Prosjektor og throw ratio pluss noen andre spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor og throw ratio pluss noen andre spørsmål

Driver å skal lage et oppsett med prosjektor og lerret. Jeg er heldig nok til å ha et rom som er mer eller mindre et blankt lerret til formålet, og har noen spørsmål i den forbindelse.

Jeg har et rom som er 3.8 * 4.9 meter. Sånn jeg ser det er det mest praktisk lydmessig og sofamessig å ha lerret på den lengste siden, noe som gir en sastand til lerretet fra prosjektor på kanskje 3.3 meter.

1. Har forhørt meg litt rundt og endel sier jeg får lite bilde om jeg har den avstanden, men jeg skjønner ikke helt det. Det er vel vinkelen som er det viktige? Og man skulle tro de fleste hadde prosjektoren i ca samme avstand som man sitter, og at de fleste mainstream-prosjekotorer da burde klare å levere i det minste THX-anbefaling (36 grader) og gjerne litt mer.

2. Er den korte avstanden problematisk på annet vis? Tenker feks på lysstyrke, i tilleg vil jo avstanden fra nederste til overste kant på bildet være ganske forskjellig med kort avstand, blir ikke bildet da ikke-firkantet?

3. Jeg er ikke så fantastisk interessert i å ha veldig mørke vegger i en kjeller. Hvor mye har veggenes "gain" å si for bildekvaliteten?

4. Er det styr/dyrt, å få tak i et tab-tensioned akustisk transparent lerret med lav gain på ca 100 tommer?

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Hvor stort bilde du får på en gitt avstand kommer jo ann på hvilken projektor du velger, altså optikk og zoom. For å ta to populære alternativ, så vil BenQ W5000 gi 106" mellom de lengste veggene (4,30 m), mens Sony HW15 også kan gi 106" mellom de korte veggene (3,26 m). På projektorcentral kan du leke deg med avstand/lerretstørrelse på forskjellige projektormodeller.

2. Lengre avstand krever høyere lysstyrke. Se projectorcentral kalkulatoren for anbefalt lysstyrke ved forskjellige avstander. Firkantet? Så lenge projektoren er satt i vater skal bildets proporsjoner holdes konstante uansett avstand. Projektorer skal (helst!!) ikke vinkles da det resulterer i trapesform som må korrigeres med keystone. Høyden som bilde kommer på veggen må du regne deg fram til. I utgangspunktet vil projektorens linse være i senter av lerretet. Noen projektorer har lens-shift, og en kan da flytte vildet i angitt retning (f.eks vertikalt innenfor en lerrethøyde). Enkelte projektorer har også offset (angitt i grader). Det vil si at projektoren f.eks. kaster bildet 30 grader nedover. Om projektoren har offset vil det være angitt i projektorkalkulatoren med verdier og resultat.

3. Veggene har en god del å si for resultatet. Lys fra lerretet vil reflekteres ut i rommet, og ved lyse vegger reflekteres dette tilbake på lerretet som strølys (uønsket). En ting å huske på er at glans i malingen har nesten like mye å si som fargen. Med andre ord kan en lys maling med lav glansverdi gi et nesten like bra resultet som en mørkere maling med høy glansverdi.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tilbakemelding.

1. Jeg forstår forsåvidt at det har med prosjektoren å gjøre hvor stort bilde man får, men når jeg har vært i butikker får jeg inntrykk av at det er vanskelig å finne modeller som har stort nok bilde på den avstaden, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, THX-anbefalt vinkel og prosejktor i samme avstand som publikum burde jo ikke være en veldig uvanlig situasjon.

2. Riktig, å få høy nok lysstyrke tror jeg neppe blir et problem, å få lav nok kan kanskje bli problematisk. Mulig jeg er litt teit, men jeg ser ikke helt at avstanden ikke har noe å si, nesten samtlige har vel prosjekotren opp mot taket, i overkant av bildet, og ikke i senter av bildet. Da blir det lengre avstand til bunnen av bilde fra prosjektoren, enn til toppen, og jo større vinkelen er mellom linja for prosjektor til bildets overkant og prosjekotr til bildets nedre kant, jo større blir jo i utganspunktet størrelsesforskjellen mellom nederste og øverste kant, men det er kanskje en slags korrigering som hindrer dette?

3. Det er greit å vite, hvordan spiller lerretests gain inn på hvor mye som reflekteres ut?

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Kjenner ikke til den THX-anbefalingen du nevner, men det har kanskje med forstørring i optikken å gjøre? Uansett tror jeg ikke det er noen standard som følges av produsentene. Nå sier du ikke noe om hvilke projektorer du har sett på, men generelt har DLP-projektorer lengre kasteavstand, mens LCD og LCOS har kortere kasteavstand og er mer fleksible (lens-shift er vanligere).
    Du kan lese litt om de forskjellige teknologiene HER.

2. På avstandene du har tiljengelig blir nok ikke lysutbytte noe generelt problem, nei - gitt at du har grei lyskontroll i rommet. Å få lavt nok lysutbytte pleier heller ikke være noe problem. Da tar jeg det gitt at det er en hjemmekinoprojektor det er snakk om, og ikke en beregnet for presentasjoner. (Altså ca 800-1500 oppgitte AL) Husk at du kan sette lav spenning på lampen, og at en del projektorer har iris.

Angående plassering av hjemmekinoprojektorer vil jeg tro normalen er at projektoren er plassert midt på horisontalen av lerretet, og vertikalt en plass mellom lerretets høyde. Disse projektorene har ofte vertikal lens-shift, og egner seg for hylleplassering, eller takfeste med arm. Det du snakker om er projektorer som har offset. Da er det en viss brytningsvinkel i optikken. Den er selvfølgelig korrigert inn slik at bildets proporsjoner alltid vil være korrekte om projektoren står i vater. For å forenkle litt kan du tenke deg en pyramide. Uansett hvordan bunnflaten ser ut, og hvor du skjærer den (selvfølgelig paralellt med utgangspunktet), vil det være ett fast forhold mellom sideflatene. Projektorer med offset krever som regel takmontering.

Kjapp skisse i paint, men det skal være mulig å se poenget:
    Vedlegg 64206

3. Lerrets gain vil ha en direkte sammenheng med hvor mye lys som blir absorbert/reflektert. Ett lerret med gain på 1.0 vil ikke absorbere noe lys. Angående gain er de oppgitte tallene ikke alltid helt korrekte. F.eks vil et grått lerret oppgitt til gain 1.0 oftest ha en faktisk gain på 0.8. Jeg vil anbefale grått lerret, og selvfølgelig tab-tension om du skal ha opptrekkbart. Jeg kjenner ikke til tab-tension med akustisk duk, men det kan godt være det finnes. Lag en tråd i lerret-forumet, så får du sikkert noen kloke svar.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX beregning av avstand osv
    Viewing Distance Calculator - Metric
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrlod
    1. Kjenner ikke til den THX-anbefalingen du nevner, men det har kanskje med forstørring i optikken å gjøre? Uansett tror jeg ikke det er noen standard som følges av produsentene. Nå sier du ikke noe om hvilke projektorer du har sett på, men generelt har DLP-projektorer lengre kasteavstand, mens LCD og LCOS har kortere kasteavstand og er mer fleksible (lens-shift er vanligere).
    Du kan lese litt om de forskjellige teknologiene HER.

2. På avstandene du har tiljengelig blir nok ikke lysutbytte noe generelt problem, nei - gitt at du har grei lyskontroll i rommet. Å få lavt nok lysutbytte pleier heller ikke være noe problem. Da tar jeg det gitt at det er en hjemmekinoprojektor det er snakk om, og ikke en beregnet for presentasjoner. (Altså ca 800-1500 oppgitte AL) Husk at du kan sette lav spenning på lampen, og at en del projektorer har iris.

Angående plassering av hjemmekinoprojektorer vil jeg tro normalen er at projektoren er plassert midt på horisontalen av lerretet, og vertikalt en plass mellom lerretets høyde. Disse projektorene har ofte vertikal lens-shift, og egner seg for hylleplassering, eller takfeste med arm. Det du snakker om er projektorer som har offset. Da er det en viss brytningsvinkel i optikken. Den er selvfølgelig korrigert inn slik at bildets proporsjoner alltid vil være korrekte om projektoren står i vater. For å forenkle litt kan du tenke deg en pyramide. Uansett hvordan bunnflaten ser ut, og hvor du skjærer den (selvfølgelig paralellt med utgangspunktet), vil det være ett fast forhold mellom sideflatene. Projektorer med offset krever som regel takmontering.

Kjapp skisse i paint, men det skal være mulig å se poenget:
    Vedlegg 64206

3. Lerrets gain vil ha en direkte sammenheng med hvor mye lys som blir absorbert/reflektert. Ett lerret med gain på 1.0 vil ikke absorbere noe lys. Angående gain er de oppgitte tallene ikke alltid helt korrekte. F.eks vil et grått lerret oppgitt til gain 1.0 oftest ha en faktisk gain på 0.8. Jeg vil anbefale grått lerret, og selvfølgelig tab-tension om du skal ha opptrekkbart. Jeg kjenner ikke til tab-tension med akustisk duk, men det kan godt være det finnes. Lag en tråd i lerret-forumet, så får du sikkert noen kloke svar.
    Takk igjen for svar.

Hvordan fungerer iris i praksis på lsike prsjektorer? Som en måte å regulere lysstyrken på alene? Ellers ser jeg tegningen din, men la oss si lerret blir større, slik at vinkelen mellom nedre og øvre del øker, istedet for to lerret med samme vinkel som du har tegnet, da blir den relative avstandsforskjellen mellom øvre og nedre del av bildet annerledes, hva skjer da?

Ok, så med andre ord vil antakelig høyere gain være mer fordelaktig om man har lyse sidevegger?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    THX beregning av avstand osv
    Viewing Distance Calculator - Metric
    Takk for lenken, der kan man jo se THX_anbefalingen på 36 grader.

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iris er en lysstruper. Det finnes manuelle og automatiske iriser. En manuell iris stiller du inn til et ønsket nivå, som gir det lysutbyttet du ønsker. En automatisk iris jobber sammen med bildet. Altså struper den ved mørke bilder for å gi bedre sortnivå, og åpnes ved lyse bilder... En slik løsning er gjerne implementert med dynamisk gamma for å gjøre "stegene" mindre synlige. Det er heller ikke uvanlig at projektorer har både manuell og automatisk iris. Auto-iris er det litt blannede meninger om, men på en del modeller synes jeg det fungerer svært bra (eks Sony HW15).

Ved større lerret økes IKKE vinklene. Det er i hovedsak avstanden fra projektorlinse-lerret som øker og gir større bilde. Ved optisk zoom økes naturligvis forstørrelsesvinkelen, men igjen er optikken designet slik at proporsjonene holdes konstante. Optisk zoom er egentlig bare et hjelpemiddel, og vil typisk kun utgjøre f.eks 1:1.20. For å si det kort: En 16:9 projektor vil ALLTID gi et 16:9 rektangulært bilde - gitt at den er i vater!

Til siste punktet ditt vil jeg si at ting i praksis nok blir stikk motsatt. Høyere gain vil reflektere mer lys fra lerretet. Lyset som reflekteres fra lerretet må nødvendigvis havne i rommet, og med lyse sidevegger vil en del av dette lyset havne tilbake på lerretet som uønsket strølys. Ved lav gain vil lerretet selv absorbere noe lys. Ett grått lerret med lavere gain har altså mest for seg i lyse rom. I praksis er det mest vanlig å velge gain på 1.0 eller 0.8. (Merk at dette gjelder i hjemmekinosammenheng, for lyssterke presentasjoner kan noe høyere gain være bra selv i lyse rom)
    Ved helt mørklagte rom (batcave) kan det benyttes hvitt lerret med høyere gain, siden lyset som reflekteres da vil bli absorbert i rommet. I praksis vil ikke en batcave trenge noe særlig høyere gain enn 1 uansett. Det kan derimot også med godt resultat benyttes grått lerret i batcave siden det stort sett alltid er noe å hente i sortnivået. Hva man ønsker av grått/hvitt lerret i et slikt rom avhenger av preferanser.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig den alltid gir rekatangulert bilde (og det er isåfall bra), men med forskjellige zoom er det slik at forholdet mellom avstanden fra toppkant til prosjektor og bunnkant til prosjektor vil ha forskjellige forholdstall. men det var egentlig på grunnlag av den praktiske konsekvensen jeg spurte, sålenge bildet er kvadratisk uavhengig av avstand, zoom og høyde så er jeg fornøyd.

Grunnen til at jeg spurte var at du sa gain på 1.0 ikke absorberer noe lys i det hel tatt, ogmed at man får ting som har langt over 1 i gain, så vil jeg tro det da er snakk om en slags direktivitet, da lerretet i seg selv ikke lager lys, at høy gain dermed gir mere lys foran lerretet, men siden den ikke får noe mer lys inn, så betyr det mindre lys ut til sidene?

AtW

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du endrer zoom endrer du brytningsposisjon i linsen. Hvis jeg skjønner deg rett så stemmer det at avstanden fra toppkant til projektor og bunnkant til projektor kan ha forskjellige forholdstall under zoomingen, men forholdstallet mellom sideflatene i det projiserte bildet vil alltid være det samme. Les gjerne litt rundt funksjonen lens-shift, og se om du finner noen gode forklaringer på hvordan den arbeider. Beste jeg fant i farten.

For å kverulere litt er det ikke så vanlig med kvadratisk bilde, men proporsjonene (f.eks 16:9) vil være uavhengig av avstand, zoom, lens-shift og høyde, og vil ikke gi trapesform. Merk at dette KUN gjelder når projektoren er i vater. På projektorer med høy offset (f.eks den på illustrasjonen min) er ofte høyden veldig lite fleksibel.

En gain på 1.0 er en nøytral gain. Høyere gain enn 1.0 vil gi "refleks-effekt", mens lavere gain "toner" bildet ned.
    Det var nok litt feil av meg å si at 1.0 gain ikke absorberer noe lys. Les mer om gain her.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •