Projektor til rundt 10 000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor til rundt 10 000kr

Som det står i er jeg på utkikk etter en projektor til rundt 10 000kr. Jeg har overhodet ikke peiling på hva som er bra, osv så trenger virkelig hjelp. Jeg er villig til å betale mer enn 10k viss det er å anbefale.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke den til? Går ut i fra hjemmekino? Se etter høyest mulig kontrast maks 1200 ansi i normal modus og mindre i eco. Lys-styrken bør ikke være for stor. Ellers utvikler projektorene seg raskere enn pc'ene så det gjelder å henge med..

Vil du ha 4:3 eller 16:9?

Mange som er lykkelige med BenQ PB6100. Dette er en DLP 4:3 pj (projektor) beregnet for presentasjoner (powerpoint). Men kan benyttes i hjemmekino sammenheng også. (i eco modus). Pris ca 9k
    (utgående modell) begrenset med innganger.

Infocus x1 (utgått modell) finnes fortsatt i visse nettbutikker da denne fungerer glimrende som hjemmekino pj. Dlp. Endel regnbuer, flotte bilder hvis tunet riktig, god de-interlacer (hvis man har dårlig kilde les:dvd-spiller). Denne er rimelig, går for 8-9k. 4:3 pj. Begrenset med innganger.

Panasonic PT AE500 (utgående modell). Lcd. 16:9, har scart inngang. Noen rapporter om vertical banding. Beregnet for hjemmekino. Høy oppløsning. Bra med innganger. Vanskelig å plassere for noen.
    14k

Sanyo Z2. Lens shift. Gode plasseringmuligheter. Samme lcd panel som pana. (16:9) Gode tilkoblingsmuligheter. Rapporter om vertical banding. Rapporter om støv problemer. 16k (?)

Infocus Sp4805. Ny dlp pj. 16:9, bygget rundt x1, men beregnet for hjemmekino (forbedret utgave, flere innganger samme gode de-interlacer). Litt lav oppløsning (beregnet for ntsc) men fungerer etter rapportene bra. Mye mindre regnbuer enn sin forgjenger. ca 15k

BenQ 7800. Matterhorn pj (dlp) 16:9. 18k. Billigste matterhorn pj. Beregnet for pal oppløsningen (høyere enn sp4805). Ikke fullt så god de-interlacer, lite regnbuer.

Noe jeg har glemt? Tror jeg har tatt med de mest aktuelle pj'ene.. Med noen svakheter og styrker.. Eller kanskje svakheter og svakheter :P

Lykke til..

Mvh

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Mange som er lykkelige med BenQ PB6100. Dette er en DLP 4:3 pj (projektor) beregnet for presentasjoner (powerpoint). Men kan benyttes i hjemmekino sammenheng også. (i eco modus). Pris ca 9k
    (utgående modell) begrenset med innganger.
    Velkommen til forumet tObben.

Feil, 6100 er ikke utgående... ennå :wink: men får brødere senere i år. Ellers riktig, at den egentlig er en presentasjons pj som også viser film og spill greit. den har som sikkert andre vil nevne, mindre med fin justeringer enn pj'er beregnet bare til hjemmekino. Vi (eiere av PB6100/6200) begynner å nærme oss 15 stykker nå tenker jeg, som "alle" er fornøyd. Husk at dette er en rimelig (ca 8500) inngangsbilett til hjemmekino-morro. Se den før du avskriver den er mitt tips. Ellers er PE7800 (ca. 18000) og SP4805 (ca. 15000) de neste på listen over "mest for pengene" og hvis du er spesielt kritisk til bildekvalitet:wink: . Mere om 6100 og 6200 finner du i linker i linken nederst til venstre og søk på forumet også.

PS: 6200 = 6100 + xga oppløsning + 30 AL (ved film-modus) og kortere kastelengde.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det bidda. Og takk for gode svar.

Jeg beskrev vel gjerne litt dårlig hva jeg skulle bruke projektoren til. Planen var å bruke den hovedsaklig til filmfravisninger fra dvd spiller, men kommer nok også til å koble den opp mot PC. Den kommer nok også i liten grad til å bli brukt til tv (ved fotballkamper ol.).

Jeg tror jeg vil ha 16:9 ,det er vel det som er fremtiden eller tar jeg feil nå?

Som sagt har jeg ganske liten peiling, men sitter igjen med et inntrykk av at det lønner seg å legge i litt ekstra og få noe som er vesentlig bedre...? Er bildekvaliteten vesentlig bedre på de litt dyrere modellene? Har noen av de litt billigere modellene noen slags flaskehalser som kan gjøre at projektoren blir vanskelig å bruke i framtiden(tenker på tilkoblingsmuligheter ol.)?

Når jeg først investerer i projektor vil jeg ha noe skikkelig som jeg blir fornøyd med, er da de billige modellene å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel også være høyst aktuelt hvordan prosjektoren skal plasseres. Skal den stå under 3m fra lerret, kan man jo nesten bare avskrive 7800 med en gang. 60"-70" er ikke mye morro.

Akkurat hvilken merke du bør velge kan jeg ikke hjelpe deg med, da jeg er like nybegynner som deg. Men du bør velge 16:9 uansett. Å velge 4:3 TV eller prosjektor til hjemmebruk i dag, er å kjøpe gårsdagens teknologi. Fler og flere TV-sendinger kjøres i 16:9, samme med filmer.
    Windows kjører suverent i widescreen og støtter oppløsningen 100%.

Sjekk støynivået. Her er det forskjell. Husk at få db utgjør mye.

Skal du bruke den til PC og ikke skal sitte så alt for langt unna, ville jeg vurdert en pj med et hakk høyere oppløsning enn de billigste. Vil tro at LCD har et lite overtak der, da bildet er skarpere.
    Sjekk også om den har DVI-inngang.

Har sett på noen pj nå i det siste, da jeg er i samme bås som deg, og anbefaler deg hvis du har muligheten til å spare opp litt ekstra. Personlig syntes jeg forskjellen er stor fra en til 9000,- og 14000,- i forhold til de ekstra 1000-lappene. Oppløsningen er dobbelt så stor, kontrasten er bedre, bildet er bedre, det er flere justeringsmuligheter og de er mindre utsatt for de problemene mange klager over. Billige prosjektorer er ofte også eldre modeller som selges billig for å bli kvitt lageret. Men mange av de gir bra bilde til prisen, så du må nesten vurdere selv.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, t0bben.

For at du skal få den proejktroen som er riktig for deg må du legge ned litt innsats i å selv kritisk vurdere ulike alternativer.

Tips: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7798

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyknoxwille
    Å velge 4:3 TV eller prosjektor til hjemmebruk i dag, er å kjøpe gårsdagens teknologi. Fler og flere TV-sendinger kjøres i 16:9, samme med filmer.
    er vel ikke noen problemer å kjøre 16:9 på en native 4:3 pj som x1 eller benq 6100?
    bildet blir jo maskert på samme måte som på en 4:3 tv, og så mister du litt oppløsning, men bortsett fra det går det fint.
    jeg lever ihvertfall meget godt med min 6100
    er jo endel dyrere med native 16:9 projektorer.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fler og flere TV-sendinger kjøres i 16:9, samme med filmer.
    Problemet med 16:9 sendingene på tv er tekstingen som delvis er lagt utenfor bilde. Det vil ta mange mange år før vi har reine 16:9 sendinger og innen den tid har du byttet pj både en og 2 ganger :wink:

Sjekk støynivået. Her er det forskjell. Husk at få db utgjør mye.
    Beklager her tar du feil... Husk at nesten all støy er oppgitt i dB(A) og det er en parabel. DVS. Lave verdier som økes får liten virkning, mens høye verdier får kjempe-økning. EKS: målt 30 + 3 dB(A) er lite hørbart, målt 90 + 3 dB(A) gir en dobling av lydtrykket. Husk at 20-30 dB(A) er i et nivå som er vanskelig å definere for øret. Fuglekvitring gir fort verdier opp mot 40, mens kontorstøy er i område 55-60.

Målte støy på min PB6100 som er oppgitt til 34 dB(A) og fikk verdier rundt dette.(se link om dette i linken unders til venstre). Pj produsentene er ikke enige om en målestandard så verdier oppgitt er ikke samenliknbare. Verdier under 28 "tror jeg ikke på". I en praktisk samenlikning mellom 6100/4805/7800/HT1000 ble 6100 og HT1000 tolket som like i støynivå, HT1000 er oppgitt til 29 dB(A), 6100 var langt stillere enn de 2 andre 8) .

Er du ute etter et topp bilde og vil bruke penger på dette så bør valget stå mellom 4805 og 7800. 6100 har ikke de samme muligheter for finjusteringer/bildekvalitet og billedbehandlig som disse. Men du betaler også for dette. :cry: (Har vært flink nå, HI-Fil?, skriver faktisk negative ting om 6100 :lol: )

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel også være høyst aktuelt hvordan prosjektoren skal plasseres. Skal den stå under 3m fra lerret, kan man jo nesten bare avskrive 7800 med en gang. 60"-70" er ikke mye morro.
    Projektoren skal festes i taket og kan plaseres så langt vekke fra veggen som jeg selv ønsker. Det er et relativt stort rom.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Problemet med 16:9 sendingene på tv er tekstingen som delvis er lagt utenfor bilde. Det vil ta mange mange år før vi har reine 16:9 sendinger og innen den tid har du byttet pj både en og 2 ganger :wink:
    NRK har vel sagt at innen året skal de være opp i 50% 16:9

Ingen grunn til å kjøpe 4:3 med andre ord.

Uansett så er det vel viktigst med best bilde på DVD, og da er jo 16:9 sterkt å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Velkommen til forumet, t0bben.

For at du skal få den proejktroen som er riktig for deg må du legge ned litt innsats i å selv kritisk vurdere ulike alternativer.
    Takk for det. Klart jeg skal legge i litt innsats selv. Men ønsker en liten pekepinne på veien, siden jeg er så blank på området som det går ann å bli.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    NRK har vel sagt at innen året skal de være opp i 50% 16:9

Ingen grunn til å kjøpe 4:3 med andre ord.

Uansett så er det vel viktigst med best bilde på DVD, og da er jo 16:9 sterkt å foretrekke.
    Klart det er å foretrekke med ekte 16:9, spørsmålet er å være klar over forskjellene og selv vurdere om kostnadsforskjellen oppveier det negative. Det vil alltid være kompromier og de billigste (8-14000) har noen flere :wink:

Bidda

NRK: Får håpe at de slutter å tekste utenfor bilde da, hva med de andre sendingene? For oss utgjør NRK bare 30% av tv tittingen og foregår i 95% via vanlig tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig bruker jeg ikke teksting. Ikke kjøper jeg PJ for å se på NRK heller.

Og å si at det vil ta MANGE år før tekstingen kommer sammen med bildet, og si at det er grunn nok til å ikke velge 16:9 er en ganske laber påstand... ENESTE grunn til å velge 4:3 er enten A: Du viser frem data som passer best i 4:3 eller B: Du vill ha billigst mulig prosjektor og klarer deg med en eldre modell.

Å miste oppløsning på 16:9 er grunn nok for meg å styre unna 4:3.

Når det gjelder støy, så forklarer du meg ingenting jeg allerede vet, men forskjellen er hørbart tilstede på for eksempel 4805 og pj-tx10. Eco mode justerer ned lyden bare noen få db og er MEGET hørbar forskjell.

Når du måler støy, må du huske på at du bør ha noe mer enn et 500,- instrument, og at verdier er som regel målt på en viss avstand.

Man får hva man betaler for, ferdig med det.

Har du masse plass, ville jeg tatt med dlp i vurderingen for de har blitt veldig bra, men SE forkjellen på DLP og LCD før du bestemmer deg. Jeg var fast bestemt på DLP, intill jeg så LCD. De eneste DLP JEG syntes duger er de i klassen 30k+ når det gjelder støy og skarphet. Det er +/- med begge teknologier. Du finner garantert alle fordelene til DLP på dette forumet..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....tekstingen kommer sammen med bildet, og si at det er grunn nok til å ikke velge 16:9 er en ganske laber påstand
    Har ikke påstått at det er grunn god nok.
    .....klarer deg med en eldre modell.
    ....men å påstå at 4:3 pj'er er eldre modeller er å ta vel hardt i :wink:
    Eco mode justerer ned lyden bare noen få db og er MEGET hørbar forskjell.
    Hørbar ja, men målbar er noe annet. Det er oftest frekvensen på lyden som en reagerer på ikke nivået.
    Når du måler støy, må du huske på at du bør ha noe mer enn et 500,- instrument, og at verdier er som regel målt på en viss avstand.
    Vel, har siden -87 blandt annet drevet med støymålinger i industrien og bruker derfor bare kalibrert utstyr (Sintef) i hundredetusenkroners klassen 8)

mvh
    Bidda

Newcomer Happy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vil bare legge fram enkle personlige synspunkter ang. kjøp av PJ.

Har du råd til en dyr PJ? Kjøp en!
    Har du ikke? La vær! Sats heller da på en billigere.

Det jeg mener er:
    Jeg har alltid satt meg som mål å kjøpe kvalitet.
    Dilemmaet er at det ofte koster. :cry:
    Nå har vi kjøpt hus, venter barn om 1 uke. Nytt kjøkken...... dere er med på visen.... 8)

Jeg endte opp med Benq PB6100. Jævl..... mye er skrevet om den her på berget. :roll: ( til noens ergrelse, og andres glede...).
    Uansett hva du kjøper. Kos deg! Jeg har brukt ca. 15000 kr. på pj og lyd anlegg til sammen (inkl. mye pruting). Må bare innrømme at jeg STORKOSER meg! :shock:

Alt må ikke være rå dyrt. Finn heller gleden i det du har råd til.
    Mange sitter på berget og venter til Lotto kupongen skal gå inn.
    For da skal det råeste kjøpes inn. Og de blir sittende... og sittende.

Mens du sitter og venter, så har jeg sett på en glimrende pj i mange år. :lol:

Etter hva jeg har erfart så dekker de rimelige pj de flestes behov.
    Stikk fingen i jorden!! :wink: Og lev ut drømmen. :P

Håper at ikke alle er enige med meg her. 8) Da ville livet vært enkelt. :lol:

Enkelt sakt. Gå og kjøp det du har penger til. Og kos deg!

En liten hilsen fra Happy.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tak for alle svar.

Sant det happy, men tingen er ikke det at jeg ikke har råd til en PJ i toppklassen, men tingen er om jeg er villig til å bruke så mye penger på en. Jeg trenger ikke det beste, men vel ha noen som holder stand.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å vurdere sterkt å gå for en X1 nå. Noe jeg burde tenke på før jeg slår til?

Newcomer Happy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei t0bben.

Forstår deg. Du vil ha det beste for minst mulig penger :lol: . Klok mann.

Ser at du bor i Bergen, som jeg.
    Om du ønsker eller trenger det, så kan du ta en titt på min BenqPB6100.
    Da får du jo sett og hørt mitt "rimelige" anlegg. :lol:
    Jeg bor for øvrig i Arna området.

Tror du kan lese opp og ned på spesifikasjoner, uten å bli klok.
    Jeg tror nå att det er øyet som ser, som bestemmer.
    Tar du en titt på disse sidene, så er du garantert i fare for å bli forvirret.
    Mange mener mangt om mye. Og flott er jo det!
    Jeg hadde, og har, stort utbytte av dette forumet (er innom hver dag...).

Men du kommer egentlig ned til hva din følelse er når du ser på PJèn.
    Det hjelper ikke at en pj har de beste tall å vise til, om det ikke sier "klikk" hos deg.

Men selvfølgelig. Noen fakta vil altid være fakta.

Hilsen Happy.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Happy.

Takk for tilbudet, men Arna er langt man ;P

Trodde jeg hadde fått fatt i en demobrukt X1 men viste seg at den var solgt. Noe småkjipt. Så nå er jeg tilbake til utgangspunktet. Tror jeg skal gå i noen butikker i nærheten å se litt på de ulike modellene. Se om jeg klarer å skille de bedre fra de dårlige osv. Og hvem vet, kanskje jeg klarer å forhandle meg fram til en god pris

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost.