Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 58 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 1155
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viftestøy

Er jevnt over fornøyd med denne maskinen, men det er en ting som jeg synes er pussig.

Har takmontert projektoren. Når jeg ikke forteller den at den er takmontert med fjernkontrollen, og bildet er opp-ned, er egenstøyen lav.

Når jeg flipper bildet rundt, øker egenstøyen til projektoren betraktelig. Den blir i grenseland til plagsom, også i normale støypartier til filmen.

Det er som om projektoren får en aha-opplevelse: "Jeg henger i taket! Jeg må surre raskere!"

Kommer ikke på noen grunn til at den skal oppføre seg sånn, når den er så støysvak med bildet opp-ned. Har vært i kontakt med en hyggelig teknisk avdeling hos panasonic.no som snakket om at de jobbet med en softwareoppgradering av maskinen.

Er det noen andre der ute som har tilsvarende problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når den henger i taket så henger den i varmere luft enn hvis den står på et bord for eksempel, derfor ligger det nok i programmet at vifteturtallet skal være hløyere. Det er andre projektorer også som bråker mer i takmodus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det var da ganske mye mer negativt enn testen i DVD & Hjemmekino. Synes det var merkelig at støy og VB var de store minuspunktene når det ikke var nevnt noe spesielt om dette i DVD & Hjemmekino. Kan eksemplarene variere såpass mye?

Newcomer Junior74 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette diskuteres også på svenske sider siden eiere av denne mener den ikke støyer. Tror bigscreen har vært litt uheldig med sitt eksemplar når det gjelder støy.
    Jeg har verken støy eller vb.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støy er subjektivt.

Jeg har en bærbar som jeg syns bråker alt for mye, mens andre syns den er svært stille. Er sikkert bare at Bigscreen fyren er mer kresen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo ikke subjektivt at de sammenlikner den opp mot andre prosjektorer, tydlig at 700'n fremstår mye mer støyende enn flere andre de har testet nylig som f.eks. Toshiba MT200. Får da i hvert fall håpe de sammenlikner side ved side, ellers kan kanskje "dagsformen/dagshørselen " ha innvirkning på det subjektive inntrykket, men har vanskelig for å tro at det kan variere sååå mye.

Ser forresten tidligere i tråden at det blir bemerket at den bråker mer ved takopphenging.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjeld støy, så er min enormt stillegåandes. Trudde faktisk ikkje mine eigne øyrer.

Eg høyrer ikkje forskjell på low og high modus på lampa. No er min hyllemontert og.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå for tiden er jeg ikke overrasket over at den støyer mer ved takoppheng. Var hos Plasmaboy, og hans erfaringer var at støyen var mer merkbar når han flyttet den fra hylle til tak. En mulighet er kanskje varmen på denne tiden av året, som stiger og legger seg under taket, og nødvendigvis medfører at PJ må kjøle/støye mer.....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vibrasjoner forplanter seg også i en mye større flate når en henger projektoren i taket. Viftestøy reflekteres også meget lett av takets glatte flate.
    Jeg har liten tro på at projektoren støyer noe mer ved takmonteringen, og tror heller det rett og slett blir enklere å høre den. Den verste plasseringen er i taket tett på bakveggen, for da har du plutselig to glatte flater som reflekterer støyen rett mot ørene dine.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liten tro på at projektoren støyer noe mer ved takmonteringen, og tror heller det rett og slett blir enklere å høre den. Den verste plasseringen er i taket tett på bakveggen, for da har du plutselig to glatte flater som reflekterer støyen rett mot ørene dine.
    Etter hva jeg har hørt er det ganske vanlig at projektorer bråkere mere ved takmontering. Dette ligger i softwaren. Det er alltid varmere under taket enn midt i rommet, derfor kompanserer produsentene vedd å øke viftehastigheten når man velger "tilt" i projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil

Leste testen på AE700 i dag. Var det du som sa "fytti katta" når dere koblet til HDMI? Dere syntes bildet bel utrolig skarpt. Hvilken dvd spiller brukte du? Ble veldig fristet til å kjøpe dvd spiller med hdmi nå Kjørte dere med 720p eller 1080i?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Vibrasjoner forplanter seg også i en mye større flate når en henger projektoren i taket. Viftestøy reflekteres også meget lett av takets glatte flate.
    Jeg er enig , teoretisk sett.

MEN: Jeg har takmontert projektoren på bakveggen, og den er stillegående med bildet opp-ned. Når jeg ber den snu bildet rette veien, blir den (B)etraktelig mere støysterk.

Derfor er det noe galt som ikke er rekti.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere syntes bildet bel utrolig skarpt. Hvilken dvd spiller brukte du?
    Denon 3910..

MEN: Jeg har takmontert projektoren på bakveggen, og den er stillegående med bildet opp-ned. Når jeg ber den snu bildet rette veien, blir den (B)etraktelig mere støysterk.
    Det du sier er at når projektoren er takmontert (tiltet 180') bråker den mere når bildet vises riktig på lerretet enn når bildet ikke er snudd? I tilfelle er dette ganske vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dere syntes bildet bel utrolig skarpt. Hvilken dvd spiller brukte du?
    Denon 3910..

Det du sier er at når projektoren er takmontert (tiltet 180') bråker den mere når bildet vises riktig på lerretet enn når bildet ikke er snudd? I tilfelle er dette ganske vanlig.
    720p eller 1080i Ak?

Jeg kan også bekrefte at den bråker mere i ceiling mode.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Når den henger i taket så henger den i varmere luft enn hvis den står på et bord for eksempel, derfor ligger det nok i programmet at vifteturtallet skal være hløyere. Det er andre projektorer også som bråker mer i takmodus.
    Forskjellen i temperatur fra bordet til taket er ørliten, jeg tror heller det er omvendt, at turtallet reduseres ned fra taket, fordi den høres bedre midt på bordet, med tilskuere rundt. Man er jo som regel nærmere projektoren når den er på bordet, og ikke i taket, og et bord er jo også en reflekterende flate..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det at en projektor støyer mer i en takmontasje hvor bunnplata peker opp mot taket, kan jo også komme av hvor temperatur sensorene ligger plassert inne i projektoren, samt hvilken vei vertikalt den varme lufta blir transportert forbi lcd panelene. Mange av de LCD projektorene som jeg har vært borte i , blåses lufta fra bunnplate siden og opp forbi lcd panelene, av en egen vifte som ligger rett under lcd panelene når projektoren har en bord plasering.(vet ikke helt hvor den vifta sitter på AE700, men det vet vel noen andre her på forumet.) Denne vifta må også motvirke den varmere luftas egene "oppdrift", og den må derfor gå raskere. At temperatur forskjellen i et vanlig rom ikke skiller mer enn noen grader fra gulv til tak er nok riktig, men temperaturen inne i projektoren vil også kunne skille noen grader fra bunn plate til topp plate og disse faktorene sammen kan nok utgjøre en del på viftehastighet og støynivå. Å plassere projektoren nærme bakvegg og nærme taket, vil jo også kunne skape en liten "hornladings" effekt....
    Og så sitter man gjerne å ser film i området der den effekten er størst....... :wink:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    det at en projektor støyer mer i en takmontasje hvor bunnplata peker opp mot taket, kan jo også komme av hvor temperatur sensorene ligger plassert inne i projektoren, samt hvilken vei vertikalt den varme lufta blir transportert forbi lcd panelene.
    På AE700 er dette programmert, siden viften endrer hastighet avhengig av menyinnstillingen, ikke plasseringen. Leste en post hvor en hadde målt støyen på de forskjellige innstillingene, og de ble rangert slik:

desk-low
    ceiling-low
    desk-high
    ceiling-high

Hvor ceiling low støyet nesten like mye som desk high. Selv synes jeg ceiling low er mye stillere enn AE500en jeg hadde, og ikke plagsomt i det hele tatt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p eller 1080i Ak?
    Det vet jeg ikke, men om de brukte oppskalering vil jeg tippe på 720P. Men dette kan sikkert HI-FIL svare bedre på selv.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    det at en projektor støyer mer i en takmontasje hvor bunnplata peker opp mot taket, kan jo også komme av hvor temperatur sensorene ligger plassert inne i projektoren, samt hvilken vei vertikalt den varme lufta blir transportert forbi lcd panelene.
    På AE700 er dette programmert, siden viften endrer hastighet avhengig av menyinnstillingen, ikke plasseringen.
    Du har nok delvis rett i det , men vil tro at det mye kommer av at produsenten en gang har tatt et valg, ut i fra hva de mener er den vanligste bruker plasseringen og kommet fram til at det er bord plassering, og optimalisert kjølesystemet flow-reninger /hastigheter, støynivået og selfølgelig pris på kjølesystemet ut i fra det.

Så har de sett på tak monteringring, og målt hvor mye mer spenning de må kjøre på viftene for å få samme kjøle effekten på de forskjellige komponentene, og så programert styringsprogrammet i projektoren til å kjøre enkelte vifter med høyere hastighet.

Betyr det at projektoren ikke tar hensyn til omgivelses temperaturen i det hele tatt, nei det hadde vært litt dummt å kjøre kjøleviftene like mye dersom projektoren står i et rom som holder 5 eller 40 grader celsius de har nokk en eller fler temperatur tilbakemeldinger i tilegg, for ikke annet enn å redde projektoren dersom kjølingen av en eller annen grunn blir for lav.

Projektor produsentene har nok gjort en stor jobb for å komme frem til den løsningen de har i dag, for et lavt støynivå er en ganske så viktig faktor ved valg av projektor og gir store konkuranse fortrin ut i fra tester ol. Egentlig imponerende hva de har klart å få til.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    På AE700 er dette programmert, siden viften endrer hastighet avhengig av menyinnstillingen, ikke plasseringen.
    Du har nok delvis rett i det , men vil tro at det mye kommer av at produsenten en gang har tatt et valg, ut i fra hva de mener er den vanligste bruker plasseringen og kommet fram til at det er bord plassering, og optimalisert kjølesystemet flow-reninger /hastigheter, støynivået og selfølgelig pris på kjølesystemet ut i fra det.
    Tviler uhyre sterkt på at AE700 er plassert på bord hos de fleste.

Betyr det at projektoren ikke tar hensyn til omgivelses temperaturen i det hele tatt, nei det hadde vært litt dummt å kjøre kjøleviftene like mye dersom projektoren står i et rom som holder 5 eller 40 grader celsius de har nokk en eller fler temperatur tilbakemeldinger i tilegg, for ikke annet enn å redde projektoren dersom kjølingen av en eller annen grunn blir for lav.
    Det er ingen vits å ha forskjellig viftehastigheter for tak og bord, det er vedlig lite forskjell i temperatur, og ihvertfall vil det ikke gjøre større utslag enn man kan vente fra en kunde til en annen.(bord hos en kan være mye varmere enn tak hos en annen.) Uansett er det allikevel så høy temperatur inni projektoren at det ikke har særlig betydning den bittelille forskjellen fra bord til tak. sikringen som brukes heter thermo-switch, og slår projektoren av hvis temperaturen blir for høy.

Projektor produsentene har nok gjort en stor jobb for å komme frem til den løsningen de har i dag, for et lavt støynivå er en ganske så viktig faktor ved valg av projektor og gir store konkuranse fortrin ut i fra tester ol. Egentlig imponerende hva de har klart å få til.
    På den annen side kan man jo også si at det sikkert er mye tidspress når en projektor skal ut på markedet, og det lurer med seg en bug eller to. :wink:

Side 28 av 58 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •