Ekte 16:9 på Infocus X1/4800?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekte 16:9 på Infocus X1/4800?

Jeg vurderer å kjøpe en 4800 ( evt X1 ). Etter det jeg vet har disse en 4:3 chip, og jeg er derfor usikker på om man kan utnytte hele oppløsningen ved bruk av filmer i 16:9 format. Altså: kan man "brette" ut et 16:9 bildet fra en Anamorphic DVD på samtlige linjer, og så la prosjektoren komprimere billedhøyden slik at man får et korrekt proposjonert bilde med full oppløsning, eller gir de kun et 16:9 bilde i 4:3 "letterbox"-format med svarte felter oppe/nede som "stjeler" av oppløsnigen?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste du kan gjøre er å kjøpe anamorfisk linse for å beholde hele oppløsningen. Ellers vil du kun benytte 800*450 pixler ved 16:9. Desverre er det ingen Norske importører av disse så du må importere selv...

Se forøvrig denne siden... Men kostnaden ved denne løsningen er slik at jeg heller hadde tittet litt nærmere på sp4805. Som tross alt er en mye bedre pj.... Ellers er det mange som benytter x1 og sp4800 (som er identiske!) uten linse meg godt resultat... Se forøvrig Tigers flotte kino og noen av screenshotsene han har fra x1.

Mvh

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar! Enig i at det kan være lurt å se på 4805 fremfor å kjøpe X1/4800 + linse til nesten samme pris. X1 selges på nettet til under 9 lapper, men jeg tror jeg vil vente til jeg finner en som gir full utnyttelse av oppløsningen, dvs ekte 16:9.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ønsker ukomprimert 16:9 med 576p så er vel BenQ7800 et reelt alternativ. SP4805 har "bare" 480 linjer, men legger nok ut PAL-DVD nydelig den også.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq 7800 ligger nok litt over budsjettet når man er under etablering i nytt hus Jeg kunne godt tenkt meg 4805, men den er også er på kanten prismessig. Har også sett på Benq 6100. Den koster kun 8500 på nettet og har 3x hastighet, men bare 4:3 chip og litt for lang throw distance for min stue. Kanskje lurt å sjekke ut Epson TW10, evt å kjøpe brukt... Noen som har sett TW10 mot IF 4800/X1?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Noen som har sett TW10 mot IF 4800/X1?
    Jepp.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    ...testet Optoma H30, Infocus SP4800, Sanyo PLV-Z2, Epson TW200 og TW10. Rangeringen av bildekvalitet er lik presentasjonen ovenfor...
    Se her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6751274#6751274

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett på Benq 6100. Den koster kun 8500 på nettet og har 3x hastighet, men bare 4:3 chip og litt for lang throw distance for min stue.
    PS: 6200 er short trow og lager større bilde ved samme avstand eller like stort ved kortere avstand. Den er lik 6100 med unntak av at den er xga (høyere oppløsning) og litt sterkere lysstyrke. Koster ca. 13500.

mvh
    Bidda

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgets kval, men heldigvis et luksuproblem Et par ting står imidlertid klarere for meg nå; nemlig at jeg kan glemme Epson TW10 og Sanyo PLV-Z2, og at X1 er et røverkjøp til 9000. Må bare få testet meg for regnbueeffekt først... Thanx!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgets kval, men heldigvis et luksuproblem Et par ting står imidlertid klarere for meg nå; nemlig at jeg kan glemme Epson TW10 og Sanyo PLV-Z2, og at X1 er et røverkjøp til 9000. Må bare få testet meg for regnbueeffekt først... Thanx!

Nå er det slik at visse her inne på forumet er noe vel negative til lcd-projektorer.

Min erfaring er at x1 ikke kan sammenlignes med Z2, Z2 er så mye bedre at det blir bare dumt.

Derimot er TW10 og X1 i noenlunde samme klasse.

X1 til kr 9000,- et røverkjøp?? Neppe.

Panasonic AE500 til mellom 10000 og kr 15000 derimot er et bra kjøp.

Husk at det ikke bare er kontrast og sortnivå som betyr noe.

Andre viktige ting du burde se etter er for eksempel, støynivå, dvi-ingang, lens-shift, 16:9 bildebrikke, hdtv oppløsning 1280x720.

Av disse tingene jeg har nevnt her som er viktige ting, så oppfyller x1 ingen av disse tilfredstillende. Derimot oppfyller Z2 alle sammen.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningene er tydeligvis delte ja. LCD pj'r får jo hederlig omtale i bla. L&B og Hjemmekino. Og med unntak av testen her på AVf, har jeg sett mye positiv omtale av Z2. Projectorcentral mener at valget mellom X1 og Z1 er en smakssak, og har Z2 som en "highly recommended" pr. Altså er det bare èn ting å gjøre; sjekke sjæl

May the force be wi.... ehhh jeg mener Live long and prosperous!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har finne min PJ
    4805 var å såg på den i dag og eg synst den er meget bra
    fargane er veldig bra svart e svart,regnbue klarte eg ikkje å se
    så denne kommer eg nokk til å kjøpe.....
    trur du ikkje finn betre pj i den prisklassa eller tar eg heilt feil....?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo ikke feil for deg å kjøpe den dersom du synes alt var positivt. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmmmm
    veit du noke som ikkje eg veit :lol:
    sikkert masse

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med :wink: mente jeg bare at dersom du selv synes alt var bra så bør du kjøpe den. Jeg har ikke hørt noe negativt, annet enn at man må benytte en spesiell adapter for å benytte DVI som signalkilde.

Skulle jeg kjøpt en projektor i dag til under 15.000 så ville nok SP4805 vært en meget god kandidat, og muligens også den eneste under 15K merket.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis budsjettet tillater en investering på 15000kr+, vil jeg nok vurdere en 7800, evt en AE500 eller Z2. Ifølge kalkulatoren på Projektorcentral har nemlig 4805 for lang throw distance til at jeg kan ha et 2m bredt lerret i min stue. Time will show...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....for lang throw distance til at jeg kan ha et 2m bredt lerret i min stue.
    Husk å ikke glemme sitteavstand, stort bilde er "tøft", men slitsomt hvis en sitter for nærme.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Etter vår intensive testing av projektorer i det siste, har Jørn og jeg kommet frem til følgende når det gjelder sitteavstand til DLP:

-480 oppløsning (NTSC) fra f.eks SP4805 :2 x lerretets bredde.
    -576 oppløsning (PAL) fra alle matterhorn projektorer: 1,5 x lerretets bredde.
    -720 oppløsning (lav HD) går helt fint med 1 x lerretets bredde.

Dette er vår mening og kan sikkert bli gjenstand for diskusjon, men det er basert på at vi til nå har testet omtrent alt som er tilgjengelig av DLP projektorer.

Når det gjelder LCD så testet vi Hitachi tx100 i går kveld, og der ble vel konklusjonen at en sitteavstand på rundt 2 x er å anbefale og du ikke vil se særlig screendoor.
    Bidda

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og etter å ha sett 4805 og AE500 mot hverandre har jeg fått en aldri så liten aha-opplevelse. Ingen tvil om ar 4805 gir et nøytralt korrekt og skarpt bilde. Problemet er bare at hjemmekino er noe jeg først og fremst velger med hjertet, ikke hjernen, og for meg oppstår magien når jeg ser farger med smell i. Jeg simpelten elsker god hjemmekino, og AE500 minner meg om hvorfor

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og etter å ha sett 4805 og AE500 mot hverandre har jeg fått en aldri så liten aha-opplevelse. Ingen tvil om ar 4805 gir et nøytralt korrekt og skarpt bilde. Problemet er bare at hjemmekino er noe jeg først og fremst velger med hjertet, ikke hjernen, og for meg oppstår magien når jeg ser farger med smell i. Jeg simpelten elsker god hjemmekino, og AE500 minner meg om hvorfor
    Hvor fikk du sett disse mot hverandre? Bor i samme området som deg og vurderer de samme modellene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •