Amatør trenger hjelp til valg av prosjektor- maks 20.000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatør trenger hjelp til valg av prosjektor- maks 20.000

Hei,

Har lenge syslet med tanken på å kjøpe prosjektor og føler at tiden er moden til å slå til. Har gjort endel research og lest mye i forumet men klarer ikke helt å bestemme meg- så derfor håper jeg dere kan hjelpe meg med mange gode råd og veiledning. Jeg har altså et budsjett på maks 20.000 til prosjektor. Kan jeg komme under det er det fint, da jeg gjerne også vil kjøpe lerret. Etter å ha lest mye i dette forumet føler jeg at mange at de punktene som er diskutert ikke er like relevante for oss glade amatører, det blir endel diskusjoner her som går over hodet mitt.

Jeg kommer til å bruke prosjektoren til 50% DVD filmer og 50% TV-spill. Kan jeg koble til TV'en også er det supert. Tror ikke jeg er sensitiv for regnbue-effekten- men ønsker fortrinnvis en prosjektor hvor sjansen for dette er liten, da det ikke bare er jeg som skal bruke prosjektoren. Skal stort sett bruke den på kvelden, men ønsker en prosjektor som også tåler litt lys. Støy er ikke det viktigste, men ønsker selvfølgelig at den ikke bråker altfor mye.

Har inntrykk av at Infocus, BenQ og Optoma er gode prosjektorer, men kanskje er det også andre gode alternativer. Kunne sikkert skrevet mye mer, men håper på mange gode tips til en prosjektor som gir mest valuta for pengene til mitt budsjett.

Håper på masse svar :-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Tror nok du ikke får noe annet svar enn alle andre som har spurt om det samme.

Under 20.000 så er beste kjøp

BenQ PE7800 (Den tilbyr full PAL oppløsning)

Neste på lista er

Infocus ScreenPlay 4805
    Også DLP. Litt lavere oppløsning en BenQ, men det betyr ikke så mye. Er uansett verdt å legge i pengene til BenQ.

Så er jo muligheten for at
    Pansonic PTA-E700 blir tidenes beste LCD projektor. Den kommer i neste måned og vil nok koste rundt 15-16k.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo,

Når du skriver at BENQ tilbyr full PAL oppløsning, hva betyr egentlig det i praksis?

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hei og velkommen til forumet.

Tror nok du ikke får noe annet svar enn alle andre som har spurt om det samme.

Under 20.000 så er beste kjøp

BenQ PE7800 (Den tilbyr full PAL oppløsning)

Neste på lista er

Infocus ScreenPlay 4805
    Også DLP. Litt lavere oppløsning en BenQ, men det betyr ikke så mye. Er uansett verdt å legge i pengene til BenQ.

Så er jo muligheten for at
    Pansonic PTA-E700 blir tidenes beste LCD projektor. Den kommer i neste måned og vil nok koste rundt 15-16k.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at man får med seg alle linjene som brukes på DVD.

Hvis man f.eks har kun NTSC Oppløsning(som infocus) så vil man tape 96 linjer med informasjon.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann og velkommen til forumet.

Kan du si noe om rommet du skal bruke den i (dimensjoner) sitteavstand og forventet bildebredde? Disse opplysninger er til hjelp for oss. Har du lyd-anlegg og i tilfelle hva slags, samt tilkoblingsmuligheter på dette. Viktig er også lyskontroll i rommet.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua er ca 6 *4 meter. Sitteavstand er ca 3m. Bildebredde vet jeg ikke noe om, kommer vel an på evnt lerret som jeg kjøper? Lyd anlegg skal jeg kjøpe etter prosjektor, skal bruke ca 10-15.000 på et surround anlegg. Det er taklampe + 1 stålampe + 1 bordlampe i stua.

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Heisann og velkommen til forumet.

Kan du si noe om rommet du skal bruke den i (dimensjoner) sitteavstand og forventet bildebredde? Disse opplysninger er til hjelp for oss. Har du lyd-anlegg og i tilfelle hva slags, samt tilkoblingsmuligheter på dette. Viktig er også lyskontroll i rommet.

mvh
    Bidda

Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE7800 er jo en knall projektor, men egner seg ikke så veldig godt under dagslys.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tenfjord
    PE7800 er jo en knall projektor, men egner seg ikke så veldig godt under dagslys.
    Ingen projektorer egner seg i dagslys :wink:
    Det går fint å lage flere innstillinger så man kan ha en mer lyssterk innstilling når det ikke er helt mørkt og en som er optimal når det er mørk. De fleste projektorer har mange minner som man kan bytte i mellom på fjernkontrollen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av the viking
    Stua er ca 6 *4 meter. Sitteavstand er ca 3m.
    Med sitte avstand til lerret på "bare" 3 meter begrenser du bildebredden noe. Anbefalt sitteavstand i forhold til bildebredden er slik: lav oppløsning på pj bør du sitte 2x, ved middels 1,8x og høy 1,5x.

Eks PB6100 2x sitteavstand og PE7800 1,8x

Hvis du da eks. kjøper 7800 bør du ikke ha større lerret enn ca.1,8meter i bredden.

Pj'enes kaste lengde finner du her:
    http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm

Eks vil en 7800 som skal gi et 180 bilde monteres mellom 3 og 3,5 meter, zoomen brukes til å finjustere med. Går det bra for taklampa?

mvh
    Bidda

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Anbefalt sitteavstand i forhold til bildebredden er slik: lav oppløsning på pj bør du sitte 2x, ved middels 1,8x og høy 1,5x.
    Jeg vet ikke hvem som har kommet frem til dette, med det tror jeg gjelder LCD projektorer der screendoor er et større problem.

Etter vår intensive testing av projektorer i det siste, har Jørn og jeg kommet frem til følgende når det gjelder sitteavstand til DLP:

-480 oppløsning (NTSC) fra f.eks SP4805 :2 x lerretets bredde.
    -576 oppløsning (PAL) fra alle matterhorn projektorer: 1,5 x lerretets bredde.
    -720 oppløsning (lav HD) går helt fint med 1 x lerretets bredde.

Dette er vår mening og kan sikkert bli gjenstand for diskusjon, men det er basert på at vi til nå har testet omtrent alt som er tilgjengelig av DLP projektorer.

Når det gjelder LCD så testet vi Hitachi tx100 i går kveld, og der ble vel konklusjonen at en sitteavstand på rundt 2 x er å anbefale og du ikke vil se særlig screendoor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Det er taklampe + 1 stålampe + 1 bordlampe i stua.
    Er redd taklampa må bort :shock: hvis du bestemmer deg for BenQ 7800. Den kaster nedover. så må monteres nesten helt oppe i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna lerretet er det normalt å plassere prosjektoren, eller har ikke det så mye å si?

Er redd taklampa må bort :shock: hvis du bestemmer deg for BenQ 7800. Den kaster nedover. så må monteres nesten helt oppe i taket.[/quote]

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna lerretet er det normalt å plassere prosjektoren, eller har ikke det så mye å si?
    Se link til avstandskalkulator i mitt forrige innlegg :wink:. De fleste pj'er har en liten zoom slik at du ikke behøver å montere helt nøyaktig. Du bruker da zoomen til å finjustere med.

Bidda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •