Offisiell tråd, Panasonic PT-AE700 - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 58 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 1155
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Trouble...

Sitat Opprinnelig postet av artikey

Min teori er at fargeforskyvningen skyldes en kombinasjon av smoothscreen-teknikken og optikk av ikke beste kvalitet. Dette sammen redusert skarphet i bildets ytterkanter er nok prisen man må betale for stor fleksibilitet i forhold til projeksjonsavstand og akseforskyving.
    Hm, så ikke dette på min gamle PT-AE500. Den hadde jo smoothscreen, og fast "lens-shift" (dvs ikke sentrert bilde rundt linsen). Spørsmålet er derimot om man kan forvente å få dette reparert eller optimalisert på garanti, eller om det er noe man kan leve med. Synes selv dett er såpass drøyt at det på ett hvis ødelegger hele poenget med 1:1 pixel mapping. Men jeg har ikke lyst til å leve 3 uker (frakt+rep tid ?) uten PJen nå i høst...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstå med rett. Den fargeforskyvningen jeg opplever er kun synlig når min HTPC leverer tekst og grafikk til projektoren. Da må jeg i tillegg ganske nært lerretet for å se dette. Fra normal sitteavstand arter det seg mer som en lett uskarphet som øker ut mot kantene av bildet. Det må også sies at min projektor er takmontert og at vertikal lens-shift utnyttes 90%.

Jeg er forøvrig kjempefornøyd med bildekvaliteten. Fargegjengivelsen er perfekt, og screendoor er fraværende. Med en bildebredde på 2 meter må jeg nærmere enn 0,5 meter fra lerretet for å i det hele tatt se at bildet består pixler. Det er ikke mulig å se noen åpning mellom bildepunktene, noe som i mer eller mindre grad er tilfelle med alle andre LCD og DLP projektorer jeg har sett.

Projektoren er montert ca 1,5 meter bak sofaen og i low-lamp modus er den ikke hørbar med mindre all lyd for øvrig er helt dempet. VB er derimot synlig, men forsvinner nesten helt når projektoren har oppnådd arbeidstemperatur. Har vært innom Flicker Adjust og justert denne slik at stabiliteten i bildet er optimal når PJ har full arbeidstemperatur. VB er ikke plagsom, og det er bare jeg som legger merke til det. Svartnivået er bra, men kunne selvsagt vært enda bedre. I mørke scener er det nok noen detaljer som går tapt. Håper etter hvert å kunne utstyre den med et rødlig filter for å kunne optimalisere svartnivå og kontrast.

Turfsurf:
    Sett lens-shift i nøytral posisjon og midtstill zoomen. Aktiver projektorens meny og studer denne på nært hold. Prøv å anslå hvor stor fargeforskyvningen er (målt i pixler). På min PJ dreier det seg om ca en pixel.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 lerret er det eneste fornuftig valget til en 16:9 projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alltid Hi-Fil. Om man som meg ønsker å få bilde er godt stykke ned på veggen er det ikke mulig med maskert 16:9 lerret. Om jeg ikke tar feil så er jo maskeringen slik at man må vise bilde øverst på lerret. Eller tar jeg feil her? For min del var det dette som gjorde at jeg valgte 4:3 lerret, som jeg self viser 16:9 filmer på. Men for min del så får jeg det ikke stummørkt heller, da jeg har hvit tak, hvite vegger, hvite persienner osv...

Dette gjelder da kun nedtrekkbare lerret! Har man en veggfast løsning ville jeg selv gått for et 16:9 maskert lerret.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er ikkje dette tråden å diskutere lerret i, men du tar feil runar. Med nedtrekbart lerret få man bilde langt ned og med maskering i 16:9 (greyline feks.)

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok..da tok jeg feil der. Men det lerretet som jeg kjøpte hadde også en maskert utgave som hadde den tykke maskeringen øverst. Fint å se at dem har forandret på dette.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ehhmmm, tema?? 8)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrevet: Fre Nov 05, 2004 1:39 pm Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Sitat:
    Fint om du/dere forholder denne tråden så teknisk som mulig... (Ak )

Selvsagt, men i dette tilfellet synes jeg det var relevant for diskusjonen hvorvidt HI-FIL er objektiv eller ikke siden nettop den testen diskuteres her.

HI-FIL: Hvordan opplevdes konvergensen? Noen antydning til fargeforkjell mellom hjørnene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ingen konvergensproblem på projektoren vi testet, og det tipper jeg Akke er glad for.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstå med rett. Den fargeforskyvningen jeg opplever er kun synlig når min HTPC leverer tekst og grafikk til projektoren.
    At dette kun skal oppstå ved bruk av PC høres rart ut. Da ville jeg kanskje rettet pekefingeren mot PC'n og ikke projektoren. Vi testet Akke's AE700 mot min HTPC, og der var det null fargeforskyvning.

Med en bildebredde på 2 meter må jeg nærmere enn 0,5 meter fra lerretet for å i det hele tatt se at bildet består pixler.
    Da heter jeg i tilfelle Clark Kent. Enten det, eller så trenger du meget sterke briller. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har både PAL og NTSC-filmer og projektoren din kan lagre flere sett med innstillinger (...)
    Lar det seg gjøre med AE-700?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en slå av denne "smooth-screen" eller hva det nå heter?
    I såfall kan den ha vært avslått på den som hi-fil så på, hvilket kan forklare hvorfor han så rutenettet...

Jeg så såvidt på en ae-700 og på 1xbildebredden så jeg ikke pixlene, måtte nedimot 0.5x bildebredden...
    På hitachi tx100 så jeg det vel på bortimot 2xbildebredden.
    Ser fint pixlene på 1xbildebredden på xga dlp projektor, og har vel generelt normalt godt syn...

Ellers virket bildet veldig "flatt" og kjedelig synes jeg, men så var projektoren rett i fra esken og ikke kalibrert i det hele tatt.
    Manglet helt dybde, det som var i forgrunnen var nesten skarpt, og allt i bakgrunnen var ullent og fløt sammen...
    Så littegranne vb, og den samme "hinnen" jeg så på tx-100 (ikke i nærheten så mye vb som tx-100 jeg så på hadde).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en slå av denne "smooth-screen" eller hva det nå heter?
    Nei, det kan man nok ikke. (Om det da ikke er en ny feature på 700'n)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen mulighet for å slå av smooth-screen fra menyen i hvert fall. At AE700 er bedre enn TX100 når det gjelder synlige piksler er greit nok, men den er ikke engang i nærheten av DLP (1280x720), som er min referanse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er ingen mulighet for å slå av smooth-screen fra menyen i hvert fall. At AE700 er bedre enn TX100 når det gjelder synlige piksler er greit nok, men den er ikke engang i nærheten av DLP (1280x720), som er min referanse.
    Etter å ha sett en 700 nylig må jeg si at jeg synes PD Action One som jeg så på Plaza viste minst like mye pixler som 700. Matterhorn dlp'er viser klart mer screendoor enn 700.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Men det ser ut som om det grønne panelet er 2 piksler forskjøvet nedover. Dette er over VGA inngangen, mens jeg venter på DVI->HDMI kabelen. Er det noe annet som kan forårsake dette, eller er det bare å returnere på garanti ? I tillegg så ser jeg mye av noe som ligner på scanline støy, utarter seg som sorte streker som flimrer rundt på skjermen.
    For å avklare om lens-shift funksjonen er årsaken til den registrerte fargeforskyvningen satte jeg ”joy-sticken” i nøytral posisjon samtidig som jeg satte zoom til medium. Fargeforskyvningen ble redusert, men forsvant ikke helt. Det samme fenomenet opptrer også ved visning av projektorens egne menyer, så videosignalet kan ikke være årsaken til problemet. Min teori er at fargeforskyvningen skyldes en kombinasjon av smoothscreen-teknikken og optikk av ikke beste kvalitet. Dette sammen redusert skarphet i bildets ytterkanter er nok prisen man må betale for stor fleksibilitet i forhold til projeksjonsavstand og akseforskyving.

Er det andre PT-AE700E eiere som har erfart det samme ?
    En jeg kjenner skaffet en 700 med dette problemet. her var det røde panelet forskjøvet ca 3 pixler oppover i forhold til det grønne. Det hjalp ikke å stille noe på zoom eller lens-shift.

Du så tydelig røde skygger på tekst på 3-4 meters avstand. Ikke bra nok så han skal levere den tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En jeg kjenner skaffet en 700 med dette problemet. her var det røde panelet forskjøvet ca 3 pixler oppover i forhold til det grønne. Det hjalp ikke å stille noe på zoom eller lens-shift.

Du så tydelig røde skygger på tekst på 3-4 meters avstand. Ikke bra nok så han skal levere den tilbake.
    Jepp, gjorde noen flere tester. I service menyen har man ett lyst grått bilde, og ett for hver av de tre panelene. Når man bytter fra det røde til det grønne panelet kan man se att hele bildet hopper en pixel ned. Tok noen bilder av det grå panelet, hvor man kan se at det er en grønn stripe nederst, og en blanding av blå/rød øverst. Ikke noe å diskutere lenger, denne leveres tilbake. Kan føye til at det hadde ingen innvirkning med justering av lens-shift, zoom, uavhengig av om signalkilde var koblet til eller ikke.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før vi kommer inn i en sånn "Nei-Jo-Nei-Jo"-diskusjon om screendoor på ulike projektorer og teknologier, så vil jeg påpeke at det er forskjeller mellom å se pikselstruktur og screendoor.

Forskjellen mellom DLP og LCD er at DLP har kommet mye lenger med å begrense screendoor. Men digitale projektorer vil alltid være beheftet med synlig pikselstruktur på grunn av de firkantede pikslene. Eneste måte å komme seg unna det på er enten å stille litt uskarpt, noe som lett gir et utflytende bilde, eller å øke oppløsningen.

Laget bare denne lille nedenstående oversikten for moro skyld (ikke la dette gå helt OT, da... )

Forklaring:
    A: pikselstrukturen i bildet, og slik en ideell digital projektor stilt 100% skarpt skulle vise det. Legg merke til at dette viser pikselstrukturen ganske godt.
    B: screendoor/hønsenetting med maksimal skarphet
    C: A stilt litt uskarpt. Legg merke til at på bekostning av skarphet, så forsvinner litt av pikselstrukturen. (Det er verdt å huske på at CRT-projektorer, som fortsatt regnes som overlegne på bilde, ikke har firkantede piksler...)
    D: Antatt smooth screen. Man har på bekstning av en tanke uskarphet klart å få "mikro-strølys" til å skinne fra de opplyste pikslene og inn i screendoor-linjene. Man ser jo screendoor fortsatt, men den er langt mer dempet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Før vi kommer inn i en sånn "Nei-Jo-Nei-Jo"-diskusjon om screendoor på ulike projektorer og teknologier, så vil jeg påpeke at det er forskjeller mellom å se pikselstruktur og screendoor.

Forskjellen mellom DLP og LCD er at DLP har kommet mye lenger med å begrense screendoor. Men digitale projektorer vil alltid være beheftet med synlig pikselstruktur på grunn av de firkantede pikslene. Eneste måte å komme seg unna det på er enten å stille litt uskarpt, noe som lett gir et utflytende bilde, eller å øke oppløsningen.

Laget bare denne lille nedenstående oversikten for moro skyld (ikke la dette gå helt OT, da... )

Forklaring:
    A: pikselstrukturen i bildet, og slik en ideell digital projektor stilt 100% skarpt skulle vise det. Legg merke til at dette viser pikselstrukturen ganske godt.
    B: screendoor/hønsenetting med maksimal skarphet
    C: A stilt litt uskarpt. Legg merke til at på bekostning av skarphet, så forsvinner litt av pikselstrukturen. (Det er verdt å huske på at CRT-projektorer, som fortsatt regnes som overlegne på bilde, ikke har firkantede piksler...)
    D: Antatt smooth screen. Man har på bekstning av en tanke uskarphet klart å få "mikro-strølys" til å skinne fra de opplyste pikslene og inn i screendoor-linjene. Man ser jo screendoor fortsatt, men den er langt mer dempet.
    Ok enig!

Vel 700 har klart mindre synlig pixelstruktur enn Matterhorn (576p) dlp'er og er minst på høyde med de fleste 720p dlp'er jeg har sett.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Jepp, gjorde noen flere tester. I service menyen har man ett lyst grått bilde, og ett for hver av de tre panelene. Når man bytter fra det røde til det grønne panelet kan man se att hele bildet hopper en pixel ned. Tok noen bilder av det grå panelet, hvor man kan se at det er en grønn stripe nederst, og en blanding av blå/rød øverst. Ikke noe å diskutere lenger, denne leveres tilbake. Kan føye til at det hadde ingen innvirkning med justering av lens-shift, zoom, uavhengig av om signalkilde var koblet til eller ikke.
    Det virker som om det er flere som har dette problemet med AE700. Det er da trist at den har en slagt unøyaktig produksjon eller noe slik. Er det mulig å fine ut hvor mange av projektorene som har dette problemet?

Jeg var akkurat i ferd med å bestille AE700, men nå ble jeg igjen i tvil.

Side 20 av 58 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •