Projektor til rundt 10 000kr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et par ting du skal være klar over hvis valget står mellom X1 og 6100.

1) X1 har et fargehjul som spinner saktere enn 6100's. Dette kan få følger dersom du er følsom for RGB flimmer (regnbuer).

2) 6100 er en ren presentasjons projektor og har ikke fargekalibreringsmuligheter. Dette får garantert konsekvenser, da du aldrig ender opp med helt korrekte farger. X1 har fargejustering for alle grunnfarger.

3) 6100 er veldig stillegåenede i økomodus. X1 støyer vesentlig mer.

4) Fjernkontrollen og menysystemet på 6100 er en stor vits, og meget tungvint i bruk (i forhold til X1)

5) 6100 har lite tilkoblingsmuligheter, mens det på X1 er laget en del overganger som fungerer perfekt. X1's software er tunet for at det skal være kompatibel med stort sett alt av signaler, det er ikke tilfelle når det gjelder 6100. På 6100 vil derfor sjansene for synkroniseringsproblemer og flimmer være større.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Fjernkontrollen og menysystemet på 6100 er en stor vits, og meget tungvint i bruk (i forhold til X1).
    Heisann...den vinklingen var ny... brukt den mye du eller bare de 20 minuttene når jeg var på besøk med min 6100 :wink:

Trodde det bare var vi gudbrandsdøler som var tungnemme, men... :lol:

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6100 er en ren presentasjons projektor og har ikke fargekalibreringsmuligheter. Dette får garantert konsekvenser, da du aldrig ender opp med helt korrekte farger. X1 har fargejustering for alle grunnfarger.
    Beklager Hi-Fil, dette kan ikke stemme: 6100/6200 har både cinema, video og eco-modus og kan derfor ikke sies å være rein presentasjons pj. Vet om flere presentasjons pj'er som mangler både dette, komponent/s-video tilkoblinger. At den ikke er oppsatt for bare hjemmekino og mangler noen funksjoner i så måte, er riktig, men å kalle den for rein presentasjons pj synes jeg er feil :wink:

Når det så gjelder korrekte farger er det bare et fåtall av pj'ene som kan oppvise muligheter for å få alle fargene riktige, grønt er et generelt problem å få het riktig. X1 har også dette problemet.

Hentet fra 6100 spesifikasjoner:
    HDTV compatible (YPbPr)
    DCMS (Dynamic Color Management System)
    DCMS er med på å gi 6100/6200 naturtro farger, spesielt hudtoner.

Hi-Fil glemte et poeng: BenQ har 3 års garanti hvorav 1. året er bytte til ny.

mvh
    Bidda

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fjernkontrollen er dette neppe nytt for deg Bidda, det er ganske mange fjernkontroller som er gått i retur p.g.a. feil. Dette har du selv referert til tidligere. Menystyringen er tungvint da det kun er mulig å bevege seg nedover i menyen. Vil du oppover i menyen må du starte på nytt. Sammenlignet med andre projektorers fjernkontroller er dette dårlige greier, og det er tull å pynte på den sannheten. :roll:

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    6100/6200 har både cinema, video og eco-modus og kan derfor ikke sies å være rein presentasjons pj. Vet om flere presentasjons pj'er som mangler både dette, komponent/s-video tilkoblinger. At den ikke er oppsatt for bare hjemmekino og mangler noen funksjoner i så måte, er riktig, men å kalle den for rein presentasjons pj synes jeg er feil
    Ser ut til at jeg må gjenta meg selv til kjedsomlighet her. 6100 har ikke fargekalibrering for hver grunnfarge og kan derfor ALDRI kalles en hjemmekinoprojektor.

DCMS er med på å gi 6100/6200 naturtro farger, spesielt hudtoner.
    Det er rart for de hudtonene jeg så lignet ikke noe som hadde med naturlig å gjøre i det hele tatt. Ansiktene var helt gule og det gikk ikke å justere vekk uten å fjerne alle andre farger også.

Det er et faktum at 6100 har bedre garanti, lavere støynivå og raskere fargehjul enn X1, men det hjelper lite når den ikke på noen måte kan matche på bildekvalitet. Det er jo tross at det det handler om.

Jeg syns forøvrig det blir litt slitsomt å diskutere dette temaet når diskusjon rundt en projektor blir tatt personlig av eierne. Det er BenQ som skal forsvare seg, og i følge min kontakt hos importøren virker det som om han deler mitt syn om at hjemmekinomodellene starter med 7800. Det kommer jo også snart en ny billigere "entry modell" for hjemmekino som skal hete 7700.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ganske mange fjernkontroller som er gått i retur p.g.a. feil.
    Har registrert at 2 er byttet ut.
    Menystyringen er tungvint.....
    Medgir at den kunne vært enklere, men etter noe øvelse... ingen problem å bruke.

6100 har ikke fargekalibrering for hver grunnfarge og kan derfor ALDRI kalles en hjemmekinoprojektor.
    Heisann.... det var noe nytt, ja ja lærer noe nytt hver dag :wink: og hvor finner jeg kravene til "hjemmekinoprojektor" opplistet da?

Ansiktene var helt gule og det gikk ikke å justere vekk uten å fjerne alle andre farger også.
    Hei hei hei...Var tilstede ved testen og kan ikke erindre at du kommenterte dette og heller ikke prøvde noen fargejusteringer etter å ha kalibrert og satt i gang filmen.

Det er BenQ som skal forsvare seg.....
    Og Infocus forsvares av hvem da... :roll:

...og i følge min kontakt hos importøren virker det som om han deler mitt syn om at hjemmekinomodellene starter med 7800.
    Skulle bare mangle og jeg er enig i det. Men det utelukker ikke at 6100/6200 også kan vise film som for mange av oss er mer enn god nok kvalitet på.

Fortsatt god søndag. 8)
    Bidda

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infocus ScreenPlay 4800 er også en mulighet siden den koster under 10k nå.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei hei...Var tilstede ved testen og kan ikke erindre at du kommenterte dette og heller ikke prøvde noen fargejusteringer etter å ha kalibrert og satt i gang filmen.
    Det er direkte feil for jeg prøvde den eneste fargejusteringen som var der, nemlig fargetemperatur opp og ned. Dette resulterte i at hele fargeskalaen beveget seg (naturlig nok).

Men det utelukker ikke at 6100/6200 også kan vise film som for mange av oss er mer enn god nok kvalitet på.
    Selvsagt ikke Bidda, men det er ikke deg og din 6100 som er temaet i denne tråden. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å si at: ja, det finnes faktisk et alternativ i samme prisklasse som gir bedre bilde.

Ut i fra diskusjonen her skjønner du kanskje hvorfor vi ikke nevnte noe om fargene på 6100 når du var her. :wink:
    Det rare er at du ikke så det selv.

Vi bør kanskje sette punktum snart, eller fortsette denne diskusjonen på PM. Jeg regner med at en diskusjon som dette er "litt mer" enn det tObben opprinnelig spurte etter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke tro annet enn at "bidda" jobber til Benq etter de siste postene som er skrevet! Har jo selv 6100 men vet jo at man ikke trenger å legge på mange lappene for å få en bedre PJ. 8)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... så vanskelig å si at: ja, det finnes faktisk et alternativ i samme prisklasse som gir bedre bilde.
    Har skrevet det mange ganger før og gjentar nå: X1 gir et bilde med mere "smell i fargene", men totalt sett så mener jeg fremdeles at 6100 er en verdig konkurent og takk for det, ellers hadde ikke prisene vært så lave :wink:

Ut i fra diskusjonen her skjønner du kanskje hvorfor vi ikke nevnte noe om fargene på 6100 når du var her. :wink:
    Det rare er at du ikke så det selv.
    Var det ikke en samenlikning vi skulle gjøre da, useriøst, etter min mening å ikke nevne dette under testen. Mine øyne er jo ikke trent til å se slike avvik som dere dagelig prøver å finne. :wink:

...sette punktum snart
    .
    (les: punktum)

mvh
    Bidda

PS: Naboen bestiller 4805 etter at vi har gått igjennom behov og muligheter, med andre ord: jeg er ikke BenQ fanatiker :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredspipene på Hønefoss og det sentrale Østland kan sees helt hit til Vestlandet. Det er bra.

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei hei, hvis noen har info om ny hjemmekino proj ifra benq les 7700, så hadde det vært fint om de ville dele det med oss....
    har allerede lest med stor interesse at panasonic kommer med en ny, og hvis benq gjør det samme så burde muligheten være tilstede for ett kjøp snart..... ikke lett dette med stadig nye modeller.....

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan LG Projektor RD-JT51 SVGA er?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t0bben
    Noen som vet hvordan LG Projektor RD-JT51 SVGA er?
    Heisann

Tror det ikke er noen som har denne, mener den ble diskutert for litt siden. Søk så får du opp tråden. Mener å huske at det var 2 forhold som gjorde den uegnet: ikke eco-modus, dvs. lysstyrke som ødelegger sortnivået og at sortnivået var dårligere enn X1 og 6100 i utgangspunktet.

Mulig at det var denne tråden:http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10417

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hadde muligheter for å skaffe den veldig billig, men viss den ikke er noe tess så er det ikke noe poeng i.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t0bben
    Ok. Hadde muligheter for å skaffe den veldig billig, men viss den ikke er noe tess så er det ikke noe poeng i.
    Ja, billig er den, har sett priser ned på 6 lapper. Du kan jo kjøpe og prøve den så får vi høre hvordan den er, er du ikke fornøyd kan du sikkert selge den på QXL og få igjen det meste av penga :wink:

mvh
    Bidda

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 10.000 får du vel en x1 og en anamorfisk linse? Vil ikke dette i teorien (og praksis) gi langt bedre bilde enn en nyere 16:9 vga-modell? Du får ihvertfall mye høyere oppløsning pr. krone. Eneste minuset jeg kan se med x1 er at den støyer og er stooor (relativt sett, i forhold til enhver CRT er den vel liiiiiten).

edit: Og så er det vel litt knot å montere linsen riktig første gang. Hvis projen ikke skal henge fastmontert i taket er det bare å drite i dette alternativet, det blir for mye arbeid.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan jo kjøpe og prøve den så får vi høre hvordan den er, er du ikke fornøyd kan du sikkert selge den på QXL og få igjen det meste av penga :wink:
    Hehe, tror jeg dropper det. Tror jeg venter på PT ae-700 og ser hvordan denne blir.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    For 10.000 får du vel en x1 og en anamorfisk linse? Vil ikke dette i teorien (og praksis) gi langt bedre bilde enn en nyere 16:9 vga-modell? Du får ihvertfall mye høyere oppløsning pr. krone. Eneste minuset jeg kan se med x1 er at den støyer og er stooor (relativt sett, i forhold til enhver CRT er den vel liiiiiten).
    Er ikkje det lika greit og vurdere ein 4805 da? Det blir jo "nesten" i samma prisklasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt en del nå å har kommet fra til at jeg muligens kan bruke litt mer penger. Er benq 7800 (?) beste kjøpet jeg kan gjøre pris kontra bildekvalitet?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er BenQ 7800 i forhold til Infocus 4805?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •