Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 58 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1155
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Sitat Opprinnelig postet av Radey
    ....Hva slags lerret er best til AE700, evnt. Benq8700 ? Hvitt, grått? Gain?
    Du mener sikkert 7800? jeg bruker grayline til min 7800, men har veldig bra lyskontroll, har du dårlig lyskontroll kan det beste være å bruke lerret med høyere gain, altså hvitt.
    Hensikten med grått lerret er å absorbere overflødig lys, og dermed gi godt sortnivå selv med dårlig lyskontroll. Har du god lyskontroll bør/kan du gå for lerret på 1.0 til 1.3, avhengig av hvor rett på skjermen du skal sitte (og hvor lyssterk projektoren din er). God lyskontroll betyr forøvrig ikke bare at du kan skru av alt lys i rommet, men også at vegger er matte/mørke, og ingenting reflekterer noe tilbake på lerretet. Alt lys som kastes av projektoren mot lerretet, blir reflektert ut i rommet, og dette lyset kan bli reflektert tilbake til lerretet igjen dersom lyse/blanke overflater treffes.

I mitt rom kan jeg dempe lyskilder til null, men jeg har flere vegger og andre ting som kan reflektere tilbake. Jeg gikk derfor for et grått alu-spent rammelerret med 0.8 gain til min ae700.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bildestørrelse ae700

Har kjøpt meg en ae700, men har problemet med å få bildet til å passe lerretet 100%. Dersom bildet skal akkurat treffe maskering på topp og bunn, går bildet utenfor maskeringen på sidene med 2-3 cm. Dette er ganske irriterende i lyse scener. Bruker et hvitt Projecta Procinema lerret (16:9). Er det noen som har opplevd det samme ? :shock:

Kan en justere dette vekk med "position" knappene ? Da vil bildet enten trekkes sammen 2-3 cm eller strekkes i høyden. Jeg tror dette er så lite at jeg ikke vil merke noe, men har ikke prøvd.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bildestørrelse ae700

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Har kjøpt meg en ae700, men har problemet med å få bildet til å passe lerretet 100%. Dersom bildet skal akkurat treffe maskering på topp og bunn, går bildet utenfor maskeringen på sidene med 2-3 cm. Dette er ganske irriterende i lyse scener. Bruker et hvitt Projecta Procinema lerret (16:9). Er det noen som har opplevd det samme ? :shock:

Kan en justere dette vekk med "position" knappene ? Da vil bildet enten trekkes sammen 2-3 cm eller strekkes i høyden. Jeg tror dette er så lite at jeg ikke vil merke noe, men har ikke prøvd.
    Grattis

Skulle bare si at bildet passer perfekt på adeo 106". Position flytter vel bare hele bildet opp, ned eller til sidene tror jeg. Kanskje lerrettet ikke er 100% 16/9? Om det ikke er kilden din som kutter litt på topp og bunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at lerretet mitt ikke er 100% 16:9, men kan ikke huske at dette var et problem med Hitachi TX10 (her kunne jeg dog manuelt justere overscan, men vet ikke om dette hadde noe å si for dette problemet). DVD spilleren min er HK DVD25.

Kan jeg ikke gjøre noe med dette, blir det et valg mellom pest og kolera. Dersom bildet skal passe akkurat med maskering på sidene, blir ikke kontrasten mellom maskering og bilde oppe og nede 100%. Og motsatt ! :evil:

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først til Alex F: Jeg fikk min 700 i går, og på min ser det ut for at det stemmer bra med min selvkappede plate i 16:9. Ikke på millimeteren, men definitivt mye mindre enn 2-3 cm.

Ellers er jeg både litt skuffet og veldig imponert på en gang.
    Jeg synes bildekvaliteten er svært bra, men jeg ble trett i hodet og sliten i øynene etter å ha sett en hel film (Istid) i går kveld. Det har jeg ALDRI noensinne merket fra noe annet fremvisningsutstyr, det være seg kino, CRT, plasma eller lcd.

Jeg lurer svært på hva dette kan være. Det er litt tidlig å konkludere etter en film, men dersom dette er normen vil det definitivt ikke være noe gøy å ha denne projektoren.

Det jeg også kan si er at jeg muligens er usedvanlig plaget av screendoor, for det irriterte meg. Jeg så det ikke hele tiden, men det kom og gikk konstant. Det hjalp litt å komme seg maksimalt langt fra bildet, men da er jeg langt utenfor sweet spot for lyden.

Det kan tenkes at et alternativ er å maksimere zoomen for å få bildet litt mindre, men det er ikke mye å gå på.

Jeg prøvde meg med en kalibrering med DVE, men jeg gjorde en del feil har jeg funnet ut, så det må jeg gjøre om igjen.

I tillegg har jeg bare testet med selvlaget komponentkabel av CAT5E, men bildet ser jo helt strålende ut, så jeg ser ikke helt at denne kan være skyld i plagene jeg opplevde. Heller ikke at screendoor kommer og går, men som newbie kan jeg ikke konkludere enda.

I morgen kommer broderen på besøk (Ak her på forumet) så da finner vi kanskje ut litt mer...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, Screendoor ser jeg ikke i det hele tatt på min. Men jeg sitter da også 4 meter fra bildet som er 200 cm bredt (190 cm innenfor maskering). AE700 er iallefall milevis foran min forrige projektor (TX10) når det gjelder screendoor og VB.

At du blir trøtt i hodet, skjønner jeg ikke. Men det kan være at bildet er mye skarpere og klarere enn det du er vant til. Dette merket jeg ved test av et Loewe TV. Syntest faktisk at bildet ble for skarpt og at det ble slitsomt å se på. Men når det er sagt, er ikke bildet så skarpt at en skal få vondt i hodet av det, spesielt ettersom du kjører komponent og ikke HDMI.

Jeg tror heller det skyldes at du sitter for nærme lerretet. Det synes iallefall jeg er slitsomt. Sitter jeg på første rad på kino får jeg garantert hodeverk. Testen er om du må flytte hodet når du ser på film. Noen liker dog dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt lerret er 213 x 120, og jeg satt vel på ca 3.7 meter når jeg så filmen. Dersom jeg trekker meg tilbake til ca 4.7 meter (men da står stolen helt i bakveggen og sperrer døren) så ser jeg ikke screendoor, etter en kjapp test.

Problemet er at jeg da er langt ute fra sweet spot på lyden, siden bakhøyttalerne er montert på denne veggen.

Det du sier om skarphet kan selvfølgelig være et moment, og jeg kan teste med å skru ned sharpness, evt defokusere litt.

Som sagt, det er mye som gjenstår å teste, men jeg håper jo inderlig at jeg finner en løsning. Jeg har ikke lyst til å belaste butikken med en retur innen 14 dager heller.

Det blir mer testing i kveld og i helgen sammen med broderen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet virker ikke avskrekkende stort og spesielt ikke på en avstand på 3,7 meter, som er en sitteavstand på 1,75.

Har du hatt stort bilde tidligere ? Den første tiden etter at jeg fikk projektor og lerret syntest jeg at bildet ble for stort (190 cm fra 4,5m). Jeg kunne dog ikke flytte lerretet lenger bak ettersom TX10 minimum projiserte et bilde på 190 cm fra 4,5 meter.

Nå synes jeg nesten bildet er for lite, men ikke mye. Det jeg sier at det tar litt tid å vende seg til stort bilde. I tillegg er det mer slitsomt for øynene å se 3-4 timer på film på stort lerret i mørke enn å se på TV i 3-4 timer i et opplyst rom (synes nå jeg, men det er verdt "smerten").

Ellers så synes du å reagere sykelig på screendoor, og bør vurdere å levere tilbake projektoren dersom dette er problemet. Bør da heller vurdere DLP, hvis du ikke også reagerer på regnbuer.

Skarpheten i bildet tror jeg neppe er årsaken. Prøv å kalibrere etter DVE og bruk natural som utg.punkt.

Lykke til med hodepinen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende jeg reagerer sykelig på screendoor, og selv om DLP kan være en løsning så er jeg redd for at regnbuer også kan være et problem, selv om jeg ikke la merke til det på en kjapp test av SP4805 for et par uker siden.

Jeg skal rapportere videre hvordan det går...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Prøv å kalibrere etter DVE og bruk natural som utg.punkt.
    Har det noe å si hvilken modus man bruker som utgangspunkt? Hvis jeg kalibrerer alle modusene etter DVE, vil jeg ikke få likt bilde som sluttresultat på alle da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får likt resultat. Du kan ha spesielt vanskelig med å få til fargene i noen modus, men dette har jeg ikke testet.

Bruker du normal (farge) er det kun litt nedtoning av hovedfarge som skal til for at det stemmer sånn noenlunde på fargene (gjennom filtrene). Lys og kontrast er de innstillinger som må justeres mest (stor forskjell på PAL og NTSC).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere faktorer som kan påvirke, og gi hodepine. Noen ting å prøve for å se om det blir bedre er å ha littegrann lys på mens man ser film, lage mindre bilde/justere avstand til lerret osv.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte får uheldigvis hodepine av alt mulig rart. Selv har jeg aldri opplevd hodepine av noe slag ved filmtitting. Jeg har enkelte ganger blitt litt småstressa i øynene hvis det blinker mye i lyse farger, men får ikke hodepine av det. En kamerat av meg får hodepine hvis han sitter litt skjevt når han spiller data. Jeg kan henge opp/ned å spille data uten hodeverk.

Folk er så forskjellig og som oftest så er det ikke komponentene sin feil, men sin egen svakhet på enkelte områder.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Kan godt hende jeg reagerer sykelig på screendoor, og selv om DLP kan være en løsning så er jeg redd for at regnbuer også kan være et problem, selv om jeg ikke la merke til det på en kjapp test av SP4805 for et par uker siden.

Jeg skal rapportere videre hvordan det går...
    Synes ihvertfall det er rart at det skulle være screendoor som skulle være opphavet til hodepinen din. Jeg har flere ganger sett AE-700, og det er jaggu ikke mye screendoor der i gården. Dersom du ikke har vært vant til stort bilde tidligere, og sett film på stort lerret i mørket før, vil jeg heller helle den veien i min jakt på opphavet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett en del i kveld også, og nå med langt mindre symptomer, selv om jeg har en tweakejobb å gjøre.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet AE700 noen timer, synes jeg det virker som om bildet "flakker", dvs korte glimt av svakere/sterkere lysstyrke. Har ikke kunnet pinpointe det til noen bestemt situasjon eller projektortilstand, så derfor lurer jeg på om noen andre har opplevd det samme, eller evt. vet hva det kan skyldes?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einaros
    Etter å ha testet AE700 noen timer, synes jeg det virker som om bildet "flakker", dvs korte glimt av svakere/sterkere lysstyrke. Har ikke kunnet pinpointe det til noen bestemt situasjon eller projektortilstand, så derfor lurer jeg på om noen andre har opplevd det samme, eller evt. vet hva det kan skyldes?
    Høres ut som du har en pære med flicker. mens pæren varmer seg opp er det ganske vanlig, men det skal ikke være sånn etter at den er varm. Det virker dog som dette er en kjent sak med AE-700, da det er diskutert mye rundt en flicker-tweak(?). Jeg ville uansett ikke akseptert en enhet med flicker, bør være en grei sak å reklamere på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Sitat Opprinnelig postet av einaros
    Høres ut som du har en pære med flicker. mens pæren varmer seg opp er det ganske vanlig, men det skal ikke være sånn etter at den er varm. Det virker dog som dette er en kjent sak med AE-700, da det er diskutert mye rundt en flicker-tweak(?). Jeg ville uansett ikke akseptert en enhet med flicker, bør være en grei sak å reklamere på.
    Hvor lenge skal/bør denne oppvarmingen ta?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det varierer, men for å være sikker, kan vi si at den hvertfall er varm etter 5 minutter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da er det definitivt et problem. Det merkelige er at jeg kan si jeg merker det når den kjøres i high fan mode.

Side 33 av 58 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •