Beste LCD mellom 10-20 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste LCD mellom 10-20 000,-

Noen som har noe formening over hvem LCD som utmerker seg mest i denne prisklassen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste i denne klassen er rimelig like, så det er ikke lett å differere de på annet enn pris og features. De 3 "hotteste" for tiden er Panasonic PTAE 500,
    Sanyo PLV-Z2 og Hitachi Illumina PJ-TX100. Det du bør gå etter er selvsagt pris, men også hvilken som passer deg best. Da med tanke på throw ratio, plasserings vennlighet og støy.

Alle har forskjellig viktige features som veier opp. PLV-Z2 har Lens-shift, noe som gjør at man ikke trenger å plassere projektor rett forran lerret. PJ-TX100 har det laveste støynivået, som er veldig viktig i en hjemmekino (synes jeg). PTAE-500 har såkallt "Smoothscreen" teknologi som gjør at pixlene blir mindre synlige. (ingen magi).

Alle har forresten fått fordelaktige tester, noe som ikke akkurat gjør valget enklere.

Ta deg et søk på de forskjellige projektorene i dette forumet, så finner du nok endel erfaringer. Dersom du lurer på pris, starter du opp en ny tråd i prisjakt forumet, eller "hijacker" en gammel

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med AK. Kan også nevne Epson 200, men den har blitt noe slaktet i test (blant annet av Hi-Fil og Hjemmekino).

En teknisk sammenligning av 1280 x 720 LCD projektorene i prisklassen finner du her.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med den nye Infocus 5000 (LCD) som er kommet, kanskje den kan passe.
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11086

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachi Illumina PJ-TX100 ser ut til å friste meg mest, siden den er helt ny, og kan fås for rett over 14 000,- (importert).

Men Infocus sin er også i samme klasse, og er selvfølgelig av interesse.

Noen som har testet Hitachi Illumina PJ-TX100 mot Sanyo PLV-Z2 eller Panasonic sin 500?

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sjekk på

http://www.projectorcentral.com/Hita...er-reviews.htm

eller se en mer detaljert sammenligning mellom AE500 og Z2 på

http://www.projectorcentral.com/sany...ic_pt_l500.htm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite utdrag fra testen jeg gjorde på TX100. Resten får dere etter at bladet er gitt ut.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Utstyr
    Det første som slo meg når jeg pakket ut denne projektoren var den enorme linsen. Her har Hitachi virkelig gjort seg flid, og laget en linse som inneholder alt menigmann kan ønske seg. Zoom området er veldig stort i projektorsammenheng, og det at bildet kan flyttes både horisontalt og vertikalt (lense-shift) uten forvrengning av bildet gjør ikke akkurat denne LCD kjempen mindre attraktiv. Vi fyller på med motorstyrt Iris, opplyst fjernkontroll og lurer på om det er mulig å ønske seg mer. Innbygget poppkornmaskin kanskje?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hitachien er nok den jeg har sett med best sortnivå, dette grunnet den motoriserte irisen, og den er ekstremt plasseringsvenlig.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hitachien er nok den jeg har sett med best sortnivå, dette grunnet den motoriserte irisen, og den er ekstremt plasseringsvenlig.
    Er ikke kontrasten ganske lik på alle disse tre? Hitachi er oppgitt til 1200:1 og Z2 som også har iris-kontroll til 1300:1.
    Den eneste som skiller seg ut når det gjelder LCD er Panasonic 700 med oppgitt kontrast til 2000:1, men den er vel ikke på markedet enda...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kontrast og sortnivå er to forskjellige ting, det henger til en viss grad sammen, men det er ikke to sider av samme sak
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    kontrast og sortnivå er to forskjellige ting, det henger til en viss grad sammen, men det er ikke to sider av samme sak
    Greit nok. Hvem er luringen som oppgir sortnivå?
    For å spørre på en annen måte: hvor er absolutt sortnivå for projektorene oppgitt (eller målt)?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er så vidt jeg vet ingen som oppgir sortnivå da det på en måte ikke er målbart. man kan jo da bare kjøre brightness i kjelleren og så måle et sortnivå. bildet vil da være ubrukelig, så det er nok derfor de holder seg til å måle kontrast som da er lettere å måle, selv om produsentene også der kan trikse med tallene. mine erfaring er i allefall å se etter en pj med iris og gjerne en justerbar iris. dette gir større muligheter for justeringer og gjør det lettere å finne "sitt" bilde
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt sortnivå finner du ved å dele antall ANSI lumens på kontrasten. Da får du en ide om hvorfor LCD projektorene henger etter også.

For øvrig er den "opplevede" kontrasten større når projektoren klarer å vise et godt sortnivå. Og det gjør TX100. Den klarer beklageligvis å vis mye VB og screendoor også. Det er vel første gang jeg har sett VB i ansiktet til Frodo (i nærbildet i starten av Fellowship of the Ring)

Men uansett er TX100 en knallgod projektor om en ikke ønsker å se regnbuer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gorm!

Et lite spørsmål fra en gammel crt-freak som fortsatt suger til seg ny lærdom om digitale prosjektorer: hva er VB?...og viser TX100 mer VB og screendoor (jeg vet hva DET er ) enn feks AE500 og Z2?

Pft!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder screendoor er den på nivå med Z2, AE500 har en "smoothscreen" funksjon som defokuserer hver piksel slik at det ikke er så lett å se screendoor.

VB er forkortelse for vertikal banding, som gir seg utslag i vertikale striper i bildet. Har ikke telt nøyaktig, men vil si at det er en stripe for hver 10-15 pikselrekke. Dette er et problem på ALLE projektorer med Epson LCD paneler. Sony som lager egne paneler er ikke plaget med dette fenomentet.
    VB er noe ikke alle bryr seg om, jeg syns det er svært irriterende og spesielt ved panoreringer. Der glir bildet over alle stripene, og det skaper enorm uro i bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et problem på ALLE projektorer med Epson LCD paneler. Sony som lager egne paneler er ikke plaget med dette fenomentet.
    Vel.. er ikke helt enig der. Jeg har sett veldig mange Epson paneler/projektorer som gir et generelt jevnere bilde enn sony, uten VB. har også sett VB på sony, men det fremstår der mye svakere enn epson.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sett et Epson panel uten VB så er det en liten revolusjon. Hvis du ikke var godt nede i flaska med regnbuemedisin da. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Hei Gorm!

Et lite spørsmål fra en gammel crt-freak som fortsatt suger til seg ny lærdom om digitale prosjektorer: hva er VB?...og viser TX100 mer VB og screendoor (jeg vet hva DET er ) enn feks AE500 og Z2?

Pft!

Når det gjelder Z2 og AE500 kan jeg med meget stor sikkerhet at VB ikke er et problem.

Jeg har selv Z2 og en kamerat av meg har AE500. Sitteavstand er ca 4m på 2m bredt lerret på begge projektorene.

Derimot har jeg sett dette som plagsomt på projektorer med mindre oppløsning, blant annet Epsons TW10.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ble du kvitt VB på din Z2, for de to jeg har sett var sterkt plaget av fenomentet?
    Har hørt noen sier de får justert det vekk, mens de jeg har sett er blitt optimalt innstilt ved hjelp av DVE. Det jeg lurer på er om en, for å justere vekk VB, også mister den optimale bildeinnstillingen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Hvordan ble du kvitt VB på din Z2, for de to jeg har sett var sterkt plaget av fenomentet?
    Har hørt noen sier de får justert det vekk, mens de jeg har sett er blitt optimalt innstilt ved hjelp av DVE. Det jeg lurer på er om en, for å justere vekk VB, også mister den optimale bildeinnstillingen?
    Jeg har aldri vært plaget med VB på min Z2. Nå husker ikke jeg hvilken sw versjon jeg har men jeg har en av de første.

Det eneste jeg har sett er att noen ganger har det vært antydning til VB med en gang projektoren er startet. Dette forsvinner 100% etter noen minutter.

Men i det siste synes det ingen VB når projektoren er nystartet heller. Kanskje det er et varsel om at alt ikke er som det skal. ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •