Trenger hjelp til valg av projektor og lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer olegodo sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av projektor og lerret

Heisann!
    Da ser det endelig ut til at drømmen min om et skikkelig oppsett med projektor kan blir en realitet.
    Har brukt en god del tid på å prøve å lese meg frem til noen fornuftige valg mtp projektor og lerret type, men ser jeg, som mange andre, sliter litt med å bestemme meg om en endelig løsning.

Etter å ha brukt en del tid her på forumet ser det ut som BenQ W5000 og Sony HW-15 er to gode kandidater. men med en klar prisforskjell.
    Etter det jeg har forstått er det også en klar ytelseforskjell på disse to, både når det gjelder bildekvalitet og støy.

Jeg kan prøve å beskrive rommet og utstyret jeg skal bruke.
    Projektoren skal stå i stua (så på ingen måte noe batcave :P). der er både tak og vegger hvite, men heldigvis en matt hvitfarge. Der er 4 relativt store Vlux vindu, som i dag har verken persienner eller gardiner. men her kommer det nok persienner ganske snart vil jeg tro. Det er da snakk om slike spesiallagde persienner som passer inn i disse vinduene og skal visst nok blokkere det aller meste av lyset ute i fra.
    Alle lysene i rommet er styrt av fjernkontroll.

Det vil være tilkoblet rikstv boks, ps3, 360 og dedikert HTpc. og alt ønskes å bli brukt såklart. Har HDMI switch i forsterker btw.

Området i stua der projektoren skal stå har en takhøyde på 2.4m, lengde fra vegg med eventuelt lerret til "bak vegg" på 5.75m. og sitteavstanden ligger på ca 3+- (den sofaen flytter seg hele tiden!)
    Har allerede en 4seters sofa som er dedikert til det her. en slik med to recliner deler og to vanlige seter i midten.

I dag bruker vi en snart 3.5 år gammel Samsung 40" full hd tv til alt. tanken min var å smelle denne på veggen, bak lerretet, med et veggfeste som bygger minimalt ut, for så å kunne trekke lerretet ned foran tv'en når projectoren skal brukes.

Jeg ønsker en lerretstørrelse på 100" til 120". ser for meg at det vil passe ganske bra her.

Så det jeg lurer på er om jeg må feste projektoren i taket? eller om det lar seg gjøre å sette den på den hylla som allerede står inntil bakveggen? lerret og projektor vil såklart bygge en del ut fra veggene, så målet på 5.75m vil jo bli nærmer 5m.
    Vil noen av de to projektorene greie å skape et 100 til 120" bilde på denne avstanden uten å miste for mye lys?
    og, vil disse modellene tillate at "litt" lys står på dersom den blir brukt til vanlig tv, surfing og kanskje litt gaming?

Kanskje noen har andre anbefalinger også? kom gjerne med de!

Budsjettet ligger max på det HW-15 koster pluss lerret, men klart, helst mindre, så lenge bildet fortsatt er knall

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe input her?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kasteavstand:
    -W5000 klarer bildestørrelser i størrelsesorden 102 til 122 tommer med fem meter mellom linse og lerret
    -HW15 klarer tilsvarende 107 til 162 tommer med samme kasteavstand.

Av de to du nevner er HW15 den beste kandidaten i forhold til rommet ditt (lyse vegger og tak), da den har høyere lysutbytte (enn en kalibrert W5000), og langt bedre bildedynamikk (ANSI-kontrast). Jeg er redd W5000 vil bli noe "går og trist" i sammenlikning, i rommet du beskriver.

Begge projektorene kan stå på hylle, men W5000 bør ha linsen plassert (høydemessig) innenfor høyden av lerretet. Alstså et sted mellom øvre og nedre kant. Det gjelder forøvrig også ved takmontering. HW15 har litt mer fleksibel optisk linseforskyvning
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Da blir det nok bestilling i løpet av uken som kommer!
    Stemmer det at grått lerret er veien å gå i lyse rom?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •