Sony VPL-VW90 "3D Home Theater Projector" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 137
    Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg antar at filteret er der for å kansellere polariseringen brillene i utgangspunktet har for bruk mot LCD-TV.

Unasett, i kveld blir det Avatar 3D i hjemmekinoen, med VW90 som "lyskanon"
    Den skulle du sett med Xpand brillene... Jeg kan ta turen til deg imorgen så du kan få testet de, jeg skal se på de i kveld.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Den skulle du sett med Xpand brillene... Jeg kan ta turen til deg imorgen så du kan få testet de, jeg skal se på de i kveld.
    Det tror jeg på. 20 minutter var alt vi orket av Sony's briller, så fortsatte vi i 2D. Alt for lite lys, gulskjær (fra brillene) som ødela fargegjengivelsen totalt, og fullstendig sammenbrudd (bare "grøt") i komplekse scener med mye raske bevegelser.
    2D derimot, er ren og skjær nytelse! Vi er bare lamslått over 2D gjengivelsen, og maken til "trykk i bildet" har jeg ikke opplevd før. Jeg har en 100 tommer grå Adeo, og VW90 får den til å fremstå som en 100 tommer plasma-TV. Helt rått!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg på. 20 minutter var alt vi orket av Sony's briller, så fortsatte vi i 2D. Alt for lite lys, gulskjær (fra brillene) som ødela fargegjengivelsen totalt, og fullstendig sammenbrudd (bare "grøt") i komplekse scener med mye raske bevegelser.
    2D derimot, er ren og skjær nytelse! Vi er bare lamslått over 2D gjengivelsen, og maken til "trykk i bildet" har jeg ikke opplevd før. Jeg har en 100 tommer grå Adeo, og VW90 får den til å fremstå som en 100 tommer plasma-TV. Helt rått!
    Har testet Xpand brillene nå og de er bedre, men det er langt fra perfekt. De gir en del mer lys og mindre gulskjer(dette går kanskje å kalibrere bort), men de har også noe crosstalk og fungerer helt motsatt av Sonybrillene da de har minst crosstalk i high brightness instillingen i 3D menyen. Brukte du motionflow når du så på Avatar, jeg kjører den i high til 3D hvis ikke fungerer ikke komplekse scener med mye raske bevegelser som du sier. Men det er langt igjen før 3D blir bra nok for at jeg kommer til å bruke det mye.

Og som du sier er VW90 bare helt rå i 2D og det er jo det man kommer til å bruke den i 95% av filmene. Eller kanskje 99%??
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte motionflow i alle posisjoner, uten at det hjalp nevneverdig i de mer komplekse scenene. Scenen med det første "dyre-angrepet" på Pandora, var rett og slett helt uten mening i 3D, mens 2D utgaven så veldig bra ut (litt hakkete kanskje, men detaljene forsvinner ikke).
    Gulskjæret går det sikkert å kalibrere bort, som du nevner, men det betinger "visuell kalibrering". For det er jo tilnærmet umulig å måle gjennom brillene, da det rett og slett ikke er nok lys til å gjøre noen fornuftig måling.
    Vet du hva maks oppdateringshastighet på brillene til Xpand er? Med tanke på økt cross-talk når projektoren kjører maks oppdateringshastighet, så kan det kanskje skyldes at brillene ikke henger med?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte motionflow i alle posisjoner, uten at det hjalp nevneverdig i de mer komplekse scenene. Scenen med det første "dyre-angrepet" på Pandora, var rett og slett helt uten mening i 3D, mens 2D utgaven så veldig bra ut (litt hakkete kanskje, men detaljene forsvinner ikke).
    Gulskjæret går det sikkert å kalibrere bort, som du nevner, men det betinger "visuell kalibrering". For det er jo tilnærmet umulig å måle gjennom brillene, da det rett og slett ikke er nok lys til å gjøre noen fornuftig måling.
    Vet du hva maks oppdateringshastighet på brillene til Xpand er? Med tanke på økt cross-talk når projektoren kjører maks oppdateringshastighet, så kan det kanskje skyldes at brillene ikke henger med?
    Jeg vet ikke hva maks oppdateringshatighet er, men det er uansett rart at de fuker på den måten. Ser på AVSforum at det er forskjellig hvordan de oppfører seg fra oppsett til oppsett. En kollega av deg fra Finland som testet VW90 i forrige uke syns de funket best i low setting, mens hos meg er low setting helt umulig å se på samme med medium. Det er en del crosstalk i high også, men da går det an å se på. Har testet litt med forskjellige innstillinger og det går an å minimere crosstalken med litt tweaking, men her må jeg prøve meg litt mer frem. Men jeg syns de funker hakket bedre enn Sonybrillene så langt.

Brukte du motionflow i 2D også? Jeg syns Avatar fungerte helt utmerket med motionflow satt på low.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte både med og uten Motionflow i 2D også ja, og syns nok funksjonen nå er såpass bra at den kan stå på konstant (low). I komplekse scener (som den jeg nevnte tidligere) svikter systemet, og da savner jeg Epsons løsning, der kilematerialet analyseres, og interpoleringen skrus av i de "umulige" scenene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte både med og uten Motionflow i 2D også ja, og syns nok funksjonen nå er såpass bra at den kan stå på konstant (low). I komplekse scener (som den jeg nevnte tidligere) svikter systemet, og da savner jeg Epsons løsning, der kilematerialet analyseres, og interpoleringen skrus av i de "umulige" scenene.
    Jeg har også lagt merke til at det svikter litt innimellom, men jeg syns også det har blitt så bra nå at den står konstant på low hos meg.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Avatar i 3D i posten i dag og skal sjekke om den er like "dårlig" i min kino...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare prøv å løfte litt på brillene innemellom, slik at du får en referanse for hvordan fargegjengivelsen og lyssettingen i scenen egentlig skal være. Da blir du nok rimelig skuffet når du senker brillene ned over nesen igjen. "3D" er en artig greie i lyse scener, men ødelegger opplevelsen fullstendig i mørke og mellom-mørke scener (etter min mening)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare prøv å løfte litt på brillene innemellom, slik at du får en referanse for hvordan fargegjengivelsen og lyssettingen i scenen egentlig skal være. Da blir du nok rimelig skuffet når du senker brillene ned over nesen igjen. "3D" er en artig greie i lyse scener, men ødelegger opplevelsen fullstendig i mørke og mellom-mørke scener (etter min mening)
    Nå slipper Xpand brillene igjennom noe mer lys, men jeg må nok desverre si meg enig med deg.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xpand briller Sony VW90 og Avatar i 3D + de "rette" instillingene = en kul 3D opplevelse. Jeg kunne godt sett hele filmen i 3D nå som jeg satt meg ned og testet. Det tok en liten stund før jeg fant de "rette" innstillingene, men når jeg fant de funket det veldig bra. Lysstyrken er akseptabel selv i mørke scener og crosstalken er også akseptabel(noe crosstalk i enkelte scener, men mye er crosstalkfritt).

Jeg så Avatar i 3D på kino og dette "knuser" den opplevelsen jeg hadde da. Men det er langt fra perfekt, man absolutt severdig! Du får teste Xpand brillene Gorm og se om du får den samme opplevelsen som jeg fikk i dag. Dette er i allefall demomateriale på 3D av de 3D filmene jeg har testet.:-D

Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet å kjøre 3D uten dynamisk iris Andreas (helt åpen iris)? Det burde jo bedre de mørke scenene en del. Skal teste dette i morgen
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg hatt gleden av å se hele Christmas Carol samt en times tid av Avatar i 3D på VW90, og jeg må jo si at dette er MORSOMT!

Et godt tips mht irisen, det må jeg også teste.

Motionflowen fungerte bra på Christmas Carol, men på Avatar, der det jo er en del scener med såpass raske bevegelser at prosesseringen tar kvelden synes jeg fungerte greit uten. Skulle gjerne hatt et Epson-system som Gorm er inne på, altså et system som analyserer og eventuelt slår av frame-inserts der det ikke foreligger nok "datagrunnlag".

3D-effekten blir for øvrig som nevnt noe bedre når en øker dybdeeffekten, men det øker også crosstalk såpass mye at jeg egentlig synes det fungerer greit å la den stå på nøytral posisjon, i det minste var det det beste på Avatar. På Christmas Carol synes jeg den forbedrede 3D-effekten var verdt litt mer crosstalk...

Når det gjelder brillene synes jeg de som følger med funker bedre enn de en selv monterer på filter i. Uansett er jo dette filteret helt drepen for lysutbyttet og nettopp der ligger jo den største utfordringen... På Avatar fikk en liksom ikke inntrykk av at dagslysscenene faktisk var nettopp det, er liksom "skumring" hele filmen gjennom... Her så jeg jo store forbredringer om en kjører opp til høy lysstyrke, men samtidig alt for mye crosstalk, så jeg gleder meg jo å teste Xpand-brillene.

Tipper for øvrig problemet med Xpand er at de ikke støtter mer enn 120Hz, hvilket jo er synd, men at de selv på 120Hz, altså 60 oppdateringer pr. øye pr. sekund viser relativt lite crosstalk taler jo i det minste bra for Xpand rent teknisk mht åpne/lukke-effektiviteten.

En hvit duk er nok også å foretrekke på 3D, men jeg vil ikke begynne å ty til gain-nivåer over 1,2, da dette vil ha for stor effekt på 2D-ytelsen. Et greit kompromiss tror jeg derfor er en 1,1-1,2 gains matt hvit duk, der en trekker noe mer lys uten å introdusere synlige artifakter da selvsagt med unntak av et noe kjipere sortnivå - men sånn er det jo bare - en får ikke alltid i pose og sekk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...kjørte forresten gammaen nesten helt i bånn (hakk 3), synes også det fungerte bedre på 3D mht å hente frem flere detaljer... Litt på bekostning av generell dynamikk selvsagt, men 3D er jo som kjent ikke optimalt pr. dato uansett.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet å kjøre 3D uten dynamisk iris Andreas (helt åpen iris)? Det burde jo bedre de mørke scenene en del. Skal teste dette i morgen
    Er det mulig å justere irisen i 3D? Tror irismuligheten er borte når projektoren får 3D signal, på min VW90 er iallefall irismenyen borte i 3D.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Da har jeg hatt gleden av å se hele Christmas Carol samt en times tid av Avatar i 3D på VW90, og jeg må jo si at dette er MORSOMT!

Et godt tips mht irisen, det må jeg også teste.

Motionflowen fungerte bra på Christmas Carol, men på Avatar, der det jo er en del scener med såpass raske bevegelser at prosesseringen tar kvelden synes jeg fungerte greit uten. Skulle gjerne hatt et Epson-system som Gorm er inne på, altså et system som analyserer og eventuelt slår av frame-inserts der det ikke foreligger nok "datagrunnlag".

3D-effekten blir for øvrig som nevnt noe bedre når en øker dybdeeffekten, men det øker også crosstalk såpass mye at jeg egentlig synes det fungerer greit å la den stå på nøytral posisjon, i det minste var det det beste på Avatar. På Christmas Carol synes jeg den forbedrede 3D-effekten var verdt litt mer crosstalk...

Når det gjelder brillene synes jeg de som følger med funker bedre enn de en selv monterer på filter i. Uansett er jo dette filteret helt drepen for lysutbyttet og nettopp der ligger jo den største utfordringen... På Avatar fikk en liksom ikke inntrykk av at dagslysscenene faktisk var nettopp det, er liksom "skumring" hele filmen gjennom... Her så jeg jo store forbredringer om en kjører opp til høy lysstyrke, men samtidig alt for mye crosstalk, så jeg gleder meg jo å teste Xpand-brillene.

Tipper for øvrig problemet med Xpand er at de ikke støtter mer enn 120Hz, hvilket jo er synd, men at de selv på 120Hz, altså 60 oppdateringer pr. øye pr. sekund viser relativt lite crosstalk taler jo i det minste bra for Xpand rent teknisk mht åpne/lukke-effektiviteten.

En hvit duk er nok også å foretrekke på 3D, men jeg vil ikke begynne å ty til gain-nivåer over 1,2, da dette vil ha for stor effekt på 2D-ytelsen. Et greit kompromiss tror jeg derfor er en 1,1-1,2 gains matt hvit duk, der en trekker noe mer lys uten å introdusere synlige artifakter da selvsagt med unntak av et noe kjipere sortnivå - men sånn er det jo bare - en får ikke alltid i pose og sekk!
    Etter det jeg har funnet ut funker Xpand opp til 144hz. Og hos meg var det å gå opp til 1.2 gain hvit duk(fra 0.8 gain grå duk) et stort steg i riktig retning på 3D (syns det var et løft på 2D også) og sammen med Xpand har det blitt rimelig bra. Med gammainstilling 1 eller 6 syns jeg det blir best og med brightness på 55, i tilleg har jeg endret på farge, fargetemp og fargerom. :-D

Og det med dybdeeffekten har jeg funnet ut det samme som deg at det er best å la den stå på 0.
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xpand brillene har mer lys enn Sony brillene har med high i 3D menyen og med de rette instillingene har de ikke noe særlig mer crosstalk enn Sonybrillene har i low. Det som er rart er at de har minst crosstalk i high, men lyset ikke endrer seg i medium og low blir crosstalken verre i medium og helt utrolig jævlig i low. Men på AVSforum rapporeres det forskjellig på hvilke innstillinger som funker best i 3D menyen så det virker som det har noe å si hvilket utstyr man har??
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg tipper problemet med Xpand på medium og low at de som du er inne på med 144Hz rett og slett ikke makter å følge opp frekvensen, og da introduseres jo gjerne mer crosstalk som følge av dette... Kan ikke tenke meg at utstyret for øvrig skal ha noe å si for dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg tipper problemet med Xpand på medium og low at de som du er inne på med 144Hz rett og slett ikke makter å følge opp frekvensen, og da introduseres jo gjerne mer crosstalk som følge av dette... Kan ikke tenke meg at utstyret for øvrig skal ha noe å si for dette?
    Ikke jeg heller, men siden noen rapporterer at det er minst crosstalk i high noen i medium og noen i low så er jo dette veldig rart. Verken medium eller low går det an å bruke hos meg, de skaper alt for mye crosstalk. Xpand sier det skal komme en firmwareoppdatering i begynnelsen av neste år og kanskje dette gjør noe med "problemet", ikke at jeg vet hvordan man skal oppdatere de da jeg ikke har sett noen kabelinngang på de...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at irisen allerede er deaktivert så fort projektoren mottar "3D" signal. Synd, for jeg øynet at det muligens var et lite håp om bedre lysstyrke i mørke scener.
    Når det gjelder FI, eller motionflow, så er jeg overrasket over hvor god VW90 er blitt. Jeg har akkurat gått gjennom "gamle" referanse scener, og forbløffende nok gjør VW90 en bedre jobb enn TW5500. Der TW5500 deaktiveres, gjør VW90 faktisk en såpass god jobb at resultatet stort sett er mindre artefakter, enn det 24Hz "hakkingen" introduserer. Bedre med ørsmå artefakter, enn at objekter hakker bortover duken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •