen på avtrykkeren eller fingrene på visakortet om du vil, og skal ha meg prosjektor asap,men det kan vel være verdt å vente til IFA er ferdig 5.september da ?

Det vil vel kanskje også være normalt med et prisras i etterkant av slike messer ettersom nye modeller skal ut?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •