optoma h30 vs Infocus 4805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer oddadvd sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

optoma h30 vs Infocus 4805

Heisann, trenger litt hjelp her. Skal kjøpe projektor snart og det ser ut til at det står mellom Optoma H30 og infocus 4805. Ser at 4805 er dvd og hjemmekino's nye ref i denne prisklassen. Men, er det virkelig SÅ stor forskjell på disse?? Har forøvrig sett en prisforskjell på kun tusenlappen(H30: 14000 4805: 15000), noe som jo ikke er så mye når du kjøper noe til rundt 15 tusen uansett, men tror det er mulig å prute optomaen enda et hakk lavere..

Kan vi muligens også se 4805 gå ned i pris i snar fremtid..?

(vet at prisdiskusjon egentlig skal være i et annet forum, men en trenger vel ikke være så firkanta..? hehe)

"Lidenskap er ikke galskap"

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Her kan man eliminere....

Vil du ha 4:3.. Gå for Optoma
    Vil du ha 16:9 (480p) gå for Infocus.

Disse skal være gode begge to.. Infocus har kjent de-interlacer, optoma's de-interlacer kan jeg ikke huske å ha lest så mye om.

Ellers kan man nevne at BenQ (7800)har en pj til veil 18k som har PAL oppløsning 576p.

Lykke til.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal optoman være aktuell bør den ikke koste mer enn 10-11.000

At prisen på 4805 går ned tviler jeg på. 4800 gikk først ned i pris nå som 4805 kom på markedet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men optoma kan jo også godt vise filmer i 16:9..? Det er vel ikke betydelig mengde oppløsning som man mister..?

Skal selvfølgelig prøve å teste ut begge disse to. Trur at dersom eg e meget fornøyd billedmessig med begge, velger eg ut ifra viftestøy. prisforskjellen er jo såpass liten at den ikke bør være utslagsgivende.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du taper 30 linjer ekstra med optoma h30 i forhold til 4805. 4805 taper 96 linjer i forhold til 576 linjer som blir brukt på DVD utgivelser her til lands.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg enig med Soundfreak.Dersom du ser en del på 4:3 må jo H-30 være førstevalget.Er det kun for film,tror jeg du bør gå for 4805.Personlig hadde ikke jeg valgt bort H-30 på grunn av litt ekstra oppløsning på 4805.(H-30 kan også vise 800x480 for de som syns det er lurt :wink: )Det må uansett skaleres og jeg ville heller sett litt på sitteavstand vs lerretbredde.Har du f.eks bestemt lerretstørrelse?Ifølge flere på avsforum har H-30 litt lavere viftestøy enn 4805.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte bl.a. H30 før jeg bestemte meg for 4805. Holder på med å klargjøre filmrommet hjemme, så har ikke fått prøvekjørt den noe særlig enda.

H30 lager mindre støy enn 4805, men 4805 vant på min følelse av et bedre bilde i forhold til H30.

Nyeste nummer av DVD&Hjemmekino setter 4805 som den nye referansen for PJ til ca. 15K, hvor H30 var referansen tidligere. :-)

Lykke til!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tittentei
    H30 lager mindre støy enn 4805, men 4805 vant på min følelse av et bedre bilde i forhold til H30.
    Er du helt sikker på det? Min oppfatning var omvendt, for 4805 reduserte viftestøyen en del i økomodus.
    Forøvrig er 4805 en stor "oppfattet" forbedring bildemessig etter min mening. At den er utstyrt med markedets beste deinterlacer er jo også et pluss.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ga en kunde som hadde sett på 4805 n demo på H-30.
    Han var ikke i tvil om at han skulle ha H-30.
    Hvor mye koster egentlig 4805?
    (H30=14890kr)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veil. pris på 4805 er 14.995,-

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har testa begge nå
    mitt valg er enkelt
    4805.....................

synst farga og sort nivå var mye betre på 4805 enn h30

men dei er meget bra begge så
    uansett hva du tek så blir det bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av tittentei
    Er du helt sikker på det? Min oppfatning var omvendt, for 4805 reduserte viftestøyen en del i økomodus.
    Forøvrig er 4805 en stor "oppfattet" forbedring bildemessig etter min mening. At den er utstyrt med markedets beste deinterlacer er jo også et pluss.
    ops: Skal vel innrømme at jeg hørte på lyden fra dem på 2 ulike lokasjoner under ulike forhold, så du kan nok ha rett mht. økomodus på 4805 ja...

I dag skal jeg henge opp min 4805 (endelig!) i mitt nye filmrom hjemme, og tilpasse lerret mm.. (Ikea "greyline" for starters)..

Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en snartitt på begge de to projektorene, og jeg må si at 4805 er best, pga et mer detaljert bilde.

H30 hadde bra med smell i fargene, men bildet var ikke like skarpt som på infocusen.

H30 har det laveste støynivået (Merket ingen forskjell i øko mode og vanlig mode på den). På Infocusen bråker den som et uvær i vanlig modus, men i øko modus er det ikke noe problem.

Skal selv investere i en 4805 i nærmeste fremtid.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må uansett skaleres og jeg ville heller sett litt på sitteavstand vs lerretbredde.Har du f.eks bestemt lerretstørrelse?Ifølge flere på avsforum har H-30 litt lavere viftestøy enn 4805.[/quote]

Avstand fra projektor/sitteplass til lerret blir omtrent 4 meter. Kjøper vel i første omgang det nokså mye omtalte Ikea "Greyline" til å begynne med(bredde 180 cm) Så hvilken av disse to vil da kunne passe best ang. sitteavstand?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 4m gir 4805 et bilde på 188cm i bredde. Så det burde være ganske perfekt.

Ref:
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet viftestøy på H30 og synes den bråkte altfor mye. Dette er sammenliknet mot Hitachi TX 10 og TX100. Mot andre DLP er muligens ikke viftestøyen på H30 spesielt høy.

De fleste her på forumet tåler nok litt viftestøy i bytte mot et "bedre" bilde (spesielt sortnivå) på en DLP vs LCD. For min del er lavest mulig viftestøy meget viktig. Jeg ville testet Hitachi TX100 hadde jeg vært deg. Personlig synes jeg bildet på denne var "kanon". I tillegg har den lav viftestøy og lens-skift + mye annet. Tror det er foretatt en test av denne et eller annet sted på forumet. Den koster dog ca kr 20 000.

PS Forventer en storm av "aggressive" tilbakemeldinger fra alle DLP elskere !

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingen sammenheng mellom teknologiene og støynivå. Fargehjulet gir ikke fra seg nevneverdig støy lengre. den stilleste projektoren på markedet er en dlp.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det er ingen sammenheng mellom teknologiene og støynivå. Fargehjulet gir ikke fra seg nevneverdig støy lengre. den stilleste projektoren på markedet er en dlp.
    Men dog koster den ikke under 20k.... :wink:

Mvh

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt korrekt :wink: det dlp ligger bak med er lensshift. der er lcd forran og dermed mye mer plasseringsvennlige
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert rett, men da er spørsmålet om du kan komme med et eksempel på en "stille" DLP, eller en som er like stille som Hitachi TX 100 ? Ta f.eks BenQ 7800. Har hørt at denne gir et utrolig bra bilde til prisen, men at den "bråker" litt mye. Har ikke testet denne selv, slik at jeg ikke kan uttale meg om dette.

Min erfaring er iallefall at dersom en irriterer seg over støy ved test av projektor i butikken, bør en holde seg langt unna. Når en får projektoren hjem til en "stille" atmosfære, blir viftestøyen lett plagsom.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •