Kasteavstand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Kasteavstand

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasteavstand

Av estetiske grunner vedrørende prosjektor valg, lurer jeg litt på vilke eventuelle tap man får, ved plasering av prosjektor på maks avstand. Dvs så langt bak at Zoom må stilles til endes for og få bildet innom lerretets grenser.
    Dette er ikkje noe jeg kommer til og gjøre dersom det gir noen som helst form for negativ innvirkning på bildet. Men det kan komme til og se bedre ut i taket og evnt støy fra pjvifte vil ikkje komme rett over hodet på meg :-D .
    Dersom noen har erfaringer/prøvd dette, setter jeg pris på innspill.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved å maksimere avstand mellom projektor og lerret vil du benytte minimum zoom, og bildet vil ligge mot senter av optikken (der den er mest korrekt/lineær).
    Den andre veien er et større problem, altså maks zoom. Kombinerer du maks zoom, med maks lens-shift, så er deler av bildet plassert helt i ytterkant av optikken, noe som ikke er optimalt.

Normalt sett gir maks avstand bedre bildeskarphet og kontrast, mens minimal avstand gir noe høyere lysutbytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ved å maksimere avstand mellom projektor og lerret vil du benytte minimum zoom, og bildet vil ligge mot senter av optikken (der den er mest korrekt/lineær).
    Den andre veien er et større problem, altså maks zoom. Kombinerer du maks zoom, med maks lens-shift, så er deler av bildet plassert helt i ytterkant av optikken, noe som ikke er optimalt.

Normalt sett gir maks avstand bedre bildeskarphet og kontrast, mens minimal avstand gir noe høyere lysutbytte.

Dette er jo helt perfekt
    Da må eg ned og lage noen nye spikerslag i taket før eg begynner med gipsinga mi allikavel.
    Takk for god info

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Dette er jo ganske interessant. Er det først når du kombinerer maks zoom og maks lens-shift at man kan få problemer eller vil man kunne få det ved å ha maks zoom uten noe lens-shift også? Jeg lurer på dette fordi jeg vurderer maks zoom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •