Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 58 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1155
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men mange har den nok på hylle, slik som meg. Dette teller også som "desktop". En slik plassering er mye enklere enn takmontering.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Men mange har den nok på hylle, slik som meg. Dette teller også som "desktop".
    Ikke hvis argumentet er at det er varmere i høyden..(hvis du mener hylle under taket, da)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Ikke hvis argumentet er at det er varmere i høyden..(hvis du mener hylle under taket, da)
    Det jeg tror LL mener er at projektoren i menyen er stillt inn som desktop oppsett, og mange setter projektoren høyt oppe på veggen oppå en hylle og bruker lens shift til å vise bildet "nedover"

Det jeg mener er at produsenten en gang måtte ta et valg for hvilken vei projektoren skulle stå når de konstruerte kjølesystemet og optimaliserer ut i fra det. Ser forøvrig at luft spaltene i AE700 kabinettet er utformet sånn at de ikke skal påvirkes så mye om projetoren er i desktop eller takopphengt modus. Hvordan andre kretskort ol ligger og blir kjølt innvendig kan alikevel variere med måten den monteres.

Er du enig Burre i at projektoren stiller inn viftehastighetene ut i fra kjølebehov og omgivelses temperatur?

Har man det høyt under taket og lite luftsirkulasjon/utskifting kan temperatur forskjellen nede ved gulvet og oppe i taket variere med over 5-6 grader celsius. det er etter mine erfaringer merkbart på forskjellige projektorer. Har ikke testet AE700 når det gjelder det, men tror nok den også lar seg påvirke av 5-6 grader forskjell.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det jeg tror LL mener er at projektoren i menyen er stillt inn som desktop oppsett, og mange setter projektoren høyt oppe på veggen oppå en hylle og bruker lens shift til å vise bildet "nedover"
    Det stemmer. Det var slik jeg mente det. I "low-mode" er den da ganske så stille. Du hører den likevel hvis du går inn for det....så lydløs er den selvfølgelig ikke.

Mener å ha lest at det er mange vifter i AE700...uten at jeg kan si dette med sikkerhet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da misforsto jeg litt, men det taler jo også imot at det bør blåse kraftigere ved ceiling mode.

Det jeg mener er at produsenten en gang måtte ta et valg for hvilken vei projektoren skulle stå når de konstruerte kjølesystemet og optimaliserer ut i fra det. Ser forøvrig at luft spaltene i AE700 kabinettet er utformet sånn at de ikke skal påvirkes så mye om projektoren er i desktop eller takopphengt modus. Hvordan andre kretskort ol ligger og blir kjølt innvendig kan alikevel variere med måten den monteres.
    Jeg kan ikke se hvorfor det skulle ha betydning hvilken vei projektoren er montert, hvis alle deler er faste. viftene beveger luften samme kurs uansett. Det som kan påvirke temperaturen er hvis pæren ikke får ligge vannrett..

Er du enig Burre i at projektoren stiller inn viftehastighetene ut i fra kjølebehov og omgivelses temperatur?
    Jeg har sett store variasjoner i løsningene til forskjellige produsenter, men ja, det hadde jo vært det beste og mest praktiske. AE700 vet jeg ikke hvordan viftene fungerer på, men det er vel ingen vits å blåse sterkere i ceiling mode hvis den skulle øke med romtemperaturen. Poenget mitt var bare at idéen om at den blåser mer i ceiling mode p.g.a. høyere temperatur under taket ikke holder mål.hvis du har 18 grader på bordet og 24 i taket, kan naboen godt ha 24 i bordhøyde, da burde jo den blåse like mye i "desktop mode". Nei dette er ganske sikkert en bug/softwarefeil.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var bare at idéen om at den blåser mer i ceiling mode p.g.a. høyere temperatur under taket ikke holder mål.hvis du har 18 grader på bordet og 24 i taket, kan naboen godt ha 24 i bordhøyde, da burde jo den blåse like mye i "desktop mode". Nei dette er ganske sikkert en bug/softwarefeil.
    Jeg er enig i ditt resonemang der Burre, men ikke nødvendigvis i at det trenger å være en en software feil.

På AE500 projektoren er skal man for eksempel forandre på vifte styringen fra normal til høy når luften blir tynnere over 1400m Klippet inn fra brukermanualen:

"Set “FAN CONTROL” to “HIGH”,when using this projector at highelevations (above 1 400 m) only."

Dette har selfølgelig ikke noe med bord eller takoppheng å gjøre, at luften skal være tynnere en meter høyere, men det forteller meg at kjølesystemet er ganske så optimalisert, og dersom man taper litt av luftas kjøle egenskaper, så må man kompensere med å sette opp viftehastighetene.

Noe av den samme mener jeg vil skje hvis en vifte skal transportere luft mot luftas naturlige oppdrift når lufta gradvis oppvarmes og ekspanderer og blir lettere. Kjølingen av lcd panelene er jo ganske kritisk i en lcd projektor, og luft transporten vil som regel alltid gå vetikalt, pga måten lys kanalene kommer inn til de tre panelen på, og det er hensiktsmessig på kjøle dem. Ved Desktop montering pumper denne vifta "på lag" med den naturlige luftstrømmen mener derfor at denne viften settes til å pumpe kraftigere ved tak oppheng for å være sikker på at ikke den oppvarmede lufta skal stoppe opp og komme i opp "retur"

Den totale luft mengden som paserer i gjennom projektoren trenger jo ikke å forandres, den er bare avhengig av omgivelses temp lampe modus og luftas kjøle egenskaper man har jo ellers samme energi forbruk i pæra og elektronikken ellers når man bord/tak montere projektoren og kjølebehovet er uforandret.

Likte forøvrig det Burre skrev:

Det som kan påvirke temperaturen er hvis pæren ikke får ligge vannrett..
    men skjønnte ikke helt hva du siktet til Burre.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle vannavkjølt hele dingsen vøtt, finnes det noen projektorer som har det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var bare at idéen om at den blåser mer i ceiling mode p.g.a. høyere temperatur under taket ikke holder mål.hvis du har 18 grader på bordet og 24 i taket, kan naboen godt ha 24 i bordhøyde, da burde jo den blåse like mye i "desktop mode". Nei dette er ganske sikkert en bug/softwarefeil.
    Jeg er enig i ditt resonemang der Burre, men ikke nødvendigvis i at det trenger å være en en software feil.

På AE500 projektoren er skal man for eksempel forandre på vifte styringen fra normal til høy når luften blir tynnere over 1400m Klippet inn fra brukermanualen:

"Set “FAN CONTROL” to “HIGH”,when using this projector at highelevations (above 1 400 m) only."

Dette har selfølgelig ikke noe med bord eller takoppheng å gjøre, at luften skal være tynnere en meter høyere, men det forteller meg at kjølesystemet er ganske så optimalisert, og dersom man taper litt av luftas kjøle egenskaper, så må man kompensere med å sette opp viftehastighetene.
    Det er en stor logisk brist i også det resonnementet. Hvis vi eksempelvis sier at det gir samme temperatur internt i PJen på bord og i tak hos deg hvis viftehastigheten øker med 5% i ceiling mode. du har 18 grader i bordhøyde og 24 under taket(noe som er ganske unormalt mye forskjell).
    Naboen din liker det varmt, og har 24 grader i bordhøyde. For at det nå skal bli riktig må projektoren måle temperaturen i bordhøyde for å kunne gi riktig hastighet i takhøyde. Og hvis den fra før hadde temperaturmåler, hva var da poenget med å øke hastigheten idet man bytter til ceiling mode, hvis den allikevel kunne øke temperaturen av seg selv?
    står fortsatt ved at dette må være en softwarefeil.

Noe av den samme mener jeg vil skje hvis en vifte skal transportere luft mot luftas naturlige oppdrift når lufta gradvis oppvarmes og ekspanderer og blir lettere. Kjølingen av lcd panelene er jo ganske kritisk i en lcd projektor, og luft transporten vil som regel alltid gå vetikalt, pga måten lys kanalene kommer inn til de tre panelen på, og det er hensiktsmessig på kjøle dem. Ved Desktop montering pumper denne vifta "på lag" med den naturlige luftstrømmen mener derfor at denne viften settes til å pumpe kraftigere ved tak oppheng for å være sikker på at ikke den oppvarmede lufta skal stoppe opp og komme i opp "retur"
    Igjen, løsningen med å øke til en gitt hastighet i takmodus vil kun fungere i ett tilfelle. En temperaturmåler vil være det eneste som kan gjøre den jobben riktig.

Det som kan påvirke temperaturen er hvis pæren ikke får ligge vannrett..

men skjønnte ikke helt hva du siktet til Burre.
    Det har med gassen i pæra å gjøre. Den må alltid snus rundt sin egen akse, flatt på bordet- OK, oppned i taket-OK, på skrå(bildet skjevt på veggen) -ikke bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    skulle vannavkjølt hele dingsen vøtt, finnes det noen projektorer som har det?
    Jeg har hørt om "hush box" for projektorer, men ikke "kjøleboks" :wink: :wink: :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sikkert flisespikkeri, og litt Ot. , men jeg er ikke sikker på om du har forstått hva jeg har ment Burre.

Jeg har ikke snakket om en fastgitt hastighet for viftene. Jeg har ment at "LCD Vifta" begynner på en hastighet la oss si med 50% høyere tomgangs turtall enn et for eksempel 15% av maks turtall som et vanlig bord montert turatall. dette

Et eksempel

(Prosent verdiene er bare for illustrasjonen, vet ikke om hva de virkelige prosentene og invendige temperaturene er.)

Projektoren har nådd arbeids temp kjører med reint luftfilter i et 24 C rom lav lampe modus ved bord plassering. Temp sensor måler 34 C Hoved vifta trekker inn luft med rotasjons frekvens 30% av max turtall LCD vifta kjører også på 30%. (støy ca 26db)

Så hylle montering uten å sette forandre noe i menyen i projektoren. Projektoren i arbeids temp omgivelses temp la os si 26 C temp sensor måler 35 C hoved vifta 35% LCD vifta 35%. (støy ca 28 db)

Så tak monteres projektoren med å snu bildet 180 grader med menyen
    omgivelses temp fremdeles 26 C temp Projektoren i arbeids temp. sensor måler 35 C hoved vifta 35% LCD vifta 35+(15*50/100)= 42.5% av maxturtall (tøy cd 30db)
    Poenget her er at hvis man kunne målt masse strømmen av luft mengden i begge tilfellene, ville den vært omtrent den samme, fordi virkningsgraden til LCD vifta blir litt redusert på grunn av pumpe retningen

Så kommer det egentlige poenget mitt

Sett nå at man under start av kald projetor ved tak montering uten å ha økt start og tommgangs turtallet og at viftene begynner på ca 15% og oppvaremt luft rundt lcd panelene stiger med tilsvarende 15% av max vifte luftmengde, pæra varmer ganske raskt opp lcd panelene, og man har da i tak montering tilnærmet lik 0 luft transport forbi disse.

Forhåpentligvis har man et hvitt bilde som reduserer oppvarmingen , men hva da med et sort bilde de 2-3 første minuttene før temp sensoren får opp tempen og får viftene over 15% turtall grensen

Tror dette er grunne til at start turtallet er i softwaren fast satt høyere
    15+(15*50/100)= 22,5% , for at man skal sikkre tidlig kjøling av lcd panelene og overvinne luftas egentransport når den blir oppvarmet.
    Dette vil høres som en litt høyere viftestøy når man stiller om i menyen.

Det beste hadde selfølgelig vært å ha en temp sensor pr. vifte, for å direkte reguler den, ut i fra hva den skal kjøle, men kanskje Panasonic bare har brugt en erfarings verdi for hvor mye start turallet i tak monteringe børr opp til, og sløyfet sensoren i lcd området.

Dersom neste versjon av AE700 softwaren ikke har noen % økning , skal jeg bøye meg i støvet for Burre, og inrømme at jeg er på jordet. :wink:

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at viften bør blåse kraftigere når den startes i taket, for å kompensere for at det vanligvis er varmere i høyden? dette fordi PJen ikke kan "vite" temperaturen fra "kald modus"?
    det er mulig, men da burde den jo justere seg ned igjen etter oppstart hvis temperaturen ikke er høy under taket. altså, temperaturmåleren burde være overordnet "ceiling mode hastighet", slik at etter oppvarming vil viftene ikke endre hastighet mellom switching ceiling mode on/off. LCD-vifta er uansett alltid den første til å starte i sekvensen, og skal ha rikelig med kjøling før pæren har nådd driftstemp., så det er i såfall litt pirkete å gjøre det på den måten.(men det er slett ikke negativt ) Men er det noen andre projektorer som fungerer slik? AE700 er den første jeg har hørt om.. hvis ikke alle har det, er det da egentlig nødvendig?

Dersom neste versjon av AE700 softwaren ikke har noen % økning , skal jeg bøye meg i støvet for Burre, og inrømme at jeg er på jordet.
    Vi får håpe den har en økning som følger temperaturen i rommet, og ikke ceiling-innst. Men det er mulig du har rett i teorien din... Vi får bare vente og se.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det annonsert en ny software? Kom det ny software til de eldre modellene fra panasonic?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at viften bør blåse kraftigere når den startes i taket, for å kompensere for at det vanligvis er varmere i høyden? dette fordi PJen ikke kan "vite" temperaturen fra "kald modus"?
    Ja det kan virke slik, men de kan kanskje unngå det ved å bruke andre vifter (flere blader, annen stigning ol.) som har høyere virkningsgrad lenger ned i rotasjons hastighet.

det er mulig, men da burde den jo justere seg ned igjen etter oppstart hvis temperaturen ikke er høy under taket.
    Enig, de burde få ned lydnivået for tak oppsettet som jo virker som et meget vanlig oppsettet til hjemmekino.

altså, temperaturmåleren burde være overordnet "ceiling mode hastighet", slik at etter oppvarming vil viftene ikke endre hastighet mellom switching ceiling mode on/off. LCD-vifta er uansett alltid den første til å starte i sekvensen, og skal ha rikelig med kjøling før pæren har nådd driftstemp., så det er i såfall litt pirkete å gjøre det på den måten.(men det er slett ikke negativt ) Men er det noen andre projektorer som fungerer slik? AE700 er den første jeg har hørt om.. hvis ikke alle har det, er det da egentlig nødvendig?
    De kan kansje ha gjort en for optimal støydemping med lave vifte hastigheter for desktopp mode, og må kompensere for det i "ceiling mode"
    Andre projektorer er kansje satt høyere i begge tilfeller og har en del å gå på.

Dersom neste versjon av AE700 softwaren ikke har noen % økning , skal jeg bøye meg i støvet for Burre, og inrømme at jeg er på jordet.
    Vi får håpe den har en økning som følger temperaturen i rommet, og ikke ceiling-innst. Men det er mulig du har rett i teorien din... Vi får bare vente og se.
    Er enig i at det er temperaturen på de oppvarmede og kjølte komponentene som bør bestemme vifte hastighet.
    Kan virke som Panasonic lå litt for lavt på viftehastighet på AE100 modellene i sin tid, det virket som om elektronikken ikke tålte den høye varmen og det ble skiftet en del "brennte" komponenter.

Det er vel av og til Konstruksons "feil" fører til litt "lapping" eller kompenseringer og dette kan ha noen snodige løsninger i etterkant.

Nei Jeg vet ikke om andre LCD projektorer som direkte har denne mulige problem stillingen, men enkelte BARCO CRT projektorer, (de har jo litt mer plass til stille stående luft inne i kabinettet) blir mer støyende i tak oppsett på grunn av at luften stiger opp inne i projektoren og varmer hoved kortet og konvergens kortet mer når disse kommer øverst i kabinettet. Det er en temp sensor (på hovedkortet tror jeg) som tar seg av reguleringen av tre 12cm vifter. Enkelte har løst problemet med å fjærne deksler, og åpne opp spalter i kabinettet så luften lettere kommer ut. CRT projektorer bruker foresten Glykol veske i fronten av rørene for å fordele ut og kjøle fosforbellegget, og de beste utgavene har glykol også mellom fronten av røret og linsa.(det var noen som nevte vann kjøling lenger oppe her)

Vil ikke anbefale å lage hull i kabinettet for AE700 eller fylle på med kjøleveskei alle fall. :wink:

Er man plaget av AE700 støyen tror jeg nok en velkonstruert "HushBox" er veien å gå, men det er en annen historie

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde noen målinger på en BG-1200 CRT-projektor jeg hadde før, og det var ingen tvil om at temperaturen inn på kjølelufta var årsaken til at viftene gikk fortere ved takmontering. Temp. sensoren satt på et av powersupplyene (SMPS). På Barcoen var styringen i stand til å regulere spenningen til viftene fra 7-15VDC, noe som gir stor variasjon i støyen. Jeg synes derfor ikke at det er underlig om PT700 viftene må gå fortere i takposisjon. Det er selvsagt også en faktor at støyen reflekteres fra tak og vegger, og derfor kanskje høres bedre i takposisjon.

Jeg var forøvrig innom Lefdal på Alnabru for å titte på projektoren. I det støyende butikklokalet var det nesten umulig og høre den i det hele tatt. Når det gjelder bildet var det alt for lyst i butikken til å vurdere bildekvaliteten noe særlig, men i forhold til CRT-projektoren min (BG808s) så la jeg merke til at bildet "lever" rundt alle detaljer i bevegelse. Et eller annet piksel fenomen som ihvertfall jeg syntes var plagsomt. Adskillig bedre på Benq 8700, som også var utstilt der. La også merke til ujevne bevegelser på PT700 ved panoreringer. Vet ikke om disse problemene komer fra projektoren, eller muligens fra DVD-spilleren. Husker ikke hvilken type det var.

Gunnar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar skrev:
    Jeg gjorde noen målinger på en BG-1200 CRT-projektor jeg hadde før, og det var ingen tvil om at temperaturen inn på kjølelufta var årsaken til at viftene gikk fortere ved takmontering. Temp. sensoren satt på et av powersupplyene (SMPS). På Barcoen var styringen i stand til å regulere spenningen til viftene fra 7-15VDC, noe som gir stor variasjon i støyen. Jeg synes derfor ikke at det er underlig om PT700 viftene må gå fortere i takposisjon. Det er selvsagt også en faktor at støyen reflekteres fra tak og vegger, og derfor kanskje høres bedre i takposisjon.

Jeg var forøvrig innom Lefdal på Alnabru for å titte på projektoren. I det støyende butikklokalet var det nesten umulig og høre den i det hele tatt. Når det gjelder bildet var det alt for lyst i butikken til å vurdere bildekvaliteten noe særlig, men i forhold til CRT-projektoren min (BG808s) så la jeg merke til at bildet "lever" rundt alle detaljer i bevegelse. Et eller annet piksel fenomen som ihvertfall jeg syntes var plagsomt. Adskillig bedre på Benq 8700, som også var utstilt der. La også merke til ujevne bevegelser på PT700 ved panoreringer. Vet ikke om disse problemene komer fra projektoren, eller muligens fra DVD-spilleren. Husker ikke hvilken type det var.
    Tak montering av en crt projektor er jo en hel vitenskap i seg selv, (må gjerne forsterke tak konstruksjonen) og litt av spenningen øker ved filmtitting når man sitter under den og tenker "festet jeg alle skruene skikkelig?".... :wink: På en AE700 er det ekstra sikkerhet mot at projektoren skal falle ned å skaden noen dersom man legger opp kablene fint, og fester disse.

Synes forøvrig det er litt uretferdig å sammenligne AE700 med en BG808s, bare et av CRT rørene koster like mye som som Panasonic projektoren. Nesten som å sammenligne en Fulltone elektrostatidsk Martin Logan CLS høytaler med for eksempel en en B&W 704. Begge fungerer greit til sitt bruk, og er avhengige av godt kildemateriale for å låte bra.

Når det gjelder forstyrrelsen i bildet du nevnte , synes jeg det hørtes ut som det kan komme av feil med kildemateriale, dvd spilleren eller oppsettet, valg av ut og inn gang ol. hakking ved panoreringer er det som regel dvd spilleren som står for. Tror nok BenQ en ville lage samme bildefeil med samme kilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde selvsagt vært morro og prøvd PT700 hjemme med mulighet for å stille inn projektoren skikkelig, og med samme kilde (HTPC) som med Barcoen. Dessverre kjenner jeg ingen som har PT700 her i nærheten (Lillehammer).

Når det det gjelder det "digitale" bildet kommer det ikke fra DVDen. Jeg hadde med mine egne, bla "Shakespeare in love" som jeg har sett en del på hjemme.

Gunnar

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kollega på jobben sa at Panasonic garanterer bare for 300 timer for medfølgende pære på denne! Stemmer dette??
    Syns det skurrer litt jeg men.....

BTW: Han kalte vel mesteparten av gjenget på forumet for fanatiske tror-jeg-vet-alt hifi-freaker.....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kollega på jobben sa at Panasonic garanterer bare for 300 timer for medfølgende pære på denne! Stemmer dette??
    Syns det skurrer litt jeg men.....
    Det kan nok godt stemme det, Sony opererer med 200t.

BTW: Han kalte vel mesteparten av gjenget på forumet for fanatiske tror-jeg-vet-alt hifi-freaker.....
    Hyggelig kar..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min projektor i snaut 5 dager og må si jeg er ørlite grann skuffet.

Ny Denon 2910 og HDMI kabler ble forresten kjøpt inn samtidig med et Grandview-lerret fra AV-shop.

I forhold til feks 4805 synes jeg den støyer mye. Dette var motsatt av hva jeg har lest her på forumet og faktisk en viktig årsak til at jeg valgte AE-700 i utgangspunktet.

VB er litt plagsomt, men et helt "greit" problem.

Jeg er amatør og syntes alt pratet på dette forumet om sortnivået var noe jåleri. Så feil kan man ta! For meg er dette det største problemet og hovedgrunnen til min lille skuffelse.

På den annen side er jeg muligens litt skyld i dette selv da jeg ikke har rommet 100% blendet av.

I tillegg får jeg gjentatte ganger noen irriterende horisontale streker over noen linjer som kan ligne på en slags strekkode. Digitale streker er kanskje et bedre ord. Noen som vet hva det er?

Ellers må jeg si at fargene er fantastiske og at bildene bortsett fra i de ikke altfor mørke scenene er en fryd for øye.

Men jeg angrer kanskje litt på at jeg ikke testet ut Benq PE7800 før jeg gikk til innkjøp av Panasonicen.

Til slutt vil jeg rette en stor takk til alle her inne som bidrar med ekspertise litt utover det vanlige. Det er til stor hjelp for oss nybegynnere og dere er langt mer troverdig enn butikkselgere (jeg har nemlig også hørt endel negativt om AVforumet....fra butikkansatte som vil selge pj..).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til Forumet "Flua". Synd at du var skuffet over kjøp av AE 700. Det forundrer meg at sortnivået ikke er bedre enn det du beskriver, siden oppgitt kontrast er 2000:1 og at du i tillegg har relativt bra DVD spiller. Det synes også litt rart at du klager på støyen. Har du takmontert projektoren ? Jeg har iallefall lest her på forumet at noen opplever at den da støyer litt mer.

Jeg tror nok du vil få tilbakemelding om at sortnivået er meget avhengig av lyskontroll, men mest av alt av lerret valg. Jeg har blitt fortalt at det er mere å hente på sortnivå ved å kjøpe grått lerret og å male vegger rundt lerretet i en matt mørk farge (evt dekke til med sort filt), enn å kjøpe ny projektor.

Jeg tror neppe at BenQ 7800 støyer mindre enn AE700, heller motsatt. BenQ vil jeg tro har bedre sortnivå. BenQ har dog ikke lens shift.

Ellers vil jeg si at mange (de fleste ?) her på forumet etterhvert er ganske kresne. Det som noen sier er et kvantesprang i bildekvalitet, vil andre ikke oppleve som noen særlig bildeforbedring. Og motsatt ! Folk reagerer forskjellig på ulike "fenomener". Noen klarer rett og slett ikke leve med VB (vertikale striper på LCD) og kjøper dermed ikke LCD projektorer. For meg er dette nesten ikke synlig, selv om jeg har en projektor som noen påstår har masser av dette problemet. Jeg irriterer meg dog over støy og sortnivå. Andre er allergiske mot regnbuer på DLP.

Det er derfor viktig å lese hva andre skriver, men man må også stole på seg selv. Det er etterhvert mange som har sagt at AE700 er en meget bra LCD projektor TIL PRISEN, og da skal en tro på dette. Men det finnes bedre projektorer på markedet, hvis en har mer penger å legge i potten.

Har du kalibrert projektoren etter f.eks DVE ? Hvis ikke er det mye å hente på dette. Jeg har lest at AE700 ikke har optimalt bilde "rett ut av esken".

Til slutt: Hvorfor forhandlere ikke liker AVForum
    1) Her diskuterer vi hvor vi kan få produktene billigst. Ofte er dette på nettet og ikke i butikken.
    2) Butikkansatte liker ikke folk som kommer inn i butikken og avslører at de ikke har peiling (det finnes dog noen forretninger som har ansatte med kompetanse, men det er langt mellom disse)
    3) De butikkene som yter dårlig service etc, kommer raskt i fokus her på nettet. Det er dårlig reklame for dem ! En kan si at forumet er et lite "TV2 Hjelper Deg", men det må understrekes at her er en ikke ute etter å skape skandale TV. Forumet er som logoen sier: "Der entusiastene samles"

Side 29 av 58 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •