Jeg skal kjøpe projektor og lerret og trenger litt tips med på veien. Jeg har et budsjett på 15000 pluss-minus for begge deler samlet.

Rommet jeg skal bruke er i innredet kjeller, lengde 5,5 m., bredde 3,8 m. og høyde 2,25 m. Projektor skal stort sett brukes til å se film + spilling (X360)

Jeg har sett på disse projektorene:

- BenQ W5000
- Epson TW3500
- Optoma HD200X

* W5000 har jeg forstått at er en meget god projektor, men at den er ute av produksjon. Vil det på sikt bli vanskelig å få tak i pærer til denne?
* TW3500 finnes i pakketilbud fra avshop.no med "proffkalibrering". Har denne kalibreringen så mye for seg at det lønner seg å betale de ekstra pengene det koster, eller kan en med litt prøving og feiling på egenhånd greie å få et brukbart bilde?
* Optoma-projektoren er veldig rimelig til å være fullhd. Er denne brukbar, eller har en mye igjen for å gå opp litt i pris?

Er også interessert i synspunkter for og imot de forskjellige projektorene nevnt her, og eventuelt andre gode kandidater i oppgitt prisklasse.

Lerret:

Rommet jeg skal bruke kan skjermes fullstendig for lys om ønskelig, men har hvite vegger. Mener jeg leste at det kan være en fordel å ha gråtone-lerret når veggene er lyse og reflekterer lys fra PJ? Eller vil et hvitt lerret gjøre nytten like godt?

Jeg har sett på Dreamscreen V2 Dynagrey med motor, 106".

Ser også at samme produsent har et lerret med "tab tension", som skal gjøre at lerretet ikke krølles. Har dette noe for seg? Er de "vanlige" lerretene gode nok eller er krøll på lerret et stort problem på opprullbare lerret?

Tips og tilbakemeldinger mottas med takk :razz:

LG