Hei, trenger litt hjelp til valg av prosjektor...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei, trenger litt hjelp til valg av prosjektor...

Har drevet fra og til med hjemmekino i 8-9år og har endelig fått satt opp noe i min nye leilighet. Etter mye frem og tilbake, bestemte jeg meg for at soverommet skal bli den nye hjemmekinoplassen pga helt firkantet rom, og det faktum at jeg kan ligge i sengen for å se film.
    Stuen får in-wall system etter hvert..

Ønsker meg av den grunn en prosjektor og et motorisert lerret.
    Avstanden fra lerret til prosjektor blir omkring 240cm, og titteavstanden det samme.

Vurderer den BenQ PE 7800 prosjektoren, så mye omtalt i dette forumet, men lurer på om jeg faktisk får utnyttet den, på den korte avstanden? :?

Skal brukes til 33% TV, 34% DVD og 33% PC/windows bruk.

Med denne prosjektoren vil jeg ikke få mer enn 150cm bredt bilde og 68" (173cm) stort. (ifølge projectorcentral.com)

1. Er 68" (173cm) greit for den titteavstanden, 240cm?

2. Hvis så, er PE7200 den riktige for meg?

3. Hvis ikke, hvilken størrelsen bør jeg sikte meg inn på, og hvilken prosjektor vil passe til mitt bruk?

4. Og hvilket lerret anbefaler dere til mitt bruk? Vil helst ikke bruke en formue, og syntes tilbudene på motoriserte Grandview høres fristende ut.

På forhånd takk....

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT. Genialt med hjemmekino på soverommet. Blir liksom litt enklere når du inviterer damer hjem for å se film.

63" på den avstanden må da være nok i massevis.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hei, trenger litt hjelp til valg av prosjektor...

Sitat Opprinnelig postet av johnnyknoxwille
    ...hjemmekinoplassen pga helt firkantet rom...
    Ville vurdert det en gang til pga. at firkantet rom i teorien ikke er gunstig for lydbildet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, stuen er helt ribbet for alt, og alt er i hvitt og med glass/alu, så høytalere der er uaktuelt. Blir inwall, og slikt tar tid. Bruker et dyrere yamaha "alt-i-ett" anlegg på soverommet, og lyden blir knall, samt at alt blir MEGET diskret.

Altså, det er prosjektoren jeg lurer på...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, det er prosjektoren jeg lurer på...
    Vel... prøver igjen,... Nei får gi meg da :wink: Det er jo ikke nevnt muligheter for andre pj'er her så da får jeg jo ikke anledning til å foreslå PB6200 med kort kastelengde, xga, 4:3 og gunstig støynivåstille til et alternativ. OBS hva hvar det jeg skrev, beklager ops: :wink:

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kortere kastelengde på en slik enn PE7800?

En ting jeg reagerte på, var den enorme størrelsen til 7800 :shock:
    Er 6200 mindre?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kortere kastelengde på en slik enn PE7800?
    6200 og andres kastelengder ser du her:http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm de er rimelig like i kastelengde.

En ting jeg reagerte på, var den enorme størrelsen til 7800 :shock:
    Er 6200 mindre?
    Betraktelig mindre, men ikke helt sammenlignbar da PE7800 gir et helt klart bedre bilde osv. PE7800 er selvsagt førstevalget hvis du får til å bruke den. Husk også at titteavstanden ikke bør langt under 2x bilde- bredden. Ved din avstand som er ca. 2,4 meter er bildebredde på 1,5 merter i grenseland, kommer ann på din kritiske holdning til å se etter feil i bilde. :wink:

Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt usikker nå, på om jeg skal kjøpe en rimelig X1 eller 6100 og et bra lerret, for å så heller oppgradere om et år eller noe...

Er det noen plass i Oslo/Akershus man kan beskue 7800? Noen butikker som har det til demo? Og noen som har X1 eller 6100 til demo?

Hadde vært morro å sett den faktiske forskjellen, eller enda viktigere å avgjøre om en budsjett-prosjektor er bra nok for mine øyne...

Kom gjerne med flere anbefalinger...

Skal forøvrig brukes i et mørkt rom, og sammen med HTPC..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt interessert nå, da jeg har et tilsvarende knøttlite rom (2,80 m fra vegg til vegg), og lyst på noe større enn 32". Noen som har prøvd ut noe sånt? Hva med støy; må jo sitte rett under projektor?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen plass i Oslo/Akershus man kan beskue 7800? Noen butikker som har det til demo? Og noen som har X1 eller 6100 til demo?
    Hadde vært morro å sett den faktiske forskjellen, eller enda viktigere å avgjøre om en budsjett-prosjektor er bra nok for mine øyne...
    HiFil har 7800 for testing (Gardermoen) og vil sikkert demostrere denne for dere, jeg kan vise min (6100) hos meg. Det er forskjell på bilde, men det er også viktig å se forskjellen selv. På støynivå er 6100 av de beste (laveste). 6100 kaster lengre enn 6200, altså: 6200 gir større bilde ved samme avstand til lerretet.

Flere som er bra: infocus SP4805 gir et veldig bra bilde og er litt rimeligere enn PE7800. Mange tråder om den her på forumet, bare søk.

Bidda

Newcomer Happy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ble litt interessert nå, da jeg har et tilsvarende knøttlite rom (2,80 m fra vegg til vegg), og lyst på noe større enn 32". Noen som har prøvd ut noe sånt? Hva med støy; må jo sitte rett under projektor?
    Hei.
    Jeg sitter rett under min BenqPB6100. INGEN problemer. Maler som en katt, og de har vi flere av her i huset..... :lol:

Men den trenger jo litt avstand til lerretet da. 4. 17 m fra lerret til pj gir meg 80 " el. 200 cm. bredt.

Happy.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å lage hull i veggen for å få lengre avstand og montere pj'n i naborommet? Alternativt er å bruke speil. 6200 lager et bilde på 150 bredt ved 2,5 meters lengde, se her:http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2342 Noe bredere enn det bør du ikke ha på grunn av titteavstanden blir for liten.

Bidda

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt usikker nå, på om jeg skal kjøpe en rimelig X1 eller 6100 og et bra lerret, for å så heller oppgradere om et år eller noe...
    X1 har i motsetning til 6100 individuell fargejustering for rød, grønn og blå. Det er et vesentlig poeng om du liker riktig fargebalanse når du ser film. 7800 har i tillegg til rød, grønn og blå også fargejustering for gult, noe som gjør det mulig å få tilnærmet perfekt justering av de "vanskeligste" fargene (grønt og gult).

Dette er verd å ta med seg i beslutningsprosessen. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg opp i 13 000,- som PB6200 og Panasonic sin AE500, så er 7800 er mer fristende alternativ til 5000,- mer... Den er vel endel bedre er den ikke?

AE500 er fristende fordi der kan jeg få 80" størrelse på 2,5m avstand, den er liten og så vidt jeg har skjønt relativt støyfri. Ekte 16:9 og "høy" oppløsning på PC-bruk er også tiltalende...

Er som med alt utstyr en skal bestemme seg for.... "bare litt mer penger, så får jeg den modellen som sikkert er såååå mye bedre.." :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg opp i 13 000,- som PB6200 og Panasonic sin AE500, så er 7800 er mer fristende alternativ til 5000,- mer... Den er vel endel bedre er den ikke?
    Ikke bare endel bedre, 6200 er en dataprojektor (powerpoint og lignende) mens 7800 er en rendyrket hjemmekino projektor. 7800 er også 16:9 format, og i tillegg har den en del høyere oppløsning.
    Uten å ha testet 6200, vil jeg tro at denne ikke har stort bedre kalibreringsmuligheter enn 6100.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder AE500 så bør du være rask, siden den er en "utgått" modell. Her selges det kun til lageret er tomt, og det blir ikke tatt inn flere i følge Panasonic Norge. Det er vist en ny modell på trappene.

Litt artig å merke seg at Lyd&Bilde beskriver den som en nyhet i siste nummer. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Har du mulighet til å lage hull i veggen for å få lengre avstand og montere pj'n i naborommet?
    Da tror jeg naboen blir sinna. :wink: Får heller se om jeg kan låne en pj og teste, tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE500 er fristende fordi der kan jeg få 80" størrelse på 2,5m avstand
    Hmmm... ville ha sett det bildet fra rett avstand (din avstand) før jeg hadde bestemt meg. Husk at det er et stort bilde og en LCD pj som har rutemønster og noen er kritiske til dette. Husk også at AE500 kaster bildets nedre kant under linsesentrum (forklaring: setter du den på et bord blir nedrebilledkant vist på lerretet lavere enn bordet. Det vil si at ved takmontering må AE500 henge lengre ned.

Til Hifil: 6200 har samme kalibreringsmuligheter som 6100.

Tips, hold på 7800 hvis du kan leve med bildestørrelsen.

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Har du mulighet til å lage hull i veggen for å få lengre avstand og montere pj'n i naborommet?
    Da tror jeg naboen blir sinna. :wink: Får heller se om jeg kan låne en pj og teste, tror jeg.
    Heisann, husk at Z2 har lens shift som gir muligheter til å plassere pj'n ved siden av bildesentrum.

Best som du sier å se selv, jeg gjorde det med X1 og 6100. Samt at jeg fikk se Z1, AE300 og Epson hos noen andre. Har du lyst til å se 6100 så send meg en PM.

Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Pogwaq

Ser du er skeptisk til støy. Lånte en gang en AE500 og den er særdeles "whisper quite". Faktisk så hører du den ikke når den er på, sammenlignet med X1 i stand-by modus :shock: Så har AE500 scart-inngang, noe som er kjekt for TV-titting.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •