Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 58 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1155
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    På min AE700 kan det også virke som at det er noe variasjon i lysstyrke, men sporadisk og dippene i lysstyrke er ikke kraftige.

Jeg vil ikke bruke uttrykket "flicker", siden det ikke er snakk om noen konstant flimring, kun sporadiske små variasjoner.

Jeg ser ikke dette under visning av film, kun på statiske bilder, f.eks om projektoren bare viser sitt blå bakgrunnssbilde som den gjør når den ikke har signal inn.

Jeg har projektoren i low modus på lampen, vet ikke om det samme skjer på full styrke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt min ae 700 i 5 dager. Har følgende erfaringer og spørsmål (kjører komponent og progr scan):

1) Ved kalibrering med DVE, skal en da slå av Auto IRIS ?
    2) Ser ikke forskjell på NR (Noise Reduction) av og på ??
    3) Sortnivå: Dette er bedre enn på Hitachi TX10 (800:1 i kontrast), men opplever ikke den store forbedringen jag hadde forventet. Bruke Hoya Fl Day filter som skal gi bedre sortnivå. Noen som har testet med både grått og hvitt lerret ? Er det virkelig så stor forskjell ? Blir det bedre sortnivå med HDMI ? Gidder ikke å bruke kr 4000 på et grått lerret med mindre sortnivået blir markant bedre. Jeg merker spesielt det "dårlige" sortnivået når jeg ser på "sorte/grå" striper over og under filmer med format 2,35:1.
    4) Oppløsningen er markant bedre enn på min TX10 og bildet er vesentlig skarpere
    5) Fargene er meget bra, men diss var en smule bedre på Hitachi, spør du meg (men ikke vesentlig)
    6) Viftestøyen er meget lav, men etter å ha sett en stund økes denne. Mulig jeg har det for varmt i kjellerstuen.
    7) Fjernkontrollen er helt OK og menyene er enkle og greie. Pluss for lys i fjernkontrollen (ikke på Hitachi)
    8) Lens shift: Joysticken er ikke bra. Det er nesten umulig å stille bildet 100% innenfor maskeringen. Dette var mye enklere på Hitachi. Det er dog ikke ofte en skal stille inn bildet.
    9) Utseende er helt OK, men ikke noe mer. Likte bedre de forrige modellene. Sony HS50 ligger langt foran her. HS50 er dog altfor dyp, noe som trekker ned.
    10) Lite screendoor og lite VB. Ser dog at det er noe VB, som jeg ikke forventet ettersom jeg ikke er særlig opptatt av dette problemet. Irriterte meg ikke på TX10, selv om der var det mye mer av dette. Det skal legges til at jeg sitter 4,5 m fra lerret som er 190 cm bredt.

Ikke misforstå, ae700 er en mye bedre projektor enn TX10, men jeg hadde forventet enda mere WOW ! Kanskje ny DVD spiller, HDMI og grått lerret vil gi et vesentlig løft.

Håper noen kommer med innspill. Får muligens en test av grått lerret hos Jolly. Han har bestilt ae700, HDMI kable + Adeo lerret.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du ser variasjoner mens du viser et vanlig desktop bilde, høres det ut som noe er feil. Er det imidlertid justering av lysubytte når du hopper fra WinDVD til desktoppen, er dette mest sannsynlig sortnivå/irisjustering som jobber...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til styrkeforandringene i lyset har jeg nå oppdaget enda en sak. Både ved bruk av komponent inn fra xbox og ren vgakabel fra en bærbar, har et vertikalt område til høyre i bildet (dekker sånn ca. 20% av hele bredden) et noe blågrønt skjær. Dette vises best på helt hvite overflater, med bildestørrelse satt til absolutt minimum ved hjelp av zoom'en. Området holder seg på samme side uavhengig av om jeg bytter til rear-modus (som, dersom det skyldtes bildekilden, skulle føre til at området byttet side også). Noen tanker her?

Newcomer SupremeX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å lurer på å kjøpe en PT AE-700, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe med den, men jeg har et spørsmål:

Er det analog/digital DVI-inngang på Panasonicen? Eller må jeg bare bruke scart?

Kanskje noen kunne liste opp nøyaktig hva jeg bør/skal kjøpe med den? Ville vært fint.

Viser til tråden min her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=16837

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har både HDMI, VGA, kompositt, scart, komponent og s-video innganger. Av de analoge inngangene er komponent best dersom DVD-spilleren din støtter dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du først kjøpe ny DVD spiller nå, ville jeg kjøpt en med enten DVI eller HDMI utgang. En slik spiller vil også ha komponent utgang i de fleste tilfeller. Spilleren bør også ha progressiv scan, men dette er ikke et must.

Tror Samsung har en spiller som koster ca 2K som har både DVI/HDMI og komponent. Denne spilleren fikk god kritikk i Lyd&Bilde for noen mnd siden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg ta en liten kjapp oppdatering på mine opplevelser som fersk projektor-eier.

Jeg har ikke merket noe mer til det lille ubehaget jeg opplevde i starten. Det virker med andre ord til å ha vært et forbigående fenomen.

Jeg synes bildekvaliteteten er meget bra, men jeg er nok overfølsom for SDE, siden jeg tidvis irriterer meg litt over dette. Jeg skal eksperimentere noe mer med defokusering og tweaking, men i helgen oppdaget jeg ting som kan tyde på at også DVD-spilleren betyr noe for hvor mye jeg opplever dette. Ak var på besøk, og han hadde med seg sin DVD-spiller, som er en highend (tre år gammel 963SA) Philips-spiller. Med denne spilleren tilkoplet opplevde jeg SDE som mindre plagsomt enn med min H/K DVD22. Jeg kan ikke gi noen fornuftig forklaring på dette, utover at det ble sent på kvelden og at øynene var litt naturlig defokusert... :-) Med andre ord, jeg utelukker ikke placebo, men jeg utelukker heller ikke at signalbehandlingen i spilleren kan påvirke hvor sterkt SDE oppleves, selv om SDE er et projektorfenomen. Mulig at H/K-spillerens "pixel-by-pixel" progressive scan kan ha noe å si. Jeg vet ikke. Et annet moment er at denne spilleren kutter dynamikkområdet, og nekter å vise "blacker-than-black", noe Philips-spilleren gjorde. Litt irriterende!

Dette var ikke den eneste forskjellen på hans og min spiller. Philipsen var tydelig skarpere enn min H/K-spiller, og tillot dermed bruk av mindre sharpness i projektoren, som er "a good thing" (TM). Jeg innrømmer dårlig forarbeid her, siden en titt på speccen til DVD22 avslører at den har sløvere DAC'er enn det bør være på en spiller til 3k. Dette er nok et irritasjonsmoment jeg skal slite med å leve med. Stort bilde setter definitivt MYE større krav til spillerens kvalitet.

Min 700 har et lite fargeskjær i hver side, rødlig til høyre, litt grønnlig til venstre. Ak opplyste meg at dette ikke er unormalt, og siden det ikke vises under normale omstendigheter er det ikke noe å bry seg om. VB er det litt av, men ikke noe som plager meg nevneverdig. Jeg kan jo også prøve flicker-tweaken om jeg vil.

Jeg kjører med selvmalt huntonittplate som lerret, med fargekode rundt S1500. Det er ørlite grått, men ikke mye. Jeg tenkte før jeg fikk projektoren at jeg skulle legge på Screen Goo, men nå er jeg ikke sikker. Jeg liker fargene jeg får på dette lerretet, og er litt bekymret for å miste noe smell i fargene ved å gå til noe gråere. Sortnivået synes jeg er godt nok med det lerretet jeg har, så da avventer jeg mer erfaring før jeg gjør noe.

Min 700 viste seg å være veldig bra kalibrert fra fabrikk, og tilogmed grønt stemte bra. Ak kalibrerte uten å ha sett min kalibrering, og endte opp med relativt små justeringer.

Jeg kjører med selvlaget CAT5-kabel som komponentkabel, og det ser ut til å fungere bra. Ak hadde ikke noe å si på kabelen, og kunne ikke påpeke noen kabelrelaterte fenomener. Nå skal det sies at jeg ikke har sammenlingnet med noe annet enn Clas Ohlson ITEC komponentkabel, men om det var noen forskjeller mellom denne kabelen og min egen så var de så marginale at CAT5-kabelens størrelse overveier dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kommentar: At HK DVD22 ikke viser sortere enn sort, skal ikke ha noe å bety (direkte). Sortere enn sort vises heller ikke på vanlige DVDer, men bare på DVE.

Men jeg tviler ikke at bildet er bedre på DVD spilleren til AK !

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er kjedelig med at BTB/WTW ikke vises, er at det blir vanskelig å kalibrere riktig. Lysstyrke og kontrast må da settes litt på "feeling".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp kjøpt meg en 700, og etter å ha kikket litt på et par filmer, har jeg merket meg noen svake, vertikale "striper" som kommer og går. De er ikke lett å se. Jeg kjører litt provisorisk foreløpig med en Pioneer 626 (dvd-spiller) og super-video-kabel til projektor. Kan det ha noe med det å gjøre? Samme "feil" dukker opp ved kompositt. Jeg har lagt opp HDMI-kabel og skal ta denne i bruk når jeg får dvd-spiller (Denon 1910 eller Samsung) i hus. Mitt håp er at dette forsvinner da. Ellers virker projektoren bra. Jeg har kjøpt et Grand View 16:9-lerret med ramme hos AV-Shop, og det ser bra ut også. Men altså: Noen som har erfaring med disse vertikale "stripene"?

Tor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er VB (vertikal banding), et fenomen det står mye om her på AVforum. Det har lite med DVD spilleren å gjøre, da det skyldes "fasefeil" på LCD panelene. Alle projektorer med Epson paneler har denne "feilen".
    Dette må du nok bare lære deg å leve med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hevdes at ved å utføre en såkalt "flicker tweak" kan VB reduseres/fjernes på PT-AE700. Dette gjøres via service-menyen. Personlig har jeg ikke prøvd dette, siden jeg ikke plages særlig av VB på min projektor. Det betyr ikke at jeg ikke kommer til å prøve tweaken, siden den er såpass enkel. Husk bare å notere ned fabrikktallene FØR du endrer noe. Ikke sats på at du kan huske tallene, det er veldig fort gjort å glemme, selv på kort tid.

Denne tråden beskriver tweaken:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=465849

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan flytte problemet til et annet sted i gråskalaen (der det ikke er så dominerende), men du får ikke fjernet det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fint at du utfyller med informasjon jeg ikke har!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt oppfølging til smudge på linsa;

Jeg stakk innom fotobutikk og kjøpte ny ren klut + renseveske i dag. Tørket av linsa med en dråpe veske på kluten, og det ble vel greit nok. Vanskelig å få det helt perfekt -- men jeg er usikker på hvor mye det har å si uansett.

Etter at jeg hadde tørket av, merket jeg derimot at det faktisk er noe smudge på innsida av linsa også, og det er det ikke jeg som har lagt der. Ingen røyking eller annen slik aktivitet har pågått her, så jeg kan ikke forklare det med de forhold den står i.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaros
    Litt oppfølging til smudge på linsa;

Jeg stakk innom fotobutikk og kjøpte ny ren klut + renseveske i dag. Tørket av linsa med en dråpe veske på kluten, og det ble vel greit nok. Vanskelig å få det helt perfekt -- men jeg er usikker på hvor mye det har å si uansett.

Etter at jeg hadde tørket av, merket jeg derimot at det faktisk er noe smudge på innsida av linsa også, og det er det ikke jeg som har lagt der. Ingen røyking eller annen slik aktivitet har pågått her, så jeg kan ikke forklare det med de forhold den står i.
    Støv på linsen har som regel uhyre lite betydning, spesielt siden det er så langt fra fokusområdet. Det du ser på innsiden av linsen, ser du det inn i linsen? Det kan være veldig mange rare reflekser der inne.. eller er det et tydelig fingermerke eller lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut til å være refleksjon av noe som er på utsiden av linsen, og det er heller ikke bare støv. Ikke noe fingermerke, men lort av noe slag er det definitivt.

Uten å vite akkurat hvor mye coatingen på utsiden tåler, så vil jeg ikke tørke særlig mye for å få det bedre enn det er. Hører stadige advarsler mot det der.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten kommentar: At HK DVD22 ikke viser sortere enn sort, skal ikke ha noe å bety (direkte). Sortere enn sort vises heller ikke på vanlige DVDer, men bare på DVE.
    Det som er kjedelig med at BTB/WTW ikke vises, er at det blir vanskelig å kalibrere riktig. Lysstyrke og kontrast må da settes litt på "feeling".
    Det er selvsagt riktig at sortere enn sort ikke inneholder detaljer, og sånsett ikke har veldig mye å betyr. Men så lenge man ikke ser sortere enn sort vet man heller ikke hvor mye man mister mellom sort og 2% over sort stripen. Mulig dette er flisespikking, men man risikerer å miste litt dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt riktig at sortere enn sort ikke inneholder detaljer, og sånsett ikke har veldig mye å betyr. Men så lenge man ikke ser sortere enn sort vet man heller ikke hvor mye man mister mellom sort og 2% over sort stripen. Mulig dette er flisespikking, men man risikerer å miste litt dynamikk.
    Er det ikke flisespikking vi driver med her på Forumet da, AK ? :wink:

Side 34 av 58 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •