Prosjektor til scenebruk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor til scenebruk!

Heisann!

Denne posten er sikkert litt uvanlig og muligens litt vanskelig å svare på for dere, men om det er noen som har peiling, så befinner de seg her!

Saken er at jeg skal på en turné med mitt solo "støymusikk"-prosjekt om et par måneder. Jeg har på den turneen tenkt å ha en litt spesiell svenebelysning. Rommet skal være helt mørkt bortsett fra en prosjektor som viser en litt surrealistisk film jeg lager for tiden. Denne videoen skal ikke vises på noe lerret. Bildet skal vises på meg og resten av scenen, så selve videoinnholdet ikke kommer til å bli så veldig synlig her.

Mitt spørsmål er da; hvordan prosjektor trenger jeg? Jeg burde nok ha en med rimelig bra lysstyrke? Er dette så enkelt som å se på antall "lumens", eller er dette et veldig veiledende tall slik som ofte watt er på forsterkere o.s.v.?

Prosjekoren må nok ha mulighet til å stå et stykke unne. Jeg ser de fleste har støtte for å stå opptil 10m unna, og det er bra.
    Widescreen er jo selvsagt kulest, og fint at bildet kan bli veldig stort. 300" er stort nok tror jeg!

Selvsagt hadde det jo også vært fint om jeg kunne brukt prosjekoren til andre ting i ettertiden, altså at den er bra til å vise film o.s.v, men hovedprioriteten er dette prosjektet jeg har skrevet om.

Sist, men ikke minst er jo økonomi da.. Jeg vi helt ikke så langt over 5000 (noe jeg er meget lavt i prosjektorsammenheng, men sånn er det). Jeg kan veldig gjerne kjøpe brukt, men synes det er litt vanskelig ettersom jeg har lite peiling på prosjektore, så alle tips mottar med STOOOR takk!

Jeg har såvidt sett på denne da.. Ser kanskje ok ut? (Jeg vet at pixmania ikke er helt topp)
    Acer 3D-VIDEOPROJEKTOR H5360 kjøp billig sammenligne pris tilbud Acer 3D-VIDEOJEKTOR H5360

Og dersom dere har lyst til å høre musikken min, kan dere selvsagt det! Her er endel klipp!
    Bjørn Strand på MySpace Music – Gratis streaming av MP3, bilder og musikkvideo

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne kanskje være et godt alternativ?
    Ask C300 Nypris 30 000kr 3000 lumen - FINN Torget

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ikke kjøp en gammel projektor når du faktisk kan være avhengig av kjapp service og ny lampe i forbindelse med en turne - DET er i det minste mitt første råd.

Videre har det kommet lyssterke LED-baserte projektorer fra Casio den siste tiden til rundt 10.000. Disse tåler langt mer "juling" enn en tradisjonell projektor basert på en UHP-lampe, og har også lampelevetid på type 20.000 timer. Når de i tillegg leverer type 2000-2500AL mener jeg dette kanskje kan være et greit alternativ for det bruket du beskriver. Du får altså ingen lyskanon, men helt OK lysutbytte. De er også veldig små...

Les mer her: Startside - CASIO Projektorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! De virket veldig spennende ja! Jeg må virkelig vurdere det selv om det sprenger budsjettet mitt til de grader.. Du har nok også veldig rett i at det er lurt i å kjøpe nytt mtp sevice og lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver å lure til meg litt mer hjelp her jeg!

Er det noen vanskeligheter med å importere prosjektor? Jeg har mye erfaring med importering av andre varer tidligere, og klarer ikke selv å finne noen problemer ved dette. Noen?

Jeg har funnet to alternativer nå (mange flere, men jeg forenkler det ned til to)
    Hvilken av disse vil fungere best til mitt bruk tror dere?

Optoma HD71 DLP Home Theater Projector 720p/1080p HDMI - eBay (item 110526032540 end time Aug-26-10 20:01:16 PDT)

Eller

Casio XJ-A230 DLP Video Projector w/ LED Lamp, HDMI, - eBay (item 220651542703 end time Sep-08-10 14:44:21 PDT)

Begge virker veldig bra synes jeg. Casioen virker på sett og vis "proffere", mens optomaen har bedre specs på nesten alle områder, og er billigere.

Hva tenker dere?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du bruker penger på en projektor så burde du rigge en test scene hvor du også kalkulerer inn hvor mye strø lys fra andre kilder i lokalene du skal spille som treffer scenen. Alt fra nødlys til lys over baren osv. Du vil bli overrasket over hvor mye lys det er i et lokale selv om lyset er "slått av" under en konsert!!

Så låner du deg en projektor i den klassen du tenker å kjøpe deg og prøver å projisere videoen på scenen.

Etter det tror jeg du vil revurdere prosjektet ditt.
    En hjemme video projektor har lampe på rundt 250W, og det meste av det lyset forsvinner i projektoren så den vil gi mindre lysutbytte enn en 300W profil spot.
    Og når du vet hvor lite lys som kommer ut av 500W profil spot så vet du hva jeg snakker om. For video projeksjon på en scene så trenger du fra 5000W og oppover for at det i det hele tatt skal bli synlig, og da helst med mest mulig hvitt på scenen.
    Så med "surrealistisk video" projisert på scenen og ikke på lerret så vil du komme lenger med en kombinasjon med "LED effekt spotter" selv om det langt fra høres like spennende ut som video projeksjon.

Test før du kjøper og snakk med noen i LYS Utleie firmaene for tips om hvordan design ideen din best kan løses.

Tro meg, mange har drømt om å gjøre det samme som deg, men dessverre så kreves det for dyrt utstyr for å gjennomføres på en overbevisende måte.

Det du burde ha tilgang på, selv for en liten scene, og langt utenfor ditt budsjett; Barco DML-1200, 12.000 field lumens digital luminaire, with DLP video projector capability

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ARTY!

Det er meget interssant å lese det du skriver. Du vet åpenlyst hva du snakker om!

Jeg tror allikevel jeg vil prøve å gjennomføre prosjektet mitt. Prosjektet er ikke basert i en popmusikalsk sammenheng i det hele tatt. Dette er et nullprofittsprosjekt som kun er til for eksperimentering. Turneen skal ikke finne sted på utesteder, men på utdanningsinstitusjoner for musikk i Norge. Det som er planen er å mørklegge rommene jeg spiller i helt, og bruke videoen mer som en slags ambient lyssetting hvor man iblant kan skimte noen skikkelser og lignende, fremfor en "belysning av scene".

Jeg tipper du har rett i at mange har "drømt om det samme som meg", men jeg regner med at de fleste da har hatt planer om å gjøre det på en "klinisk" måte.. Litt vanskelig å forklare hva jeg egentlig mener merker jeg nå, men jeg er ikke ute etter et stort skarpt bilde på en bakvegg liksom.. Jeg er ute etter en dunkel belysning av en mann som skaper støy med sin gitar hvor man avogtil kan skimte konturene av kjente objekter, istedenfor en vanlig lyssetting..

Dette var et ganske mislykket forsøk på å unnskylde, og forklare meg selv! Haha. Men takk for tilbakemelding altså! Jeg skal selvsagt tenke på hva du har sagt, men tror jeg først skal prøve å gjennomføre det på min måte!

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener, har vært involvert i og testet lignende scenario.

Men prøv med en lånt projektor først før du kjøper en er rådet mitt.
    En projektor gir veldig mye mindre lys enn det ser ut som når den skinner på et hvitt lerret.
    Best effekt (hvis jeg har forstått deg rett) for prosjektet ditt vil du antageligvis få ved å sette projektoren på "Scenen/scenekanten", skjult i en boks for publikum, og lyse opp på deg. (Husk også at de færreste projektorer/lamper liker å bli tiltet mer enn 35%, da brenner de istykker.

Casio projektoren som Lygren forslår ser jeg som det beste valget.
    Da sparer du også på "transport ødelagte lamper", husk projektorlamper koster ofte 3-4000 kroner stk. og mister veldig mye lys utbytte allerede etter 3-500 timer. Så en "blåst" lampe dreper nesten hele projektor budsjettet ditt.
    Casio projektoren holder lysstyrken mange tusen flere timer.

Lykke til, men test før du investerer! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen dere!

Da er det en uke igjen til turneen. Planene er litt endret. Jeg skal ha med meg Sigurd Ytre-Arne som skal gjøre live visuals istedenfor å ha en ferdig film som bare avspilles. Jeg har laget et enkelt bakteppe som er billig og enkelt å transportere, og gått til innkjøp av en benq w600 prosjektor. Jeg synes dette funker veldig bra egentlig!

Her er videoklipp fra øving:
    YouTube - kAOS rehearsals in Trondheim, October 2010. Take four.
    YouTube - kAOS take three (10.10.2010)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •