Sony VPL-VW90 "3D Home Theater Projector"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 137
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-VW90 "3D Home Theater Projector"

Er det noen som vet mere om denne fremdriften av Sony 3d projectorer?

Sony Plans 3D Home Theater Projector - CE Pro Article from CE Pro

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Er det noen som vet mere om denne fremdriften av Sony 3d projectorer?

Sony Plans 3D Home Theater Projector - CE Pro Article from CE Pro
    Arvtakeren til VW85 kommer helt sikkert med 3D, noe mer enn det er det vel ingen som vil si enda. Vi får vel vite mer i August/September, helt sikker da IFA messen er i september.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har sett den er inntil videre underlagt taushetsplikt. Det er vel så mye jeg kan avsløre uten å få problemer. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får bare håpe på at prisen ikke blir noe særlig høyere enn det VW85 koster!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen vil nok i første omgang bli ganske høy vil jeg tro, men det skal bli spennende å se hvordan det blir med lysstyrken og kontrasten på denne. Og hvor stor påvirkning 3D kompabilitet vil ha for fremvisning av vanlig 2D materiale på prosjektoren.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare skriver noe for å henge meg på denne tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...nå som svenskene har lagt ut sine erfaringer i fulltekst må det jo være greit at også vi her på bjerget gjør det samme, noe annet blir tullete...

Prototypen som er vist, som da også undertegnede har sett, er i første omgang en tweaket VW85. 3D-systemet er aktive lukkebriller, men med 120 oppdateringer pr. øye pr. sekund, altså 240 ganger totalt. Resultatet er så nærme flimmerfrie bilder jeg så langt har sett, og samtidig så godt som null crosstalk / skyggegjengivelse fra forrige bilde. Kravet for at en så ekstrem oppdatering skal fungere smertefritt er selvsagt at panelene gjør jobben, og det kan jeg skrive under på at disse gjorde.

SXRD-panelene som ble benyttet har noe tettere pikselstruktur, ca. 5% bedre såvidt jeg erindrer. De er også av "Hi-Speed"-typen, men jeg tror spesifikasjonen i så måte er den samme som dagens VW85.

Lysutbyttet på prototypen var angitt til ca. 10% +, men det er mulig den endelige versjonen vil få enda noe mer. Her er imidlertid Sony svært opptatt av at sortnivået ikke skal degraderes vesentlig som følge av økt lys...

Jeg vil generelt si at det først var DA jeg forstod at 3D blir det helt store fremover... Har tidligere vært plaget av litt flimring, og egentlig følt det hele ble for slitsomt. Denne gangen ble jeg imidlertid ikke sliten etter et par timers demo, hvilket taler svært svært godt. Det var rett og slett REN nytelse!

Når det er sagt; 3D forblir selvsagt en "gimmick", for brillene tar jo en del av kontrasten (du påmonterer jo i realiteten "LCD"-paneler på nesetippen), samt er litt plagsomme i bruk inntil videre. Det er uansett en "gimmick" jeg er "all for", for på en hel del type materiale er dette bare helt max!

Skal prøve å komme på noen flere inntrykk snarlig, men her kan sikkert Gorm også dele litt av sine inntrykk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen få inntrykk:
    Kan skrive under på at denne "blodtrimmede" VW85'en ga "må ha" begjær ja! Har aldri sett "3D" gjengitt bedre, både hva gjelder crosstalk, flimmer, og generell bildegjengivelse. Det så rett og slett fantastisk ut, og det kun med 720p kildemateriale (de fikk ikke 1080 materialet til å kjøre).
    Projektoren var en veldig tidlig prototyp, altså en VW85, der deler av prosesseringen ble kjør fra en tilkoblet PC. Det kan være svenskene har sett en noe senere utgave, for vi fikk jo tross alt kikke på herligheten en god måned før "broderfolket". Innsynsvinkelen var veldig bra, og en fikk fullt utbytte av 3D selv helte ute på sidene av rommet. Når det gjelder lerret, så er det åpenbart at "3D" fungerer best på hvit duk. Lerret som "stjeler" lys vil føre til tap av detaljer (opplevd black crush) i mørke områder, da brillene allerede stjeler svært mye lys. Jeg må likevel påpeke at jeg ble svært overrasket over hvor godt det fungerte, og at mine spådommer om "alt for stort lystap i brillene" ble gjort til skamme. Alle som har vært innom AVshop sine lokaler vet hvor enormt lerret de benytter i demorommet, og dette fylte VW90 med "3D" bilder uten store problemer.
    Når det gjelder spesifikasjoner, så skulle Sony klare å hente ut noe mer lys, men uten at det gikk på bekostning av noe annet. VW90 vil altså ha bedre konstrastverdier enn dagens VW85. Et annet fokusområde var at 2D på ingen måte skulle forringes på bekostning av 3D. VW90 skal med andre ord følge i VW85's fotspor, som "kongen på haugen" i hjemmekinosegmentet.

Ellers hadde vi selvsagt mange innspill til konstruktørene, som jobbet med å perfeksjonere "herligheten". Blir våre anbefalinger tatt ad notam, blir nok VW90 en svært attraktiv projektor, uansett om man er interessert i "3D" eller ei. Personlig må jeg si at jeg gleder meg til "3D" i hjemmekinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Håper prisen holder seg rundt dagens VW85 pris. Dette ser ut til å bli min neste projektor!

Merkelig at det ikkje er meir aktivitet på denne tråden! Føler dette er informasjon som mange av oss har ventet lenge på!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he...
    Sitat:
    Håper prisen holder seg rundt dagens VW85 pris
    sitat slutt...
    sier vel litt om hvem som kunne tenkes kjøpe denne. Jeg får vente til dette faller i pris.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    He, he...
    Sitat:
    Håper prisen holder seg rundt dagens VW85 pris
    sitat slutt...
    sier vel litt om hvem som kunne tenkes kjøpe denne. Jeg får vente til dette faller i pris.
    Prisen blir nok ganske sikkert høyere enn hva VW85 koster i dag, men så langt jeg vet har det ikke blitt fastsatt noen pris på VW90 enda.

Jeg gleder meg imidlertidd til å se VW90 på IFA i starten på september. Det blir virkelig morro!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe "må ha" begjæret holdes i sjakk en liten stund. Det koster å være innovatør!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig skulle IR-øyet som kjørte 3D-synkroniseringen leveres både internt i projektoren, som da blir reflektert i lerretet og videre til brillene, samt en egen "hardwired" sak som trekkes med kabler...

Sony er videre svært godt klar over hvilke krav fremtidens projektorer stiller til lysutbytte, og i årene fremover vil en se laserdrevne lyskilder i kinoprojektorer som før eller siden også vil ta veien inn i hjemmekinosegmentet.

Sony hadde for øvrig liten tro på LED-lamper for bruk i hjemmekino pr. dato grunnet problemer med fargegjengivelse, så det blir en helt "standard" lampe å finne i VW90...

Det jeg imidlertid dessverre tror vil være tilfelle også på kommende VW90 er manglende full CMS, men her fikk Sonys sjefsingeniør for projektorer i Japan, som personlig viste frem VW90en for oss, "streng" beskjed av både Gorm og undertegnede at det måtte på plass, så det er lov å håpe!

Med mindre JVC har noe særdeles spennende å slenge på bordet tror jeg personlig en begynner å se konturene av en "must have" for oss entusiaster her, men nå skal en samtidig trekke pusten litt, for det dukker jo selvsagt opp en hel masse alternative modeller fremover, bl.a. vet jeg at Mitsubishi har en SXRD-basert 3D-modell på tapetet som trolig vil prises vesentlig under VW90 som også kan være aktuell...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg gleder meg imidlertidd til å se VW90 på IFA i starten på september. Det blir virkelig morro!
    Spennende! Hvilke 3D projektorer vil bli demonstrert på IFA. Hvilken teknologi imponerer mest på 3D, SXRD?
    Like viktig: hvordan er VW90 og de andre 3D projektorene på 2D kvalitet, i forhold til de beste 2D projektorene? ...i noenlunde samme prisklasse, f.eks. VW90 vs VW85.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    for det dukker jo selvsagt opp en hel masse alternative modeller fremover, bl.a. vet jeg at Mitsubishi har en SXRD-basert 3D-modell på tapetet som trolig vil prises vesentlig under VW90 som også kan være aktuell...
    Ser ut som JVC har en D-ILA 3D pj. på gang…

- JVC D-ILA Vedlegg 68209
    - Mitsubishi HC9000 SXRD (Mitsubishi HC9000 - Full HD, 3D og SXRD )
    - Epson (Tri-LCD 3D projectors: it's happening! - DigitalVersus) The first announcements will come at IFA, with, if all goes well, availability around November 2010. FullHD, aktive briller.
    - Panasonic (New Panasonic 3D Home Theater Projector Oct 2010 - Blu-ray Forum) The Panasonic rep at Best Buy just said that they are going to release their first full hd projector for consumers in Oct 2010 to coincide with the release of Avatar 3D.
    - LG CF3D (LG CF3D Is First Full HD 3D Single Lens Projector) Er vel ikke så interessant, med tanke på at den er med passive briller og trenger sølvlerret.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20. november kommer den i Japan vistnok.. Har noen hørt om noen norsk leveringsdato? (Sony VW90).

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen forresten sett noen som hatt problemer med 3D på buet duk? Burde vel ikke ha invirkning, men greit å sjekke?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...90% av alle kommersielle 3D-kinoer har buet duk, så det skal ikke ha noe å si nei... Når det gjelder tilgjengelighet på denne er det nok sent 2010 vi snakker om hvis jeg har forstått Sony rett. Prismessig tipper jeg den vil ligge rundt VW85, rundt 50k?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det beste jeg har sett av 3D, har vært med VW90 på buet lerret. Kan derfor slå fast at buet lerret absolutt ikke ødelegger opplevelsen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    æsj, hvorfor lage så kule ting, når jeg ikke har råd til det? :P
    (Spøker selvsagt, innovasjon fører jo naturligvis til fremgang og konkurranse, som igjen fører til bedre produkter til ok pris)

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •