Sony VPL-VW90 "3D Home Theater Projector" - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 137 av 137
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ut i fra at 3D ikke er viktig; hvorfor så dyrt, når alt du etterspør blir besvart i "bøtter og spann" med HW20? Og det til langt under halve prisen.
    Hvis vi beskriver oppgraderingen fra HC7000 til HW20 som bytte av bil, så vil oppgraderingen fra HC5000 til HC7000 fremstå som bytte hjulkapsler på den gamle bilen ;-)
    Artig sammenligning :-)

Men... vil det da si .. - at forskjellen mellom HW 20 og VW 90 da er mere som bytting av hjulkapsler, altså ikke så stor når det gjelder 2D? Og ikke verdt prisforskjellen? (Ja, det siste blir jo subjektivt da men men).

Greia er at jeg virkelig vil slå på stortromma hvis jeg først skal bytte ut Mitsu'n. Og skjønner du mener HW 20 gir meg mer av det jeg savner. Men i så fall, hvor mye mer igjen gir da VW90 over HW 20?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er verd prisen om rommet ditt er 100% sortmaskert, slik at du har mulighet til å oppleve den. Når du har kledd vegger og tak med molton, samt lagt matt sort teppe, da vil du se at det er mye bedre dynamikk i mørke områder via VW90. Spesielt i lyse scener som inneholder mørke områder. Uten denne maskeringen av rommet er eneste forskjell du vil oppleve, at VW90 har litt bedre dybde i bildet. Samt at du på VW90 kan aktivere interpolering som faktisk fungerer glimrende.
    Og så får du selvsagt 3D option med på kjøpet.

Kunne jeg velge fritt, ville jeg definitivt tatt med meg VW90 hjem (førstevalget i dagens marked etter min mening). Men å betale mellomlegget av egen lomme, det sitter litt lengre inne. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Steget fra HC7000 til HW20 vil være langt større enn fra HW20 til VW90, helt klart. Jeg tror som Gorm at en vel så god ide er å kjøpe en HW20 i dag og heller en HW30 (?) om et par år når denne er på "billigsalg" slik HW20 er i dag. VW90 er selvsagt bedre, det hersker det liten tvil rundt, både optikken, prosesseringen og selvsagt støtten for 3D (som du jo bryr deg fint lite om) er fordeler denne modellen tilbyr. Om dette er verdt nesten 3x prisen av en HW20 er det egentlig bare du som kan avgjøre!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Om dette er verdt nesten 3x prisen av en HW20 er det egentlig bare du som kan avgjøre!
    Meg - og kona... hehe

Men ellers - takk for gode svar, begge to!

Jeg har dedikert rom for kinoen uten vinduer, så scenemolton er nok neste steg. Og så får vi se hva lommeboka sier etterhvert. Er jo en ny Mitsu på trappene forstår jeg som har mye av teknologien til Sonyen? Får se når testene kommer inn på den om det blir et litt rimeligere alternativ.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis dette står ett annet sted i tråden, men hvor stor er forskjellen i lysstyrke på HW20 og VW90?

Da mener jeg ferdig kalibrert.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Bilde- og Lydmessen på Lørenskog kjørte vi dem side om side, på to 120" hvite Grandview lerret. Selv om VW90 er spesifisert med 23% lavere lysutbytte, oppleves ikke forskjellen i nærheten av så stor. Jeg vil anta at flertallet opplevde dem som like når det gjelder maks lysutbytte. Jeg har ikke målt på VW90, men vil anta at den gir nær spesifisert lysstyrke i kalibrert tilstand.
    Sony er ner rigide når de oppgir denne typen spesifikasjoner enn andre produsenter. Tar vi f.eks HW20 kontra TW5500, så er sistnevnte spesifisert til 1600 ANSI-lumen, mens HW20 er spesifisert til 1300. I kalibrert tilstand gir TW5500 rundt 800 ANSI-lumen, mens HW20 gir rett i overkant av 1000 ANSI-lumen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 35k, så må vel denne pj være et kjempekjøp, eller?

Kan få kinoen helt sort, så vil denne være verdt de 15k ekstra enn hw20 tru?
    3D har jeg ikke helt trua på enda, pluss at man ikke kan kjøre samme lerret vel på 2 å 3D.

I et helt mørkt rom, med enten sort matt maling, eller slik molton på vegger å tak, pluss sort matt teppe, hvor mye bedre enn hw20?

Kjøper jeg pj nå, så kommer den til å henge der i minst 3-4-år hvertfall.

PapaHet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp, kjøp, kjøp. Hadde jeg handlet i dag hadde jeg ikke vært i tvil. Kjempepris! Mye bedre enn hw20 på 2D.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det komme nye pj som vil være bedre/på høyde med denne, til samme pris som den har nå, når årets modeller blir lansert snart tru? Eller er det bare å kline til å bestille en slik en?

papaHet

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De nye toppmodellene vil trolig legge seg i samme leie som vanlig; 45-55.000, men det er nok litt for tidlig å si hva utvalget blir og ikke minst hvilke nye features som blir å komme. Sony kommer jo med en oppfølger til VW90, det er klart, spørsmålet er selvsagt hva den kan by på utover VW90. Jeg tipper 3D blir mer lyssterkt, ala HW20>HW30, men de kan selvsagt ha andre spennende funksjoner på lur også.

JVC kommer også med oppfølgere, det samme gjør kanskje Mitsubishi.

Det er jo ikke mer enn 2-3 uker til en får vite hva som dukker opp av nye modeller ettersom IFA i Berlin avholdes snarlig. Noe informasjon vil nok imidlertid være taushetsbelagt en periode også etter messen (2.-5. september), så en må nok vente til rundt midten av september for samtlige produsenter har avdekket sine nyheter.

Det eneste som pr. dato er sikkert er at VW90 er en fantastisk god projektor, livet skal ikke alltid være helt enkelt!

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne projektoren har vel ikke mulighet til å lagre flere bildeformater, så hvis man har et 2.35:1 lerret så må man inn og justere bilde hver gang man går fra 16:9 til 2.35:1?!
    Men hvis man har et 16:9 lerret og setter på en film i 2.35:1 så må man ikke endre på bildeformatet da man istedet får svarte striper over og under bildet?!

Grunden til dette spørsmålet er da jeg vurdere JVC X30 mot VW90ES, og X30 har denne funksjonen.
    Må jo nevnes at jeg vil gå for et 16:9 lerret, og ønsker ikke å måtte endre på bilde formatet hver gang man går fra en tv-serie til film.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis du skal ha 16:9-maskering vil du uansett ikke justere zoom/fokus på projektoren da 2.35:1-materialet vises innenfor 16:9-bilderammen. Ønsker du maskering av 2.35:1 må du se på lerreter med variabel vertikal maskering, og da er det lerretet du må justere, ikke projektoren. Det er kun for bruk mot anamorfisk linse & 2.35:1 fastramme du benytter zoom/fokus/lens-shift memory-funksjonen (men der er den til gjengjeld VELDIG nyttig)...

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha 16:9-maskering vil du uansett ikke justere zoom/fokus på projektoren da 2.35:1-materialet vises innenfor 16:9-bilderammen. Ønsker du maskering av 2.35:1 må du se på lerreter med variabel vertikal maskering, og da er det lerretet du må justere, ikke projektoren. Det er kun for bruk mot anamorfisk linse & 2.35:1 fastramme du benytter zoom/fokus/lens-shift memory-funksjonen (men der er den til gjengjeld VELDIG nyttig)...
    Da forstod jeg riktig, og da passer det fint med et 'DreamScreen Phantom HD'(Vertical Masking).
    Takk for svar lygren!

Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun for bruk mot anamorfisk linse & 2.35:1 fastramme du benytter zoom/fokus/lens-shift memory-funksjonen (men der er den til gjengjeld VELDIG nyttig)...
    Jeg holder på å planlegge min første hjemmekino og har ikke mye peiling på slikt. Jeg planlegger 2.35:1 lerret i kinoen.

Ifølge spesifikasjonene har JVC DLA-X70 et ganske stort zoom-område og memory på zoom/fokus/shift. Jeg hadde sett for meg å zoome inn for å vise 2.35:1 (der de sorte stripene havner utenfor lerretet) og zoome ut til 16:9 (med vertikal maskering).

Vil ikke dette kunne fungere uten anamorfisk linse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er kun hvis du benytter et lerret med fast maskering på 2.35:1 du vil trenge å zoom/fokusere/lens-shifte. Bruker du et lerret med fast maskering på 16:9 med vertikal maskering til 2.35:1 gjør du altså ingenting med projektoren, det eneste du gjør er å endre maskeringen på lerretet (dvs. trekke opp (16:9) eller ned (2.35:1) maskeringsgardinene.

Newcomer TimberRidge sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun hvis du benytter et lerret med fast maskering på 2.35:1 du vil trenge å zoom/fokusere/lens-shifte. Bruker du et lerret med fast maskering på 16:9 med vertikal maskering til 2.35:1 gjør du altså ingenting med projektoren, det eneste du gjør er å endre maskeringen på lerretet (dvs. trekke opp (16:9) eller ned (2.35:1) maskeringsgardinene.
    Jeg ser nå at jeg har misforstått forskjellen mellom vertikal og horisontal maskering. ops: Jeg trodde V og H gjenspeilet hvilken vei maskeringen er montert og ikke hvilken del av bildet som ble maskert. :???:

Det er selvfølgelig horisontal maskering jeg vil ha til mitt 2.35:1 lerret. Et 16:9 bilde vil bli for stort for veggen min, dersom jeg skal ha så bredt lerret som mulig. For meg er det også en selvfølge at i en kino skal film i bredformat ha det største bildet.

Slik jeg leser svaret ditt, er dette mulig uten bruk av anamorfisk linse. Jeg har forstått det slik at oppløsningen og lysutbyttet kan bli litt bedre ved bruk av anamorfisk linse, men er det andre fordeler/bakdeler ift. å bare bruke zoom?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, ved bruk av zoom, fokus og lens-shift (og da er det selvsagt en stor fordel med minnefunksjon på justeringen av disse), kan du fint justere inn projektoren for 2.35:1 og 16:9 med horisontal maskering og et 2.35:1-formatert lerret i utgangspunktet. Anamorfisk linse vil dra noe mer lys fra projektoren, samt utnytte oppløsningen bedre, men er til gjengjeld en del plunder å montere og det er også slik at du må relativt høyt opp i pris for å få optikk som holder tritt med projektorens skarphet.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •