Best projektor til 2:35.1 på 129" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste pj til anamorfisk linse

Har ligget død en stund denne tråden nå. Har vel kanskje skjedd litt på denne tiden. Nå lurer jeg på hvilken pj som gir best bilde med anamorfisk linse.
    Har i dag enda min W9000 og har ett relativt bra bilde, men er ikke helt fornøyd. Jeg får litt skygge helt ut i kanten på bilde. (svak skygge opp til 15 cm inn i billedflaten) Har dette noe med prosjektoren å gjøre? eller er det linsen som ikke er bedre? Ser jo at selve linsen sitter ganske langt inne i prosjektoren, og dermed kommer jo den anamorfiske linsen litt langt fra lyskilden. Vet ikke om dette har noen betydning, og om andre prosjektore ville passe bedre til disse linsene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Har ligget død en stund denne tråden nå. Har vel kanskje skjedd litt på denne tiden. Nå lurer jeg på hvilken pj som gir best bilde med anamorfisk linse.
    Har i dag enda min W9000 og har ett relativt bra bilde, men er ikke helt fornøyd. Jeg får litt skygge helt ut i kanten på bilde. (svak skygge opp til 15 cm inn i billedflaten) Har dette noe med prosjektoren å gjøre? eller er det linsen som ikke er bedre? Ser jo at selve linsen sitter ganske langt inne i prosjektoren, og dermed kommer jo den anamorfiske linsen litt langt fra lyskilden. Vet ikke om dette har noen betydning, og om andre prosjektore ville passe bedre til disse linsene.
    Er det mulig å ta bilde av dette fenomenet? Det ville i så tilfelle være veldig nyttig ifbm. feilsøking.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du ser jo på den anamorfiske linsen om strålen treffer innenfor fokusfeltet. Generelt er det jo slik at en ønsker å holde seg så godt innenfor midten av linsefeltet som mulig. En løsning er jo å zoome inn bildet noe, men det forutsetter jo at du plasserer projektoren / linsen lenger frem i rommet. Skygger i kantene tilsier uansett mest sannsynlig for stort bilde gjennom den anamorfiske linsen din.

De nyeste linsene til Prismasonic har større linsefelt enn den du bruker (1500-modellen, ikke sant?) såvidt jeg erindrer, og er derfor enklere å plassere. Husker selv jeg har hatt litt problemer med å sette opp 1500-modellen på ymse messer av nettopp denne årsak. Dernest har du selvsagt enorme linser som f.eks. Schneiders ISCO III, selv i "M"-størrelse, men disse koster jo mer enn 50.000 og er derfor ikke av spesielt høy interesse for folk flest skulle en tro...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma HD-87 er en godt alternativ.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd litt på den Anamorfiske linse fronten siden denne tråden var aktiv sist.

CAVX Aussiemorphic Lens MK4
    Ikke helt nytt; Australske Mark Techer (Cavax på AVS forum) som hadde produsert noen prisme linser fikk designet en sylindrisk linse. Den har et kubisk design fordi det ble mer økonomisk å kutte vekk overskytende glass.
    Hvordan situasjonen er for den linsen er litt uvisst. Jeg tror at han har hatt problemer med å selge nok til å ha dem på lager. Det siste jeg hørte var at han bare produserte hvis nok interesserte samlet seg om et powerbuy. Hvis jeg ikke husker feil så regnet jeg ut for lenge siden at den ville koste ca. NOK17000.- inn til Norge, men hva prisen er nå oppgir han ikke på web siden sin. Cinematic Audio Visual eXperience: CAVX Aussiemorphic Lens MK4

---------------------------------------------------------------------------

CrystalMorphic 5E Animorphic lens
    En som hjalp Mark Techer i starten var en som brukte nicket "AussiBob" på AVS. Han har lang erfaring innen TV/Video produksjon og er en Optikk designer. Han designet etterhvert sin egen Anamorfiske linse som ganske nylig kom i handelen. Dessverre så startet Mark Techer å poste usannheter om linsen og latterliggjøring på AVS, som han fikk svar på tiltale av AussiBob, på en, etter min menig, veldig saklig og teknisk informativ måte. Avslutningen av dette fikk jeg ikke med meg. Men resultatet er av AussiBob ikke er på AVS mer, men Cavx er. Alle de siste fantastisk informative postene til AussiBob er også fjernet. Alt dette falt sammen med at Prismasonic annonserte et nytt linse design som AVS selger, så det kan nok ha noe med det å gjøre. AVS har vært kjent for å fjerne konkurrenter med gode produkter før.

Linsen ser veldig vel-designet ut og skal optisk konkurrerer med de mye dyrere ISCO linsene. Det var veldig interessant å følge AussiBob's forklaringer for hvorfor alle de optisk designmessige avgjørelsene ble tatt.
    Linsen ble designet så den skulle passe med CineSlide transport. Her er Scott Horton fra Cineslide med en test av linsen; CrystalMorphic Review Dec 2010

Salgs info; AU $5,699.00 CrystalMorphic 5E Animorphic lens

--------------------------------------------------------------------------

Prismasonic HD-6000F,HD-6000FX, HD-6000R, HD-6000RX, CB-500 (Universal ceiling mount)

Finske Prismasonic har designet sin første sylindriske linse, men i kubisk design. Linsen(e) er ikke i handelen enda så ingen har fått testet kvaliteten.
    Prismasonic salgs og pris info; fra EUR 2999.

Renders;

Foto;

Siden jeg synes at Prismasonic sine web sider er veldig lite oversiktige så har jeg rappet denne oversikten fra AVS;
    HD-6000F: (table stand + manual focus):
    HD-6000FX: (table stand + motorized focus):
    HD-6000R: (motorized lift stand + manual focus):
    HD-6000RX: (motorized lift stand + motorized focus):
    CB-500: (Universal ceiling mount):

Common lens details.
    -------------------
    - Very large aperture 4-element optics, which allows throw ratios down to 1.25
    - Continuous focus correction for throw distances down to 1.5 meters
    - Focus does not change when removing the lens
    - Chromatic aberration correction
    - Multilayer AR-coatings

"HD-6000F" is the stand along lens.
    --------
    - Comes with a Cineslide compatible table stand
    - Focus adjusting is done manually from front with L-wrench
    - Upgradeable to HD-6000FX, HD-6000R and HD-6000RX models

HD-6000FX
    --------
    - Comes with a Cineslide compatible table stand
    - The focus control is motorized and adjusted by the remote controller
    - Upgradeable to HD-6000R and HD-6000RX models

HD-6000R
    ------------
    - Comes with a table stand, which has a motorized, remote controlled lift mechanism
    - Focus adjusting is done manually from front with L-wrench
    - Can be ceiling mounted with CB-500
    -'pass' position never covers the exhaust fan of projector
    - Switching the mode does not change the center of the gravity point, thus allowing better the 'one pipe' ceiling mounting
    - Upgradeable to HD-6000RX model

HD-6000RX
    ------------
    - Comes with a table stand, which has a motorized remote controlled lift mechanism
    - The focus control is motorized and adjusted by the remote controller
    - The same remote controller and power plug goes for both motorized focus and lift mechanisms
    - Can be ceiling mounted with the CB-500
    -'pass' position never covers the exhaust fan of projector
    - Switching the mode does not change the center of the gravity point, thus allowing better the one pipe ceiling mount concept

Universal ceiling mount CB-500
    --------------------------------

- extremely sturdy custom made construction to ceiling mount all Prismasonic lens models with almost all projectors in market
    - allows also projectors with asymmetric optics location
    - allows ceiling to be slanted up to 45 degrees to any direction
    - fine tilt of setup to both directions by using the L-wrench
    - all cables can be routed inside the pipe
    - the ceiling box can have up to 3 electrical outlets inside.
    - cables can be routed from ceiling box to any direction or through the ceiling
    - the pipe length is tailored to customer needs (up to 1 meter drop)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også fått med meg de nye linsene som er kommet, eller kommer på markedet.

Jeg vurderte lenge Crystalmorph linsen (fikk en veldig god pris), men slo det fra meg da jeg egentlig ikke ønsker å benytte linse. Dog, jeg tror nok denne linsen er noe av det grommeste man kan kjøpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ang CAVX MK4

Fikk en mail på spørsmål angående MK4 linsen i februar:

"I have two model lenses available for order.

The MK3+C is back in production for $2500AUD (instock now!)
    This is a hybrid Prism/Cylindrical lens with is corrected for CA and Astigmatism.
    It is housed in a laser cut plastic case and features height and tilt adjustments.
    TR is 2.0:1 or greater. You may need 2.1 with the SONY if it has a recessed lens.

The MK4 is available by order and is $4000AUD
    This is a true cylindrical lens with fully corrected optics and continuously adjustable astigmatism correction.
    It is housed in a machined anodized alloy case and features height and tilt adjustments.
    TR is 1.4:1 or greater.

If you are not afraid to DIY, I can provide the glass ONLY for the MK4 at $3000AUD.

Mark Techer

Cinematic Audio Visual eXperience"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du ser jo på den anamorfiske linsen om strålen treffer innenfor fokusfeltet. Generelt er det jo slik at en ønsker å holde seg så godt innenfor midten av linsefeltet som mulig. En løsning er jo å zoome inn bildet noe, men det forutsetter jo at du plasserer projektoren / linsen lenger frem i rommet. Skygger i kantene tilsier uansett mest sannsynlig for stort bilde gjennom den anamorfiske linsen din.

De nyeste linsene til Prismasonic har større linsefelt enn den du bruker (1500-modellen, ikke sant?) såvidt jeg erindrer, og er derfor enklere å plassere. Husker selv jeg har hatt litt problemer med å sette opp 1500-modellen på ymse messer av nettopp denne årsak. Dernest har du selvsagt enorme linser som f.eks. Schneiders ISCO III, selv i "M"-størrelse, men disse koster jo mer enn 50.000 og er derfor ikke av spesielt høy interesse for folk flest skulle en tro...
    Vet ikke om det er noe forskjell fra 1500 modellen, men jeg har 5500HD
    Skal prøve og ta ett bilde av dette når jeg kommer hjem i kveld. Trodde vel egentlig at jo mindre zoom jo bedre bilde.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Vet ikke om det er noe forskjell fra 1500 modellen, men jeg har 5500HD
    Skal prøve og ta ett bilde av dette når jeg kommer hjem i kveld. Trodde vel egentlig at jo mindre zoom jo bedre bilde.
    Mindre zoom er bedre, ja. Dette fordi du da slipper å bruke "ytterkantene" i linsen/objektivet, hvor slipingen gjerne ikke er like bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Skal prøve meg med ett par bilder. Ikke veldig enkelt å få vist det på bilde, men tror det gir ett inntrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Ser jo bildene skulle vært litt større. Dere ser skyggen og uklarheten ut mot kanten av lerret. Dette er det beste jeg får til med den plassering jeg har nå. Har ikke mye zoom på, mulig jeg kan flytte 30-40 cm lenger bak.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, mente selvagt mindre zoom ja, hvorpå du selvsagt flytter projektoren bakover, ikke fremover... HD-5000-modellen har jo en relativt stor overflate, bør være mulig å unngå slike skyggeområder på sidene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpet også på det. Litt dårlig med takfeste litt lenger bak, må mulig prøve det.
    Så er spørsmålet: Er det i dag prosjektorer som gjør dette bedre. Er klar over det finnes prosjektorer som gir bedre bilde, men vil de fungere bedre med anamorfisk linse? Bedre linser i dag? Ja, sikkert, men en linse til 20 lapper bør vel kunne gjøre jobben bra nok også i dag.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •