Ny HW15 vs. brukt HD350

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HW15 vs. brukt HD350

Tiden for projektorkjøp nærmer seg.

Rommet mitt blir i mørke, matte farger, med full lyskontroll. Kasteavstand blir 3.1-3.2m fra linse til lerret. Lerretstørrelse 92"

Jeg ser at JVC hd350 nå går billigere brukt enn HW15 koster ny. Hvilken er best av disse to, hvem er beste kjøp, og hvorfor?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at HW15 er det beste kjøpet i dag, men jeg kan jo igjen ta feil.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HD350 gir bedre sortnivå (og dermed dynamikk i mørke scener) samt motorisert zoom og fokus, HW15 (langt) mer korrekte farger og høyere lysutbytte (og ANSI-kontrast)... Ingen er derfor "feil" eller "riktig" å velge, men du må rett og slett vurdere hvilke kvaliteter du setter høyest, for begge disse er jo veldig gode projektorer...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    HD350 gir bedre sortnivå (og dermed dynamikk i mørke scener) samt motorisert zoom og fokus, HW15 (langt) mer korrekte farger og høyere lysutbytte (og ANSI-kontrast)... Ingen er derfor "feil" eller "riktig" å velge, men du må rett og slett vurdere hvilke kvaliteter du setter høyest, for begge disse er jo veldig gode projektorer...
    Og motorisert Lens Shift

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Er det slik at HD350 har litt bedre sortnivå, mens HW15 har mye mer korrekte farger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både HD750 (med kalibrert fargerom etter rec709 standarden) og HD350. Hvis man skrur ned fargemettningen på HD350 til -10 så er fargene veldig bra. Jeg for min del synes sortnivået er veldig viktig for ellers så får man ikke noe dybde i bildet.

"The JVC HD350 and HD750 are home theater projectors for the discriminating videophile with some extra money to spend. They deliver the best overall image quality of any projector under $10,000 today. The only omission of consequence is a frame interpolation system. Of course this is new technology, and many videophiles do not consider it to be an important feature, as least as of yet. For those buyers, we cannot think of any other missing performance feature or attribute that would be a matter of concern. The slow input switching and the remote's weak signal strength are nuisances one can live with. So if you've got the money and the passion for video excellence, the JVC models are hard to beat. What you'll end up with is a picture that is as close to a high definition CRT as we've yet seen from a digital projector anywhere in this price range. And to the serious videophile, that is worth everything.

Selecting between the HD350 and HD750 is a matter of personal funding. For those who have the cash and want the best, the HD750 is it. For those who want to pay a premium for a high contrast, analog-like image, but don't want to pay an extra $2,500 for incremental contrast, the HD350 would be the better choice. Either way, you will end up with a very serious picture in your home theater."

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjører du "color" ned på HD350 endrer fargene intensitet på en totalt ikke-lineær måte, så det er IKKE å anbefale. Jeg testet dette på min HD350 i sin tid, og da målte den sånn noenlunde greit på 75% intensitet (men også der for lite lys i fargekanalene), men helt feil på både 100% og lavere intensiteter enn 75. Dessverre vil jeg si. Samtidig vil jeg også si at de aller fleste ikke vil oppleve fargene som "feil", men heller litt "livlige" på en HD350. Har en imidertid først sett og vendt seg til en korrekt fargegjengivelse vil nok HD350en fremstå litt for fargeglad.

HD350 leverer altså oversaturerte farger, det må en bare leve med... Samtidig har den altså et sortnivå "to die for", som taler veldig tydelig i denne modellens favør... Vanskelig å si hvilken av disse to jeg hadde valgt selv, er flotte modeller begge to gitt... Skal ikke være enkelt!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Er det slik at HD350 har litt bedre sortnivå, mens HW15 har mye mer korrekte farger?
    Jeg vil heller si at HD350 har godt sortnivå og god kontrast i mørke scener. HW15 har nesten like godt sortnivå, men ikke i nærheten av samme kontrast tilgjengelig i mørke scener. I lyse scener derimot, kan HW15 skilte med temmelig nøyaktig dobbelt så høy kontrast/dynamikk som HD350. HD350 måler under 200:1 ANSI-kontrast, og er således en av de desidert dårligste projektorene på å formidle dynamikk i lyse scener.

Ergo, er du mest opptatt av "mørke filmer/scener", så er HD350 det rette valget. I alle andre situasjoner (så fort det introduseres litt lys i scenene) er HW15 totalt overlegen. Som Lygren allerede har nevnt, finn ut hva du prioriterer, og velg projektor deretter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •