tw 5000 rød linje på nedre kant av bildet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tw 5000 rød linje på nedre kant av bildet!

Hei

Jeg jeg har en epson tw 5000 som jeg kjøpte i høst. Den har gått i ca 450 timer. Den siste uken har det dukket opp en rød kant på nedre del av bildet på ca 2cm (92" lerret). Noen som vet hva dette kommer av? Er det en garantisak eller er det noe jeg kan fikse selv?

Takker for alle som kan komme med gode råd.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører en filme som bruker hele lerret.
    Er da filmen rødlig nederst, eller kun en ren rød stripe uten film i?
    Hvis du kjører en 235:1 film, (tynnere bilde enn widescreen 16:9)
    Er det da også en ren rød stripe?

Kan høres ut som et par horisontale linjer på din projektor er døde.
    Og det er en garrantisak i så tilfelle, og ikke noe du kan ordne selv.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tor, dette høres ut ikke ut til å være noe du kan fikse opp i selv. Dog, det første du må sjekke er om denne stripen vises uansett format og signaltype. Dersom den gjør det så er det nok lite du kan gjøre selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stripen vises kun når jeg bruker hele formatet, bredere format som 235:1 er ok. Og det er ikke helt rødt, men en rød tint på bildet.

Jeg har sjekket med to forskjellige spillere og kabler. En dvd spiller,en bd spiller, en hdmi kabel og en component kabel. Det er helt likt på alle.

Newcomer Drag0nFly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å ødelegge en fremvisning av 2001 med dette problemet, ja.

Ser ut til at du kan ha en variant av det berømte "rødlinje"-problemet, noe som ble fikset i firmware. Det har blitt rapportert om feil som rammer Epson's 6500 & 8500ub (U.S modellbetegnelser. Antar at 6500ub == TW5000 i Europa)

AVS Forum - View Single Post - Epson 8500UB 200,000:1 CR

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har også oppdaget dette på min TW4400 som er kjøpt på AVShop nylig Men hos meg er det langs kanten på høyre side.
    Er dette noe som er noenlunde vanlig på tvers av Epson?

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem med med min TW5000. Sendte den inn, kunne ikke fikse dette selv. Fikk ny tilbake. Min ble sendt til England tror jeg. Bare husk å skriv at du har kjøpt denne i Norge når du sender til utlandet. Med tanke på tollen.

Problemet er vel nede om du snur bilde på sidene, hode? Og når du bytter hdmi inngang? Bytte bilde kilde? Og bytter kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Hadde samme problem med med min TW5000. Sendte den inn, kunne ikke fikse dette selv. Fikk ny tilbake. Min ble sendt til England tror jeg. Bare husk å skriv at du har kjøpt denne i Norge når du sender til utlandet. Med tanke på tollen.

Problemet er vel nede om du snur bilde på sidene, hode? Og når du bytter hdmi inngang? Bytte bilde kilde? Og bytter kabel?
    Hm, fikk beskjed av AVshop og ta kontakt med Epson. Får ta det i morgen. Litt irriterende, hvis jeg evt må sende den, er det jeg som må stå for all frakt? Og denne var proff kalibrert hos Avshop, og da må jeg vel ha den avgårde til de igjen etterpå(så sant jeg får ny). :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hud1973
    Hm, fikk beskjed av AVshop og ta kontakt med Epson. Får ta det i morgen. Litt irriterende, hvis jeg evt må sende den, er det jeg som må stå for all frakt? Og denne var proff kalibrert hos Avshop, og da må jeg vel ha den avgårde til de igjen etterpå(så sant jeg får ny). :evil:

Strengt tatt så er det vel AvShop som skal ta kontakt med Epson, og du skal i utgangspunktet få refundert frakt ved reklamasjon.

Norske butikker er pliktige til å ta imot varer det reklameres på:
    Internetthandel - fraktutgifter ved reklamasjon - Forbrukerportalen

Det er Selgers ansvar å ordne opp (rekner med dette gjelder PJ også):
    Må betale for reparasjoner som skal være gratis - Forbrukerportalen

Som du ser, kan du gjøre arbeidet selv (vil vel kansje gå litt raskere).
    Men du kan også returnere den til AvShop og la de ta seg av resten, og selger de eit kalibrert produkt så bør de jo sørge for at den er kalibrert når du får den i retur.
    Når det gjelder kalibreringa så kan de nok slippe unna å re kalibrere den, siden kalibreringa nok blir reknet som en tjeneste utført i tilleg til selve kjøpet...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også fått denne på TW5000. Har hatt så mye service-innsendinger av denne projektoren at jeg nesten har gitt opp, men jeg har levd med dette et par måneder nå, og klarer ikke å slutte å irritere meg.

Er vel bare å sette i gang med service-mølla nok en gang...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Da var dette oppstått på min TW-5500 også som jeg kjøpte via AVShop. Yay. :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til rød nederst, har du også blå linje øverst? Det hadde jeg. Enklest å se på lyse scener.

Fikk dette problemet på min TW5000 etter noen måneders bruk. Etter hvert holdt jeg ikke ut med det lenger, og sendte den til service. De hadde på den tiden ny serviceprosess, som var et skikkelig slit (jeg var flere måneder uten projektor, og fikk i lang tid faktura og inkassokrav på import av "ny" projektor).

Den "nye" projektoren holdt i under et halvt år før den fikk nøyaktig samme feil. Jeg holdt ut med feilen i flere måneder før den ble så ille at jeg sendte den inn.

Fikk i dag min tredje TW5000 (var heldigvis uten projektor i bare én uke denne gangen), og denne har 4 hvite flekker, som er godt synlig i mørke scener. Lite imponerende kvalitetskontroll.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke blå linje øverst (iaf. ikke enda) :-? , men den røde linjen nederst er ganske så irriterende. Dette etter at et lampebytte forbedret min TW5500 drastisk (har tidligere måttet kjøre på Cinema Day kontinuerlig for å få høyt nok lysutbytte, selv når PJ var helt ny med kun ~45h på lampen etter kalibrering av Gorm). Med ny pære er Natural setting (i eco-modus) mer enn nok (pære gått over 300 timer)

Var forøvrig uten PJ i en uke mens jeg ventet på ny pære når denne ble byttet i August, så jeg er veldig i tvil på hva som vil være best å gjøre, da jeg kjører utelukkende med PJ til absolutt alt.

Har også hatt "det andre" rødlinje problemet på projektoren; dvs. det som gir røde linjer i konturer i bildet--særlig ansikter, hvitt terreng, ol. Men dette forsvinner etter powercycling når det inntreffer. Har lest på div. amerikanske forum (tilsvarende modell er UB 8500) at det var en firmware fix for dette, men vet ikke dette konkret. (Art Feierman skriver bl.a om dette i bloggen sin)

Utifra det jeg har fått vite er den røde linjen nederst i bildet (evt. blå øverst) relatert til en feil med optikken ('optical engine'), så definitvt ikke noe som kan fikses i software. Har naturligvis forsøkt å invertere og snu bildet opp-ned; men med samme feil.

Jeg får ringe til Epson og høre hva de sier. Standardsvaret fra dem er jo å sende den inn (som de foreslo når jeg meldte det andre problemet, men da PJ var helt ny fristet det jo heller lite)

Synes forøvrig at det var merkelig det skulle være en så enorm forskjell i pæren TW5500'en kom med og den som ble sendt fra England som erstatning.

Har flere Epson eiere opplevd dette? (altså: ikke at det er stor forskjell fra en gammel, nesten-utbrent pære mot ny), men at en har måttet kjøre i high pæremodus el. en annen fargemodus for å oppnå akseptabelt lysnivå, selv med ny pære? Produkt id'en på erstatningspæren var identisk som den gamle)

Flere på bl.a dtvforum.info har meldt samme problem og sendte PJ inn til service, kun for at det oppstod igjen. Riktignok var dette på TW4000/5000, men feilen ser altså ut til å strekke seg over flere modeller.

Veldig synd siden disse, som vi jo vet, er meget gode projektorer--billedmessig og funksjonsmessig sett. :cry:

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stonedog
    I tillegg til rød nederst, har du også blå linje øverst? Det hadde jeg. Enklest å se på lyse scener.

Fikk dette problemet på min TW5000 etter noen måneders bruk. Etter hvert holdt jeg ikke ut med det lenger, og sendte den til service. De hadde på den tiden ny serviceprosess, som var et skikkelig slit (jeg var flere måneder uten projektor, og fikk i lang tid faktura og inkassokrav på import av "ny" projektor).

Den "nye" projektoren holdt i under et halvt år før den fikk nøyaktig samme feil. Jeg holdt ut med feilen i flere måneder før den ble så ille at jeg sendte den inn.

Fikk i dag min tredje TW5000 (var heldigvis uten projektor i bare én uke denne gangen), og denne har 4 hvite flekker, som er godt synlig i mørke scener. Lite imponerende kvalitetskontroll.
    Blå linje øverst har nå gjort sin inntreden. Sukk. Jeg bestemte meg for å la det bero litt mtp. retur av PJ, siden en potensielt risikerer å få--etter en god tids venting--en som har samme feil el. tom. noe mer alvorlig, som du selv nevner.

Ser ut til at det ikke er til å komme unna serviceinnsending.

Ang. importkostnader--dette hadde sannsynligvis skjedd med meg også hadde ikke person #2 spesifikt vært klar over at Norge ikke var medlem i EU når jeg ringte ang. sprengt pære.

Ifm. melding om erstatningspære la personen jeg først snakket med (en svenske som snakket "halvveis"-engelsk) feilaktig inn ordre uten å ta hensyn til dette (ifølge service-person #2). "Heldigvis" var det imidlertid noe annet galt med bestillingen, og denne ble liggende i over èn uke uten at pære ble sendt (som naturligvis var grunnen til at jeg ringte opp på nytt).

Lurer på hvor langt unna neste generasjons Epson projektorerene er nå; jeg håper inderlig at de ikke bruker samme komponentene som har en så stor feilrate.

Ifølge dtvforum.info (Aus) skyldes rød/blå-linje problemet at silikonet rundt linsen avtar over tid, og at denne derfor forflytter seg ørlitte grann; men nok til å skape color-banding problemer. Oppstår når PJ er montert opp-ned (som i de fleste takkonfigurasjoner)

Høres litt rart ut, siden det tidligere var nevnt at problemet skyldtes 'optical engine'. Men skal en tro meldingen under har et serviceverksted der reparert Epson PJ for dette i hopetall.

Sitat Opprinnelig postet av kwarrior @ h**p://www.dtvforum.info/index.php?showtopic=77719&st=400
    Epson Tw4000 / Tw5000 Owners Thread - DTV Forum Australia - Australia's Leading Digital TV and AV Forum]

Ok...Went to Electron Flow this morning with my 4000.....they are always most polite and pleasant...which is great....they must meet several Epson customers!! (IMG:style_emoticons/default/ohmy.gif)

- There is a "new" fix for the Optical image problem....apparently...

I was told this...and if it sounds a touch naive...then it is me, not the technical people at Electron Flow...

The Epson Lens are mounted on some form of Silicone base....over time, with the constant expansion and cooling, the silicone base weathers off....shifting, minutely, the lens, causing this "banding problem"...
    What Electron Flow will do for all Epsons coming in, is to replace the silicone soft base, and replace it (not the technical term!!) with a metal clip...which sounded, far more long lasting than silicone to me!!

So hopefully, the problem will not re-occur....and I encourage all those with an Epson, sitting and waiting with a banding problem...go ahead and get this so-called silicone base replaced....

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det gått med andre som sendte sin PJ inn på service ifm. dette problemet?

Jeg spør siden jeg omsider feilmeldte min TW5500 forrige uke. Etter det som så ut til å være tidenes kjappeste service (PJ sendt torsdag ettermiddag, mottatt fredag i Bristol og sendt samme dag derfra); dvs. hadde en faktisk bare utført service på den, da.

I retur ble sendt en TW5800(!). Dette til tross for at fraktbrevene til Equinox klart sier TW5500. Har naturligvis kontaktet Epson Support gjentatte ganger uten at en har en klar løsning enda.

TW5800 er, som mange her sikkert vet, den eldre toppmodellen til Epson fra tidlig 2009 (direkte konkurrent med bl.a Panasonic PT-AE3000) med lavere dynamisk kontrast, mindre lyssterkt bilde og høyere støynivå.

Begynner å bli temmelig lei Epson på dette punktet. Hadde i det minste antatt at en iaf. fikk identisk/bedre el. reparert enhet tilbake--spesielt siden projektoren var ferdig kalibrert. :-x

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppdatering til mitt tidligere innlegg:

Min tredje TW5000 hadde da hvite flekker på bildet, og jeg var så lei av Epson at jeg heller tok kontakt med AVshop. De syns det hørtes ut som at det var støvflekker i optikken, som virker veldig logisk. De skulle ta saken videre med Epson.

Jeg fikk så telefon fra Epson som sa at siden jeg har hatt så mye problemer, skulle jeg få den nyere TW5500 som plaster på såret. Greit for meg, jeg vil bare ha en uten problemer. Jeg håpet at det ville være en ny, og ikke ennå en projektor av tvilsom kvalitet fra verkstedet i England.

Ennå en "reparert" projektor kom i hus, og det var ikke overraskende en TW5000. Bildet på denne er ganske bra, men jeg kan faktisk se et hint av blått og rødt på kantene, som vil bli verre hvis de ikke har byttet ut silikon med metall. Jeg sa til AVshop at jeg kan leve med denne, men regner med å måtte ta service på den på et senere tidspunkt. AVshop sa bestemt at siden jeg ble lovt en TW5500, skulle jeg selvsagt få det.

Projektor nummer 5 kom i går: Jammen ble det til slutt en TW5500! Og for et bilde (fargene er selvsagt ekstra svake pga kamera, men feilen er godt synlig)!

Dette er rett ut av esken. Nok en gang er jeg imponert over ikke-eksisterende kvalitetssikring hos verkstedet i England. Jeg prøvde med forskjellig kilde, kabler og HDMI-inngang, men problemet var der fortsatt. Ser nesten ut som den er koblet til en PC med 16-bit farger. I bevegelse var det ganske forferdelig å se på.

Feilen ble dokumentert, sendt til Epson og AVshop, og projektoren gikk rett tilbake i esken. Kunne faktisk se litt rødt og blått på sidene av denne også, så jeg måtte få kona til å ta en titt for å bekrefte at det ikke bare var meg. Jeg sa ingenting, bare fikk henne til å se på bildet (Windows med helt hvit bakgrunn), og hun kommenterte det med en gang. Dette er 4. gang jeg ser disse missfargingene, så tror dette er et ganske standardproblem på Epson.

AVshop kom med en god plan: Neste TW5500 blir sendt rett til AVshop, som tester og proffkalibrerer, før den sendes til meg. Regning for kalibrering sendes selvsagt til Epson. Min aller første TW5000 var også kalibrert av dem, men den varte ikke så lenge, så det var nesten bortkastede penger for min del.

Må bare si at jeg føler AVshop virkelig har vært på "min side" og gjort det de kan for at jeg skal bli fornøyd. De på den norske Epson-supporten har kanskje prøvd så godt de kan, men hvis de faktisk ønsket å gjøre meg fornøyd hadde de sendt meg en splitter ny TW5500 isteden for ennå en "reparert" og utestet fra verkstedet. Når ting har gått så langt som de har nå, hadde ikke engang en kalibrert top-of-the-line projektor vært nok til å endre mitt syn på Epson.

Oppsummering:
    1: TW5000. Rød/blå etter noen måneder.
    2: TW5000. Rød/blå ut av esken, ble fort verre.
    3: TW5000. Støvflekker i optikken.
    4: TW5000. Ok bilde, hint av rød/blå, men kan leve med. Skulle vært TW5500.
    5: TW5500. Hahaha, se over.
    6: Fortsettelsen følger...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeezus. :shock: Mine problemer blekner i forhold. Venter fortsatt på det som ble lovet skulle være en TW5500 (som jeg originalt hadde)--har gått en uke siden den skulle være reparert/skiftet/refurbished etc.

Har vært så mye rot bare for å få Epson til å skjønne at det var en 5500 jeg hadde, og ikke en 5000. Equinox gjorde visstnok en feil for ca. èn mnd. siden, men til tross for at 5500 var nevnt gjentatte ganger i alle mine mailer til "service" avdelingen deres, samt i subjectet på alle mailer, var det fortsatt ikke på det rene at jeg faktisk ikke hadde en 5000. Helt ufattelig.

Jeg ble også lovet en 5500 "som plaster på såret"; til tross for at det var den jeg opprinnelig sendte inn.

Så jeg er ikke videre imponert over Epson support. På dette tidspunktet ville jeg ikke vært overrasket om jeg fikk en kalibrert inkjet-printer tilsendt istedet for en PJ!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv med min tredje Epson TW5000, egentlig ganske glad jeg ikke brukte penger på å få den kalibrert, dog det er noe jeg absolutt skulle gjort.

For å være helt ærlig håper jeg denne TW5000 snart skal ta kvelden, mtp reklamasjon. Eventuelt at de gir meg en annen modell, da det sier seg selv å bruke penger på kalibrering virke noe som å kaste penger i dass da jeg er rundt 500 timer på den jeg har nå også. Kan nevnes at de 2 første jeg hadde dukket dette opp på 500 og 800 timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten 2 måneder etter at jeg ble lovt en TW5500, har jeg endelig fått en TW5500 som fungerer! Denne kom kalibrert fra AVshop, og endelig har jeg et bilde jeg er fornøyd med.

Så er det bare å håpe at denne holder seg feilfri en stund...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •