Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 58 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 1155
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du vil nok ikke klare å få bort de horisontale linjene helt, dessverre, da disse er til stede på de aller fleste LCD-projektorer. Imidlertid er de jo ikke spesielt godt synlig, men i visse bevegende scener kan en kimte disse linjene. Selv på Sony HS-50 ser jeg til tider disse "scanlinjene", selv om de på denne er svært lite synlige. På AE700 er disse horisontale linjene til sammenligning noe mer fremtredende, men på ingen måte veldig sjenerende etter min mening.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Disse horisontale stripene har vel forsåvidt vært beskrevet i forumet her tidligere
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...le+striper+lcd

, men er litt usikker på om konklusjonene ble helt riktig, men det å kalle dette fenomenet for "Scanline-artifact" er etter min mening litt rart for en LCD projektor hvor jeg i alle fall trodde hele bildet fra kildemateriale oppdatteres over hele flaten samtidig ved et progresivt kildesignal.

Scanline-artifact vil jeg tro var mer dekkende for CRT teknologien hvor bildet blir tegnet opp scanlinjer en for hver grunnfarge som tegner opp og skanner over bildet fra en kant på fosforflaten, og blir mer synlige hvis man går ned på vertikal oppløsning eller antall linjer eller f.eks tar et bilde av, eller filmer en crt skjerm og lukkertiden/ bildefrekvensen kommer litt i utakt med hverandre.

Min egne teori om problemet med at man får tynne men tydelige horisontale striper, er en kombinasjon av hvor tydelig man kan se oppbyggningen av LCD panelene og pixcel strukturen (fillrate), sitte avstand, øyets måte å jobbe på, og hastigheten på bevegelsen i bilde i forhold til antall bilder per sekund på kildemateriale og pixcel inndelingen.

Øyet har den egenskapen at det beveger seg med gå fra punkt til punkt og stille skarpt og bevege seg rykkvis og ikke jevnt når man flytter blikket. Dette samtidig som det har evnen til å "fryse" og "lagre" detaljer som blir opplyste. Det er ikke noe problem å se/få et glimt en geværkule som passerer i overlydsfart rett foran deg, hvis man har en stroboskop lampe som er rask nok til å lyse opp og belyse prosjektilet og slukke igjen, samtidig som man på forhånd har fester blikket til det punktet prosjektilet var når det ble opplyst. (Kankje ingen vanlig problemstilling i vår fredelige del av verden dette, men en liten avsporing fra temaet, er om du noen gang har tenkt på at hvis noen skyter mot deg fra en lang avstand, så er kula fremme og forhåpentligvis langt forbi før du har muligheten til å høre lyden fra skuddet blir avfyrt.)

De fleste har vel også sett noen som beveger seg/danser foran en stoboskop lampe, og man får fryst bevegelsen for hvert blink. hva skjer da hvis man har et sort rutemønster foran pesonen som beveger seg, og bevegelsen og avtanden mellom hvert blink samenfaller med lengden mellom en og en eller to og to osv ruter.
    Vil derfor tro at øyet også vil dra med seg og "lagre" rutenett informasjonen og blande det med motivet, sånn at strekene blir ekstra tydlige, fordi forige sorte screendoor ramme treffer på samme eller nesten samme plassen hver gang, og da også blir tydligere pga den trinnvise øyebevegelsen og hukomelsen.

PT-AE 700 har jo en oppbyggning som gjør ruteinndelingen mer diffus, så den børr jo være bedre enn mange andre 1280x720 LCD projektorer på dette, men det kan kanskje også være inividuelle forskjeller fra persjon til persjon om hvordan øynene jobber og klarer å registrere disse horisontale sorte forstyrrende stripene, selv om sitteavstand ikke skulle tilsi at man skulle kunne legge merke til pixcel strukturen.

Litt rart kanskje hvis min teori er riktig da .. :roll: , at man ikke ser de samme tynne strekene ved horisontal motivbevegelse og panoreringer også, men det kommer kankje av en kombinasjon av de to øynene sin plassering, og sammenfallende informasjon som prossiseres i syns "prosessoren" ...... :roll:

Ville i alle tilfeller eksprimentert med forskjellige sitteavstander, og testet med å defokusere linsen litt, samt å zoomet bildet til forskjellige størrelser for å se om stripene blir mer eller mindre tydelige.
    Ser du for eksempel samme linjene med bare ett øye, eller ved å tilte hodet 90 grader til siden.og sjekke ut vertikal og horisontale bevegelser.. ( bare pass på å ikke få kink i nakken..):wink:

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hukommelsen min streiker i dag.
    Kan denne "smooth -screen" funksjonen slås av og på på denne projectoren?

Er det i såfall mulig at den ikke er aktivisert?

Hvis man stiller bildet en anelse ute av fokus, forsvinner linjene da?

Jeg mener at man pr. definisjon ikke kan få scanlinjer på en digital projector nettopp fordi det ikke er noe som scanner.

Screendoor kan selvsagt oppfattes som horisontale og vertikale scanlinjer men er jo ikke det.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Og til det med scanlinjer. Jeg har aldri opplevd dette, noe som kanskje er litt merkelig da jeg nok er særdeles kresen. Hvordan kan "scanlinjene" sees?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme "problem" med AE 500 og tror disse linjene har noe med smoothscreenteknologien til panasonic og gjøre. Om du har et helt hvit bilde opp på lerretet og vifter med hånden forann øynene blir linjene veldig tydelige.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nei.

Og til det med scanlinjer. Jeg har aldri opplevd dette, noe som kanskje er litt merkelig da jeg nok er særdeles kresen. Hvordan kan "scanlinjene" sees?
    Jeg er nok ikke så kresen som AK, men er nok bra kresen allikevel, og har ikke sett noe til linjer den veien. VB er en ting, men ikke dette.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Vær vennlig ta pris/forhandler under korrekt forum. På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg har koblet min pt700 til denon dvd2900 via komponent. Skal jeg da sende interlaced istedenfor progressiv fra dvd? Hvordan skrur jeg i tilfellet av "scanneren" i pt?

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke skru av deinterlaceren i projectoren.

Den senser automatisk på om den får progressivt eller interlaced signal og behandler signalet deretter.

Du får bare prøve deg frem på hva som gir best bilde, i eller p.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg husker er det vel progressiv scan på 2900en. Vanligvis vil det nok være det beste å aktivisere Progressive Scan på 2900en, og sette AE-700 på 720p.

Men som Arendal sier, forsøk deg frem til hva du synes blir best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ettersom jeg husker er det vel progressiv scan på 2900en. Vanligvis vil det nok være det beste å aktivisere Progressive Scan på 2900en, og sette AE-700 på 720p.

Takk for tips, men hvordans etter jeg pt på 720? Når jeg spilller vanlig dvd mottar den ca 625 (husker ikke nøyaktig tall)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI problem

Har problem med HDMI fra Denon 3910 på min PT-AE700. Kabelen er en 10m HDMI-HDMI fra QED. Bildet hakker/fryser samt en hvit stripe dukker op ca hvert 4. sekund.

Ser at andre i forumet har vært borti problemet. Er det noen vet om en løsning??

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket lerret bruker dere til AE700?

For øyeblikket bruker jeg en beige rullegardin fra IKEA og er ganske fornøyd med det, men har tenkt litt på en rammelerret men de er jo så dyre!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1

Re: HDMI problem

Sitat Opprinnelig postet av orju24
    Har problem med HDMI fra Denon 3910 på min PT-AE700. Kabelen er en 10m HDMI-HDMI fra QED. Bildet hakker/fryser samt en hvit stripe dukker op ca hvert 4. sekund.

Ser at andre i forumet har vært borti problemet. Er det noen vet om en løsning??
    Test en overgang fra DVI-porten til HDMI-kabelen din, den har sterkere sendestyrke og kan muligens løse problemet ditt. Hvis ikke det løser problemet, er dessverre eneste mulighet å investere i en bedre kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste med DVI overgang. Godt forslag!
    Litt rart at en kabel til 1900,- ikke skal være god nok. Er det kun Monster som er gode nok?

Har lest i mellomtiden at muligens fw 1.07 skal løse problemet. Noen som vet hvordan man får oppgradert?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Var ikke klar over at kabelen din kostet så mye, da er det trolig ikke kabelen som er problemet, men sendestyrken på DVD-avspilleren. Har samme problem med min 2910, og der var løsningen å benytte DVI-porten.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Var ikke klar over at kabelen din kostet så mye, da er det trolig ikke kabelen som er problemet, men sendestyrken på DVD-avspilleren. Har samme problem med min 2910, og der var løsningen å benytte DVI-porten.
    Mener også at problemet ligger i HDMI-utgangen på 3910. Og at det har noe med kabellengden å gjøre. Hadde samme problemet med min 2910 til AE700, kjøpte overgang DVI-HDMI til min HDMI-HDMI-kabel og benyttet DVI-utgangen på spilleren. Dette løste hele problemet, og fungerer smertefritt i dag......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finduz
    Hvilket lerret bruker dere til AE700?

For øyeblikket bruker jeg en beige rullegardin fra IKEA og er ganske fornøyd med det, men har tenkt litt på en rammelerret men de er jo så dyre!
    Ta lerret-spørsmål i riktig kategori, kanskje?? :wink:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Solo

Takk for tips, men hvordans etter jeg pt på 720? Når jeg spilller vanlig dvd mottar den ca 625 (husker ikke nøyaktig tall)
    Det kan du ikke, den står på 720p uansett hva den får inn.
    Når du spiller DVD mottar projectoren egentlig 576, at projectoren skriver 625 er en "Panasonic greie"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Sitat Opprinnelig postet av Solo

Det kan du ikke, den står på 720p uansett hva den får inn.
    Når du spiller DVD mottar projectoren egentlig 576, at projectoren skriver 625 er en "Panasonic greie"
    Mener jeg formulerte meg dårlig på det innlegget, ja.. :wink: AE-700 er native 720, så det er på spilleren du må justere hvilket signal du sender til PJ. Men jeg vil tro at 2900 har bedre deintelacer enn AE700......

Side 46 av 58 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 50 56 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •