Best projektor til 2:35.1 på 129"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best projektor til 2:35.1 på 129"

Ser det er mange tråder her inne, men finner ikke helt det jeg er ute etter. Har i dag en Benq W9000 som har ruslet 1200 timer. Begynner å se meg rundt etter noe nytt. Har 5,5 meter til lerret og bra lyskontroll med ganske mørke vegger og tak. Bruker også anamorfisk linse. Har litt skygge helt ut i kantene i dag, men det er lite. Hvilken projektor vil være den beste hos meg i dag tror dere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sonys projektorer har mye lys, og støyer heller ikke i full pæremodus... Et godt valg vil jeg si, da både HW15 og VW85, der begge vil gi et vesentlig løft fra dagens projektor... Ulempen med HW15 må vel være at den ikke har anamorfisk strekk, og det er vel en dealbreaker for ditt opplegg skulle en tro med mindre du samtidig kan få tak i f.eks. en Optoma HD3000 videoprosessor på brukten til en grei pris, så får du som en bonus markedets (etter mitt syn) definitivt beste videoprosessering på kjøpet...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hw15

Hadde sett litt på denne ja, var ikke klar over at den ikke hadde Anamorfisk strekk. Finnes kanskje andre som har dette som vil være bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    TW5500 har jo dette, mulig TW4400 også? I så fall er jo det definitivt noen alternativer du kan vurdere, da de leverer greit med lys selv i økonomimodus. I høy lampemodus er imidlertid ikke TW5500 og 4400 å anbefale... TW5000 har jo også anamorfisk modus, og leverer meget gode bilder i kalibrert stand.

Ulempen med LCD som sådan er jo gjerne at pikselnettet er noe mer synlig. Dette KAN være et tema på et såpass stort lerret om du sitter spesielt nære...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke lett

Er dette med LCD jeg er litt redd for. Er vel kanskje så bra disse også nå at forskjellen ikke er så stor. Nærmeste seter er ikke mere enn snaue 4 meter fra lerret. Den neste prosjektoren som skal i hus skal være ferdig kallibrert. Derimot merke er jeg helt åpen for.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...litt vanskelig å si om screendoor blir noe større issue her, men 300cm bredde på 4 meters avstand kan nok tendere til å gi en liten antydning til pikselering i de helt lyseste scenene...

...problemet i så måte er jo at du står nesten uten alternativer om dine kriterier er rundt 20.000, anamorfisk strekk er et must og LCD er utelukket...

Du har jo alltids BenQ W5000, som blir en liten oppgradering fra din W9000 den også, men kanskje ikke stor nok til å forsvare å bytte ut det du har i dag...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris

Hvis jeg strekker budsjettet en del, si maks 40. Hvilke alternativer ville du annbefale da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har du heller ingen, du må opp på rundt 46.000 på VW85, og rundt 50.000 på HD950, der begge har anamorfisk strekk. VW85 har rundt 50% mer lys enn HD950, og mer dynamikk i lyse scener, mens HD950 på sin side har en del bedre sortnivå og detaljering i helt mørke scener.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok vanskelig og styre unna noe i denne prisklassen ja. Kjenner meg selv godt nok til å vite det. Om ikke jeg alltid vil ha det beste så er oppsettet mitt elleres så bra at dette med prosjektor er viktig for meg

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Hadde sett litt på denne ja, var ikke klar over at den ikke hadde Anamorfisk strekk. Finnes kanskje andre som har dette som vil være bra.
    Hvis jeg ikke husker feil så har Oppos BD-spillere anamorfisk strekk. Hvis du er villig til å bytte spiller så er det billigere enn projektor med anamorfisk strekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Hvis jeg ikke husker feil så har Oppos BD-spillere anamorfisk strekk. Hvis du er villig til å bytte spiller så er det billigere enn projektor med anamorfisk strekk.
    Det hadde jeg ikke tenkt på. Den flytter vel teksten også på 2:35.1

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Det hadde jeg ikke tenkt på. Den flytter vel teksten også på 2:35.1
    Jepp, det er en annen hendig finesse. Og den kan gjøres sonefri relativt rimelig og greit.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette var litt spennende lesning. Da er det altså slik at hvis en projektor, som for eks VW 15, ikke har anamorfisk strekk på bildet, så kan man kjøpe en BD-spiller, for eks OPPO, og så kan den gjøre det? Og resultatet blir samme anamorfiske strekk som en projektor som har dette?

Hvis dette er mulig vil jeg selvfølgelig gå for VW 15 og en sonefri multispiller som kan flytte tekst (OPPO) og derved slippe å måtte kjøpe en projektor som har anamorfisk strekk...
    (vil ikke ha LCD, og må derfor opp i nesten 50.000 for projektor med anamorfisk strekk)
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Hmm, dette var litt spennende lesning. Da er det altså slik at hvis en projektor, som for eks VW 15, ikke har anamorfisk strekk på bildet, så kan man kjøpe en BD-spiller, for eks OPPO, og så kan den gjøre det? Og resultatet blir samme anamorfiske strekk som en projektor som har dette?

Hvis dette er mulig vil jeg selvfølgelig gå for VW 15 og en sonefri multispiller som kan flytte tekst (OPPO) og derved slippe å måtte kjøpe en projektor som har anamorfisk strekk...
    (vil ikke ha LCD, og må derfor opp i nesten 50.000 for projektor med anamorfisk strekk)
    Jeg har aldri testet dette, men OPPO DV-983H skal ha støtte for anamorfisk strekk. Det betyr at projektoren ikke trenger å støtte denne funksjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende

Noen som har sett eller lest noen test på dette. Høres spennende ut. Oppo er vel en bra spiller, og sammen med en VW 15 burde det vel bli bra bilde også på 129" lerret med anamorfisk linse. Vil også prøve å gå klar LCD.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og lurer på akkurat det samme. Skal skifte ut BenQ W5000 grunnet for kort kasteavstand i nytt oppsett og planlegger nesten bildebredde lik avstand med 2.35:1 materiale. Ut fra det jeg har lest skal Oppo fikse både tekst og strekk for anamorf linse, men jeg har ikke prøvd det selv.

Kanskje man skulle ha tatt kontakt med importøren for å få det bekreftet? Får ta en telefon i morgen tidlig.

Gøran

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvis dette er mulig å få til kan man spare en del penger på projektoren og heller legge litt i BD-spilleren OPPO DV-983H. Glimrende om denne også kan gjøres sonefri og flytte tekst, skal søke litt og se hva jeg finner.

Men jeg skulle gjerne hatt en bekeftelse på at anamorfisk strekk også kan gjøres i spilleren, med samme resultat som i projektorer som har dette innebygd. Kanskje Gorm har noen meninger om dette?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Oppo BDP-83:

- VRS™ by Anchor Bay - The BDP-83 incorporates Anchor Bay's award-winning Video Reference Series (VRS) technology, and delivers a picture that is cleaner, smoother, true-to-life and free of artifacts.
    - Full HD 1080p Output - The BDP-83 features user selectable video output resolutions, including 480i, 480p, 720p, 1080i, and up to 1080p 50 or 60Hz.
    - True 24p™ Video - Many Blu-ray Discs are recorded at 24 frames per second, the same frame rate as the original movie's theatrical release. The BDP-83 can faithfully redeliver the original frames using 1080p 24Hz output (compatible display required) for smoother motion and a flicker-free, film-like home theater experience. It can also restore the original 24 frames per second progressive-scan video from well-authored DVDs and output as 1080p 24Hz.
    - Source Direct Mode - For users who wish to use an external video processor, high-end audio/video receiver or display, the BDP-83 offers a "Source Direct" mode. The original audio/video content on the discs is sent out with no additional processing or alteration.
    - Multiple Zoom Modes - The BDP-83 supports multiple levels of aspect ratio control and image zooming, including a vertical stretch mode for customers with a 2.35:1 CIH (Constant Image Height) display system.
    - HDMI - HDMI is an all digital interface for the cleanest possible connection. It delivers high-quality digital video and audio through a single cable. The BDP-83 features an HDMI v1.3 output with 30-bit and 36-bit Deep Color support.
    Med VRS prosessor, og støtte for vertikal strekk, tror jeg nok du kan være trygg på at denne gjør jobben vel så godt som en hvilken som helst projektor med "innbygget" vertikal strekk.
    Jeg har selv byttet ut min trofaste Sony med en Oppo spiller, og er svært så fornøyd.

Videre diskusjon rundt Oppo avspillere hører vel strengt tatt hjemme under en helt annen kategori enn digitale projektorer?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Angående Oppo BDP-83:

Med VRS prosessor, og støtte for vertikal strekk, tror jeg nok du kan være trygg på at denne gjør jobben vel så godt som en hvilken som helst projektor med "innbygget" vertikal strekk.
    Jeg har selv byttet ut min trofaste Sony med en Oppo spiller, og er svært så fornøyd.

Videre diskusjon rundt Oppo avspillere hører vel strengt tatt hjemme under en helt annen kategori enn digitale projektorer?
    Beklager avsporiningen fra projektordiskusjonen, men dette var såpass gode nyheter at jeg følte det var riktig å få frem denne informasjonen!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra info

Veldig bra info i denne tråden dette. Sliter litt med at det meste av mine filmer ligger på disk og blir spilt gjennom en Dune HD 3.0, så er vel ikke lett og komme utenom projektor da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •