Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 58 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 1155
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Svenjoh
    I følge den svenske bruksanvisningen må projektoren kobles til jordet kontakt. Gjelder dette i Norge også?
    Jeg synes den var litt morsom jeg.
    Hvis sverrige må koble den i jord, hvorfor skulle vi i norge da slippe å koble den i jord?

Strengt tatt fungerer mest sannsynlig projektoren helt fin i sverrige uten jord også, men jordingskontakten er for å garrantere seg mot jordsløyfer eller 50Hz støy som kan forstyrre projektoren.
    Altså, har du jordet kontakt i norge til den, bruk det, men jeg vil tro den fungerer fint i en ujordet kontakt også.

Likevel kommer jeg ikke i fra at spørsmålet var en tanke humoristisk.
    Blir litt på linje med;
    Volvobruksanvisningen min, på svensk, sier jeg bør fylle blyfri.
    Skal jeg kjøre på blyfri i norge også da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg synes den var litt morsom jeg.
    Hvis sverrige må koble den i jord, hvorfor skulle vi i norge da slippe å koble den i jord?

Strengt tatt fungerer mest sannsynlig projektoren helt fin i sverrige uten jord også, men jordingskontakten er for å garrantere seg mot jordsløyfer eller 50Hz støy som kan forstyrre projektoren.
    Altså, har du jordet kontakt i norge til den, bruk det, men jeg vil tro den fungerer fint i en ujordet kontakt også.

Likevel kommer jeg ikke i fra at spørsmålet var en tanke humoristisk.
    Blir litt på linje med;
    Volvobruksanvisningen min, på svensk, sier jeg bør fylle blyfri.
    Skal jeg kjøre på blyfri i norge også da?

Spørsmålet var ikke humoristisk ment i det hele tatt. Skulle kanskje ha formulert meg annerledes....

Grunnen til at jeg spurte, var at jeg lurte på om det kan være farlig å koble den til en kontakt uten jord (dvs. risikerer jeg støt dersom jeg tar på den ved en evt. jordfeil?).

Jeg nevnte den svenske manualen, bare fordi det var den jeg fant på nettet.

Så; her kommer spørsmålet en gang til (formulert på en annen måte): Er det noen som har koblet projektoren sin til en ujordet kontakt, og ikke opplevd noen problemer?

Takk i allefall for at du tok deg tid til å svare.

Mvh
    Sven

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så; her kommer spørsmålet en gang til (formulert på en annen måte): Er det noen som har koblet projektoren sin til en ujordet kontakt, og ikke opplevd noen problemer?
    Her i 80'tallskåken er det ikke jordet stikk på AV-rommet, så jeg har ikke noe valg. Heller har jeg ikke opplevd noe problemer med AE700'en min.

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på å gå til anskaffelse av en PT-AE700, men etter å ha lest mange av kommentarene fra brukere/eiere på projectorcentral.com så blir jeg litt i tvil. Virker som om halvparten av dem har har oppnådd maks 600 timer på pæra. Er dette et så stort problem som det virker som?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JIP
    Jeg lurer på å gå til anskaffelse av en PT-AE700, men etter å ha lest mange av kommentarene fra brukere/eiere på projectorcentral.com så blir jeg litt i tvil. Virker som om halvparten av dem har har oppnådd maks 600 timer på pæra. Er dette et så stort problem som det virker som?
    Nei. Pæreproblemer med AE700 er ikke verre enn andre digitale PJer...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen innspill/erfaringer med "NR" og "WSS" på AE 700 ? Jeg har ikke testet særlig, men har hatt begge på ON. Jeg kjører foreløpig på komponent. Er effekten av NR større ved bruk av HDMI ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Vennligst ta utsalgssteder under "pris -og produktjakt".

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen mulighet for å kjøpe et adapter fra dvi til hdmi sånn at jeg kan få digitalt bilde inn på pj-en fra pcen?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja slike adaptere finnes.
    Både komplett.no og ClasOhlson fører slike.

Det selges også ferdige kabler som er DVI -> HDMi og vice versa.
    Da slipper man adapter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ja slike adaptere finnes.
    Både komplett.no og ClasOhlson fører slike.

Det selges også ferdige kabler som er DVI -> HDMi og vice versa.
    Da slipper man adapter.
    men det blir ikke noen forringelse av signalet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, en slik adapter vil forringe signalet noe, men benytter selv en Gefen DVI->HDMI adapter på en 10 meters Real Cable HDMI uten problemer. For øvrig; vær vennlig ta videre kabel/overgang-diskusjoner under en ny tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Jording?

Må projektoren kobles til jordet kontakt?
    Ser ikke ut til at noen har kommentert dette som har hatt spesielt stor kjennskap til 220VAC nettet i Norge.

Generelt gjelder at man ALLTID bør/skal koble utstyr som ønsker jording (ref. bruksanvisning og medfølgende strømkabel) til et jordet uttak, aller helst vegguttak.

Dette er det faktisk viktig å følge!

Selvsagt fungerer det ofte "problemfritt" å benytte ujordede kontakter også. Noen ganger har det å kjøre ujordet på jordet utstyr faktisk "løst" problemer med brumsløyfer og lignende. MEN her kan det man ikke vet (eller ser) faktisk skade deg på sikt.

Jording benyttes vanligvis for å ha en vei å sende strøm ved overledning, kortslutning og lignende. Dette har med konstruksjonen av utstyret å gjøre. Eksempelvis MÅ utstyr beregnet for tilkobling via stikkontakter i våtrom (bad og lignende) være dobbeltisolert, og har med andre ord vanligvis ikke jordet støpsel. Mye utstyr for fast montering, krever derimot jording.

Vi har forskrifter som krever at hver eier av en boenhet har ansvar for å vedlikeholde ledningsnettet m.m. i egen boenhet. Hvis det skjer en brann hvor det kan bevises at brannen startet p.g.a. feil bruk av kontakter osv., vil man få avkorting i erstatningsbeløp fra forsikringsselskap (man kan faktisk i noen tilfelle bli utsatt for regress fra andre beboere i f.eks. samme bygning, hvis man klart har vært skjødesløs). Dette kan få ekstreme økonomiske konsekvenser...

I tillegg kommer vel motivasjonen om å slippe brann i egen bolig, med de konsekvenser det kan få.

Det er ikke helt tilfeldig at Norge ligger i toppen når det gjelder boligbranner, selv om akkurat det har en litt mer kompleks årsakssammenheng... :wink:

Selv fikk jeg lagt opp jording til absolutt alle uttak når jeg kjøpte hus, erstattet alle gamle stikkontakter samt byttet all ledningsføring som var eldre enn 15 år. Det kan være greit å vite at man anser levetiden for selve ledningene i en boligenhet ledningsnett til å være 20-30 år, før det egentlig begynner å reduseres og etterhvert bør vurderes skiftet.

Be et elektrofirma foreta en standardsjekk av ditt elektriske anlegg, og spør samtidig om et overslag over hva det vil koste å få lagt opp jordede stikkontakter der du trenger det. Noen elektrofirma gjør en slik sjekk kostnadsfritt og noen tar rundt omkring en tusenlapp...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper AE700 eiere her kan svare meg på et lite spørsmål, jeg beklager at jeg ikke ønsket å lese igjennom 53 sider om dette har vært diskutert. Jeg har en Hitachi TX-10 og når jeg bruker blank funksjonen så lyser det fortsatt en god del på lerretet. Det samme blir vel om en setter på et sort bilde. Dette kommer av at LCD panelene fortsatt slipper igjennom lys fra pæren. Det ideelle ville være om at lerretet ikke ble opplyst i det hele tatt. Dermed ville en fått et bedre sortnivå. Da jeg ikke har fått sett live disse nyere LCD projectorene lurer jeg dermed på om dette har bedret seg. Altså sette på blank funksjonen og se om det fortsatt lyser en del på lerretet. Svaret er vel gitt at det er en forbedring siden kontrasten har økt, men jeg ønsker likevel en kommentar hvordan dere opplever dette. Det er i allefall ganske markant på min TX-10 med 800:1 i kontrast

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Håper AE700 eiere her kan svare meg på et lite spørsmål, jeg beklager at jeg ikke ønsket å lese igjennom 53 sider om dette har vært diskutert. Jeg har en Hitachi TX-10 og når jeg bruker blank funksjonen så lyser det fortsatt en god del på lerretet. Det samme blir vel om en setter på et sort bilde. Dette kommer av at LCD panelene fortsatt slipper igjennom lys fra pæren. Det ideelle ville være om at lerretet ikke ble opplyst i det hele tatt. Dermed ville en fått et bedre sortnivå. Da jeg ikke har fått sett live disse nyere LCD projectorene lurer jeg dermed på om dette har bedret seg. Altså sette på blank funksjonen og se om det fortsatt lyser en del på lerretet. Svaret er vel gitt at det er en forbedring siden kontrasten har økt, men jeg ønsker likevel en kommentar hvordan dere opplever dette. Det er i allefall ganske markant på min TX-10 med 800:1 i kontrast
    Jeg hadde TX10 tidligere, og ja AE 700 har markant bedre sortnivå. Den slipper fremdeles ut lys slik at det ikke blir sort, men mindre enn TX10. I tillegg har AE700 AUTO IRIS som struper lysutbyttet i "mørke scener".

På nyere LCD er det struping av lys via IRIS som brukes for å skape bedre kontrast, sammen med at de nye panelene gir bedre kontrast i seg selv. Men dette er "jukse-metode", da oppgitt kontrast er mellom helt hvitt og helt sort, men i ulike scener. I scener med både hvitt og svart faller LCD igjennom i forhold til DLP. Og i forhold til CRT er det ingen av de to som kan konkurrere (har jeg hørt, og heldigvis ikke opplevd :wink: ).

Har du begynt å irritere deg over sortnivået på TX10, så har jeg 1 råd. Kjøp ny projektor :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker Alex F. Det var fint å få en kommentar på dette og spesielt
    siden du har hatt TX10 før. Ny Projector?, ja må si det kribler litt i lommeboken, følger spent med på de nye LCD projectorene. Jeg er plaget med regnbuer (ser det også på en 4x NEC HT1000 på jobben), men vil kanskje gi det en sjanse til med nyere DLP projectorer. Det haster ikke for meg enda så vi får se.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oso
    Ser ikke ut til at noen har kommentert dette som har hatt spesielt stor kjennskap til 220VAC nettet i Norge....
    Takker for svaret.

Jeg endte opp med å få en elektriker til å montere jordet kontakt i nærheten av projektoren.

Sven

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Iris = Ng

Etter å ha sendt inn min PT-AE700 til service for et par måneder siden, fikk jeg den tilbake. Årsak til service var blafrende pære, ufokusert høyre hjørne, og IRIS=NG, dvs. irisen sluttet å fungere etter tilfeldig antall timer ved tilfeldige visninger. Service gikk greit, og jeg fikk ny pære.

Nå er jeg på 300 timer som sist, og jeg har igjen fått IRIS=NG ca. 3 ganger siden jeg fikk projektøren tilbake. Viften er på høy, lampen på low. Temperaturen er lav (140). Irisen fungerer alltid ved neste visning, f.eks. etter 4-5 timer, og typisk visningstid er rundt om 4 timer.

Er dette normalt?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min AE700 hender det at det kommer en slags "smell" eller "dunk" fra projektoren. Da ryker sortnivået - akkurat som om noen setter opp brightness. Dette skjer av og til, det virker som om det er tilfeldig. Jeg tror det er iris'en som svikter. Hvis jeg da skrur den av og på igjen fungerer den igjen...

Jeg har en tidlig utgave (kjøpte den da den kom). Jeg har tenkt å levere den inn og få det utbedret, men har ikke kommet til det. Jeg regner med at det er 2 års garanti - så det skulle ikkke by på problemer. Den er snart 1 år.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Iris = Ng vs Firmware

Hvis det hjelper å "reboote" AE700 når irisen svikter, synes jeg nesten det høres ut som et software og ikke hardware problem. Hvilken firmware versjon har dere som har dette problemet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har v1.07, ettersom den ble oppgradert under sist service. Forresten kjempehyggelig å endelig høre andre nordmenn som har likende problemer

Side 53 av 58 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •