W5000 eller HW15 i lys stue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

W5000 eller HW15 i lys stue?

Bare sånn helt kort.
    I vår lyse stue med hvite vegger, men blendingsgardiner, så kom vi fra BenQ PE7700. Solgte den og kjøpte TW3500.
    Ble veldig skuffet over "sortnivået". (Ja det er hvit stue, men jeg mener bestemt gamle PE7700 hadde bedre sortnivå).

Så i går ble TW3500 solgt i ren frustrasjon over at jeg ikke syntes den var noen oppgradering fra PE7700.

Tanken var at jeg skulle kjøpe W5000, men je ble veldig usikker etter å ha lest litt.
    Den har kun HDMI 1.2, mangler deep color, og kontrasten er "kun" 1086:1 uten iris, mot HW15 sine 8016:1 uten iris.

I tillegg leser jeg på AvShop under brukererfaringer:
    Jeg oppgraderte fra Benq w5000 til denne fra Sony og vil si at det var en en stor oppgradering. For å si det med en gang, w5000 er ikke noe dårlig kjøp men ansikontrasten, roen i bildet, farger er noen hakk bedre på HW15. Er meget godt fornøyd med min HW15. Anbefales.
    Samtidig har jeg lest at W5000 er superskarp, (jeg elsker skaprt bilde), og at HW15 oppleves som litt soft.

Prisene for meg blir:
    W5000 = 10.250,- kalibrert
    HW15 = 15.000,- (og den blir ikke kalibrert)

Så i bunn og grunn er det jo en prisforskjell på 50%, og det er jo en del.
    Men jeg gidder bare ikke å blir "skuffet" en gang til i forhold til PE7700 --> TW3500 "oppgraderingen".

All input settes pris på, for jeg er litt i villrede akkurat nå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW15, definitivt! W5000 vel være en god oppgradering i forhold til 7700, men HW15 er i en helt annen liga. Inntrykket formidlet i quotet ditt er på ingen måte overdrevet.
    HW15 er heller ikke "uskarp". Bildeprosesseringen legger vekt på "minimal støy og uro", mens Reon prosessoren i W5000 ikke skuler noe som helst. Ser man på testbilder (oppløsning på pikselnivå), så mangler ikke HW15 bildeskarphet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret.
    Det jeg er/var redd for var at W5000 også ville "skuffe" meg litt i forhold til forventningene.
    Men med ditt svar så føler jeg nå en trygghet på at HW15 blir det rette valget i den her omgang.

Og at jeg er i lys stue i dag, betyr ikke at jeg har noe nærmere "Batcave" om noen få år frem i tid. Så kan det kun bli bedre på sikt vil jeg tro.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quotet du limte inn var det jeg som skrev på AVshop etter kjøp av HW15. Det var egentlig helt tilfeldig at jeg kjøpte HW15. W5000 måtte på service og jeg tenkte det kunne ta litt tid før den kom tilbake men det tok ikke mer enn en uke. W5000 vil nok være en stor oppgradering fra 7700 og tw3500 men i ei lys stue vil du nok få mer ut av en HW15.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men av HW15 og W5000, hvilken av de to har beste sortnivå?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min oppfattelse så er de temmelig like. Kanskje litt bedre på W5000. Men med alt det andre av bilde kvaliteter så er det ingen tvil. HW15 vil være det beste valget i hverfall hos deg som har lyse vegger.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men av HW15 og W5000, hvilken av de to har beste sortnivå?
    HW15 har klart best sortnivå! Og er en mye bedre projektor enn W5000 på alle måter!
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det blitt kjøp av HW15? Jeg føler jeg er i samme sitvasjon som deg, står liksom mellom w5000 og HW15, har og lyse vegger i stuen.
    Jeg er veldig spent på denne prosjektoren, er og veldig opptatt av sortnivået.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg kjøper den først til høsten.
    Nå er det sommer og uteliv, så den blir ikke brukt de neste månedene.
    Så da vil jeg heller la den falle litt i pris, og ikke starte på garantiperioden før begynner å aktivt bruke den.

Fant en på Ebay til kun 1850€.
    Det er jo hyggelig pris, men fra Hellas, så jeg er litt skeptisk til den handelen.
    (Han har bare positive karakterer, men dog...)

Bare for å "hjelpe" deg til å la avgjørelsen falle på HW15, så ble det viktig for meg at:
    HW15 er meget stillegående.
    HW15 er lettere å plassere med tanke på lensshift og avstander til lerret
    HW15 har HDMI 1.3 med deepcolor. (W5000 har HDMI 1.2 uten deepcolor).
    HW15 har ikke rissiko for å se rgb-flimmer. (Regnbueeffekten)
    HW15 har ikke et fargehjul som kan lage ulyder. (Har tidligere hatt DLP som etterhvert fikk mye lyder fra fargehjulet)
    HW15 ser ut til å bli anbefalt foran W5000 til våres lyse stuer....

og ikke minst den utsagnet her fra brukeranmeldelse på AVSHOP og her på forumet:
    Jeg oppgraderte fra Benq w5000 til denne fra Sony og vil si at det var en en stor oppgradering. For å si det med en gang, w5000 er ikke noe dårlig kjøp men ansikontrasten, roen i bildet, farger er noen hakk bedre på HW15. Er meget godt fornøyd med min HW15. Anbefales.
    og som han skriver i sin tråd:
    Denne projektoren er det har det beste bildet jeg noen gang har sett, helt rått. Bedre enn bildet på plasmaen . Jeg er kjempefornøyd. Kontrast nivået og de rene fargene er det som imponerer meg mest.
    ...
    Selv om jeg har vært mega happy med BenQ W5000 så er HW15 en god del hakk bedre. Hvitt er hvitt nå og ikke gult.
    ...
    (PMO skriver så)
    Jeg kjøpte HW-15 til jul og det er min fjerde Sony projector. Den forrige var en AW-15. Jeg ble helt "taken away" over hva denne projectoren presterte rett fra esken. Blir nok lenge til jeg føler behov for å bytte projector igjen.
    Du blir garantert fornøyd med HW-15.
    ...
    Så jeg synes bestemt du skal strekke deg den ekstra tusenlappen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt HW15 mye på VM i HD nå i de siste dagene. Dette er den helt utmerket til og jeg vil si at den er 50% bedre enn W5000 til dette formålet. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! dette høres jo veldig lovende ut, da blir det nok verdt å spare litt til og gå rett på god sakene :-D
    Har du peiling på hva slags lerret som funker fint med Sxrd for best sortnivå?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør gå for et grått lerret. For eks. et Dreamscreen lerret.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tok faktisk en titt på W5000 her om dagen, da jeg egentlig aldri har sett den i direkte øyesyn i kalibrert tilstand. Jeg må jo først si at jeg lar meg imponere over hva en kan få for 10.000 kroner, for både farger, skarphet og generell bildekvalitet er utrolig bra. Fargene imponerer spesielt, med en svært høy grad av realisme og "kinofeel".

Når det er sagt; HW15 er bedre på det meste... Den har både bedre sortnivå, mer lysutbytte (spesielt mot en kalibrert W5000, som mister en del lys med "Brilliant Color" avslått) samt støyreduksjon også i HD der W5000 bruker HQV, en god chip, men den skjuler ingenting, som til tider kan være en fordel...

Nå koster jo samtidig HW15 en hel del mer, så det skulle bare mangle at den også er bedre - men det ER faktisk også en hel del bedre uten at jeg dermed sier at W5000 er DÅRLIG, for DET er den faktisk ikke, spesielt prisen tatt i betraktning!

I en vurdering av innkjøp i dagens marked må en jo også ta i betrakning hva som dukker opp av fremtidige projektorer, og det er nok liten tvil om at 3D blir en av høstens store slagere. I så måte kan det nok kanskje argumenteres for at W5000 er et fornuftig kjøp i påvente av dette, men for alt vi vet er ikke 3D noe som vil funke på et tilfredsstillende vis før neste generasjon igjen, da gjerne et godt stykke ut i 2011...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •