3D film via eldre projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D film via eldre projektor?

Har en Sony VW40 projektor og det slo meg en tanke om jeg da kun behøver å bytte ut kilden (BD spilleren) til en modell som takler 3D for å kunne nyte f.eks. Avatar i 3D på lerretet?

Projektoren viser bare signalet den får og om dette er "fase forskjøvet" eller hva teknikken er, for 3D fra kilden burde jo dette funke om man sitter med 3D briller. Noen som vet mer om dette?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Har en Sony VW40 projektor og det slo meg en tanke om jeg da kun behøver å bytte ut kilden (BD spilleren) til en modell som takler 3D for å kunne nyte f.eks. Avatar i 3D på lerretet?

Projektoren viser bare signalet den får og om dette er "fase forskjøvet" eller hva teknikken er, for 3D fra kilden burde jo dette funke om man sitter med 3D briller. Noen som vet mer om dette?
    Mener og ha hørt at dette ikke er nok, desverre. Man må i tillegg ha en pj med støtte for 3d som har innebygd en ny teknologi i bildeprossesor som de eldre ikke ha rinnebygd. Derfor tror jeg du må kjøpe en helt ny. Mullig jeg husker feil da...
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du vil trenge støtte for 120Hz i 1080P, noe ingen av dagens projektorer støtter... I tillegg krever behandlingen av 3D-bildet ytterligere prosessering internt i projektoren for optimal ytelse, slik at en nok bør ha spesialtilpasset prosessering i tillegg.

3D kommer for fullt til høsten og vinteren, blir veeeeeldig spennende å se hva de ulike produsentene har å vise til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er avhengig av å kjøpe deg en ny prosjektor med støtte for 3D for å kunne få utbytte av de nye filmene. Den nye standarden krever hdmi v1.4 da spilleren sender to video kilder til fremviseren, en til hvert øye. Og dette krever en mye høyere båndbredde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...vel, den sender ikke ett bilde til hvert øye, men to bilder i ulik polarisering, som brillene deretter "setter sammen" ved å aktivt lukke og åpne for de to polariseringsfrekvensene (aktive briller).

Det er uansett korrekt at båndbredden er høyere enn hva dagens HDMI 1.3-standard støtter, så en må over på HDMI 1.4-utstyr...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, for å være pirkete, så sender den heller ikke to bilder med ulik polarisering. Det ville i tilfelle kreve to projektorer, eller i alle fall to linser, slik de bruker på kinoer med passive briller.
    120 hertz skulle heller ikke være nødvendig, da det holder med 48. Det som trengs er imidlertid støtte for høyere båndbredde på inngangen. Forøvrig trengs en projektor med høy oppdateringsfrekvens på panelene, for å unngå crosstalk (som vi dessverre opplever fra alle LCD TV-apparater som støtter 3D). DLP og LCoS har høy nok oppdatering på panelene.

Ergo, glem 3D med "eldre projektor". Med mindre noen tryller frem en boks som skiller de to bildestrømmene fra blu-ray spilleren (2x24fps), og man benytter to projektorer med ulik polarisering. Det betinger forøvrig spesielt lerret ("sølv-lerret") og bruk av passive 3D briller
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Pirkepetter... Når det gjelder inngående frekvens er det mulig det vil funke med 48Hz, i så fall vil jo 3D funke på samtlige SXRD og d-Ila projektorer, hvilket det ikke gjør såvidt jeg har forstått det? Sender ikke 3D Blu-ray-spillerne 120Hz uten mulighet for justering da?? Jeg ville jo for øvrig tro at 24Hz x 2 i seg selv vil gi masse crosstalk i 3D... Jaja, blir vel snart tid til å leke seg litt med 3D ja...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innkommende frekvens betyr ingen ting hva crosstalk angår. Det er utgående frekvens (fra projektoren) som er avgørende. SXRD kan vel kjøre over 400 hertz på panelene, og det er dette som er avgjørende (høy utfrekvens, med sync mot lukkerbrillene). Siden eldre projektorer ikke har synk mot brillene, så vil det heller ikke fungere. Synk mot avspiller (blu-ray) vil ikke fungere, da 48 hertz vil gi enorme crosstalk problemer

Får man derimot splittet signalet fra spilleren i to 24 hertz strømmer, så kan man kjøre en løsning med to "gamle" projektorer og passive briller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, er helt enig med deg at det er hva som kjøres ut av projektoren som er av betydning... Uansett kan det nok se ut som en kommer til kort med VW40 og 3D dessverre...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg trodde man trengte en display device som taklet 2xFramerate av tilsvarende 2d signal, så med andre ord 720p60 i 3d vil kreve 120fps, mens 24p vil, som overnenvte innlegger sa, trenge 48fps. Tilsvarende vil gjelde for interlaced, noe jeg ikke vet om 3d støtter..

mvh S

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan fikser man skiftende polarisering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men hvordan fikser man skiftende polarisering?
    Mener du i forbindelse med bruk av to projektorer? Man plasserer vertikalt polarisert filter foran linsen på den ene, og horisontalt filter foran den andre. Så benytter man briller med tilsvarende, altså horisontalt på ene øyet, og vertikalt på det andre. Polariseringen er altså ikke skiftende, men permanent, akkurat slik det fungerer med 3D på kino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skofus
    Hei. Jeg trodde man trengte en display device som taklet 2xFramerate av tilsvarende 2d signal, så med andre ord 720p60 i 3d vil kreve 120fps, mens 24p vil, som overnenvte innlegger sa, trenge 48fps. Tilsvarende vil gjelde for interlaced, noe jeg ikke vet om 3d støtter..

mvh S
    Stemmer det. Men 720p vil vel i vår del av verden bety 100 hertz, og ikke 120. 60 hertz er vel bare "standard" i USA og Japan.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Mener du i forbindelse med bruk av to projektorer? Man plasserer vertikalt polarisert filter foran linsen på den ene, og horisontalt filter foran den andre. Så benytter man briller med tilsvarende, altså horisontalt på ene øyet, og vertikalt på det andre. Polariseringen er altså ikke skiftende, men permanent, akkurat slik det fungerer med 3D på kino.
    Nei, jeg tenkte på 3D-projektorer, som på de nye kinoprojetorene. Man må vel skifte polarisering på annet hvert bilde, og synke dette med brillene? Dvs. i tillegg til å håndtere høy nok bilderate, må projektoren også være i stand til å skifte polarisering på annet hvert bilde? Eller er det noe jeg ikke har helt skjønt rundt dette med polarisering?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    48P 3D vil vel gi massive hodepiner da hvert øye må blokkeres halve tiden? Det vil bety flimring selv om det er samme frekvens som film til vanlig har.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg blir jo sliten av selv 120Hz 3D...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm er inne på så blander dere litt på hva som sendes til flatskjerm/projektor, og hva som kommer ut. Blu-ray sender 1080p24 x 2 til mottakerenden. Flatskjermen/projektoren øker selvsagt skuddtakten. Ikke interpolering men økt frekvens. hvert bilde til hvert øye gjentas 4 eller 5 ganger 96Hz/120Hz. Flatskjermer som reklamerer med 400Hz gjør det samme, men de bruker i tillegg scanning backlight for å minimere crosstalk. 400Hz på LCD-skjermer er i realiteten 200Hz panel og 200Hz scanning backlight.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ja, lett å gå i surr i disse 3D-tider, men det begynner vel å klarne å skauen for egen del etterhvert... Takk for oppklaring, jfinneru...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nei, jeg tenkte på 3D-projektorer, som på de nye kinoprojetorene. Man må vel skifte polarisering på annet hvert bilde, og synke dette med brillene? Dvs. i tillegg til å håndtere høy nok bilderate, må projektoren også være i stand til å skifte polarisering på annet hvert bilde? Eller er det noe jeg ikke har helt skjønt rundt dette med polarisering?

Polarisering er noe man benytter i systemer der det er brukt to fremvisere, eller en projektor med to linser (bilde delt med prisme). Der polariseres høyre og venstre bilde forskjellig (horisontal og vertikal polarisering), og bildene sendes ut samtidig (dobler lysstyrken). Man benytter da passive briller, der det ene brilleglasset har horisontalt filter, og det andre vertikalt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode innlegg som respons på mitt amatør spørsmål!

Jeg skjønner at det med 3D er bare å vente helt rolig til ting har satt seg. Venter også med å kjøpe blueray spiller som støtter 3D til tåka har lettet.

Satset tross alt på HD-DVD i sin tid og har 2 spillere og 100+ filmer, gidder ikke å gå for 3D før ting er helt avklart 8)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •