BenQ W6000 vs Optoma HD86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ W6000 vs Optoma HD86

Ettersom det er umulig å finne en decent TV i dag, så vurderer jeg å ha prosjektor et år eller to til alternativene blir bra nok.

Hva tenker dere om disse to? BenQ har høyere lysstyrke med 2500 lumen, mens Optomaen har bedre sortnivå men lavere lysstyrke på 1600 lumen.

Jeg ser for meg at jeg vil trenge mye lys, da dette ikke er noe dedikert kinorom, men en stue.

Bruk blir alt mulig, fra tv-titting til film.

Bør man ha hvitt eller grått lerret i en stue?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanskelig å uttale seg om projektorer som ikke er tilgjengelig enda (HD86), men på generelt grunnlag vil jeg si at en projektor ikke er noen god erstatning for et TV-apparat.
    Hvis du ikke skal beholde den så lenge (inntil du finner et godt nok TV-apparat?), er det heller ikke spesielt lurt å satse på dyre projektorer fra produsenter som er kjent for å dumpe prisene etter kort tid. Da sitter du jo igjen med en "nærmest verdiløs projektor" når du endelig finner "den perfekte TV". I så måte er kanskje W6000 det beste valget, siden den allerede har fått en kraftig prisreduksjon (i forhold til introduksjonsprisen på 22K)
    Når det gjelder lerret, er grå duk veien å gå i stuen. Grunnen er at grå duk er mindre følsom for refleksjoner fra rommet, og derfor gir deg bedre sortnivå og kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er vanskelig å uttale seg om projektorer som ikke er tilgjengelig enda (HD86), men på generelt grunnlag vil jeg si at en projektor ikke er noen god erstatning for et TV-apparat.
    Hvis du ikke skal beholde den så lenge (inntil du finner et godt nok TV-apparat?), er det heller ikke spesielt lurt å satse på dyre projektorer fra produsenter som er kjent for å dumpe prisene etter kort tid. Da sitter du jo igjen med en "nærmest verdiløs projektor" når du endelig finner "den perfekte TV". I så måte er kanskje W6000 det beste valget, siden den allerede har fått en kraftig prisreduksjon (i forhold til introduksjonsprisen på 22K)
    Når det gjelder lerret, er grå duk veien å gå i stuen. Grunnen er at grå duk er mindre følsom for refleksjoner fra rommet, og derfor gir deg bedre sortnivå og kontrast.

Kan få ny w6000 til ca 10k (normalt 16k), så prisen er knall kontra en 65" vt20 for eksempel til ca. 45k. Dermed blir det mye for pengene. På dagtid når det er lyst så jobber jeg stort sett hvorfor skulle ikke det kunne brukes som tverstatning?

Optomaen får jeg også til en knall pris, btw

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    hvorfor skulle ikke det kunne brukes som tverstatning?
    Fordi det er mye mer "styr" med en projektor. Den tar mye lengre tid å starte opp, den har ikke TV-tuner, den har ingen lyd/høyttaler, den støyer veldig mye mer enn et TV-apparat. Du må fly rundt i stuen og skru av alt lys, samt blende av alle vinduer før du skal se dagsrevyen. Du vil aldri oppleve noe som minner om samme bildedynamikk (som f.eks VT-20) i din lyse stue. Need I go on?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm skriver.
    Projektor er INGEN erstatning for TV.
    Hvis man kun kan velge mellom TV og projektor, så velger man tv.
    Ellers bør man ha begge deler.
    Projektor er et fett tilleggs redskap til film og store stunder.
    Man ser ikke vanlige tv-sendiger på projektor.
    Man blir fort sliten av å spille med et så stort bilde.

Det er en grunn til at tv-en går 25-30 timer i uken her, og projektoren 2-6 timer.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å underbygge det Gorm og Tor skriver, så vil også jeg virkelig ikke anbefale å erstatte en TV med en projektor. De viktigste grunnene er allerede nevnt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på hvilken du bør velge, W6000, eller HD86, så mener jeg at ettersom HD82 etter min mening feier gulvet med W6000, og HD86 i tillegg til det HD82 kan, har oppgradert videoboard og litt bedre ansi-kontrast (målt til 700:1), så er det ikke engang i nærheten av konkurranse.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja: Nå har jeg faktisk bestilt w6000 ettersom jeg får den så billig og den var vesentlig høyere lysstyrke, kombinert med at jeg akkurat har kjøpt et Classéanlegg som er i overkant dyrt, så måtte moderere litt

Har dog sett w6000 live, og syntes det var meget bra.

Forøvrig er mange av argumentene her helt hinsides mine behov.

Viftestøy? Ser da ikke på stillbilder...
    Ingen lyd innebygget? Har ikke hørt på TV-lyd hos meg selv på minst 4 år, bruker alltid eksternt anlegg
    Ingen tuner - samme som lyden. Bruker enten en HDPVR fra for eksempel CD. Vurderer faktisk å droppe dette helt, ettersom jeg bruker dette ekstremt lite.
    Tid på oppvarming: Vel, noen sekunder er det jo, men det vil ta lengre tid å starte en pc, som ofte vil levere materialet.
    Lys i rommet: Vel ja, men bor i Bergen og her regner det alltid Og ser stort sett ting på kvelden. Så voldsomt mye lys å skru av blir det jo ikke, og gardinene flyttes lett hvis jeg skulle ha behov om sommeren

Det blir kun 91" lerret grunnet avstand til vegg (må ha dette på tverrs av rommet). Burde bli ganske lyssterkt.

Hadde jeg fått en TV til samme prisen så ville jeg valgt det, men dette blir jeg veldig fornøyd med tror jeg. Hvis ikke, så får jeg spare opp noen kroner til en TV

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja: Nå har jeg faktisk bestilt w6000 ettersom jeg får den så billig og den var vesentlig høyere lysstyrke, kombinert med at jeg akkurat har kjøpt et Classéanlegg som er i overkant dyrt, så måtte moderere litt

Ingen lyd innebygget? Har ikke hørt på TV-lyd hos meg selv på minst 4 år, bruker alltid eksternt anlegg
    Ingen tuner - samme som lyden. Bruker enten en HDPVR fra for eksempel CD. Vurderer faktisk å droppe dette helt, ettersom jeg bruker dette ekstremt lite.
    Tid på oppvarming: Vel, noen sekunder er det jo, men det vil ta lengre tid å starte en pc, som ofte vil levere materialet.
    Lys i rommet: Vel ja, men bor i Bergen og her regner det alltid Og ser stort sett ting på kvelden. Så voldsomt mye lys å skru av blir det jo ikke, og gardinene flyttes lett hvis jeg skulle ha behov om sommeren

Det blir kun 91" lerret grunnet avstand til vegg (må ha dette på tverrs av rommet). Burde bli ganske lyssterkt.

Hadde jeg fått en TV til samme prisen så ville jeg valgt det, men dette blir jeg veldig fornøyd med tror jeg. Hvis ikke, så får jeg spare opp noen kroner til en TV
    Jeg tror at man må ha en liten revolusjon for internettgenerasjonen.
    Tradisjonell tvtitting føler jeg må utgå, mer on-demand, reklamefritt, o.a. vil vel bli påtvunget etter hvert.

Jeg vet ingen kanaler er interessert i dette, men etter hvert som vi får "smartere" apparater med internettfunksjon - vil jeg tro man vil få andre underholdningsmuligheter enn t.d. å se en film på Tv-Norge med en halvtimes "pause" (reklame, nyhetene, reklame, været, reklame).

Jeg personlig blir nesten irritert over vanlig tv-titting, som fører til at jeg heller kjøper filmer, serier, m.m., slipper unna lisenskravet. Det betyr jo at jeg ikke har en TV helerl, men dog. prosjektor. Har før også hatt monitor (skjerm uten tuner).

AP prøver å få lisens på pcer og annet som er koblet til internett, fremfor lisens på tuner.. Får håpe de ikke får gjennomslag for dette, ellers vil de bremse en god del for elektronikkbransjen i Norge.

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

må si meg helt enig, har levd med projektor i 3 år nå og ingenting slår et stort bilde. PS: jeg har ikke tv og heller ikke noe behov for reklame hvert 15 minutt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •