Projectiondesign M20, fremdeles et godt kjøp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projectiondesign M20, fremdeles et godt kjøp?

Som emnetittel sier: Er denne et godt kjøp? Hvordan står den seg mot BenQ8720 og BenQ W5000?
    Regner med 5000 er bedre, men kan M20 måle seg mot dagens budsjett full hd modeller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis kilden er blu-ray, så er svaret enkelt: Nei, det kan den ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis kilden er blu-ray, så er svaret enkelt: Nei, det kan den ikke.
    En strålende eksempel på klar tale på et enkelt spørsmål. Det kunne dog kanskje bydd på en enkel forklaring på hvorfor ikke....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har svært lite peiling på projektorer, så jeg stoler på de råd jeg får her, kompetansen og kunnskapen på dette feltet er milevis foran meg. Har noen av dere sett Optoma Hd200x i aksjon? Skjønner det er budsjettmodell og at bedre alternativer finnes, men en ny fullhd budsjett, bør vel ha like godt, eller bedre bilde enn hva min gamle 8720 klarte gi?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å "oppgradere" fra 8720 til M20 er ikke rare endringen. Ja M20 vil gi deg noe mer korrekt farge- og gråskalahåndtering, men det er gitt at du har tilgang på noen som kan kalibrere den for deg. Da vil det uansett være en bedre investering å bare få kalibrert opp den du har.
    En full-HD projektor vil gi deg høyere oppløsning, og dermed mye bedre bildedybde enn det en 720p projektor kan fremvise.

En kalibrert W5000 vil oppleves som en stor oppgradering i forhold til både 8720 og M20. Optomas budsjettmodeller i er veldig lyssterke, og har elendig kontrast og sortnivå (i forhold til 8720), i tillegg til at de er seriøst dårlig kalibrert fra fabrikk. Den beste investeringen du kan gjøre, er å kjøpe en kalibrert projektor, uansett hvilken projektor du går for.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info Gorm
    Jeg skal prøve få tak i en BenQ5000. Ser avshop selger dem enda. MEN, ser den ikke har hdmi 1.3. Vil ikke det egentlig være en liten ulempe? Jeg mener at fullt fargeregister fra filmer vil vel ikke utnyttes fullt ut? Og ang kalibrering: Ser at de kan bli farge og gråskalakalibrert før kjøp, men vil ikke den kalibrering egentlig bare ha nytteverdi i selve rommet den ble kalibrert i? Min stue vil jo fortone seg annerledes, mht lyssetting, lerret og denslags?

(og hvor lenge vil en w5000 holde, før den er fullstendig utdatert mon tro?)

Ingen som har en brukt W5000 de ønsker selge for en 1000lapp?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farge og fargetone har ingen ting med rommet å gjøre, det må komme korrekt ut av linsen (gitt at lerretet er fargenøytralt). Nullpunkt for hvitt (kontrast) og nullpunkt for sort (lysstyrke) er også faste parametre, uavhengig av rommet. Det eneste som strengt tatt betyr noe i forhold til rommet er gamma. Dette er det ikke vanskelig å ta høyde for i en kalibrering, så lenge man får litt info om rommet og lerretet.
    Når det gjelder deepcolor, så finnes det meg bekjent fortatt ingen filmer, eller konkrete planer om filmer som skal gis ut med utvidet fargedynamikk.

Quote fra HighDef forum:
    Deep Color is basically BS marketing at this stage. Neither HD DVD nor BD have ANYTHING in the specs to allow Deep Color encoding so they cannot benefit from this tech. When a device (either displays or players) says it supports Deep Color, all it is saying is that the HDMI connection supports it. At this point, no consumer displays currently can even display Deep Color, and they ALSO are only saying that the HDMI connection can handle it which means that the HDMI version is 1.3.

Again at this point it is just marketing BS and IMO, VERY misleading to not state that it is only the connection that can handle it, but the receiving device itself cannot do anything with a Deep Color source if one existed.
    Dersom du kan strekke budsjettet litt, får du selvsagt langt bedre projektorer enn W5000, men denne er definitivt beste kryssningspunkt mellom kostnad og bildekvalitet. Epson TW4400, TW5500, samt Sony HW15 er absolutt verd mellomlegget fra W5000, men det betinger at man er villig til å bruke såpass mye penger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har forstått etter å ha lest meg grønn på de forskjellige typer projektorer, er at W5000 enda er et av de beste kjøp i den prisklassen jeg tenker. Men som du sier, det vil nok allitd være de som er bedre, men slik vil det vel i teorien alltid være. Og kan ikke forstå annet enn at w5000 vil gi et fantastisk bilde som jeg antagelig vil stortrives med. 20k for en Sony blir altfor dyrt for meg, dessverre. Kjekt å få klart opp i deepcolor btw

(OPPDATERING: PS3 spill, ganske mange av dem etterhvert kjører/støtter full DeepColor, så hvis en er gamer kan 1.3 ha noe for seg )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •